APK afkeur 4 gas meting - katalysator defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:05
Goedenavond,

Vandaag heb ik een afkeur bij de APK gekregen op mijn Polo 9n 1.4 16v handbak, uit 2003 met 220.000 km op de teller. Motor is een 1.4 16V BBY.
De monteur geeft aan dat zeer waarschijnlijk de katalysator defect is, en met een korte Google recherche vergeleken met wat de Torque App laat zijn lijkt het inderdaad zo te zijn.
De probleembeschrijving is iets in de richting dat lambda tegen 1 aan zit, maar de auto alsnog niet door de 4gas meting zit.
Maar ik ben geen geleerd monteur, ik ben ICT'er, dus hoor graag van anderen wat jullie denken :+

Ik heb een schermopname gemaakt van de grafieken met lucht/brandstof verhouding, lambdawaarde en het toerental op dat moment.

Vorig jaar heb ik de volgende breedbandsensor en flexpijp vervangen voor de APK, en ben daarmee ook zonder problemen door de APK gekomen:

- Breedbandsensor, Bosch of NGK weet ik niet meer. Kan het niet in m'n mail vinden 8)7
- Kapotte flexpijp met 2e katalysator? Deze zit er nu onder, en is vorig jaar daarmee door de APK gekomen.

Wat ik niet heb vervangen tot nu toe:
- Bougies
- 2e zuurstofsensor
- Katalysator in het spruitstuk, daar zit dan ook de breedbandsensor achter :9

Is het een solide idee om zowieso de katalysator in het spruitstuk te vervangen, met de uitkomst van de APK en wat Torque weergeeft?
Of zijn andere dingen zoals bougies of de 2e zuurstofsensor ook handig om gelijk mee te nemen, of kan dat ook over enkele maanden?

Ik heb geen idee of dit een solide oplossing is, op dezelfde site van de flexpijp/2e kat kwam ik ook het spruitstuk met kat tegen, voor €180 met montagemateriaal.

Is een durdere Bosal beter?
Of toch maar een BM Catalysts?
Walker is ook een optie.
Deze drie zijn wel "flink" duurder dan de merkloze kat van auto-uitlaat.nl.

De financiën zijn momenteel een beetje krap, daarom wil ik het graag zelf goedkoop (maar wel goed) doen.
Gebruikt lijkt me niet prettig, er is wel een verschil qua prijs, maar garantie of het werkt is er niet. Dan geef ik liever wat meer uit en heb o.a. twee jaar garantie op de werking, maar ook een veel prettiger gevoel bij het rijden.

Ik ben benieuwd wat anderen te zeggen hebben! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Wat is de temperatuur op het moment van het filmpje?
Wat doet de o2s1 bij stationair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
Temperatuur weet ik niet precies, wel dat zowel torque als ook het dashboard zeiden dat de motor op bedrijfstemperatuur was, 90C.
Ik heb daarvoor een tijdje rondgereden.
o2s1 is bij stationair ongeveer 1, varieert niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
O2s1 zou moeten pendelen
O2s2 zou stil moeten blijven staan.
Wat doet o2s2? Als die pendelt is de kat defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een b-merk bij zo'n oude auto en bij deze km-stand. Uiteraard na enig onderzoek naar ervaringen over het b-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:44

MLLL

Palm Treo 650

Verbruikt de Polo veel olie?
Da's goed recept om de kat en de sensoren te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
Mapro schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:39:
O2s1 zou moeten pendelen
hah, laat ik nou net o2s2 vergeten zijn om aan te zetten in de logging :F
o2s1 blijft rond 1 hangen, in een regio van wat lijkt tussen 0,95-1.05 te wisselen.
Zit wel een respons op als ik gas los laat, dan gaat ie naar ~1.2 en komt zo'n beetje gelijk terug als ik weer gas geef.

