Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-06-2021
Hallo,

Ik wil in huis het wifi netwerk verbeteren. Op zolder is vaak niet goed wifi en in de tuin. Op zolder hebben we nu een extra wifi netwerk staan maar dat is niet heel erg handig.
Daarom wou ik multiroom wifi kopen maar ik weet nog niet zo goed welke. Daarom is de vraag is deze goed?
pricewatch: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20
Maar moet je dit aansluiten voor of na de router?
Ik wil met de 5ghz sowieso 1 gigabit kunnen halen. Omdat er ook een NAS staat die met een 1 gigabit kabel is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekabeld aansluiten of mesh?

1Gb? Dat gaat hem al niet worden draadloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:04
Wat bedoel je met "op zolder een extra wifi netwerk staan"?
Bedoel je daarmee dat je daar een repeater hebt neergezet?

Volgens mij kun je het best op de eerste verdieping een accesspoint hangen die je bekabelt aansluit.
Als je geen kabel kunt leggen moet je eens kijken of je een doos hebt voor de telefoonaansluiting in de hoofdslaapkamer.
Als dat zo is kun je door die buis gewoon een netwerkkabel trekken.

Als je buiten wifi wilt hebben moet je een accesspoint buiten hangen die daar voor buitenmontage geschikt is.

Mesh netwerken is op z'n best behelpen en vergeet die marketing kreten en maximale snelheid van die dingen maar, dat zijn allemaal theoretisch getallen die nooit ook maar in de buurt van de werkelijkheid komen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
Verwijderd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:42:
Bekabeld aansluiten of mesh?

1Gb? Dat gaat hem al niet worden draadloos.
Een mesh netwerk zoals ik die ook in het bericht heb gezet. En ja ik snap ook dat je 1Gb niet gaat halen, omdat het draadloos is. maar ik wil wel zo hoog mogelijk halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yormir schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Een mesh netwerk zoals ik die ook in het bericht heb gezet. En ja ik snap ook dat je 1Gb niet gaat halen, omdat het draadloos is. maar ik wil wel zo hoog mogelijk halen.
Mja, jij zegt "sowieso". Dat is dan een harde eis. Maar goed, zonder meer info is het koffiedik kijken. Beton, gips, isolatie, etc....

Mijn advies blijft, trek een kabel en knoop daar een acces point aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

Mja, jij zegt "sowieso". Dat is dan een harde eis. Maar goed, zonder meer info is het koffiedik kijken. Beton, gips, isolatie, etc....

Mijn advies blijft, trek een kabel en knoop daar een acces point aan.
En waarom geen mesh? Ik heb nu al een aantal video's gezien die erg positief hierover zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Yormir schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

En waarom geen mesh? Ik heb nu al een aantal video's gezien die erg positief hierover zijn
Dat is niet wat ik zeg.

Laat ik het anders zeggen, ik kan zo tig video's opzoeken die wat anders zeggen. Gaat erom dat wij jouw situatie verder niet kennen. Wat ik dus al eerder zei.
Dat het elders goed werkt is geen garantie dat het bij jou ook goed werkt. Zodoende zeg ik, trek kabels en werk met acces points. Werkt altijd.

Je geeft nu eenmaal weinig info.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ervaring n=1. @Verwijderd heeft gelijk. Mesh op 5ghz klinkt leuk, maar is zeer gevoelig voor vloeren en muren.

Vorig weekend nieuwe routers gekocht en vanwege een probleem met de oude kabels ook de mesh variant geprobeerd. Router ging automatisch over op 2,4ghz. Daar haal je dus bij lange na geen 1Gbit/s.

Mesh met kabel als back-up kan ook.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Iedereen vergeet altijd dat een mesh systeem een eigen router heeft en dat een mesh systeem dus een apart subnet wordt.
Dat heeft tot gevolg dat je vanaf je wifi niet op de rest van je Lan kunt komen.

