Stemmen op de achtergrond te zacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05 19:29
Mijn vraag
Bij het kijken van films/series is het stemvolume te zacht ten opzichte van bijvoorbeeld spelende muziek of audio effecten. Ik zie de ondertiteling waaruit blijkt dat er gepraat wordt, en ik hoor het stemgeluid heel zacht op de achtergrond maar té zacht. Heb ik mijn instellingen verkeerd staan? Hoe los ik dit op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Denon AVR-X2100W
Kef 3001 front/surround/center
Jamo sub

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Audyssey setup meerdere keren gedraaid met de microfoon op een statief. Afstanden worden goed berekend. Het aantal db van de speakers wordt te laag gezet dus dit heb ik handmatig aangepast naar:
Front L +4 db
Front R +4 db
Center + 6.5 db
Sur L +1 db
Sur R +1 db
Sub + 3.5 db

Crossovers allemaal op 90 hz, sub op 120 hz LFE+main.

Speakerformaat allemaal op 'klein'

Audio/dialoog niveau aanpassen op 'uit' >>> heeft het zin deze op 'aan' te zetten?

MultEQ XT 'flat'
Dynamic EQ 'aan'
ref. niveau 0 db
Dynamic Volume 'light'

[ Voor 3% gewijzigd door SX-Superfly op 03-08-2020 14:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:22

Bestla

M/M -> V/F

Audio/dialoog niveau aanpassen op 'uit' >>> heeft het zin deze op 'aan' te zetten?
Probeer het eens zou ik zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 03-08-2020 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In geval van surround (bijv. 5.1) hoort spraak uitsluitend over het centerkanaal te gaan.
In geval van stereo (2.0) gaat spraak zowel over het linker- als rechterkanaal.

Dat spraak veel te zacht door komt, gebeurt wel eens als de bron in surround uitzendt (bijv. 5.1), terwijl de versterker en luidsprekers op stereo (2.0) staan ingesteld of aangesloten. De versterker pakt dan alleen de kanalen 'linksvoor' en 'rechtsvoor', maar daar zit de spraak niet in.

Welke bron gebruik je om films af te spelen? Hoe heb je die verbonden met de versterker? Komt er geluid uit de center?

[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 03-08-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik ervaar het zelfde in films, ook met een Denon receiver. Echter had ik dit ook al bij mijn vorige Pioneer. Ik heb de center gewoon een stuk harder gezet en daarmee was het opgelost. Of dat helemaal is zoals het zou moeten weet ik niet, maar voor mij werkt het.
Ook de calibratie met de Denon microfoon maakte het niet beter.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 15:52
Dynamic Volume 'light' zou toch wel erg goed moeten helpen dat gebruik ik meestal voor films en series.
Je fronts en center zijn ook hetzelfde anders zou het nog kunnen dat je fronts gevoeliger zijn dan de center, dus dat die zachter speelt onder het referentie volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05 19:29
TBTL schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:22:
In geval van surround (bijv. 5.1) hoort spraak uitsluitend over het centerkanaal te gaan.
In geval van stereo (2.0) gaat spraak zowel over het linker- als rechterkanaal.

Dat spraak veel te zacht door komt, gebeurt wel eens als de bron in surround uitzendt (bijv. 5.1), terwijl de versterker en luidsprekers op stereo (2.0) staan ingesteld of aangesloten. De versterker pakt dan alleen de kanalen 'linksvoor' en 'rechtsvoor', maar daar zit de spraak niet in.

Welke bron gebruik je om films af te spelen? Hoe heb je die verbonden met de versterker? Komt er geluid uit de center?
De Denon staat ingesteld op 5.1 dolby digital. In Netflix selecteer ik 5.1 geluid. Er komt geluid uit de center, alles klinkt ook prima, tenzij er stemgeluid op de achtergrond is en tegelijkertijd muziek en/of effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:13
Zou gewoon even in de basis troubleshooten.

MultEQ XT 'flat' -> Zet hem eens op normale MultEQ XT
Dynamic EQ 'aan'
ref. niveau 0 db
Dynamic Volume 'light' -> Zet eens uit, om verkeerde detectie uit te sluiten.