Ik heb nog een aantal screenshots bijgevoegd, bij de afbeelding zelf zijn de beschrijvingen.
https://imgur.com/a/5Oit6uD

Daarnaast heb ik nog weer een schermopname gemaakt van een paar minuten waar ik niet heel snel door de omgeving rijd: YouTube: Screenrecorder 2020 08 03 21 05 25 806
De onderste grafiek is o2s1, rechts midden motor toerental. Een beetje doorheen klikken lijkt me denk ik voldoende voor een indruk van wat er gebeurt :)

Ik ben waarschijnlijk woensdag weer onderweg met de auto, dan kan ik uiteraard met andere sensoren weer een schermopname maken :9
DeKever schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:48:
Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een b-merk bij zo'n oude auto en bij deze km-stand. Uiteraard na enig onderzoek naar ervaringen over het b-merk.
Daar stond mijn hoofd ook naar, daarom kwam ik aan met een aantal verschillende merken haha. Ik neus zometeen ff een beetje rond op het internet.
Het aanbod van auto-uitlaat.nl vondt ik wel goed de vorige keer, maar daar was aan montagemateriaal een pakking tussen het spruitstuk en twee rubber uitlaathangers meegeleverd. Geen schroeven of uitlaatklemmen, geen idee of dat bij deze ook zo is.
Ik stuur straks een mailtje naar de aanbieders van de katalysatoren, en kijk wat ze te zeggen hebben :)
MLLL schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:27:
Verbruikt de Polo veel olie?
Da's goed recept om de kat en de sensoren te slopen.
Valt mee, ik weet het precieze getal niet, maar het is niet meer zo hoog dat ik altijd een flesje olie bij me heb. Eigenlijk heb ik sinds een de reparatie van de carterventilatie geen extra olie in de auto meer.
het daadwerkelijke gebruik is een beetje lastig te bepalen voor nu, voor het vervangen van de carterventilatie was er om de twee tankbeurten minimaal een halve liter olie nodig, wat iets van 1000-1200 kilometer is.
In december heb ik een oliewissel gedaan en ~500 kilometer gereden met de oude carterventilatie, en sindsdien met de nieuwe carterventilatie net wat meer dan 2500km gereden.
Dit weekend zat het oliepeil tussen minimum en de helft, ik denk dat ik iets meer dan een halve liter heb bijgevuld. Dus inclusief die 500 kilometer dat ie zo veel olie lekte.
Daadwerkelijk olie verbranden lijkt de motor niet te doen, of in ieder geval niet in zo'n hoog tempo dat het erg schadelijk is.

Wat wel denk ik erg heeft bijgedragen aan de katalysatorschade, is dat de vorige eigenaar(en?) zijn doorgereden met defecte onderdelen.
De lambdasonde was al voordat de vorige eigenaar de auto kocht al stuk, en is alleen maar erger geworden.
De vorige eigenaar reed zo 30k/jaar, en heeft de auto iets van driekwart jaar gehad.
Zelf heb ik ook een paar maanden met de kapotte sonde gereden, ook iets van 7k kilometers gedaan in die tijd.
Met de nieuwe breedbandsensor was het een enorme vooruitgang. Betere respons, geen afslaan van de motor, 1,5l/100km minder verbruik. Is nog steeds het geval.
Maar dat allemaal verandert er natuurlijk niets aan dat de kat met de oude sensoren en lekkende uitlaat totaal niet vrolijk was haha.

[ Voor 56% gewijzigd door WeiserMaster op 03-08-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
Mapro schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:39:
O2s1 zou moeten pendelen
ind effe daarna kijken hoeveel is de lambda waarde bij 3000 toeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
david19861 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:24:
[...]

ind effe daarna kijken hoeveel is de lambda waarde bij 3000 toeren
https://youtu.be/3Hi3gjg5v_0?t=43 +- lambda 1 bij o2s1 bij 3100-3200 toeren. o2s2 staat er niet bij, zal ik daar woensdag ook naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Loop hij nou ongeveer 680 rpm stationair?
Wat is de map sensor waarde?
Controleer ook je vacuumleiding naar de rembekrachtiging eens.. die scheuren vaak
O2s2 is erg belangrijk. lambda tussen 0,97 en 1,03 tijdens co meting is goed..
heb je een infrarood thermo meter? Je kan voor en na de kat meten, een goede kat moet door de reactie minimaal 50 graden verschil hebben met warme motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
Mapro schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:24:
[...]

Loop hij nou ongeveer 680 rpm stationair?
Wat is de map sensor waarde?
Controleer ook je vacuumleiding naar de rembekrachtiging eens.. die scheuren vaak
O2s2 is erg belangrijk. lambda tussen 0,97 en 1,03 tijdens co meting is goed..
heb je een infrarood thermo meter? Je kan voor en na de kat meten, een goede kat moet door de reactie minimaal 50 graden verschil hebben met warme motor
Ja, ongeveer 680 stationair als de motor is opgewarmd.
De MAP sensor waarde weet ik niet, vandaag kan ik niet kijken, maar morgen rij ik weer een stuk en kijk dan.
02s2 staat op de planning!

