Jaren 70 woning; verduurzamen maar eigenlijk geld besparen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Beste allemaal,

Bedankt voor het advies qua zonnepanelen. Dit plan wordt waarschijnlijk na de vakantie uitgevoerd.

Nu heb ik nog ongeveer €3000 over aan verduurzamings-budget plus eigen geld om aan te vullen mocht er een optimaal systeem uitkomen waarbij dit nodig is.

Huis:
Jaren 70 tussenwoning van 124m2
Verbruik geen idee. Eerste (koop)huis en hiervoor huurde ik ‘inclusief’.
Wel spouwmuur maar geen isolatie
Oude Bosch cv-ketel van ongeveer 14 jaar oud doet het nog prima.
Vochtige kruipruimte maar wel droog
Beneden dubbel glas, boven enkel glas maar voorlopig wordt boven niet gestookt.
Beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
Binnenkort 24 zonnepanelen. 15 oost en 9 west. Waardoor hopelijk overschot van 2000kwh. (Hoe zal dit zijn na afloop salderen?)

Overwegingen
Isolatie
Ik twijfel op dit moment over spouwmuurisolatie/kruipruimte isolatie. Dit in verband met de vochthuishouding. Het is relatief vochtig bij ons. Daarbij voelt het helemaal logisch om m’n halve kruipruimte vol te spuiten met kunststof. Ik ben bang dat ik de balans in mijn huis nog meer verstoor.

Airco’s
Ik wil op termijn waarschijnlijk airco beneden en op de slaapkamer en overweeg dit ook om eventueel bij te kunnen verwarmen in verband met de ‘trage vloerverwarming’.

Warmtepomp(boiler)
Nu ik langer lees kom ik er meer en meer achter dat dit nog wel eens heel gunstig zou kunnen worden. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in financieel rendement en heb niet heel veel zin in veel lawaai in de tuin. Wat zou hier de beste oplossing kunnen zijn.

Wie heeft hier een idee bij of nog opmerkingen. Ik heb de laatste weken al veel gelezen maar vind heet nog lastig om het naar mijn situatie toe te passen. Bijvoorbeeld qua geluid van de buitenunits van airco en/of warmtepomp.

Ik hoor graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik denk dat spauwmuur isolatie het beste is omdat zo iets het snelst terugverdient. Eventueel een zuinigere ketel zal ook schelen. Veel meer kan je niet met 3k doen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 21:51
Wat betreft je glas, het gaat er niet om dat er boven niet gestookt wordt, maar dat de hitte verloren gaat. Tevens is dubbel glas vrijwel waardeloos. Dan hoeven we het nog niet eens over enkel glas hebben.

Die ketel van 14 jaar oud zit ook al aan het einde van zijn leven. Hou er rekening mee dat hij ieder moment het loodje kan leggen. En dat zal hij niet in de zomer doen maar in de winter wanneer je wilt stoken. Tevens zal hij vast niet zo efficient zijn als een modernere

Warmtepomp moet je pas nemen wanneer je je isolatie in orde hebt.

Ik weet niet hoe je zolder aan toe is maar daar valt veel winst te behalen met isoleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38

_Arthur

blub

Ruupster schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:28:
maar voorlopig wordt boven niet gestookt.
De meeste warmte verlies je door je dak.

Dus, dat er boven niet gestookt wordt, betekend niet dat je er geen warmte verliest.

Ik zou beginnen om je dak te isoleren en daarna het enkel glas te vervangen door hr++ en daarna je spouw isoleren en als laatste je kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Spouw, kruipruimte(kan prima zonder halve ruimte vol te spuiten met kunststof) en dakisolatie. Daarna al je glas minimaal HR++ en daarna pas verwarmingsoplossingen.
Vloerverwarming is niet traag, als je huis goed geïsoleerd is dan zet je die verwarming niet laag, dus hoeft ie ook niet telkens op te warmen.
Op isolerende maatregelen is nu mooi subsidie te krijgen, dus dat doe je eerst. Tussendoor zal je ketel wel overlijden dus reserveer alvast 1500 euro daarvoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op warmtepomp is nu mooi subsidie te krijgen, dus dat doe je eerst. Tussendoor zal je ketel wel overlijden dus heb je alvast een warmtepomp. 5 kW is wel voldoende denk ik, en anders slinger je de airco of elektrische oven aan. Of ga je isoleren.