Hoe gaat het als je de receiver op 2.0 instelt?

Ps waarop baseer je dat de db van de speakers te laag worden gezet?

[ Voor 11% gewijzigd door KernelPanic op 03-08-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
SX-Superfly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:08:
De Denon staat ingesteld op 5.1 dolby digital. In Netflix selecteer ik 5.1 geluid.
Duidelijk. En hoe is het aangesloten? Wat gebruik je als bron? Welke kabel, optisch? analoog met drie mini-jacks?
Er komt geluid uit de center, alles klinkt ook prima, tenzij er stemgeluid op de achtergrond is en tegelijkertijd muziek en/of effecten.
'Probleem'. Maar wat precies? Valt het stemgeluid opeens weg als er muziek speelt? Wordt het zachter? Of blijft het stemgeluid constant maar is de muziek gewoon wat aan de harde kant? Of oorverdovend als je het volume zodanig zet dat stemgeluid op een normaal niveau staat?

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 05-08-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:13
De dB correctie per speaker zou ik in de min laten staan. Misschien die van de center na de meting iets verhogen naar smaak. Als je te veel plust loop je risico op clippen/oversturing.

Ik herken het probleem wel. Ik heb besloten de center helemaal weg te laten....maar die was dan ook klasses slechter dan de nieuwe set stereo torens en sub. Dat lijkt me hier het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
[...]

De Denon staat ingesteld op 5.1 dolby digital.
Zet deze om te beginnen eerst op "auto" of "direct". Laat de versterker zelf maar afhandelen wat die met een signaal moet doen. Op die manier voorkom je bijvoorbeeld dat de receiver kunstmatig een stereosignaal omzet naar surround. Dat kan goed gaan, maar vaak gaat het hier juist bij mis.
In Netflix selecteer ik 5.1 geluid. Er komt geluid uit de center, alles klinkt ook prima, tenzij er stemgeluid op de achtergrond is en tegelijkertijd muziek en/of effecten.
Is dit probleem alleen aanwezig bij Netflix of ook vanuit andere bronnen (bijvoorbeeld DVD, Blu-ray)?
SX-Superfly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:28:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Audyssey setup meerdere keren gedraaid met de microfoon op een statief. Afstanden worden goed berekend. Het aantal db van de speakers wordt te laag gezet dus dit heb ik handmatig aangepast naar:
Front L +4 db
Front R +4 db
Center + 6.5 db
Sur L +1 db
Sur R +1 db
Sub + 3.5 db
En wat waren de oorspronkelijke waarden? Ik snap trouwens niet helemaal waarom elke speaker extra versterking moet krijgen. Je kunt beter vanuit een 0 situatie werken dus waarbij bijvoorbeeld de front speakers op 0 komen te staan en de andere speakers of iets meer of juist wat minder versterkt moeten worden.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 15:52
@yodeluxe Dat alle speakers versterking krijgen is om op het referentievolume 79db gemiddeld op de zitplaats te spelen.
Op dat volume worden films gemixt en in de bios staat het ook zo hard.
Op de volumeschaal van de receiver is dat 0 db, en klinkt op elke versterker even hard welke speakers er ook op aangesloten zitten.
-20 db is dus 20db zachter dan ref volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:13
Audyssey stelt die dB correcties juist zo in dat het reference volume klopt. Kan zijn dat je dus uitkomt op -4dB. Dat dit zacht(er) klinkt...tjah, dan moet het volume dus iets hoger worden gezet voor een vergelijkbaar volume.
Vraag me af hoe/of er is nagemeten dat Audyssey ze te zacht zet, of dat dit gewoon een voorkeur/gevoel was.
Alles in de plus draaien levert het risico van clipping op. Zou hier zelf van alle waardes 4dB aftrekken.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb Audyssey EQ uitstaan*, maar de looptijd (afstand) en dB metingen kloppen m.i. wel.

*Doet meer kwaad dan goed in het hoge freq gebied. Ik vind het minder ruimtelijk klinken. En de subwoofer heeft zijn eigen room correction EQ. In het laag wel nuttig om staande golven/boemerigheid te verminderen.
Pagina: 1