Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:03
Hoi mede-tweakers,

Ik loop er al een tijdje tegenaan te hikken maar ik nu wil ik de knoop doorhakken om panelen te laten plaatsen. Ik heb 6 maanden geleden al wat research gedaan en een legplan gemaakt maar destijds de knoop niet doorgehakt dat ik nu wel wil doen.

Wij hebben een lessenaarsdak richting het zuidoosten en geen bomen die zon blokkeren. Ik wil dan ook een relatief simpele opstelling zonder al teveel poespas qua elektronica. Het enige waar rekening mee gehouden dient te worden is het dakraam, volgens de afmetingen kan ik er circa 15 plaatsen, zie het voorbeeld hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IylLMDXnwj8czawtEfMcw-xdBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EDJkdosHtKYzkO5Zjb1lMuKE.png?f=user_large

De zonatlas geeft ook een goed resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idmrpMbSuSCE7pb_T5LYk8v428M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cHH6L2zPl5tZVu03J9YMt38J.png?f=user_large

Ik heb onderstaande offerte bij elkaar geklikt en wil graag even sparren met jullie. Zoals jullie zien is het vrij overzichtelijk en zonder poespas, geen optimizers en een omvormer dat tussen de 3500-4680 WP aan kan. Bovendien gaat het in dit geval om 1 fase aansluiting, 3 fase heb ik niet.

Concreet vraag ik mij af of ik iets over het hoofd zie en met name of de Goodwe omvormer een juiste keuze is. Ik heb voornemens alles bij Solar-Bouwmarkt te bestellen en te laten installeren, ervaringen heb ik hier niet mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQI5nwtgh5fibTURSyw7NxfaGxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xVaLnhYgL0SSBaVzZM54j3ip.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat jullie eens wat advies kunnen geven voor het welbekende duwtje in de rug :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Je hebt de helling er niet bij gezet.
Het gaat een beetje aftoppen, max 0.3% op jaarbasis.
Maakt verder niets uit.
Als je niet tegen aftoppen kunt neem je beter de 4200 Wp uitvoering.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik weet niet hoe belangrijk, datalogging voor je is?
En dan met name zelf loggen of naar pvpoutput.org bijvoorbeeld?
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Growatt, ginlong solis, goodwe ,aeg, zonneplan one (=saj R5) is allemaal wat lastig, zoniet onmogelijk

SMA, fronius is een heel stuk makkelijker, maar hangt ook een hoger prijskaartje aan.
Maar je bent niet afhankelijk van chinese servers.
Op een fronius primo passen alle 15 de panelen in 1 string. (bij de rest moet je 2 strings maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 13:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• THxZ0NE
busscherski schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:16:
Je hebt de helling er niet bij gezet.
Het gaat een beetje aftoppen, max 0.3% op jaarbasis.
Maakt verder niets uit.
Als je niet tegen aftoppen kunt neem je beter de 4200 Wp uitvoering.
De helling weet ik zo niet, thanks voor je advies.

• THxZ0NE
AUijtdehaag schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:49:
Ik weet niet hoe belangrijk, datalogging voor je is?
En dan met name zelf loggen of naar pvpoutput.org bijvoorbeeld?

Growatt, ginlong solis, goodwe ,aeg, zonneplan one (=saj R5) is allemaal wat lastig, zoniet onmogelijk

SMA, fronius is een heel stuk makkelijker, maar hangt ook een hoger prijskaartje aan.
Maar je bent niet afhankelijk van chinese servers.
Op een fronius primo passen alle 15 de panelen in 1 string. (bij de rest moet je 2 strings maken)

[Afbeelding]
Goede feedback, een dashboard functie met redelijk actele data vind ik eigenlijk al prima. Uiteindelijk is de energierekening het belangrijkste.

Ik denk dat ik nu wel een eind ben, eens zien wat green guys of solar bouwmarkt voor mij kan regelen en op welk termijn het geinstalleerd kan worden.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
THxZ0NE schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

De helling weet ik zo niet, thanks voor je advies.
Het hoeft niet op de graad nauwkeurig.
Als je een foto plaatst van het laatste huis in de rij kan ik het wel zien. Het is geen rocketscience.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1