Een warmtepomp lijkt mij een veel beter rendement te hebben dan isoleren. Isoleren zou ik alleen doen ter verbetering qua comfort. Goedkope stroom (PV) met goedkope warmte (WP) geeft dat isoleren minder nut heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 03-08-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:06
Dakisolatie en HR++ glas boven als je direct het meeste wilt besparen.
HR++ glas, spouwmuur en vloerisolatie voor comfort beneden.

Check ook topic op GoT over vloer zelf isoleren, met een stukje folie op de bodem tegen vocht en een flink aantal pakken PIR of EPS kan je vrij goedkoop zelf je vloer isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05 01:22

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Wij betaalden bij de aanschaf van ons rijtjes (hoek)huis half 2017 ruim 1.500 euro aan gas en elektriciteit per jaar, als het niet meer was. Inmiddels is dat nog maar 240 euro per jaar, door relatief lage investeringsbedragen.

Het gaat om een jaren 70 hoekwoning. In juli 2018 hebben we als eerste 3.245 WP aan zonnepanelen op ZZW laten leggen.

Een halfjaar daarna hebben we een nieuwe zuinige CV-ketel aangeschaft van ATAG van circa 1.500 euro en de spouwmuren voor 1.250 euro laten vullen met supafil parels.

Het bleek dat wij een fors overschot aan opgewekte kWh per jaar overhielden, dus nu de salderingsregeling nog van kracht is hebben we sinds afgelopen winter een paar convectorkacheltjes (met een strak uiterlijk) voor 180 euro totaal in de woonkamer staan om het gasverbruik in de winter zo laag mogelijk (<500 m3 gas) te houden en daarmee het overschot aan kWh te verbruiken. We stoken overigens alleen maar in de woonkamer, de rest van het huis niet.

De COP van die kacheltjes is natuurlijk dramatisch, maar ze hebben zichzelf na 1 winter al terugverdiend. Op de iets langere termijn willen we naar een lucht lucht warmtepomp (airco met verwarming), zeker in het licht van de afschaffing van de salderingsregeling. De COP van de lucht lucht warmtepompen is tegenwoordig erg netjes.

Volgens mij zijn dat - voor ons geval - de goedkoopste investeringen geweest voor een zo hoog mogelijk financieel resultaat icm verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-05 16:57
WoodyWindoW schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:46:
De COP van die kacheltjes is natuurlijk dramatisch, maar ze hebben zichzelf na 1 winter al terugverdiend. Op de iets langere termijn willen we naar een lucht lucht warmtepomp (airco met verwarming), zeker in het licht van de afschaffing van de salderingsregeling. De COP van de lucht lucht warmtepompen is tegenwoordig erg netjes.
Is er een specifieke reden waarom je liever lucht/lucht warmtepomp hebt in plaats van lucht/water ?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
@WoodyWindoW

Als je de juiste energieleverancier hebt is elektriciteit terugverkopen en gas kopen veel goedkoper hoor.
8 kWh in een elektrisch kacheltje vervangt 1 m3.

Voorbeeld waar 100 m3 gas bespaard wordt met 800 kWh overschot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGwfdU1qnh3PxHI-FezWrbR2tds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aHjffoRiDWjaoqnGO7Leox4p.png?f=fotoalbum_large

Oorspronkelijke situatie als je niets had gedaan met e-kacheltjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6TTyaviw6Pxn_qksyXqWFZeSOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4aUAb1tst3WHE5KV0j7AvOho.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat je juist geld weggooit met die e-kacheltjes.
En daarnaast is het ook slechter voor het milieu dan gewoon gas stoken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
busscherski schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:22:
@WoodyWindoW

Als je de juiste energieleverancier hebt is elektriciteit terugverkopen en gas kopen veel goedkoper hoor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je zit wel precies op de grens qua capaciteitstarief van gas (<500m3), dat kan de vergelijking wel scheef trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-05 15:03
Dre schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:57:
Op warmtepomp is nu mooi subsidie te krijgen, dus dat doe je eerst. Tussendoor zal je ketel wel overlijden dus heb je alvast een warmtepomp. 5 kW is wel voldoende denk ik, en anders slinger je de airco of elektrische oven aan. Of ga je isoleren.

