Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JedaiNait
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Ik heb een ruimte boven de garage waar ik een mini bioscoop wil creeren. Ik heb hiervoor recent een LG55B9 TV aangeschaft en zoek nu nog naar een oplossing voor de audio. Een probleem hierbij is de kamer zelf...
  • Ten eerste is vloer/dak tussen deze kamer en de garage gewoon een houten vloer die dus veel geluid door laat. Qua isolatie is dat geen probleem, maar ik vraag me af wat een subwoofer gaat doen als die op deze vloer staat. Gaat dat wel werken?
  • Ten tweede is het dak schuin, waarbij de linkerkant van de TV zeg maar onder de nok staat en bij de rechterkant het dak vlak langs de TV gaat (weet niet hoe ik dit beter kan beschrijven). Onder die omstandigheden ben ik bang dat naar bovengerichte (atmos) speakers beperkt nut hebben omdat de weerkaatsing niet zoals verwacht zal zijn. Daarnaast verwacht ik dat dit ook voor 'normale' surround lastig zal zijn.
Ik zoek een?
Home cinema set. In principe geen voorkeur voor soundbar boven een 5.1 set, behalve dat binnen het budget een 5.1 set niet haalbaar lijkt. Of zijn die budget setjes van tegenwoordig zo slecht nog niet?

Wat is je budget?
Streefbudget is zo'n 300 euro. Eventueel op te rekken naar max 500, maar dan moet ik wel overtuigd zijn van de 'perfecte' oplossing... Daarboven wordt me echt te duur.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Puur om films te kijken (luisteren) en ik ben op zoek naar een zo goed mogelijke 'ruimtelijke ervaring' (binnen de beperkingen :)). Dus geen gewone 2.1 set. ATMOS is geweldig en op papier mogelijk voor dit budget, maar ik ben wat skeptisch... Zit-afstand is ongeveer anderhalve meter. Muziek zal sporadisch zijn, dus minder relevant. Alexa, Siri etc heeft voor mij geen meerwaarde. In principe kijk ik media vanaf de WebOs apps op de TV.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb aardig wat rondgestruind op internet en bijvoorbeeld de volgende gevonden:
Yamaha YAS 209. Virtual surround, geen atmos,
LG SL8YG - atmos/virtual surround. Zelfde merk als TV (schijnt voor gebruik van ARC wel handig te zijn...), uitbreidbaar met rear speakers.
HW-Q70R - atmos, goede reviews, maar geen rear speakers

Aangezien ik twijfel of een subwoofer gaat werken, zag ik ook deze nog. Qua budget wat vriendelijker en heb goede reviews gelezen (maar ook minder goede).
Sony HT-X8500

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
Voor € 500 de 2e hands markt op? Je moet voor jezelf afvragen wat je van de audioset verwacht. Denk aan 4K, HDR, spotify, wifi, hdmi versie etc. en kijk vanaf daar welke receiver daar bij past.

Ik zou in jouw geval de 2e hands markt overwegen. Koop een leuke redelijk recente receiver (Denon X1300 oid). Dan weet je zeker dat 4K, HDR, spotify etc ondersteunt wordt. Op MP staat nu een X1500 voor € 235 te koop. Koop daar 2 monitor speakers bij voor € 250 (of wellicht vloerstaanders), voor een paar tientjes wat kabels en je hebt een veel mooiere basis dan een soundbar. Kun je in de toekomst lekker uitbreiden met een center speaker, subwoofer, rears etc.

Voor € 300 - € 500 koop je qua soundbar namelijk net niks. Ik vind dat zonde van het geld. Atmos hoef je je niet blind op te staren, omdat een soundbar geen hoogte speakers heeft. Een soundbar ondersteunt atmos, maar daar hoor je niet zo veel van. Met een 7.1 receiver zou je nog eens kunnen overwegen om echte hoogte speakers aan het plafond te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Hulleman op 04-08-2020 10:07 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Dank voor je reactie. Ben met je eens dat dat een mooiere oplossing is en heb ook niks tegen tweedehands (goede tip, nog niet aan gedacht). Echter zit ik volgens mij dan al direct aan de rand van mijn budget, zonder surround ervaring en dus met nog aanzienlijke extra kosten.

Budget heeft niet zoveel met beschikbaarheid nu te maken, maar met wat ik er voor uit wil geven. Daar horen compromissen bij helaas :-).

Ik overweeg eerst eens een goede koptelefoon te proberen. Voor atmos werkt dat prima. Alleen de sub ontbreekt dan natuurlijk wel..

