Wifi probleem, wat is de veroorzaker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb sinds enige tijd last problemen met de wi-fi verbinding op zolder. Ik heb mijn pc hier staan met een Wifi adapter die verbinding maakt. Op ditzelfde punt had ik eerder mijn werklaptop met een minder sterke wifi, maar had nooit problemen eigenlijk.
Op dit moment kan het draadloos netwerk elke minuut wegvallen, maar het kan ook zo zijn dat ik een hele avond geen enkel probleem heb. Er is dus geen touw aan vast te knopen.

Wat lost het probleem op? De wifi adapter eruit en er weer in doen: meteen verbinding. Tot het na een minuut weer wegvalt.

Mijn pc:
HP Prodesk 400
Adapter: Realtek RTL8192CU

Wifi:
Xperia V8 (wifi staat uit)2x Deco M5 waarvan 1 in de gangkast staat, de ander in de slaapkamer

Wat heb ik al gedaan?
Het meest voor de hand liggende is het testen of de verbinding wel sterk genoeg is.

Dat moet het zeker zijn:
- Ik zie eigenlijk bijna altijd dat de verbinding maximaal is, soms een streepje minder- Mijn telefoon werkt altijd en mijn oude werklaptop ook- Met deze adapter vind ik verbindingen van de halve straat, dus ruim bereik.
- Met speedtest.net krijg ik altijd dezelfde MBPS resultaten (bij de normale verbinding althans)

Ik heb verder geprobeerd:
- drie andere wi-fi adapters (zonder extra antenne) waarbij eentje 600mbps b/g/n zou moeten halen en 2.4/5ghz ondersteund. Ook deze vallen weg en hebben duidelijk ook een minder bereik
- Een TP link versterker aansluiten bij het trapgat, op dit apparaat zie je ook een volledige sterkte. Ook hierbij valt de verbinding net zo hard weg
- Via een eigen hotspot werken op 30 cm afstand. Ook hier valt de verbinding weg.
- 2.4ghz uitschakelen en enkel 5 gebruiken. Bij de wi-fi analyzer gaf dit een 100% optimaal resultaat aan, toch valt het weg.
- Alle usb slots getest, geeft geen verschil
- USB selective suspend op disabled gezet- 'Allow the computer to turn off this device to save power' uit voor wlan & usb root hub
- Drivers gecontroleerd, zijn de laatste
- Bluetooth adapter verwijderd, niet de stoorfactor
- De Deco M5 staat ingesteld als router (staat in de app) ipv AP. Dit zou een standaard instelling zijn. Het omzetten naar AP geeft geen verschil.

Ik heb nu een LAN kabel van de pc direct naar de Deco M5 in de slaapkamer verbonden, dit werkt goed zonder verlies van verbinding.

Wat ook opvalt is dat beide Deco verbindingen wel bij Netspot actief blijven met een signaalssterkte van rond de -60. Toen net de verbinding weer wegviel zag ik een gat bij de verbinding was bij de slaapkamer-deco, de andere verbinding lijkt gewoon actief door te gaan (?). Beide verbindingen werken met AC-modus, daarbij zit beiden op een breedte van 40mhz.

Bij eerdere tests zou de dekking thuis moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxM_vogUBCoq7vIs4uYp5tiAPzs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/W3wMgPhe3yORnJCwE0u9Dop2.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nV8K9EADNtGscDzuVChtmGA7VU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MJJEGOrDb6HfA27CauZQVokD.png?f=fotoalbum_medium

Bij het laatste plaatje waren de kleuren omgekeerd dus in de app :') blauw = goed. Geel is rond de -60, dus gelijk aan wat ik nu ontvang.

Wanneer ik de telefoon als hotspot gebruik krijg ik -40 te zien, wat zou moeten gelden als uitstekende verbinding. En ook wanneer ik het nu test, valt de verbinding weer weg. Alleen minder vaak.

Ik snap er geen moer meer van. Alle andere devices als tv's , pc's, telefoons tot tablets werken normaal. Ook als ik die hier op zolder gebruik, allicht in een wat langzamere verbinding.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:50

DropjesLover

Dit dus ->

Heel stom maar... Misschien een gare usb poort?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
Ga eens met de WiFi channels op de accesspoints spelen.
op de 2,4 is dat 1,6,11 aanhouden.

De 2,4 ghz en 5 ghz band kunnen gewoon naast elkaar draaien, ze mogen totaal niet storen op elkaar hoe je ze ook instelt.

Edit: Mieter die versterkers maar weg, zorg dat elke accesspoint of apparaat wat WiFI uitzend zijn eigen kabel heeft, versterkers verbonden met iets anders zijn storingsfactor nr 1.

Edit: en USB>Wifi adapters kun je het beste in de USB poorten voorin de pc doen, dat geeft in algemeen een net iets betere resultaat.

[ Voor 97% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2020 12:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:19:
Heel stom maar... Misschien een gare usb poort?
- Alle usb slots getest, geeft geen verschil
;)

@mr_evil08 het grote probleem is dat de kanalen van de Deco niet aan te passen zijn. De deco zit nu op kanaal 9, in de analyzer app geeft ie 1 ster aan. Bij kanalen 3-7 & 11-14 staan er 10 sterren. Op 5ghz zie ik echter geen drukte op kanaal 36... Misschien dat het wisselen naar een 5ghz adapter met 802.11ac wel helpt?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12