Welke decentrale WTW met zomerfunctie voor slaapkamers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenoli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-02 09:30
Beste allen,

Ik wil graag voor de slaapkamers in de zomer koudere lucht naar binnen krijgen zonder ramen open te hoeven zetten. Ik heb een goed geïsoleerd huis, maar met mechanische ventilatie. Ik heb gelezen over decentrale WTW installaties die ook een 100% bypass functie hebben, ook wel zomerfunctie genaamd. Oftewel, die koude lucht van buiten je kamer inbrengt.

Graag verneem ik van jullie ervaringen. Werkt het goed?

Ik vraag me ook af welke zijn aan te raden. Ik zie een enorm verschil in prijzen en kan niet zo goed vergelijkingen en ervaringen achterhalen.

Zo had ik mijn oog laten vallen op de Brink Air 70, maar die is behoorlijk aan de prijs. Zo'n 1300 EUR ex installatie.

Ik zie ook een goedkope van de Hornbach. De Marley van nog geen 250 euro. Maar bij die Marley zie ik: Lucht uitgangsvermogen 16 m³/h, terwijl de Brink 70 m3/h heeft. Dat is nogal een verschil. Hoeveel is genoeg? Is voor niet al te grote slaapkamers.

Is goedkoop toch duurkoop, of zijn er ook goede installaties die niet zo duur zijn en geven wat ik wil?

Deze Brezza of deze Blauberg wellicht?

Overigens zie ik in de technische specificatie van de Brink 70 iets wat ik raar vind met betrekking tot de zomerfunctie, namelijk:

Bypass voorwaarden:
- De buitentemperatuur is hoger dan 16°C en
- de buitentemperatuur is lager dan binnentemperatuur in woning en
- de temperatuur in de woning is hoger dan de bypasstemperatuur (standaard ingesteld op 22°C)

Waarom moet de buitentemperatuur hoger zijn dan 16%??? Als het in de zomer heet is en 's nachts minder dan 16 graden dan wil ik toch echt alle koele lucht binnen krijgen die ik kan hebben..

EDIT: Ik heb reeds informatie ingewonnen en de Brink 70 Air bypass functie doet het echt niet als de temperatuur buiten lager is dan 16 graden. Deze valt dus helaas af, want het lijkt mij wel een mooi ding.

Hoop dat jullie mij kunnen informeren/ervaringen kunnen delen.

Groeten,
Tom

[ Voor 3% gewijzigd door Brenoli op 04-08-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Om eerlijk te zijn had ik meer verwacht van de zomerbypass (ik heb een Vasco WTW). De thermische massa van het huis is te groot voor een luchtkoeling om een groot verschil te maken. Je moet er ook rekening mee houden dat je de ventilatie hiervoor in de hoogste stand moet gaan zetten, wat dan weer geluidsoverlast s’nachts kan veroorzaken.

Meestal zet ik naast de ventilatie op normale stand ook nog een venster op de benedenverdieping en zolderraam open. Dat is veel effectiever om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet echt gigantisch veel koude lucht door je huis zuigen om het beton een beetje af te laten koelen.
Als het 's nachts moet draaien kijk dan idd vooral naar de geluidsproductie.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een klassieke plafond ventilator werkt voor ons goed, stil en verbruikt erg weinig energie.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:55
Titlefix ;)

Hier overigens gewoon het raam open (met rolhor ervoor tegen de muggen). Het helpt ook wel om een 'schoorsteen'-effect te creëren door beneden en op zolder ramen open te zetten en dan de deuren open. De warmte trekt dan omhoog weg. Als het echt heel erg warm is doen we de plafondventilator aan, dat werkt opzich ook prima.

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb een Coanda WTW en de zomernachtfunctie valt mij ook tegen. Je hebt gewoon opgewarmde massa in een huis en dat beetje lucht wat erin komt koelt dat niet af.
Of je moet het ding de hele nacht op de hoogste stand zetten maar dat geeft weer heel andere problemen dan dat het warm is.
Raampje open aan 2 kanten van het huis is veel effectiever. Dan stroomt verlucht door je huis en die neemt snel warmte weg.
Maar je zal niet overal met ramen open kunnen/willen slapen wellicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenoli
luukske schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:08:
Om eerlijk te zijn had ik meer verwacht van de zomerbypass (ik heb een Vasco WTW). De thermische massa van het huis is te groot voor een luchtkoeling om een groot verschil te maken. Je moet er ook rekening mee houden dat je de ventilatie hiervoor in de hoogste stand moet gaan zetten, wat dan weer geluidsoverlast s’nachts kan veroorzaken.

Meestal zet ik naast de ventilatie op normale stand ook nog een venster op de benedenverdieping en zolderraam open. Dat is veel effectiever om te koelen.
Mag ik vragen hoeveel vermogen m3/h die installatie bij jou is eno hoe groot de kamer ongeveer is? Ik kan me voorstellen dat een apparaat met weinig m3/h niet heel veel doet in een grote ruimte.

Voor mij zou het gaan om standaard slaapkamer. Niet heel groot.

@No Hands, zelfde vraag aan jou. Weet je toevallig wat de opbrengst in jou kamer is qua m3/h?

