dhcp ingesteld geen verbinding via ziggo connnect box

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 18:51
Goedendag mede-Tweakers,

ik zit met een probleem/situatie.
het zit als volgt ik heb in de meterkast beneden een Ziggo connectbox
vanuit de meter kast gaan er 2 utp kabels naar 2 kamers op de 1ste verdieping, 1 utp daar de derde verdieping en een naar de begane grond.
nu heb ik op de 2de verdieping een routers staan als accespoint en een pihole
op de 1ste verdieping staat een router als node voor aimesh netwerk.
ik zou graag op de router op de 2de verdieping of de pihole als dhcp server gebruiken.
alleen wanneer ik dit instel krijgen apparaten beneden die met de connectbox verbinden over wifi geen ip meer.

is er een manier om de aanvragen te forwarden naar de router/pi-hole? (ik zit al te denken aan modem in bridge en extra router of zo maar dit is nog niet van toepassing nu.

Met vriendelijke groet,

Sander

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Als je drie routers gebruikt, heb drie netwerken die elkaar niet zien en dan heb je ook drie dhcp servers nodig.
Oplossing is gewoon een router gebruiken en meer niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je de "routers" in access point mode hebt staan, krijgen alle hosts gewoon een DHCP van je ziggo box.

Maar ik denk dat hier het woord 'router' weer eens verkeerd gebruikt wordt. Kun je een schets van de lijntjes en een overzicht van de hele (exacte) IP-configuratie geven (behalve je publieke IP-adres, natuurlijk)? Werk maar vanaf het modem naar beneden naar de routers. Waar ze fysiek staan maakt niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 03-08-2020 18:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De vraag is, waarom wil je twee DHCP servers wanneer het 1 netwerk is?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Ja ik kan wel een schets maken dat is wel zo duidelijkst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Z'n probleem komt juist doordat hij ze als router schakelt, anders zou een dhcp server volstaan.

Zo wie zo is het basis onderdeel van een airmesh systeem een router.
En het feit dat z'n wifi device geen ip adres kunnen krijgenvan de router op de 2e verdieping staat die ziggo box ook als router geschakeld.

Ergo drie router en dus drie onafhankelijke subnets en dus drie dhcp servers nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Hallo,

Weet iemand hier een goed (free) programma om een netwerk topologie te maken?

bij voorbaat dank,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SanderKarsten schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:52:
Hallo,

bij voorbaat dank,
Kladblok & potlood? Paint? LibreOffice?

Echter, met een tekening zijn we er vaak (nog) niet; wat wil je ons duidelijk maken want je zou (net zo makkelijk) ook gewoon even je netwerken / segmenten / subnets / gateways kunnen posten met enige context erbij?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Zo zou ik het doen:
0. Switch plaatsen waar Router staat op 2e etage.
1. router naar beneden verplaatsen en Ziggo box in bridgemodus laten zetten door Ziggo.
2. Kabel van ziggo connect naar je WAN poort in router, de andere kabels in je LAN poorten van je router.
3. DHCP aanzetten op je router, reservering maken voor je Pi-Hole.
4. DHCP opties op je router aanpassen dat de DHCP server de pihole is (LAN settings)
5. Mesh wifi aansluiten op de WAN poort van je mesh basisstation in een LAN poort van je router
6. Indien mesh een ander netwerk (bijv. mesh 10.0.0.0 en LAN is 192.168.0.0) route aan maken op je router waarbij je zegt: 10.0.0.0 -> 192.168.0.25 (ip adres op de wan poort van je mesh systeem).
7. reservering op je router maken voor je mesh systeem (in dit voorbeeld) 192.168.0.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
een programma om net als bij cisco een schema te maken, zoiets lijkt mij het duidelijkst om te laten zien hoe het nu is en hoe ik het wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gebruik zelf ook een connectbox en heb geen probleem, kijk even of je connectbox een IP4 adres krijgt of alleen IP6 is andere firmware. Ik heb die van mij ook om laten zetten vanwege een eigenserver en DNS etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SanderKarsten schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:52:
Hallo,