En mesh met kabel als back-haul is dus hetzelfde als een setje AP's maar dan voor mesh prijzen
Behalve bij sommige fabrikanten die de router er tussen laten en dus dubbel onzinnig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 24-08-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:09:
Iedereen vergeet altijd dat een mesh systeem een eigen router heeft en dat een mesh systeem dus een apart subnet wordt.
Dat heeft tot gevolg dat je vanaf je wifi niet op de rest van je Lan kunt komen.
Dat klopt niet wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 06:45

En mesh met kabel als back-haul is dus hetzelfde als een setje AP's maar dan voor mesh prijzen
Behalve bij sommige fabrikanten die de router er tussen laten en dus dubbel onzinnig zijn.
Hier klopt werkelijk niets van. :-)

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
Yormir schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:39:
Hallo,

Ik wil in huis het wifi netwerk verbeteren. Op zolder is vaak niet goed wifi en in de tuin. Op zolder hebben we nu een extra wifi netwerk staan maar dat is niet heel erg handig.
Daarom wou ik multiroom wifi kopen maar ik weet nog niet zo goed welke. Daarom is de vraag is deze goed?
pricewatch: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20
Maar moet je dit aansluiten voor of na de router?
Ik wil met de 5ghz sowieso 1 gigabit kunnen halen. Omdat er ook een NAS staat die met een 1 gigabit kabel is aangesloten
- wat is het budget ?
- hoe woon je ? Huis, m2, verdiepingen?
- wat voor muren?
- wat voor devices (evt hoeveel) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 20:44
Huh? wat heeft een subnet te maken met je netwerklaag? zijn compleet andere lagen in OSI ;) routering heeft ook niet zoveel met mesh te maken ;)

That said, volgens mij is de conclusie, dat mesh niet een goeie oplossing is, wel terecht. Gewoon een paar AP's bekabeld aansluiten op je router, eventueel via een switch. (wat mij betreft is dat geen mesh, maar gewoon een ster).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21
en nog verder:
- welke devices gebruik je? Jouw 1e link is na een 802.11ax router, als jouw laptop/telefoon dat niet aankan heb je nog niets aan -ax.
- Welke router/ accespoint heb je momenteel?
- kun je een wifi-analyzer app installeren en kijken wat overal de signaal sterkte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Verwijderd
Elk mesh systeem heeft een router en mesh clients.
En wat doet een router?
Juist die routeert.

Gevolg alles achter die router zit in het subnet van die router en dat is dus een ander subnet dat wat er voor die router zit (de rest van je Lan).
Alleen als je het hele lan achter die meshrouter zet is dat niet het geval.
Dan nog heb je ofwel dubbel Nat ofwel je moet de router van je Provider in Bridge zetten.
Kortom een hoop volkomen overbodig gedoe.

@Charlie_Root
Vertel me dan maar eens wat er niet van klopt?
Wat doet een mesh dan meer/beter dan alleen een hoop marketing kreten.

@borft
En waar jij leest dat ik zeg dat een subnet een netwerk laag is?

Blijkbaar allemaal mensen die veel geld overbodig hebben uitgegeven.
Marketing blijkt weer eens een krachtig wapen te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
Ben(V) schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:17:
@Verwijderd
Blijkbaar allemaal mensen die veel geld overbodig hebben uitgegeven.
Marketing blijkt weer eens een krachtig wapen te zijn.
Mwah, ik doe dit toch ook als beroep dus dat ik (alleen) geld over zou hebben...

Alleen al jouw mededeling dat een router onderdeel is van mesh wifi is domweg onzin. Een controller, ja. Maar zeker geen router en al helemaal geen los (ip) netwerk. Misschien toch nog even die blaadjes met marketing termen doornemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Charlie_Root schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:58:
[...]
Alleen al jouw mededeling dat een router onderdeel is van mesh wifi is domweg onzin.
TP-link Deco manual (https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/):
After you setup the Deco network successfully, the Deco units will work in Router mode by default.

