Edifier S1000DB inbouwen in een tv meubel met speakerdoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudKamp
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-01 20:31
Vorig jaar de Edifier S1000DB aangeschaft om geluid bij onze C9 te leveren, maar ook om muziek te luisteren. Geweldige set!

De speakers staan momenteel naast het tv-meubel. Ik overweeg zelf een tv meubel te bouwen met speakerdoek (aan de voorkant) waar de boxen in kunnen, zodat het geheel strakker wordt en minder ruimte inneemt.

Nu ben ik geen audiofiel, maar vraag ik me af in hoeverre ik inleveren op het geluid zodra deze speakers in het tv meubel staan (achter speakerdoek).

En een bonusvraag, weet iemand of je de boxen/ kpn kast door speakerdoek heen kunt bedienen (met infrarood afstandsbediening)?

Ben benieuwd of er ervaringen mee zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
Speakerdoek zoals doorgaans al voor speakers zit is hiervoor bedoeld uiteraard. Wat er aan demping wordt veroorzaakt zou in het ontwerp gecompenseerd moeten zijn (of niet en is het wellicht marginaal).

Dus het idee lijkt me prima - ik zou een eventueel front van de speaker afhalen en dan achter het speakerdoek zetten. Wissel je het ene doek om voor het ander.

Qua IR bediening door speakerdoek zou dit kunnen werken, maar anders kun je een IR extender gebruiken. Klein IR oogje vangt IR signaal op en zendt dit in de kast weer uit.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudKamp
NiGeLaToR schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:26:
Speakerdoek zoals doorgaans al voor speakers zit is hiervoor bedoeld uiteraard. Wat er aan demping wordt veroorzaakt zou in het ontwerp gecompenseerd moeten zijn (of niet en is het wellicht marginaal).

Dus het idee lijkt me prima - ik zou een eventueel front van de speaker afhalen en dan achter het speakerdoek zetten. Wissel je het ene doek om voor het ander.

Qua IR bediening door speakerdoek zou dit kunnen werken, maar anders kun je een IR extender gebruiken. Klein IR oogje vangt IR signaal op en zendt dit in de kast weer uit.
Hoe zou je hier in het ontwerp rekening mee kunnen houden, heb je suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Luidsprekers in een holle ruimte is een slecht idee qua geluid.
Luidsprekerdoek doet niks met het geluid. Het frame waarmee je het doek monteert kan dan wél weer een beetje invloed hebben op het geluid, afhankelijk van de geometrie.

Je zou eens kunnen luisteren hoe het klinkt, door de luidsprekers in een kastje met open deur o.i.d. te plaatsen. Wie weet kom je tot het besluit dat het verbergen van de luidsprekers belangrijker is dan wat je inlevert aan geluidskwaliteit.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 03-08-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
ArnoudKamp schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

Hoe zou je hier in het ontwerp rekening mee kunnen houden, heb je suggesties?
http://www.allekabels.nl/...0ClA8kEAAYASAAEgJZkfD_BwE

IR verlengers? Van klein naar groot, goedkoop naar duur. Ik zou voor je gaat bouwen/ontwerpen eerst testen of ze werken. Ik heb er eentje die het niet goed doet met 1 van de AB's waar die voor is. IR-frequenties zijn blijkbaar niet altijd identiek.

Qua opmerking over speaker in een holle ruimte is dat wel iets om je in te verdiepen. Elk oppervlakte heeft een eigen effect op het geluid, ook als er een basspoort aan de achterzijde van de speaker zit en je zet hem in een kast kan dat het geluid behoorlijk (nadelig) beinvloeden. Tegelijkertijd zijn er talloze oplossingen met ingebouwde speakers, dus bljikbaar kan het prima.

Neem bijvoorbeeld de range van https://www.spectral.nl/tv-meubels/ Spectral voor inspiratie.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

TBTL schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:32:
Je zou eens kunnen luisteren hoe het klinkt, door de luidsprekers in een kastje met open deur o.i.d. te plaatsen. Wie weet kom je tot het besluit dat het verbergen van de luidsprekers belangrijker is dan wat je inlevert aan geluidskwaliteit.
Dit is het beste advies. Het gaat anders klinken. In hoeverre @ArnoudKamp dit acceptabel vindt, kan je vooral zelf het best bepalen. Strict audiotechnisch gezien is het niet echt top, maar niet iedereen heeft dezelfde eisen.

Laag gaat sowieso heel anders worden, probeer het met het huidige meubel zou ik zeggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudKamp
Ik ga het eens testen in een kast. Zal laten weten wat de resultaten zijn. Zijn er site's met voorbeelden of tips om het geluid zo optimaal mogelijk te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Er staat een stukje over in het boek Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms van Floyd Toole, ISBN-13: 978-0240520094.

Het probleem is de holte die ontstaat tussen luidspreker en kast. Die holte opvullen met dempingsmateriaal als wol helpt een beetje. De holte aan de voorkant afsluiten is eigenlijk de enige oplossing.

[ Voor 38% gewijzigd door TBTL op 05-08-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudKamp
Bedankt voor de reacties!

Nog een paar aanvullende vragen:

-Kan de speaker beter op de vloer staan dan op een plank in de kast?
-Moet de kast zo nauw mogelijk aansluiten op de speaker?
-Is het voor beter om de achterkant open te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

grond of kast heeft elk zijn nadelen. Test het gewoon zou ik zeggen.
Kast nauwk aansluiten levert minder reflecties op, dus theoretisch beter. Ga je een kast om de speaker heen ontwerpen? Want anders lijkt het me niet relevant.
Als je een BR poort aan de achterkant hebt EN de speaker helemaal strak inbouwt wel ja

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1