Perfecte 43 inch tv om sport te kijken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joaosneller
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08-2020
Ben al een tijdje op zoek naar de perfecte 43 inch tv om zonder haperingen etc sport te kunnen kijken en zie door de bomen het bos niet meer. Maandje geleden had ik de philips 43pus7304 gekocht, maar heb deze geretourneerd, omdat het beeld bij voetbalwedstrijden haperde, het leek net alsof je naar een herhaling zat te kijken. Heb uiteraard alle beeldinstellingen uitgebreid geprobeerd voordat ik de tv terugstuurde.

Ik denk er nu zeker van te zijn dat ik een 100hz televisie moet hebben, maar ook daar begin ik nu aan te twijfelen. Ben naar de bcc en mediamarkt geweest en daar geven ze aan dat ook sommige 100hz tv's slechter kunnen zijn qua ervaring met sport kijken dan sommige 50hz tv's.

De reden dat ik naar een 43 inch tv zoek is dat deze het best past in mijn woonkamer. 50+ inch gaat hem niet worden. Mijn budget ligt rond de €600,-. Wie kan mij helpen in mijn zoektocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

De Nelis

en anders maar niet...

Wat voor apparatuur sluit je er op aan om sport te kijken, mediabox, computer? Want haperingen ed. bij normaal signaal zou niet echt moeten gebeuren lijkt me. Zijn het streams of wat?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joaosneller
Ik kijk er voornamelijk digitale televisie mee via zo'n ci+ module in de tv. IHaperingen zijn misschien niet e juiste benaming, het probleem zit hem in dat de beelden voor mij niet vloeiend genoeg worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een 100/120Hz tv zal een lagere pixel reactietijd hebben en meer frames kunnen invoegen met interpolatie of BFI. Beide zijn wel van belang voor sport. Voor dat laatste moet je wel in de motion instellingen duiken.

Sony heeft met de XF85/XG83/XH85 43" tv's met de beste motionverwerking. Wellicht dat die voldoen als motion blur het probleem is. Panasonic heeft ook de HXW944, maar die is nog duurder dan de al relatief prijzige Sony's.

[ Voor 3% gewijzigd door benbaba op 03-08-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk niet zozeer dat de hoeveelheid Hz van het paneel de beperkende factor is. Televisie is interlaced 50Hz, dus om het weer te geven dient de televisie het eerst te deïnterlacen. Daar zijn verschillende algoritmen voor en voor het beste plaatje moet de situatie afhankelijk van de situatie wisselen tussen algoritmen.

Als proef: Kijk een voetbalwedstrijd op ARD of ZDF. Deze omroepen zenden uit in 720p50, dus is geen deínterlacing nodig. Vind je dat wel vloeiend, dan is slechte deïnterlacing datgene waar je last van hebt.

Zodra vastgesteld is dat het de deïnterlacing is zou ik op zoek gaan naar een TV met een totaal andere beeldverwerkingsprocessor, goede kans dat die dan beter zal bevallen.

Ik ben het dus mis of meer eens met die winkels: 50 Hz is in beginsel adequat om een sportwedstrijd als vloeiend te ervaren en een 100Hz-televisie is daarom niet noodzakelijk beter. Het gaat om de televisie met de beste beeldverwerking. Wel is het zo dat duurdere (en daardoor vaak ook grotere) televisies geavanceerdere processoren hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door dmantione op 03-08-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
De Nelis schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:22:
Wat voor apparatuur sluit je er op aan om sport te kijken, mediabox, computer? Want haperingen ed. bij normaal signaal zou niet echt moeten gebeuren lijkt me. Zijn het streams of wat?
Ik vermoed dat TS bedoelt de lichte 'schokkerige' beelden die je kan hebben wanneer een camera heen en weer beweegt, de zogenaamde 'panning shots'. Dit komt doordat veel videomateriaal nog altijd in framerates wordt opgenomen en/of uitgezonden die niet netjes deelbaar zijn door het aantal hz van een display.

Overigens bestaan 50/100hz televisies (niet meer), dat is dan altijd 60/120hz... fabrikanten blijven met 50 en 100 adverteren omdat dit van oudsher de signalen waren, maar dat doet niet meer veel terzake sinds we digitaal zijn. Er wordt nog wel op 50hz uitgezonden, maar dat staat daar los van.