Ik heb ook een simpele infrarood thermometer, maar het wordt wel lastig om het zo te meten met alle verkleding los.
Kan het kwaad om langere tijd zonder het hitteschild omde kat rond te rijden?
Erboven en omheen is redelijk veel plastic :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:53
Zoals ik het begrepen heb zou je op de sensor vóór de katalysator altijd dat wisselende beeld moeten zien (rijk/arm lopen) en na de katalysator een (zo goed als) vlakke lijn. Dat geeft namelijk aan dat de katalysator z'n werk doet (uitlaatgassen reinigen). Als de tweede sensor (ná de katalysator) 'meeloopt' met de eerste dan doet de katalysator z'n werk dus niet goed meer. Zie ook filmpjes op YouTube, o.a. 'ChrisFix' legt naar mijn idee problemen (en oplossingen) op een toegankelijke manier uit. Kun je nog een screen capture doen met zowel de eerste als de tweede lambdasonde in beeld?

Opzich is een gebruikte katalysator niet zo'n ramp denk ik, als je er eentje kan vinden uit een auto die een stuk minder gelopen heeft. Het schijnt dat die B-merk katalysatoren nog wel eens met het absoluut minimum benodigde gevuld worden (het edelmetaal wat erin zit (o.a. platina) is onwijs duur namelijk) waardoor het niet altijd een vooruitgang is. Sowieso een tip: bewaar de oude katalysator en breng hem weg naar een oudijzerboer, dan betaalt de reparatie zich nog gedeeltelijk terug wellicht :)

Het vervelende is dat door het bouwjaar van jouw auto ze het uitlaatgas ook daadwerkelijk meten. Ik rijd een iets nieuwere auto (2006) en daar checken alleen de OBD emissie status. Heb zelf ook een katalysator storing erin zitten (P0420) omdat de katalysator vermoedelijk ook wat versleten is, maar ik reset gewoon het lampje vlak voordat ik hem naar de APK breng O-) Het schijnt dat Toyota's van rond dit bouwjaar vrij gevoelig staan afgesteld op de katalysator efficiëntie. Ik merk er qua verbruik/rijgedrag ook niks van dus vind het wel best.

N.B. Je hebt neem ik aan al gechecked op uitlaatlekkage? Dat kan soms ook zorgen voor onterechte storing die naar de katalysator wijst. Makkelijkste is even je schoen of een doek op de uitlaat drukken en kijken of je het ergens hoort sissen/fluiten.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
Heb je een EGR klep, zo ja, is dat ding niet helemaal aangekoekt? Skoda fabia uit 2004 hier, kwam maar net door de meting heen bij apk, nu met schoongemaakte egr klep komt die weer goed door de apk.

Verder rijd ik m'n blok altijd even goed warm voor ik hem naar de apk breng.

[ Voor 16% gewijzigd door Dacuuu op 04-08-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
Zonet heb ik een rondje gereden met de logging en schermopname aan.
Daar lijkt o2s2 vrolijk mee te gaan met o2s1.
de sensor die lijkt de MAP (meet in kPa)te zijn, is redelijk rustig maar gaat hier en daar ook mee. Zat ff uit m'n hoofd redelijk rond de 15, maar ging omhoog tot 30.
De EGR klep heb ik nog niet na kunnen kijken, moest helaas onverwachts sneller weg.
Het hitteschild van de katalysator heb ik ook niet er af kunnen halen, maar het lijkt er wel op dat aan het spruitstuk/bovenkant kat en onderkant kat voor de verbinding met de 2e kat meer dan 50c verschil zit qua temperatuur.
De uitlaatgassen ruiken raar, beetje idee van m'n oude Suzuki GT80, een tweetakt 80cc motor.
Na hard rijden en weer rustig koud rijden, ruikt het wel weer redelijk oké.
De uitlaat lijkt niet lek te zijn, ik heb er een doek voor gehouden. Na een paar seconden lijkt er een beetje een trillend geluid te komen, wat zou kunnen duiden op een lek, maar het is niet het duidelijke "psst" wat gelijk komt als je de uitlaat dicht drukt.
Over de EGR klep kan ik dit weekend meer over zeggen, werken aan de auto is een beetje lullig door de plek waar ie geparkeerd staat.
Helaas krijg ik door mijn woonplek geen paskeervergunning in de buurt >.>