Een warmtepomp lijkt mij een veel beter rendement te hebben dan isoleren. Isoleren zou ik alleen doen ter verbetering qua comfort. Goedkope stroom (PV) met goedkope warmte (WP) geeft dat isoleren minder nut heeft.
Aangezien het hoofddoel geld besparen is, en dit de eerste verbeteringen zijn, plus een klein budget, zou ik als eerste gaan isoleren, omdat je dan iedere eigen euro meteen het beste investeert. Afhankelijk van de huidige isolatie moet je kijken wat je als eerste doet. Hier was dat de vloer, omdat daar helemaal geen isolatie aanwezig was (het dak+spouw wel), en het is een flinke oppervlakte + meest verbleven deel van het huis, daar was dus de meeste winst te behalen. En de zolder/het dak ook isoleren, en dan het liefst meteen naar een hoge Rd waarde zodat je er niet nog een keer naar om hoeft te kijken als je eenmaal gasloos woont en de isolatie toch net niet goed genoeg blijkt. Beter meteen goed doen, maar dat moet prima lukken met het budget. OP, er zijn normen die je kunt raadplegen om te weten te komen wat de juiste 'hoogte' Rd waarde is, nieuwbouw normen bijvoorbeeld met als 'uiterste' de 'passief-huis' normen.

Als OP dus wilt investeren met als om uiteindelijke doel gasloos/zonder ketel te gaan wonen, en dat is misschien* (*dat moet wel het doel zijn, en kan meer kosten dan nog even gas houden, afhankelijk van hoe snel je investeert, en de toekomstige gasprijzen, die trouwens wel eens flink kunnen gaan stijgen) wel het slimste, moet je wel meteen een duurdere lucht/water warmtepomp kopen, in plaats van een 'airco', inclusief een (hygiëne) vat om ook sanitair warm water te kunnen hebben, want de ketel is dan weg... Zeg maar een hele installatie, en dat zal niet goedkoop zijn. En dan zal er ook nog beter geïsoleerd moeten worden, al is wat ik in de eerste paragraaf aandraag al een hele solide basis.

Dus een volgende stap die je eerst zou kunnen nemen, wanneer eenzelfde budget weer beschikbaar komt, is de spouwmuren isoleren, hier hebben wij er wel wat steenwol in zitten, 4cm volgens mij, maar als er zoals bij OP niets zit is daar tegen lage kosten opnieuw veel winst te behalen, opnieuw mede door de grote oppervlaktes. Vullen met EPS parels/flokken is een effectieve, niet giftige en veelvoorkomende methode.

OP, en dan mag je al gaan denken over gasloos wonen, bijvoorbeeld de warmtepomp installatie dus, zo snel kan het gaan. :) Voor je het weet liggen die zonnepanelen er ook nog op, en heb je de waarde van je huis, het comfort, het milieu en je eigen portemonnee geholpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@bbbrumbrum

Daarom heb ik 499 m3 gekozen. Maar ook als de energievergelijker het vast tarief niet goed heeft blijft mijn conclusie denk ik staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

KleineJoop schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:34:
[...]

Aangezien het hoofddoel geld besparen is, en dit de eerste verbeteringen zijn, plus een klein budget, zou ik als eerste gaan isoleren, omdat je dan iedere eigen euro meteen het beste investeert. Afhankelijk van de huidige isolatie moet je kijken wat je als eerste doet. Hier was dat de vloer, omdat daar helemaal geen isolatie aanwezig was (het dak+spouw wel), en het is een flinke oppervlakte + meest verbleven deel van het huis, daar was dus de meeste winst te behalen. En de zolder/het dak ook isoleren, en dan het liefst meteen naar een hoge Rd waarde zodat je er niet nog een keer naar om hoeft te kijken als je eenmaal gasloos woont en de isolatie toch net niet goed genoeg blijkt. Beter meteen goed doen, maar dat moet prima lukken met het budget. OP, er zijn normen die je kunt raadplegen om te weten te komen wat de juiste 'hoogte' Rd waarde is, nieuwbouw normen bijvoorbeeld met als 'uiterste' de 'passief-huis' normen.

Als OP dus wilt investeren met als om uiteindelijke doel gasloos/zonder ketel te gaan wonen, en dat is misschien* (*dat moet wel het doel zijn, en kan meer kosten dan nog even gas houden, afhankelijk van hoe snel je investeert, en de toekomstige gasprijzen, die trouwens wel eens flink kunnen gaan stijgen) wel het slimste, moet je wel meteen een duurdere lucht/water warmtepomp kopen, in plaats van een 'airco', inclusief een (hygiëne) vat om ook sanitair warm water te kunnen hebben, want de ketel is dan weg... Zeg maar een hele installatie, en dat zal niet goedkoop zijn. En dan zal er ook nog beter geïsoleerd moeten worden, al is wat ik in de eerste paragraaf aandraag al een hele solide basis.