Google Nest manual (https://support.google.com/wifi/answer/9548301?hl=en): Google Nest Wifi is the newest mesh Wi-Fi system from Google. It replaces your existing Wi-Fi router and consists of a router and point(s).

Netgear Orbi RBK53 page (https://www.netgear.nl/Orbi/rbk53.aspx): Het systeem omvat een WiFi-router en twee satellieten.

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-08-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

TP-link Deco manual (https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/):
After you setup the Deco network successfully, the Deco units will work in Router mode by default.

Google Nest manual (https://support.google.com/wifi/answer/9548301?hl=en): Google Nest Wifi is the newest mesh Wi-Fi system from Google. It replaces your existing Wi-Fi router and consists of a router and point(s).

Netgear Orbi RBK53 page (https://www.netgear.nl/Orbi/rbk53.aspx): Het systeem omvat een WiFi-router en twee satellieten.
En even verder lezen lezen jongens. Je KAN er 1 als router gebruiken maar dat is geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd
Elk mesh systeem heeft een router en mesh clients.
En wat doet een router?
Juist die routeert.
Zie hierboven. Je KAN er 1 als router laten fungeren maar dat is geen vereiste of verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

Zie hierboven. Je KAN er 1 als router laten fungeren maar dat is geen vereiste of verplichting.
Je schreef "dat een router onderdeel is van mesh wifi is domweg onzin". Dat is dus geen onzin, maar gewoon een feit, zie de 3 voorbeelden. Dat je er (bij sommige systemen) ook voor kan kiezen die niet te gebruiken is een ander verhaal. En standaard staat eigenlijk in al die systemen aan dat er een router functie actief is.

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-08-2020 22:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

Je schreef "dat een router onderdeel is van mesh wifi is domweg onzin". Dat is dus geen onzin, zie de 3 voorbeelden. Dat je er ook voor kan kiezen die niet te gebruiken is een ander verhaal
Dat schreef ik niet.

Er word gesteld dat een mesh netwerk altijd een eigen netwerk aanmaakt met een eigen subnet. En dat je dan ook niet meer op de rest van je netwerk kan komen. Dat is volslagen onzin. Dat die mesh systemen een router functie kunnen hebben houd niet in dat je dat moet gebruiken.

Je reageert selectief ergens op om op 1 niet relevant punt je gelijk te kunnen halen. Als je het niet erg vind ga ik daar niet verder in mee.

Zelfde geld voor @Ben(V) iets met klok en klepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Je hebt gelijk, dat schreef iemand anders, en dat was de persoon waarop ik reageerde:
Charlie_Root schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:58:
[...]
Alleen al jouw mededeling dat een router onderdeel is van mesh wifi is domweg onzin. Een controller, ja. Maar zeker geen router en al helemaal geen los (ip) netwerk. Misschien toch nog even die blaadjes met marketing termen doornemen?
Maar je schrijft wel:
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:58:
[...]
Er word gesteld dat een mesh netwerk altijd een eigen netwerk aanmaakt met een eigen subnet. En dat je dan ook niet meer op de rest van je netwerk kan komen. Dat is volslagen onzin.
Dat is dus wel de standaard manier waarop al die systemen werken, tenzij je dat aanpast...

[ Voor 35% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-08-2020 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Denk niet dat de TS nog terug durft te komen nu het zo gezellig wordt hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja en als je de router mode van een mesh netwerk uitzet en niet voor Ap mode kiest, kan hij nog met maar een client connectie maken omdat je anders een loop kunt krijgen en die consumenten dingen ondersteunen echt geen spanning tree protocol.

Daarom kun je bij een aantal merken ook enkel kiezen tussen router mode en Ap mode.

En per definitie kun je een mesh netwerk met maar twee devices moeilijk als mesh betitelen.