Ik zet zometeen thuis alles op een rijtje zodat het enigzins makkelijk te lezen en bekijken valt 😁

Uitgebreide informatie:

De sensoren heb ik aangepast, o2s1Eq heeft geen equivalent voor sensor 2.
Wel zijn voor beide sensoren de voltages beschikbaar, rechtsonder in de scherm opname gekenmerkt als "02 1x1 V" of "02 1x2 V"

Daarnaast heb ik volgende sensoren toegevoeg:
- Intake kPa, boven 02S1EQ
- Throttle % , rechts van Intake kPa

en in de schermopname rond 01:30 de grafiek van de toerenteller gewijzigd naar een numerieke weergave.
De link naar de opname staat onderaan.
Wat ongeveer gebeurd is tijdens de schermopname:

00:00-00:39: Warmgereden auto, net getankt, rustig wegrijden
00:41-00:48: volgas naar 65 toe, kort erop blijven, 00:58 van gas. Toerental boven 4000 toeren. o2s1Eq gaat naar 1.2, o2 1x2v (voltage zuurstofsensor bank1 sensor 2) omlaag naar ~0. Intake kPa ging kort van ~26 naar ~48, daarnaa terug naar ~26. AFR omhoog naar 17.6, daarna weer naar ~14.7.
01:03-01:13 Gas geven om snelheid aan te houden, O2S1Eq gaat weer naar ~1, o2 1x2 Vm gaat gelijk "mee" naar 0,7v.
01:14-01:31: Weer van het gas af, 02S1Eq gaat weer van 1 naar 1.2, O2 1x2 V van ~0,7 naar 0, AFR naar 18. Toerental zakt naar ~2100.

Zo gaat het zo'n beetje continu.

Verder noemenswaardige momenten:

03:07-35: redelijk lang dezelfde snelheid, Volgensmij reed ik toen net een brug op. Intake kPa gaat van ~30 naar ~100, en ging "met het gas mee" omlaag wat later op momenten dat minder vermogen verwacht werd. De grafiek lijkt redelijk goed op de grafiek van de "throttle %". O2S1Eq bleef op ~1, maar o2 1x2 V ging van 0 naar 0,4, en later naar 0,85. AFR bleef op ~14.7. o2 1x1 V lijkt zich tot nu toe nog niet noemenswaardig te hebben bewogen in de opname.

04:45-: Begint kort voordat ik volgas rijdt om op een heuvel naar een B weg te komen, voordat er gas gegeven wordt gaat de intake kPa sensor van ~26 naar ~95, ~104.
Hierbij gaat o2 1x1 V ook voor het eerst omhoog van ~1v naar 1.2 en weer terug naar 1 als ik volgas geef.
o2 1x2 V lijkt dit hele gebeuren ook te volgen, voordat intake kPa van ~26 naar ~95 ging had deze 0v als waarde, daarop 0,3, 0,4, en met volgas 1v wat een harde cap van de stroomtoevoer lijkt te zijn. Is een strakke rechte lijn bij het bereiken van de 1v.

08:20-09:51: Hier rijd ik ongeveer dezelfde snelheid (ergens tegen de 68) in de hoogste versnelling, dit lijkt me misschien een mooi stuk om naar te kijken wat de sensoren doen bij kleine verschillen bij meer of minder gas? Aan het einde van dit stuk komt er redelijk veel in beweging met de grafieken.

Is dit allemaal een beetje handig om te herleiden wat het aannemelijkste is wat niet goed werkt?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 70% gewijzigd door WeiserMaster op 05-08-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Als O2s2 mee pendelt met de eerste is de kat overleden
Egr klep hoef je dan niets aan te doen. Map sensor zal toch wel 150/300 zijn geweest?
Is je vacuumleiding van de rembekrachtiger heel?