Dus een volgende stap die je eerst zou kunnen nemen, wanneer eenzelfde budget weer beschikbaar komt, is de spouwmuren isoleren, hier hebben wij er wel wat steenwol in zitten, 4cm volgens mij, maar als er zoals bij OP niets zit is daar tegen lage kosten opnieuw veel winst te behalen, opnieuw mede door de grote oppervlaktes. Vullen met EPS parels/flokken is een effectieve, niet giftige en veelvoorkomende methode.

OP, en dan mag je al gaan denken over gasloos wonen, bijvoorbeeld de warmtepomp installatie dus, zo snel kan het gaan. :) Voor je het weet liggen die zonnepanelen er ook nog op, en heb je de waarde van je huis, het comfort, het milieu en je eigen portemonnee geholpen. :)
toon volledige bericht
Als TS handig is heeft ie een 5 kW warmtepomp met ventilatiewarmtepompboiler voor minder dan € 2500,- qua aanschaf en installatiematerialen. In werkelijkheid moet je hier de kosten voor een nieuwe CV-ketel vanaf halen. Want die ketel gaat ook niet een eeuwigheid mee. Dus zeg 1500 euro meerprijs voor de WP + VWP ten opzichte van een nieuwe ketel. Dan hou je geld over voor een installateur of wat extra isolatie.

Qua energiekosten:
2000 kWh overschot + 1000 m3 gas = € 519,- per jaar
of
0 kWh overschot + 0 m3 gas = € -271,- per jaar
Besparing van € 790,- per jaar.

Dus 1500 euro investering voor 790 euro per jaar besparing :9~

Met deze klapper genereer je zoveel extra geld (sneeuwbal effect) dat je elk jaar geld overhoudt om wat te isoleren. Andersom, dus eerst isoleren en daarna WP, zie ik veel minder besparing. Maar ik sta open voor rekenvoorbeelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:06
busscherski schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:22:
@WoodyWindoW

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is per situatie anders. Als je overschot hebt krijg je kolenfooi (meestal 5 cent, sommige leveranciers 11 cent) voor je overschot aan teruggeleverde stroom.

Als ik 3500KWh verbruik en 4300KWh opwek met 400 kuub gas opgeef bij gaslicht betaal ik een paar tientjes per jaar. Maak ik daar 3500KWh verbruik met 3500KWh opwek van en zet ik gas 100 kuub lager, gaat de prijs gewoon omlaag.

Bij jouw voorbeelden koop je stroom en gas van de leverancier, gas is dan een stuk goedkoper dan stroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Ik ben het met @Dre eens en heb hetzelfde gedaan. In mijn geval 5760 Wp aan zonnepanelen gelegd en vrij snel daarna de heteluchtverwarming vervangen door een luchtverwarming met een 5 kW monobloc Panasonic warmtepomp. Als ik op het oude systeem was gebleven had ik ongeveer 900 m3 aan gas gebruikt en had ik 1900 kWh aan electra teruggeleverd, nu heb ik geen gas gebruikt en had ik ook geen vaste lasten meer voor gas, wat nog eens 300 euro scheelt.

Om van gas af te kunnen moest er ook een andere oplossing komen voor warm water. Een belangrijke vraag die je je moet stellen is, hoeveel warm water ga ik gebruiken. Hoeveel gebruikt mijn douche. Ik heb gekozen voor een zuinige douche (5l/min), waardoor ik maar een beperkte hoeveelheid water nodig heb. In eerste instantie had ik een 50 liter boiler, later vervangen door een 150 liter warmtepomp boiler, vanwege de extreem hoge subsidies. De warmtepompboiler is in mijn situatie zo'n 40% zuiniger. (Van 50 kWh per maand, naar 30 kWh).

Deze investeringen hebben samen rond de 8k gekost, en besparen mij jaarlijks op de energienota zo'n 1200 euro, dus over iets minder dan 7 jaar heb ik de gehele installatie terugverdiend. In de tussentijd kan dat geld gebruiken om dingen beter te isoleren voor beter comfort, of het geld gewoon wegzetten op een beleggingsrekening om het te laten groeien, aangezien de verbetering van isolatie door de lage kosten van verwarming niet tot een substantiële verlaging van de energienota leidt.