Dus het is gewoon roepen dat het wel kan om een onzinnig punt te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 24-08-2020 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Ik ga mij niet in deze discussie mengen want Daar komt niemand uit. Mesh Wifi is een marketing term en wordt verschillend gebruikt.

Wat is wel belangrijk
- wil je een snelle wifi dan moet je client op een snelle manier (5ghz ac) verbonden zijn met een accesspoint wat dichtbij staat. Bij een groot huis/veel demping dus veel accespoints

- je accesspoint moet wel kunnen babbelen met de router. Bekabeld heeft de voorkeur (wired backhaul) maar draadloos kan ook. Bij draadloos is het alleen van belang dat het accesspoint dichtbij genoeg het volgende/hoofd accesspoint staat om terug te kunnen communiceren. Kies wel een accesspoint met een aparte backhaul radio. Doe je dat niet dan stoort je backhaul met je client en gaat je snelheid door 2. Zonde
- positionering is key. Je kunt daarom beter een losse switch kopen voor je extra apparaten ipv alles in je ap proppen. Veel kabels proppen mensen vaak achter een kast en je wilt je ap zo vrij mogelijk neerzetten.

Dit alles kun je bereiken met accesspoints, wil je alleen ook wireless backhaul dan zou je een accesspoint moeten hebben met een 2e radio. Dat noemen ze doorgaans repeaters (maar niet iedere repeater heeft aparte radio).

Je hebt dus een setje van 3 of 4 accesspoints/repeaters nodig. Een voordelige manier om dit te kopen is een mesh kit.
Bv een deco m5 (alleen bij wired backhaul, mist de dedicated radio) of een deco m9 (kan ook wireless backhaul). Koop daar een simpele netgear switch bij voor de poorten

Tldr:
Mijn advies: trek kabels en sluit een aantal goede accesspoints aan. Wil je pro/veel instellen, ga voor unifi. Wil je basic settings maar goeie prijs/kwalitiet ga voor een deco m5

Bij wireless uplink ga voor een deco m9 of netgear orbi. De wifi 6 uit je start post ken ik nog niet maat ik ben altijd voorzichtig met 1st gen producten op nieuwe standaard

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:34:
[...]

En even verder lezen lezen jongens. Je KAN er 1 als router gebruiken maar dat is geen verplichting.
Exact. Er is wel een controller nodig, waarbij sommige fabrikanten die kennelijk combineren met router functionaliteit. Bij ubiquiti krijg je de optie om de controller los te installeren (of je kiest voor de Dream Machine, wat weer een router+controller is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is nergens voor nodig

Die dingen hebben maximaal 3 modes.
1. Router mode.
2. Repeater mode
3. Accesspoint mode

En alleen in de eerste mode is het een mesh systeem.
In repeater mode kan hij alleen met een enkel ander device connecten.

[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 28-08-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft

@borft
En waar jij leest dat ik zeg dat een subnet een netwerk laag is?
Je hebt het over een subnet (dat refereert doorgaans naar een IP subnet, dus op de IP laag), terwijl we het hier over access points hebben (in verschillende topografien), die zitten op de netwerklaag. Heeft niet zoveel met elkaar te maken dus.

En een mesh systeem (al dan niet met wireless backbone) werkt doorgaans op de netwerklaag, dus onder de IP laag, en heeft dus geen weet van IP addressen, subnets en routering.

Daarnaast kan je prima routeren zonder NAT te gebruiken. Een router zit, in tegenstelling to een switch, wel op de IP laag.

[ Voor 25% gewijzigd door borft op 25-08-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:07:
Precies leren lezen en niet alleen wat je wilt zien..