[ Voor 55% gewijzigd door Mapro op 05-08-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
Mapro schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:00:
Als O2s2 mee pendelt met de eerste is de kat overleden
Egr klep hoef je dan niets aan te doen. Map sensor zal toch wel 150/300 zijn geweest?
Is je vacuumleiding van de rembekrachtiger heel?
Hah duidelijk, o2s2 pendelt sterk mee bij gas/gas los :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik mij nu nog af vroeg - blijkbaar heeft mijn auto twee katalysatoren?
Eentje aan het uitlaatspruitstuk, en een aan het stuk wat er na komt (met de flexpijp).
Het gedeelte met de flexpijp heb ik vorig jaar vernieuwd, moet ik daar dan nu nog wat mee doen?
Ik vindt het nogal onduidelijk waarom er blijkbaar twee katalysatoren in zitten.
O2S2 zit ook achter de tweede kat als ik zo op de foto's kijk, van deze katalysator heb ik ook niet de temperatuur goed kunnen meten.
Op de productpagina is een enigzins goed beeld van dat stuk uitlaat: https://auto-uitlaat.nl/k...iza-fabia-polo-49960.html
Dacuuu schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:00:
Verder rijd ik m'n blok altijd even goed warm voor ik hem naar de apk breng.
Heb ik deze keer op weg naar de APK niet gedaan, maar heb twee weken geleden of zo nog 500 kilometer gedaan met een gangetje van 100-120.
Vorig jaar wel gedaan, misschien is dat het wel 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door WeiserMaster op 06-08-2020 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
De foto van je ‘egr’ klep is het gasklephuis.
Egr zit geloof ik aan de voorzijde op het blok naast het spruitstuk.
Hij moet goed warm zijn willen beide katalysatoren werken. Dat is wel een dingetje. Het liefste op bedrijfs temperatuur.
Je geeft verder aan dat lambda op 1 zit dat is perfect voor de apk. Moet tussen 0,97 en 1,03 zijn.
Wat is je co percentage dan?
Deze motoren hebben veel last van een dicht zittende leiding van de egr klep naar het inlaatspruitstuk. Waar hij het inlaatspruitstuk ingaat vormt vaak roetaanslag waardoor de leiding dicht slibt. Dat kun je nog wel even controleren

Je leiding van de rembekrachtiger ziet inderdaad goed uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Mapro op 06-08-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeiserMaster
De foto van je ‘egr’ klep is het gasklephuis.
Egr zit geloof ik aan de voorzijde op het blok naast het spruitstuk.
Inderdaad, hah. Ik zat helemaal aan de andere kant te kijken 8)7
Hij moet goed warm zijn willen beide katalysatoren werken. Dat is wel een dingetje. Het liefste op bedrijfs temperatuur.
Bedoel je de EGR klep?
Met de rit op woensdag heb ik eerst de auto normaal warm gereden, daarna iets van 20 minuten afwisselend hard op het gas en op de cruise, met hoge en "normale" toerentallen.
Is dat voldoende?
Normaal als ik met de auto rijd, zijn het stukken van 70km waarvan 60km snelweg. Puur stadsverkeer doe ik niet veel.

De CO percentage weet ik niet, ik kreeg aan de balie "gaat u eerst maar eens zitten" te horen, met kort daarop een reparatievoorstel van €1600.
Toen had ik eerst wat anders aan m'n hoofd dan de resultaten van de 4 gas meting :+
Met een beetje geluk heeft de monteur de waardes in het systeem gezet, ik heb er net een mailtje over gestuurd.
Ze zijn snel met de mail, misschien heb ik morgen al een antwoord.
Deze motoren hebben veel last van een dicht zittende leiding van de egr klep naar het inlaatspruitstuk. Waar hij het inlaatspruitstuk ingaat vormt vaak roetaanslag waardoor de leiding dicht slibt. Dat kun je nog wel even controleren
Dat is #20 op deze afbeelding?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vlAtYuc.png

Ik regel nieuwe pakkingen voor #3,5,30 en 31, dan kan ik die gelijk helemaal goed schoonmaken.

Zonet heb ik een reactie van de garage gekregen, in het kort:

CO & HC tijdens gastest te hoog, zowel stationair als verhoogd toerental.
De uitdraai van de meetmachine, en de notities van de keurmeester heb ik als afbeeldingen klaar staan.

Wat mij zonet ook binnen schoot, stationair draait de motor goed.
Maar af en toe houdt ie wel een beetje in, volgensmij vooral bij ineens veel gas.
Dat is nu sinds een paar maanden zo, maar het valt niet erg op.