Overigens heb ik wel de kozijnen met enkel en dubbelglas laten vervangen door kunststof met HR+++. Grotendeels voor comfort want terugverdienen gaat veel langer duren dan 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Bedankt allemaal! Door vakantie en wat reisdagen nog niet echt kunnen reageren..

Nog wel wat vragen als ik een 5kw warmtepomp en warmtepomp boiler laat plaatsen. Wat zou ik dan kwijt zijn inclusief laten plaatsen door een goede installateur?

Hoe zit dat met de plaatsing van de buiten-unit bij een tussenwoning? Qua geluid naar de buren en in eigen tuin? Werkt de warmtepompboiler met een eigen buitenunit?

Ik heb meer geld te besteden dan de 3k maar was eerst benieuwd naar de meest gunstige invulling van dit gedeelte. Als in met een paar duizend meer de komende drie jaar bijna niets meer aan gas/stroom betaal is het makkelijk om wat meer geld in de installatie te stoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:06
Dre schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:18:
[...]
Met deze klapper genereer je zoveel extra geld (sneeuwbal effect) dat je elk jaar geld overhoudt om wat te isoleren. Andersom, dus eerst isoleren en daarna WP, zie ik veel minder besparing. Maar ik sta open voor rekenvoorbeelden.
Ik denk dat een beetje rekenen handig is, zeker als je het over kosteneffectiviteit wilt hebben. Hier wordt veel geroepen, en relatief weinig onderbouwd. Iemand claimt 1200 euro per jaar op de energierekening te besparen; ik denk dat je in een naoorlogse tussenwoning al moeite moet doen om in totaal aan 1200 euro per jaar te komen.

Dus, wat zijn de vloeroppervlakken, spouwbreedtes, enz? Hoeveel raamoppervlak, hoeveel muuroppervlak, hoeveel dakoppervlak. Is de vloerverwarming uberhaupt wel geschikt als hoofdverwarming?

Sommige dingen zijn ook leuker om te plannen vóór je in het huis woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:43
Het beste is de zogenaamde Trias Energetica aan te houden. Dus eerst je energieverbruik verlagen d.m.v. isolatie. Hierdoor kun je tzt ook voor een kleinere warmtepomp gaan, anders is deze overgedimensioneerd op het moment dat je je huis volledig hebt geïsoleerd. Hybride oplossing met je gasketel vind ik namelijk een risico gezien de leeftijd daarvan. Uiteraard kun je ook backup e-heaters plaatsen, maar dat zijn ook extra kosten die je in isolatie had kunnen steken..

Overigens krijg je de isolatie subsidie alleen wanneer je twee dingen tegelijk aanpakt. Afhankelijk van je handigheid kun je relatief eenvoudig zelf het dak en de vloer isoleren. Spouwmuur en glas isolatie moet je in jouw geval waarschijnlijk uitbesteden; dat zijn dan kanshebbers voor de subsidie. Je krijgt namelijk alleen subsidie voor isolatiewerkzaamheden die je laat uitvoeren door een deskundig bedrijf uit de bouwnijverheid, bron.

Denk daarnaast ook aan je ventilatiesysteem. Zit er al iets van mechanische ventilatie? Zo nee, hoe ga je zorgen dat de ventilatie in je woning op peil blijft nadat je deze luchtdichter hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:21:
[...]

Ik denk dat een beetje rekenen handig is, zeker als je het over kosteneffectiviteit wilt hebben. Hier wordt veel geroepen, en relatief weinig onderbouwd. Iemand claimt 1200 euro per jaar op de energierekening te besparen; ik denk dat je in een naoorlogse tussenwoning al moeite moet doen om in totaal aan 1200 euro per jaar te komen.

Dus, wat zijn de vloeroppervlakken, spouwbreedtes, enz? Hoeveel raamoppervlak, hoeveel muuroppervlak, hoeveel dakoppervlak. Is de vloerverwarming uberhaupt wel geschikt als hoofdverwarming?

Sommige dingen zijn ook leuker om te plannen vóór je in het huis woont.
Doe maar eens een vergelijking van een willekeurige energievergelijkingssite en kijk dan wat het je kost om 2600 kWh aan electra af te nemen en 900 m3 gas en vergelijk dat met het bedrag dat je terug krijgt per jaar als je 0 of 1 kWh aan electra afneemt en geen gasaansluiting meer hebt. Ik kwam net uit op:

Situatie 1: € 1062,80

Situatie 2: − € 295,61

Daarvoor heb ik voor 5500 euro aan zonnepanelen laten neerleggen en voor ongeveer 3000 een warmtepomp plus een compleet nieuw cv systeem met nieuwe luchtverwarmingsradiatoren en een boiler.