1. Router mode.
2. Repeater mode
3. Accesspoint mode

repeater en mesh is nagenoeg hetzelfde. Wat veel mensen roepen, en wat hip is in de wifi wereld, is dat een mesh netwerk een apart wireless kanaal gebruikt voor de backhaul, en dat je via een ander AP bij je gateway kunt komen. Het eerst is geen kenmerk van een mesh-netwerk (echt waar! mesh netwerken bestonden al lang voordat de huidige wifi marketing machine langs kwam), het tweede wel. In het geval van veel repeaters, wordt dezelfde wireless verbinding gebruikt voor zowel de client (bv laptop/smartphone), als de uplink, wat betekent dat je maximaal 50% van je bandbreedte overhoudt, in de praktijk vaak minder.

Hippere units kunnen meerdere verbindingen tegelijk maken, waardoor je niet 50% van je bandbreedte verliest. Maar nog steeds heb je wel last van de nadelen van een draadloze verbinding, zoals inteferentie, half duplex en hogere latency.

Daarom blijft mijn advies, als topografie van je netwerk de traditionele ster, waarbij alle switches en AP's bekabeld zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:07:
Precies leren lezen en niet alleen wat je wilt zien..

1. Router mode.
2. Repeater mode
3. Accesspoint mode

Het zijn 2 losse zaken. Even gezien vanuit de tplink terminologie

- Je node is of draadloos verbonden met de andere node (wireless uplink) of bekabeld (wired backhaul)

- je main node doet of bridge met de wan poort (ap mode) of routeert (router mode)

Het is dus niet 1,2 of 3 maar de combinatie van de 2 factoren:
1- wireless uplink - ap mode
2- wireless uplink - router mode
3- wired backhaul - ap mode
4- wired backhaul - router mode

Het enige waar je op moet opletten is dat bij de combi van router mode met wired backhaul de kabels in de lan poort van de main node zitten en je niet gaat zitten op de lan poort van bv je experiabox. Logisch ook want dan krijg je dubbele dhcp servers

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 25-08-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je hem in bridge mode zet kan hij nog maar met een client connecten en dan is het dus een repeater geworden al heeft hij dan wel als voordeel ten opzichte van de standalone repeaters dat hij een backhaul op een ander kanaal kan zetten.

Tenzij je hem dan weer bekabelt aansluit maar dan is het een AP geworden.

Je kunt hem niet als mesh gebruiken zonder dat hij in router mode staat.

Het woord mesh betekent dat je meerder clients kunt hebben en dat je ook de mogelijkheid hebt via meerdere hops connectie te maken en dat kan alleen als hij in router mode staat.

Maar dit wordt een discussie zonder einde dus ik stop ermee.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-02 20:55
Ik ben het toch ook niet helemaal met BenV eens :-)

En router routeert verkeer (IP, L3 van het OSI model). Een access point (dus ook in mesh mode) voorziet draadloos connectiviteit (voornamelijk L1 en L2). Echter in veel van de consumenten apparatuur worden deze rollen gecombineerd in 1 device.

Maar nu OT. Je kan sowieso beter een kabel trekken indien mogelijk. Dit omdat meestal mesh oplossingen bijvoorbeeld de backhaul (dus connectiviteit tussen je access points) op bijvoorbeeld de 5ghz radio doet en je clients dan zijn aangewezen op je 2.4ghz radio. Ik heb ook wel een gelezen over access points die dan 3 radios hebben maar dan alsnog kost dit spectrum (waar we vaak al tekort van hebben) en ben je afhankelijk van de draadloze connectiveit tussen je ap;s op basis van WiFi wat over het algemeen minder snel en betrouwbaar is dan wanneer je het bekabeld doet.

Als het echt niet mogelijk is een kabel te trekken kan je eventueel terug vallen op een mesh oplossing.

Ik hoop dat ik je hierbij geholpen heb:-)

jesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
jesses schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:09:
Ik ben het toch ook niet helemaal met BenV eens :-)

En router routeert verkeer (IP, L3 van het OSI model). Een access point (dus ook in mesh mode) voorziet draadloos connectiviteit (voornamelijk L1 en L2). Echter in veel van de consumenten apparatuur worden deze rollen gecombineerd in 1 device.
Je hebt op zich gelijk alleen vergeet je een heel simpel maar toch vrij belangrijk punt.
Alle fabrikanten van mesh systemen bouwen router functionaliteit in hun mesh controller en zo gauw je die mesh mode aanzet wordt die router actief.
Heeft niets met netwerk theorie te maken maar is gewoon de realiteit.