bij voorbaat dank,
draw.io :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
SanderKarsten schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:13:
Goedendag mede-Tweakers,

ik zit met een probleem/situatie.
het zit als volgt ik heb in de meterkast beneden een Ziggo connectbox
vanuit de meter kast gaan er 2 utp kabels naar 2 kamers op de 1ste verdieping, 1 utp daar de derde verdieping en een naar de begane grond.
nu heb ik op de 2de verdieping een routers staan als accespoint en een pihole
op de 1ste verdieping staat een router als node voor aimesh netwerk.
ik zou graag op de router op de 2de verdieping of de pihole als dhcp server gebruiken.
alleen wanneer ik dit instel krijgen apparaten beneden die met de connectbox verbinden over wifi geen ip meer.

is er een manier om de aanvragen te forwarden naar de router/pi-hole? (ik zit al te denken aan modem in bridge en extra router of zo maar dit is nog niet van toepassing nu.

Met vriendelijke groet,

Sander
Je moet van Ziggo LAN naar router 2e LAN. Waarschijnlijk zit Ziggo LAN nu op router 2e WAN en dan heb je dit probleem.
Dan heb je dus de router op de 2e niet als accespoint ingesteld maar als router.
Er is een howto hoe dit goed ingesteld moet worden.
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 07-08-2020 14:16 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
hallo allemaal,

sorry van het late bericht maar kon effies niet anders door de hitte :P

hier is mijn huidige situatie:

Ziggo connectbox(192.168.178.1) begint zijn leases vanaf 192.168.178.29
router meshnode op 1ste verdieping heeft lan vanaf connectbox naar wan port als backhaul en heeft ip 192.168.178.21.
2de verdieping staat nu router 2 als ap/aimesh router in ap stand en heeft 192.168.178.10.
achter deze router staat ook mijn pc verbonden en een nas en raspberry pi met pihole/unbound/wireguard vpn op vaste ip 192.168.178.29

ik wil eigenlijk nu van de router op de 2de verdieping the main router maken en deze de dhcp laten uitvoeren met de pihole als dns. alleen als ik dit zo instel dan krijgen apperaten op de begane grond die verbinding maken met de ziggo connectbox geen ip/vebinding. ik zou ook graag als het mogelijk is de dhcp pool die de box nu gebruikt houden maar dan op de router van de 2de verdieping.

bij voorbaat bedankt,

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
owja de gebruikte routers zijn : Asus GT-AC2900 en Asus RT-AC68U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat je wil kan niet, de wifi van de Ziggo box zit vast aan zijn lan subnet en zo gauw je een andere router gaat gebruiken maak je daarmee een nieuw subnet en die twee kunnen elkaar dan niet meer zien.
Dus alles wat aan de Ziggo wifi (of lan poort) connect zit dan in een ander subnet dan dat van die router op de tweede verdieping.

Gewoon die Ziggo als router gebruiken en zowel dat mesh ding en die tweede router als AP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Mhhh oké het probleem daarvan dan is dat ik mijn pihole niet kan gebruiken, op de connect box kan ik alleen dhcpv4 uitzetten en geen dns aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon de DHCP van de connectbox uitzetten en de DHCP server gebruiken die in Pi-Hole zit.
Dit zit er niet voor niets in.

Wel er voor zorgen dat je die dhcp server ip adressen uit het juiste subnet uitdeelt (dus de reeks die nu de connectbox uitgeeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
zal het eens gaan uitproberen :P, het is alleen jammer dat ik met iemand hier thuis zit dus kan niet altijd internet eruit trekken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
helaas niet gelukt
connectbox geeft ip van 192.168.10 tot ??? (aantal apparaten 245)

pihole geeft 192.168.178.201 - 192.168.178.251

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan verander je die reeks toch gewoon in die pi hole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Helaas ook niet gelukt, is dan de enige optie om hem in bridge te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je weet toch hopelijk wel dat het voor de werking van Pi-Hole, dat het helemaal geen vereiste is dat deze ook DHCP server hoeft te zijn ? Als je in de Connectbox alleen het IP adres van de DNS server van de Pi-Hole aangeeft dan werkt deze toch zoals bedoelt ?