Ook wat betreft het bekijken van voetbalwedstrijden zal je zonder dat er beeldverwerking staat ingesteld geen verschil zien zijn of je nu een 60hz(50) of 120hz(100) tv hebt want er zal worden afgespeeld wat er wordt ingestuurd... pas als je beeldverwerking aan gaat zetten en je het signaal gaat interpoleren gaat je scherm met een verversing nut hebben... maar interpolatie kan weer andere dingen stuk maken waardoor je scherpheid kan verliezen (soap opera effect) en vaak ook rare blokken ziet rondom snel bewegende beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Veel televisies sturen het scherm aan op 50 of 60Hz indien je ze 50i of 60i aanbiedt, ook al kunnen ze met 100/120 Hz overweg. Als ze half zoveel informatie moeten bijverzinnen scheelt dat een hoop arctefacten. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de LG OLED's, de instellingen voor "TruMotion" hebben nul komma nul effect op normaal televisiebeeld. Alleen zodra je de televisies 24p, 25p of 30p gaat aanbieden, bijvoorbeeld de video's van Tweakers op Youtube gaat weergeven, schieten ze in actie en zie je direct het effect van de betreffende instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joaosneller
Thanks voor jullie reacties, het is me inmiddels wel duidelijk dat 50/100hz niet per se het verschil gaat maken voor mijn wens om vloeiend voetbal te kunnen kijken zonder ergernis. De 43XF8599 is het proberen waard, zie hem alleen nog niet bij een fysieke winkel voor een betaalbare prijs. Olangs veel gezeik gehad met zogenaamd teveel aan branduren bij een online aanbieder, waardoor ik 15% van mijn aankoopbedrag kwijt ben. Dus nog even opzoek naar een tv die binnen mijn plaatje past en ij een fysieke winkel verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
joaosneller schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:40:
Thanks voor jullie reacties, het is me inmiddels wel duidelijk dat 50/100hz niet per se het verschil gaat maken voor mijn wens om vloeiend voetbal te kunnen kijken zonder ergernis. De 43XF8599 is het proberen waard, zie hem alleen nog niet bij een fysieke winkel voor een betaalbare prijs. Olangs veel gezeik gehad met zogenaamd teveel aan branduren bij een online aanbieder, waardoor ik 15% van mijn aankoopbedrag kwijt ben. Dus nog even opzoek naar een tv die binnen mijn plaatje past en ij een fysieke winkel verkrijgbaar is.
De XF is al uit 2018, vergelijkbaar is de 43XG83 https://tweakers.net/tele...6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBrUA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-09 14:46
Dat is ik de titel van dit topic last moest ik meteen aan dat toestel denken idd.

Prima tv om sport op te kijken. Een van de weinige 100HZ tv's op 43 inch beschikbaar.

Mijn ouders hebben hem ook gekocht op mijn aanraden en voetbal loopt gewoon goed.

als je bij Platte TV vraagt om een summerdeal denk ik dat je wel rond die 600 euro uit gaat komen.

Sowieso staat Sony bekend om zijn goede motion.

[ Voor 4% gewijzigd door Mick3112 op 04-08-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-09 14:46
haha, ik bedoelde de GX idd.

Maar die XF is niet veel minder volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49
Heb zelf een kd43xg8399. (100hz panel)
Geen last van haperen bij sport.
Wel last van beeldmateriaal van Discovery channel dat het niet soepel gaat, maar dat ligt echt aan het signaal van Discovery

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 06-08-2020 19:21 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Mick3112 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:47:
[...]

haha, ik bedoelde de GX idd.

Maar die XF is niet veel minder volgens mij.
Dat zijn gewoon van binnen precies dezelfde tv's idd. Noemde die alleen omdat hij het graag in de winkel wilde zien en dan is de kans groter natuurlijk als je het nieuwere model gaat zoeken.

De 2020 XH85 is ook min of meer dezelfde tv maar met een betere SoC voor Android TV. In Engeland hebben ze ook een XH91 en van wat ik in de specs ervan gezien heb is dat nog precies dezelfde tv als de XG83 (de XH85 zou dus een betere keus moeten zijn dan het hogere nummer XH91 maar misschien zit er nog wat anders achter).
Pagina: 1