En dat is noodzakelijk.

Stel dat je een modem/router/wifi van je provider hebt en je sluit daar een mesh netwerk op aan.
Als dan een van die wifi client van dat mesh systeem actief wordt en alles zit in hetzelfde subnet dan kun je een loop krijgen (een pad via Isp wifi en een via mesh controller), waardoor je netwerk vast loop.
In de professionele wereld wordt dat opgelost met het Spanning Tree Protocol (STP) in die routers en die dan een tak van de loop blokkeren.
Dat zit niet in mesh controllers want de fabrikanten hebben er voor gekozen om dit op te lossen door router functionaliteit in de mesh controller te bouwen.

Met andere woorden als je een wifi mesh netwerk hebt dat in mesh mode staat heb je die router in je controller actief en zit je wifi in een ander subnet dan alles dat voor die mesh controller zit.
Ondanks wat al die wijsneuzen hier denken te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

TTLCrazy

Listen to Frankie

Als ik even mag inhaken op dit topic, wat is zo'n beetje de maximale snelheid die je haalt op Wifi 6 icm met een pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 ? De maximale 5GHz snelheid wordt op 2,402Gbps gezet. het zou leuk zijn als dat ook zo was, maar helaas weet ik dat dat zeker niet wordt gehaald.

Ik heb zelf helaas geen mogelijkheid om een kabel te leggen en wil een 1Gbit verbinding in huis halen (op dit moment heb ik 250Mbit). Als ik met Wifi6 rond de 750 MBit kan halen ben ik al blij. Zijn er al mensen die een dergelijke Wifi6 opstelling hebben en mij kunnen vertellen wat de snelheid is die ze halen ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
TTLCrazy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:30:
Als ik even mag inhaken op dit topic, wat is zo'n beetje de maximale snelheid die je haalt op Wifi 6 icm met een pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 ? De maximale 5GHz snelheid wordt op 2,402Gbps gezet. het zou leuk zijn als dat ook zo was, maar helaas weet ik dat dat zeker niet wordt gehaald.

Ik heb zelf helaas geen mogelijkheid om een kabel te leggen en wil een 1Gbit verbinding in huis halen (op dit moment heb ik 250Mbit). Als ik met Wifi6 rond de 750 MBit kan halen ben ik al blij. Zijn er al mensen die een dergelijke Wifi6 opstelling hebben en mij kunnen vertellen wat de snelheid is die ze halen ?
Geen directe ervaring maar als ik deze grafieken lees dan kun je met ax wel 750mbit halen als je dichtbij het ap zit. bij een grotere afstand (30 feet) is het niet veel sneller dan de huidige ac standaard.

https://www.pcmag.com/news/how-fast-is-wi-fi-6

Doet mij een beetje denken aan vdsl2 vs adsl2. Op korte afstanden veel sneller, op iets grotere afstanden vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

TTLCrazy

Listen to Frankie

laurens0619 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:26:
[...]

Geen directe ervaring maar als ik deze grafieken lees dan kun je met ax wel 750mbit halen als je dichtbij het ap zit. bij een grotere afstand (30 feet) is het niet veel sneller dan de huidige ac standaard.

https://www.pcmag.com/news/how-fast-is-wi-fi-6

Doet mij een beetje denken aan vdsl2 vs adsl2. Op korte afstanden veel sneller, op iets grotere afstanden vergelijkbaar.
Dat stukje heb ik ook gelezen inderdaad. Mijn pc staat hemelsbreed zo'n 5 meter van mijn router vandaan en moet door 1 vloer heen. Op mijn huidige (WIFI5) verbinding geeft mijn router een verbinding van 650Mbit, soms 780 MBit aan. Meer dan genoeg voor mijn 250Mbit internet pijp.