Ik heb een HSB woning uit 1987, eengezinswoning op de hoek. Wel met de volle zijgevel in de zon.

Er zit een houtkachel in de woning, maar ik moet eerlijk bekennen dat sinds de warmtepomp draait die houtkachel weinig aan gaat. Het is gewoon altijd lekker in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05 01:22

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Freeaqingme schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:08:
[...]

Is er een specifieke reden waarom je liever lucht/lucht warmtepomp hebt in plaats van lucht/water ?
Goedkopere investering, wij hebben helaas niet onbeperkte middelen om dergelijke grote investeringen te doen. Een lucht lucht is een stuk goedkoper dan lucht water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Voor de volledigheid, als ik gewoon gas was blijven gebruiken en de overproductie van m'n zonnestroom had laten uitbetalen had ik € 402,92 per jaar moeten betalen.

Als ik dan het verschil tussen Situatie 2 - € 295 en € 402.92 pak, betekent dat de overstap van gasketel naar mij jaarlijks ongeveer 700 euro bespaart, wat zelfs de investering van de warmtepomp plus alle aanpassingen in een paar jaar terugverdient.

Nu scheelt het wel dat ik de installatie van de warmtepomp en boiler zelf heb gedaan, dat scheelt behoorlijk in de kosten, maar zelfs met installatie is zo'n investering erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ep Woody schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:10:
[...]Er zit een houtkachel in de woning, maar ik moet eerlijk bekennen dat sinds de warmtepomp draait die houtkachel weinig aan gaat. Het is gewoon altijd lekker in huis.
En hoe weet je wat voor capaciteit de OP nodig heeft om het altijd lekker in huis te krijgen? Als je kunt bijverwarmen met een houtkachel kun je een warmtepomp inderdaad te klein uitvoeren. Met enkel een te kleine warmtepomp is een weekje -10 wellicht minder leuk.

Hoe vaak is het nog -10, natuurlijk, maar toch ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@CVTTPD2DQ geen idee, maar daar ging jouw vorige post niet over.

Een te kleine warmtepomp is niet het einde van de wereld. Je hebt altijd wel backup opties, zoals een los elektrisch kacheltje, of in nood de elektrische oven.

@Ruupster kan aan de vorige bewoners vragen hoeveel m3 gas zij gebruikten, en vervolgens een inschatting maken in hoeverre het stookgedrag van de vorige bewoners matched met dat wat hij denkt te gebruiken. Op basis van de Koevlaas berekening kun je een goede inschatting maken welke warmtepomp je nodig zou hebben.

Voor deze route is het wel handig dat je veel zelf kunt, want dan kun je gefaseerd dingen aanpakken. Bijvoorbeeld het vervangen van oude radiatoren door (tweedehands) modellen die een grotere warmteafgifte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ep Woody schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:36:
@CVTTPD2DQ geen idee, maar daar ging jouw vorige post niet over.
Jawel. Eerst kijken wat je nu aan warmte verliest. Dan kijken wat voor capaciteit je nodig hebt, en dan weet je of een warmtepomp of isolatiemaatregel beter gaat uitpakken.

De eerste maatregel die je treft zal (als het goed is) altijd het meeste effect hebben, alles erna is schaven aan een steeds kleiner wordend blokje kaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De kleinste warmtepompen hebben een vermogen van 5 kW. TS kan bij een elfstedentocht geen 5 kW kwijt in zijn vloer. Daarbij is er geen elfstedentocht meer. Dus een besparing in de aanschaf van een warmtepomp door isolatie zie ik niet. Hybride is nergens voor nodig. Elektrische kachel heb je al voor <20 euro en 11 cent per kWh. De oven is zelfs 0 euro en 11 cent per kWh.

Warmte uit een warmtepomp kost € 0,0275 per kWh. De rekenvoorbeelden over besparing met isolatie en trias energetica ben ik erg naar benieuwd, maar blijven vreemd genoeg afwezig in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:43
Dre schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:28:
De kleinste warmtepompen hebben een vermogen van 5 kW. TS kan bij een elfstedentocht geen 5 kW kwijt in zijn vloer. Daarbij is er geen elfstedentocht meer. Dus een besparing in de aanschaf van een warmtepomp door isolatie zie ik niet. Hybride is nergens voor nodig. Elektrische kachel heb je al voor <20 euro en 11 cent per kWh. De oven is zelfs 0 euro en 11 cent per kWh.