Of wil je aparte VLAN gaan optuigen ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Breezers schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:05:
Je weet toch hopelijk wel dat het voor de werking van Pi-Hole, dat het helemaal geen vereiste is dat deze ook DHCP server hoeft te zijn ? Als je in de Connectbox alleen het IP adres van de DNS server van de Pi-Hole aangeeft dan werkt deze toch zoals bedoelt ?
...
Dat werkt niet in de connectbox: je kunt DHCP aanzetten, maar dan krijg je de Ziggo DNS servers toegewezen. Veld is niet editable. Enige alternatief is DHCP uitzetten
SanderKarsten schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:51:
Helaas ook niet gelukt, is dan de enige optie om hem in bridge te zetten?
Sorry? Wat is er nou niet gelukt? Krijg je de DHCP scope op de pi-Hole niet veranderd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:10:
[...]

Dat werkt niet in de connectbox: je kunt DHCP aanzetten, maar dan krijg je de Ziggo DNS servers toegewezen. Veld is niet editable. Enige alternatief is DHCP uitzetten

[...]

Sorry? Wat is er nou niet gelukt? Krijg je de DHCP scope op de pi-Hole niet veranderd?
Ah, dat wist ik niet

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Het probleem is vooral dat je een router in je netwerk wilt zetten als DHCP server. Dit is een router die en dedicated ingang en uitgang heeft. Daarom werkt het niet je zou DHCP op je PiHole moeten draaien dan werkt het wel en geen routers in je netwerk plaatsen (anders dan als AP.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frogmen schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:13:
... je zou DHCP op je PiHole moeten draaien ...
Ik krijg de indruk dat TS daar ook wel mee bezig is, maar qua troubleshooting komt-ie niet verder dan "het werkt niet" en dat schiet niet op, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Ik heb ze momenteel in ap/aimesh router in ap en de 2de als aimesh node. De pihole zit achter de aimesh router, maar heb meer het idee dat de connect box in de weg zit want als ik daar dhcp uitzet en op pihole aan krijg ik geen nieuwe ip en alle apparaten op de begane grond die gebruik maken van de wifi krijgen ook geen ip meer. Ik zou nog kunnen proberen met draw.io een duidelijk schema kunnen maken, mss dat dat wat meer duidelijkheid te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarschijnlijk heb je die airmesh niet in AP mode maar in router mode staan.
Dan zit die pi hole in het subnet van die airmesh router en kan die de rest van je netwerk niet bereiken.

Elke router in een netwerk betekent een ander subnet die elkaar niet zomaar kunnen bereiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 21-08-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
De aimesh router staat in ap stand omdat de optie dhcp verdwenen in opties en krijgt automatisch ip vanuit de connect box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
hoe heb je de airmesh router aan gesloten misschien alleen de lan poorten gebruiken en niet de wan poort. Merk type ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je de Dhcp server van de connectbox uitzet moet je die pi hole natuurlijk wel een fixed ip adress geven anders heeft die geen ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
SanderKarsten schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:44:
De aimesh router staat in ap stand omdat de optie dhcp verdwenen in opties en krijgt automatisch ip vanuit de connect box
Wat heb je ingesteld als DHCP op de Pihole dan?
Deze moet in dezelfde reeks zitten als de Connectbox van Ziggo. Tevens moet de PI een static IP hebben en moet DHCP uitdelen met als gateway de Connectbox van Ziggo.
Hang anders de Pihole rechtstreeks aan de Connectbox.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• SKGreenLabel
hier heb ik een diagram gemaakt van hoe het nu is.

https://viewer.diagrams.n...m4PX40v%2B1uH%2F2EAb%2F8H

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:12
2e verdieping: die kabel (vanaf de ziggobox beneden) zit in de WAN-poort, die hoort in een LAN-poort te zitten indien je die router puur als AP wilt gebruiken. Anders ga je inderdaad op een andere verdieping geen IP-adres krijgen van de PiHole.