Ik denk dat ik gewoon een keer een WIFI6 router ga halen en mijn huidige als AP ga gebruiken voor internet op een andere plek. Alleen nog even uitzoeken welke :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
TTLCrazy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

Dat stukje heb ik ook gelezen inderdaad. Mijn pc staat hemelsbreed zo'n 5 meter van mijn router vandaan en moet door 1 vloer heen. Op mijn huidige (WIFI5) verbinding geeft mijn router een verbinding van 650Mbit, soms 780 MBit aan. Meer dan genoeg voor mijn 250Mbit internet pijp.

Ik denk dat ik gewoon een keer een WIFI6 router ga halen en mijn huidige als AP ga gebruiken voor internet op een andere plek. Alleen nog even uitzoeken welke :)
Er zit wel een wezelijk verschil tussen de linkspeed die je AP/WiFi kaartje aangeeft, en wat je daadwerkelijk haalt. bv, ik haal hier met 802.11ac vrij constant een linkspeed van 866Mbps, benchmarken met iperf levert mij op dat de maximale, daadwerkelijke, bandbreedte die ik haal rond de 450Mbps ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wifi 6 heeft eigenlijk alleen voordeel als je veel clients hebt die gelijktijdig van de wifi gebruik maken.
Dus in bedrijfsgebouwen of ziekenhuizen of zo iets.

Voor thuis voegt het erg weinig toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-02 20:55
Ben(V) schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Je hebt op zich gelijk alleen vergeet je een heel simpel maar toch vrij belangrijk punt.
Alle fabrikanten van mesh systemen bouwen router functionaliteit in hun mesh controller en zo gauw je die mesh mode aanzet wordt die router actief.
Heeft niets met netwerk theorie te maken maar is gewoon de realiteit.

En dat is noodzakelijk.

Stel dat je een modem/router/wifi van je provider hebt en je sluit daar een mesh netwerk op aan.
Als dan een van die wifi client van dat mesh systeem actief wordt en alles zit in hetzelfde subnet dan kun je een loop krijgen (een pad via Isp wifi en een via mesh controller), waardoor je netwerk vast loop.
In de professionele wereld wordt dat opgelost met het Spanning Tree Protocol (STP) in die routers en die dan een tak van de loop blokkeren.
Dat zit niet in mesh controllers want de fabrikanten hebben er voor gekozen om dit op te lossen door router functionaliteit in de mesh controller te bouwen.

Met andere woorden als je een wifi mesh netwerk hebt dat in mesh mode staat heb je die router in je controller actief en zit je wifi in een ander subnet dan alles dat voor die mesh controller zit.
Ondanks wat al die wijsneuzen hier denken te weten.
Dit is gewoon echt niet waar, over die "wireless loop" en STP (of ik begrijp je echt totaal verkeerd). Daarnaast wordt STP gebruikt tussen switches in L2 netwerken, al lossen we dat al een tijdje op met (multichassis) etherchannels (MCEC) met fysieke of virtuele stacks. En zijn we op dit moment aan shiften naar routed access netwerken dus alles op L3 (dan wel met een overlay). Ik ben zelf niet zo thuis in het consumenten spul, dus hoe die hun mesh configureren weet ik niet.

Als je deze discussie verder wilt voeren, laten we dat offline doen en de mensen hier niet vervelen :-)

jesse

• Ben(V)
Je leest duidelijk niet wat ik schrijf, Dat is nergens voor nodig

[ Voor 35% gewijzigd door Equator op 28-08-2020 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:De discussie rondom de werking van Mesh stopt hier nu. Graag ontopic blijven
Of start een eigen topic waarin dit (op normale toon) kan worden bediscussieerd.

[ Voor 30% gewijzigd door Equator op 28-08-2020 08:41 ]

Pagina: 1