Warmte uit een warmtepomp kost € 0,0275 per kWh. De rekenvoorbeelden over besparing met isolatie en trias energetica ben ik erg naar benieuwd, maar blijven vreemd genoeg afwezig in dit topic.
Besparingen van isolatie hangt nogal af van de specs van het huis. Deze maatregelen hebben ook invloed op de dimensionering van je warmtepomp. Hoeveel vermogen er in zijn vloer kan, hangt af van het type vloer en de totale oppervlakte. Daarnaast heeft hij ook nog radiatoren die warmte afgeven. Gezien er zelfs nog enkel glas aanwezig is en nog geen vorm van isolatie, verwacht ik dat er een behoorlijk energieverlies is wanneer de temperaturen wat lager worden. Dat allemaal compenseren met e-kachels raad ik af, alleen al om het feit dat je ook een maximaal vermogen hebt wat je elektrisch bij kan stoken (max aansluiting). Daarnaast lijkt het mij nogal een beun oplossing als ik overal met e-kachels aan de gang moet als het een keer wat kouder is. Als dat een enkele dag in het jaar is, oke. Maar in deze situatie verwacht ik dat het meer voor gaat komen.

Met deze tool kun je benaderen wat je maximaal aan energieverlies (vermogen) gaat hebben. Dan kun je op basis daarvan een besluit nemen wat je het best eerst kunt doen.

Je rekent nu overigens met wat vreemde elektra prijzen. Ik neem even aan dat je 11 cent baseert op de terugleververgoeding. Deze is inmiddels bij veel leveranciers al lager dan dat en ik verwacht niet dat deze de komende jaren gaat stijgen (eerder dalen). Daarnaast zal de salderingsregeling afgebouwd worden (onvermijdelijk), dus wordt elektriciteit in de winter (wanneer je het veel nodig gaat hebben) een stuk duurder dan die 11 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@Ep Woody Er woonde een demente vrouw van 90 in mijn huis. Dus helaas iets te weinig info gekregen bij overdracht.

Mocht het nog handige info zijn m’n benedenverdieping is 50m2 en de vloerverwarming ligt 10cm h/h.

Deze winter amper gestookt tijdens het verbouwen. Het viel me op dat het nog best aangenaam was binnen, waarschijnlijk omdat ik ‘de luxe heb van twee buren’ die allebei stoken.

Daarbij komt in de ochtend de zon in de woonkamer en in de middag achter waardoor ik warmte meepik.

Wat zou het kosten om een warmtepomp+boiler te laten installeren? Hoe zit dat met een buitenunit en een tussenwoning? Maakt dat niet te veel lawaai voor mijn buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Via bovenstaande link kun je ook een inschatting maken hoeveel warmte je woning nodig heeft om bij bepaalde buiten temperaturen warm te blijven.

Wat het kost om een boiler + warmtepomp te laten installeren weet ik niet. Er zijn wel een aantal installateurs hier die dat doen en zodra ze klaar zijn met het installeren van de airco's weer tijd heeft voor het installeren van warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@Dre een beetje laat maar dit is wel
blijven hangen.. hoe zit het dat ik geen 5kw kwijt kan ik m’n vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ruupster schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 03:37:
Hoe heet wil je de vloer hebben :P

Aanvoer 35 graden, retour 28 graden, slang D16x2, HoH 100mm, kom je afhankelijk van vloer ergens rond de 50-60 W per vierkante meter uit afgifte capaciteit uit.

Als je totale warmtebehoefte dus groter is dan gaat het je niet lukken met alleen vloerverwarming, of de aanvoer temperatuur moet hoger zijn. Is de aanvoertemperatuur hoger, dan gaat ook je warmtepomprendement weer omlaag.