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
Goed om een budget te stellen daar niet over heen te gaan, maar verwacht geen wonderen van een budget soundbar. De surround ervaring daaruit is niet vergelijkbaar met fysieke rear speakers, dat ga je met een soundbar gewoon niet bereiken, tenzij je er rear speakers op aan kan sluiten. Dan nog zit je met je budget, omdat je die rear speakers vaak aanvullend moet kopen.

Een andere optie is: 2e hands 5.1 receiver, 2e hands KEF HTS 2001 ("eitjes") en 2e hands subwoofer. Dat moet voor € 500 zeker te doen zijn.

Wat je ook nog kan doen is opzoek gaan naar een Logitech Z-5500 op marktplaats. Je mist dan wel ARC en HDMI, omdat ie alleen een optical out heeft, maar dan heb je voor weinig geld (ca € 100) wel een surround set die met dolby digital en dts overweg kan. Ik heb die set ook gehad toen ik mijn PS3 in 2008 kocht en ik denk dat daar nog beter geluid uit komt dan de "goedkope" soundbars. De Z5500 heeft maar 1 optical out, dus je moet wel een splitter kopen om er bijvoorbeeld een tv en console op aan te sluiten. Daarnaast wil in die set de zekering in de sub (tevens versterker) nog wel eens kapot gaan. Logitech heeft mij meermaals gratis zekeringen opgestuurd en is simpel te vervangen, maar de set is nogal oud, dus ik weet niet of Logitech die zekeringen nog levert.

[ Voor 25% gewijzigd door Hulleman op 04-08-2020 15:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Ja, precies... die LG en Samsung hebben overigens beide wel voor ~100 euro ook rear speakers. Totaal zit dan rond de 500 euro dus binnen budget. Mits dat ook een een acceptabele ervaring geeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-06 19:37

DjVe

Hatsaflats!

Hulleman schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:17:
Goed om een budget te stellen daar niet over heen te gaan, maar verwacht geen wonderen van een budget soundbar. De surround ervaring daaruit is niet vergelijkbaar met fysieke rear speakers, dat ga je met een soundbar gewoon niet bereiken, tenzij je er rear speakers op aan kan sluiten. Dan nog zit je met je budget, omdat je die rear speakers vaak aanvullend moet kopen.

Een andere optie is: 2e hands 5.1 receiver, 2e hands KEF HTS 2001 ("eitjes") en 2e hands subwoofer. Dat moet voor € 500 zeker te doen zijn.

Wat je ook nog kan doen is opzoek gaan naar een Logitech Z-5500 op marktplaats. Je mist dan wel ARC en HDMI, omdat ie alleen een optical out heeft, maar dan heb je voor weinig geld (ca € 100) wel een surround set die met dolby digital en dts overweg kan. Ik heb die set ook gehad toen ik mijn PS3 in 2008 kocht en ik denk dat daar nog beter geluid uit komt dan de "goedkope" soundbars. De Z5500 heeft maar 1 optical out, dus je moet wel een splitter kopen om er bijvoorbeeld een tv en console op aan te sluiten. Daarnaast wil in die set de zekering in de sub (tevens versterker) nog wel eens kapot gaan. Logitech heeft mij meermaals gratis zekeringen opgestuurd en is simpel te vervangen, maar de set is nogal oud, dus ik weet niet of Logitech die zekeringen nog levert.
Een Z5500 heeft een optical-IN. Je kan je bronnen met HDMI aansluiten op de TV en via een optische SPDIF aansluiten op de digitale ingang van de Z5500. Je zal alleen even in de handleiding van de TV moeten zoeken of deze televisie ook 5.1 over de optische uitgang stuurt met input van de HDMI.

Ik zou overigens gewoon een simpele receiver kopen (nieuw zodat je alle nieuwe snufjes hebt) en van MP een speaker setje halen van €200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Ik bedacht me dat ik nog een "oude" Harman bds5 receiver heb staan. Heeft geen HDMI ingang (laat staan ARC) en qua gebruik geen geweldig ding (extreem traag), maar voor dit doel wellicht wel voldoende. Dan heb ik eigenlijk gewoon een ruim budget voor een 5.1 speaker set. Bijvoorbeeld de Teufel consono 35 oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Zoek op maektaats een 5.1.2 receiver. Veelal de nieuwere 7.1 die dus ook 5.1.2 kunnen.

Daarnaast een setje jamo hcs 426 met sub en je hebt een prima setje voor films.

Zo zijn er nog veel meer jamo, JBL, magnat, Canton 5.1 sets met prima geluid voor films.

Succes
Pagina: 1