Vorig jaar was het af en toe met horten en stoten, soms viel de motor ook uit bij langzame snelheden in de 1e versnelling. Dat triggerde P0135 en een EPC fout die na opnieuw starten weg was.
Dit was allemaal gelijk verholpen met een nieuwe breedbandsensor, en ik meen dat er geen inhouden van de motor te voelen was.
Of dit iets toevoegt aan het hele verhaal weet ik niet, misschien is het handig om te weten.

[ Voor 22% gewijzigd door WeiserMaster op 07-08-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Klopt waar 20 2 ingaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Volgens mij mis ik iets, maar je wil van alles gaan doen / vervangen, maar enkel de katalysator is stuk? Zoveel kost dat niet.
De CO percentage weet ik niet, ik kreeg aan de balie "gaat u eerst maar eens zitten" te horen, met kort daarop een reparatievoorstel van €1600
Dat is een heel bijzondere katalysator neem ik aan.

[ Voor 46% gewijzigd door Luxicon op 08-08-2020 09:08 ]

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeiserMaster
Luxicon schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:05:
Volgens mij mis ik iets, maar je wil van alles gaan doen / vervangen, maar enkel de katalysator is stuk? Zoveel kost dat niet.

[...]

Dat is een heel bijzondere katalysator neem ik aan.
Het voorstel van 1600 is incl. twee nieuwe koplampen i.v.m. dofheid voor ~570, neemt niet weg dat het alsnog bizar veel is 🙀

Ik heb de katalysator met een montageset geregeld, zit bijna alles bij wat nodig is voor de reparatie. Is eentje van BM catalysts :)

Mapro en Dacuuu geven beide aan dat het handig is om ook te kijken naar de staat van de EGR klep en de leiding van de EGR klep naar het gasklephuis, daarvoor heb ik nu ook nieuwe pakkingen geregeld.
Als ik er al mee bezig ga, dan gelijk goed :P

Voor de koplampen heb ik een setje koplamp polijstmiddelen geregeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WeiserMaster
Vandaag heb ik de auto weer aangeboden voor de APK - goedgekeurd! _/-\o_
Bedankt allemaal.

Het gasklephuis was erg vies, het AGR ventiel en de leiding tussen de twee niet noemenswaardig vies.
Na het schoonmaken van de drie is de auto veel sneller, responsiever, en klinkt veel aggressiever. Een aantal dagen heb ik met de cruise control moeten rijden, ik zat continu boven de snelheidslimiet :+

De katalysator passend krijgen was weer een dingetje, er zaten uiteraard niet alle schroeven bij, en het motorblok heeft een opstaande rand wat bij de originele kat geen probleem is, bij de vervanging wel.
Van de nieuwe kat hebben we maar een randje afgeslepen, past prima. :9

De koplampen schuren en polijsten ging geweldig, het aanbrengen van de uv wering was nogal twijfelachtig :F
Met het sponsje wat er bij kwam was het niet mogelijk om het netjes aan te brengen zonder bellen er in, goed doseren of corrigeren was erg moeilijk. Ik heb er dan nu ook een aantal druppen in, en er zit wat zand en haren in de coating.
Maar met wat polijsten zag dat er ook weer strak uit, lichtbeeld klopt ook met de viezigheid in de coating.

De pakkingen en nieuwe bougies kwamen allemaal lekker laat, die heb ik zonet pas op kunnen halen haha.
De bougies doe ik er binnenkort alsnog in, en de pakkingen bewaar ik voor volgend jaar. Misschien heb ik ze dan wel nodig bij het schoonmaken.

Ik heb hier en daar wat foto's gemaakt, voor de mensen die het interesseert.

Toevoeging i.v.m. bougies: er zaten koper/nikkel bougies van NGK (BKUR6ET-10) in, sterk versleten maar wel schoon. Zijn op z'n vroegst 30k geleden vervangen. Zit nu een set nieuwe koper/nikkel/chroom in van Bosch (FR78X).
Klinkt nu wat doffer en de motor "twijfelt" minder. Twijfelen gebeurt nog steeds wel wat bij veel gas, maar het verschil is merkbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door WeiserMaster op 26-08-2020 23:07 ]

Pagina: 1