Wil je met alleen WP en VVW verwarmen, dan moet je eerst zorgen dat je warmteverlies beperkt blijft; dus hogere R waarden voor gevel en vloerisolatie, HR++(+), etc.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-11-2020 04:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je geeft aan 50m2 vloerverwarming te hebben. Zie hier de warmteafgifte:
https://warmtepomp-weetje...erverwarmingsbuis16mm.jpg

Ik denk dat je dus best warme voetjes gaat krijgen als je 5 kW continue in de vloer stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Die warme voetjes heb je alleen op de 3 koudste dagen van het jaar.
En ook die net iets lagere COP is geen probleem, merk je nauwelijks want behalve die 3 dagen stook je gewoon met 30 graden of nog lagere aanvoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
met vloerverwarming komen er veel dingen bij kijken.
je hebt het aantal kW wat je kan leveren en wat de vloer kan afstaan.

maar ook de menselijke factor, de mens heeft gewoon een relatief warmtegevoel.
een vloer die kouder is als de omgeving voelt koud aan, een vloer die warmer is als de omgeving voelt warm aan.
dit kun je met een simpel testje zelf ontdekken.
neem 3 bakjes water, van 20 - 40 - 60 graden.
hou je linker hand in bakje met 20 graden en je rechter hand in bakje met 60 graden voor 5 minuten.
daarna stop je beide handen in het bakje met 40 graden.
dan merk je ineens dat je rechterhand het water als koud ervaart, en je linker als warm, terwijl de temperatuur echt het zelfde is. ;)

neem je die menselijke factor mee naar de vloerverwarming.
is de vloeroppervlak 2 a 4 graden warmer als de omgeving, dan registreer je een lekker warm gevoel.
je stookt je huis waarschijnlijk op 20 graden, dan is een oppervlak van 22 tot 24 graden het tofst.
is de vloer warmer dan begint het irritant te worden, boven de 30-38 graden oppervlakte temperatuur word het zelfs erg irritant.
dus die wil je eigenlijk onder de 30 graden houden. (dit is niet een knetter hard getal, meer een richtlijn.)

maar oppervlakte temperatuur, dat is niet de gemiddelde water temperatuur.
ik heb nu een 30 graden water temperatuur (rechtstreeks van de warmtepomp), en dat geeft met mijn systeem een 24-25graden oppervlakte temperatuur.
laten we zeggen dat je een zelfde systeem aanlegt of hebt en dus ook 5 graden lagere temperatuur hebt op het oppervlak.

pakken we de tabel er bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KI_TXGdoZVctptrTa35gN_BuhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4p0pj3zKbZHEk58vFwDw1Ue.jpg?f=fotoalbum_large
nemen we dan een h.o.h van 50 of 100 en gemiddelde watertemperatuur van 35 met een kamer temperatuur van 20 graden.
je blijft dan onder de 30graden oppervlakte temperatuur. (maar net)
dan kom ik uit op 107-92W/m2, dat ronden we dan af op 100W/m2
met 50m2 maakt dan 50x100=5000W=5kW.
is wel erg op het grensje, maar dus zeer oke (1 of 2 radiatoren ergens anders in huis open zetten en het lukt wel, wc gang badkamer en je hebt zo 1kW extra.)

maar om 5kW het huis in te brengen, dat is best wel veel.
je huis moet dan ook die 5kW weer verliezen, dan moet je wel heel erg tocht hok voor hebben. ;)
een beetje isolatie link en rechts, dubbelglas en zo of beter.
dan zal de warmtepomp terug moduleren (en dus ook minder kWh gebruiken) en zo minder warmte het huis in pompen.
gewoon omdat het niet nodig is. en dan blijft de vloer wel op een acceptabele temperatuur.
(dit kan hij op 2 manieren. 1. lagere stand draaien(moduleren wat iedere 5kW warmtepomp wel kan.), 2. uurtje aan uurtje uit(in tijd moduleren dit zie je gasketels doen, want die kunnen dat niet zo laag)
vloer verwarming is een grote buffer, dus in tijd moduleren is wat een gas ketel dan ook vaak doet.
minimum vermogen gasketel is vaak snel een 6kW en dus meer als een warmtepomp van 5kW. )

je kunt ook "te veel" isoleren, op een gegeven moment verliest het huis zo weinig warmte, dan krijg je de vloer niet meer op 2 tot 3 graden warmer als de omgeving en voelt die nog relatief koud aan.
maar dan zit je op speciale nieuwbouw isolatie, dat lukt je toch niet met renovatie. ;)

ik zie zo geen echte problemen met 5kW warmtepomp op 50m2 vloer.
dat moduleert wel terug, en je kunt hem op een nog lage temperatuur houden ook voor hoge cop.
zolang je huis maar niet te veel warmte verliest, lukt het wel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1