[ Voor 42% gewijzigd door eric.1 op 27-08-2020 13:41 ]

• Ben(V)
Weet niet zeker hoe die Aimesh dingen werken maar ik zou ook verwachten dat beide Aimesh routers met een Lanpoort aan de ziggo box aangesloten moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Ik wil eigenlijk die router als dhcp server gebruiken en als aimesh router voor de mode op eerste verdieping
Zit alleen met de ip dan want zou graag die van de connectbox overnemen maar weet niet precies wat de range zijn ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wat jij wilt gaat niet werken jouw Airmesh ding kan geen DHCP doen in AP modus laat het je PiHole doen heeft hij echt geen last van. Anders gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
is er anders nog een andere manier voor hoe ik het wil (nieuw ip reeks) of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:04
Vraag die wél gesteld maar niet beantwoord is:
Waarom wil je de DHCP server op de Connectbox uit hebben?

Heb je problemen met de DHCP of een andere reden hiervoor?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rensjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:45:
Vraag die wél gesteld maar niet beantwoord is:
Waarom wil je de DHCP server op de Connectbox uit hebben?

Heb je problemen met de DHCP of een andere reden hiervoor?
Die vraag is allang beantwoord: TS wil een pi-hole gebruiken en in de connectbox kun je geen custom DNS server invoeren
SanderKarsten schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:14:
hier heb ik een diagram gemaakt van hoe het nu is.
Je hebt het een beetje onduidelijk getekend. Het draadje wat naar de GT-AC2900 gaat, zit dat in LAN2 van de connectbox of in LAN1 van de RT-AC68U?

[ Voor 28% gewijzigd door Brahiewahiewa op 28-08-2020 14:19 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Lan 2 van de connect box. Alle kabels zijn naar de meterkast getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40
Ik heb dat aimesh altijd maar een vaag iets gevonden. Ik denk dat de aimesh op de “wan”. Kant een dhcp server verwacht

Kun je die pi niet direct op de connectbox aansluiten, dhcp uit op de connebox en dhcp server aan op de pi met de gateway verwijzend naar de connectbox (en zelfde subnet ip uitgeven)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
ja dat kan (en heb dat ook nu tijdelijk) maar kwam vandaag ook weer achter dat die connect echt in bridge moet omdat ik eigenlijk geen ipv6 adressen wil maar ook dat is weer niet uit te schakelen op de box tenzij hij in bridge staat denk ik. liefst heb ik ook een van die 2 routers 1 als meshrouter die de pi als dns gebruikt en de ander als node (en meschien nog een 2de als node ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40
SanderKarsten schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:10:
ja dat kan (en heb dat ook nu tijdelijk) maar kwam vandaag ook weer achter dat die connect echt in bridge moet omdat ik eigenlijk geen ipv6 adressen wil maar ook dat is weer niet uit te schakelen op de box tenzij hij in bridge staat denk ik. liefst heb ik ook een van die 2 routers 1 als meshrouter die de pi als dns gebruikt en de ander als node (en meschien nog een 2de als node ook).
En dan werkt het wel?
Als dhcp wordt gedaan door je pi dan moet je geen last meer hebben van ipv6

En als je je meshrouter als router wilt inzetten dan moet je of die router naar beneden verplaatsen of ervoor zorgen dat het hele netwerk (inclusief de 2e router) achter de lan poort van de eerste mesh zit.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Zit helaas nog wel met dhcpv6 ,Ziggo hardpushed die er doorheen en is niet uit te schakelen

• SKGreenLabel
het is nu voor een deel gelukt alleen zit ik nu met de wan poort als ik die uitzet klaagt de router erover dat die uit staat, ik weet ook niet wat voor ip adress ik die zo moeten toewijzen, ik gebruikt 192.168.178.1 als default gateway en 192.168.178.2 - 192.168.178.254 255.255.255.0 als dhcp router 1 heeft ip van 10 en router 2 heeft 21, enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKGreenLabel
Is anders een dmz instellen voor de 2de router?. Ik zelf heb daar nog niet zo veel ervaring mee en waar je op moet letten. Want me vader zit niet zo te wachten op bridge modus helaas :'(
Pagina: 1