En wat je zegt, ik heb 's nachts liever geen ramen open hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Nu online
Natuurlijk mag je dat vragen :)
Het systeem is ingesteld voor een maximum debiet van 275m3/h.
Voor de eerste slaapkamer is het debiet 72 (2x36 om gesuis te vermijden). Deze ruimte heeft een inhoud van 52m3.
Voor de tweede slaapkamer is dat 46m3/h voor 30m3 ruimte en de derde 38m3/h voor 25m3 ruimte.

Ik heb dit een paar keren getest (toen nog geen zolderraam, en met alle vensters in huis dicht) en bij dit maximum debiet zakt de temparatuur meestal maar een paar tienden van een graad per nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je echt de woning wilt afkoelen is de goedkoopste optie om de ramen open te zetten. Maar zeker op warme dagen is dat te beperkt of zelfs niet mogelijk, dan is een airco de beste optie. Daarmee zorg je er simpelweg voor dat de temperatuur überhaupt niet oploopt waardoor je 's avonds ook niet hoeft te koelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Ik heb 15 jaar gewoond in een huis met wtw en bypass.

De bypass functie is echt zinloos. Niet merkbaar.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-05 20:03
Een wtw is niet bedoelt om te koelen, wat de bypass doet is de warmte naar buiten laten ipv terug naar binnen, eigenlijk exact wat ventilatie C ook doet maar dan omgekeerd ipv de afgezogen warmte weer naar binnen blazen, dat is wat een wtw doet.

Wil je echt koelen moet je bij de warmtepompen kijken of in volksmond ook wel airco genoemd.

Ik heb heteluchtverwarming (de voorloper van wtw zeg maar) ook ik kan koelere oftewel buitenlucht naar binnen blazen en dat doe ik ook in de zomer maar verwacht geen wonder het moet eerst ten eerste al flink koeler zijn buiten, het doet niet veel meer dan een open raam, het is dan wel handig als het savonds windstil is, dan voel je een briesje door het huis maar de temp gaat niks naar beneden in korte termijn.

Meestal laat ik die kast uit als het buiten maar een beetje waait en gewoon ramen open.
Er zijn gewoon inzethor voor ramen, dat kan bij elke raam, ik heb ook lastige ramen maar was geen probleem.

Beneden heb ik een warmtepomp (airco) en die kan daadwerkelijk koelen.

@luukske de Brink hier doet 700 m3/h en daar staat hij ook op bij het "koelen" het buldert door de buizen maar geeft wel een lekker briesje door het hele huis als hij aan staat.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2020 18:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Nu online
Ik kan hier ook nog wel hoger (tot 400m3/h) als ik de limiet er zou afgooien, maar dat bulderen krijg ik hier thuis niet verkocht.

Verder eens met je post: als je echt wilt koelen dan heb je een airco nodig.

Ik heb sinds 2 jaar een l/w warmtepomp en die laat ik de vloer koelen bij extreme warmte buiten. Daar kan ik de opwarming van het huis ook mee tegengaan. Scheelt al snel 3-4graden met de buren (zelfde huis in spiegelbeeld). En wat niet opwarmt, hoef je ook s’nachts niet meer af te koelen.

[ Voor 58% gewijzigd door luukske op 04-08-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenoli
Hmmm de ervaringen klinken niet heel geweldig. Betreffen volgens mij wel ervaringen met centrale WTW installaties. Zijn er ook ervaringen met decentrale (enkel voor een kamer) WTW installaties?

Ben overigens verder gaan zoeken en zag ook oplossingen in de vorm van grote roosters om het huis in de nacht te koelen.

Bv DucoGrille NightVent of Passief kozijn. Echter, het lijken niet echt producten/bedrijven die in bestaande woningen aan particulieren leveren. Ik kan hier in ieder geval weinig informatie over vinden. Heeft iemand hier (of met soortgelijk product) ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
Brenoli schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:53:
Hmmm de ervaringen klinken niet heel geweldig. Betreffen volgens mij wel ervaringen met centrale WTW installaties. Zijn er ook ervaringen met decentrale (enkel voor een kamer) WTW installaties?

Ben overigens verder gaan zoeken en zag ook oplossingen in de vorm van grote roosters om het huis in de nacht te koelen.

Bv DucoGrille NightVent of Passief kozijn. Echter, het lijken niet echt producten/bedrijven die in bestaande woningen aan particulieren leveren. Ik kan hier in ieder geval weinig informatie over vinden. Heeft iemand hier (of met soortgelijk product) ervaring mee?
Was je nog leveranciers tegengekomen van de DucoGrille? Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd voor mijn huiskamer (voor en achter), maar inderdaad, de gemiddelde glaszetter lijkt er niet bekend mee te zijn.

Overigens ga ik ook mijn voordeur vervangen door een met een raam erin wat je in de nacht open kan zetten (met rooster ervoor) i.c.m. het zolderraam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenoli
Hey DM, nee, niet echt. Had wat rond gebeld en emails verstuurd, maar ik kreeg niet echt reactie. Heb het idee dat het voornamelijk voor nieuwbouw projecten is en dat het niet of niet veel achteraf wordt ingebouwd. En toen werd het koeler en ging mijn motivatie om verder te zoeken weer weg ;)
Pagina: 1