Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2020
Hee, ik zit momenteel met een vraagstuk over het installeren van 6 fans. Ik ga de Gigabyte x570 Aorus Pro moederbord aanschaffen en daar zitten geloof ik 3 fan headers op. Ik ga ook een NZXT Kraken Z73 aanschaffen waar 3 non-rgb fans bij zitten en vervolgens ga ik nog 3 corsair LL140 rgb fans aanschaffen.

Nu is mijn vraag hoe ik dit moet laten werken, ik geloof dat ik een corsair lighting node pro nodig heb maar die heeft maar plaats voor 2 fans en ik begrijp er vrij weinig van. Ik zou graag zien dat de 3 rgb fans tegelijk van kleur veranderen maar ik ben meer ongerust over het aansluiten ervan, heb ik fan splitters nodig?

Ik heb een AIO en 6 fans, waarvan 3 non-rgb en 3 rgb hoe ga ik dit aansluiten op mijn moederbord?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:37
De non RGB fans van de AIO sluit je aan op de CPU fan headers. Daar zijn er 2 van dus je moet 2 fans met een splitter op 1 header aansluiten. De RGB fans sluit je aan op de 3 sysfan headers op het moederbord of je gebruikt pricewatch: Corsair Commander PRO

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 03-08-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
Uszka schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:20:
De non RGB fans van de AIO sluit je aan op de CPU fan headers. Daar zijn er 2 van dus je moet 2 fans met een splitter op 1 header aansluiten. De RGB fans sluit je aan op de 3 sysfan headers op het moederbord of je gebruikt pricewatch: Corsair Commander PRO
Oke dus ik heb 1 ''y splitter'' nodig voor 1 cpu fan header voor 2 fans, op de andere cpu fan header kan ik dan de 3e fan aansluiten?

En als ik de 3 rgb fans aansluit op de sysfan headers, werkt dan de fan en de rgb gelijk of moet ik de rgb nog apart verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:37
RGB apart.
Als je het duopack van die Corsairs koopt dan zit alles erbij, inclusief controllers. Daar moet het gewoon mee lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Je kan de AIO-fans ook gewoon aansluiten op de kabelboom van de Z73. Die heeft een 3-way splitter

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
Uszka schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:31:
RGB apart.
Als je het duopack van die Corsairs koopt dan zit alles erbij, inclusief controllers. Daar moet het gewoon mee lukken.
Daar zit inderdaad een Corsair Lighting Node Pro bij, maar deze kan maar 2 rgb fans aansluiten, echter heb ik er 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derper
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-03 17:56

Derper

Pirate Legend

KHLMND schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Daar zit inderdaad een Corsair Lighting Node Pro bij, maar deze kan maar 2 rgb fans aansluiten, echter heb ik er 3.
Als je een twin pack koopt met Corsair RGB fans zit daar als het goed is ook altijd de RGB fan led hub bij. Daar kan je 6 fans op aansluiten.
Ik vond net deze afbeelding, die maakte het voor mij een stuk duidelijker. Ik heb net zelf 2 RGB fans gekocht, komen morgen binnen. Wordt leuke klus, de cable management.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWAfEsKEBBXVZAV5ZFr-Ugxw3U4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8KW6QZFt2NzpVHVTIaHiMjs.jpg?f=fotoalbum_large

Try me.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Derper schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

Als je een twin pack koopt met Corsair RGB fans zit daar als het goed is ook altijd de RGB fan led hub bij. Daar kan je 6 fans op aansluiten.
Ik vond net deze afbeelding, die maakte het voor mij een stuk duidelijker. Ik heb net zelf 2 RGB fans gekocht, komen morgen binnen. Wordt leuke klus, de cable management.[Afbeelding]
Dit is alleen voor de leds de fans zelf hebben nog steeds stroom nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
rhwerkman schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Dit is alleen voor de leds de fans zelf hebben nog steeds stroom nodig
Stroom wordt genomen uit de SATA aansluiting die op de RGB hub zit.
Hmm nu ik verder kijk lijkt het inderdaad raar. Ik dacht altijd dat via 1 kabel ging...

[ Voor 15% gewijzigd door Cave_Boy op 03-08-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Cave_Boy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

Stroom wordt genomen uit de SATA aansluiting die op de RGB hub zit.
Hmm nu ik verder kijk lijkt het inderdaad raar. Ik dacht altijd dat via 1 kabel ging...
Nee, je hebt gelijk er kunnen 6 fans op, die moeten aan de andere kant van de Commander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Ik vond net deze afbeelding, die maakte het voor mij een stuk duidelijker. Ik heb net zelf 2 RGB fans gekocht, komen morgen binnen. Wordt leuke klus, de cable management.[Afbeelding]
Gaat wel meevallen, heb zelf 6 x RGB fan corsair met een NOPRO (Lightning Node Pro) + 4 fan strips (via de zelfde NOPRO). Op AIO zitten twee fan aansluitingen maar die gebruik ik niet. Maar heb het als volgt aangesloten:

RGB gedeelte = 6+1+1+2=9 kabels:
6 x RGB op de RGB Hub van Corsair, 6 kabeltjes,
De RGB hub heb ik op de NOPRO aangesloten (poort 1)
4 x RGB strip in serie op poort 2 van de NOPRO
NOPRO met USB op USB header + SATA

De fan's zelf 6 kabeltjes:
2 x achter radiator op CPU_FAN en CPU_OPT
1 x fan op SYS_FAN1
1 x fan op SYS_FAN2
2 x fan met y-cable op SYS_FAN3

Met wat tie-wraps lukt het allemaal wel.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
[...]

Super handige tekening bedankt!

Maar hoe zit het nu met de stroom om de fans te laten werken, gaat dat ook via de rgb fan led hub of begreep ik het verkeerd?? Want via de fan led hub kun je dus 6 led fans aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derper
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-03 17:56

Derper

Pirate Legend

KHLMND schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Super handige tekening bedankt!

Maar hoe zit het nu met de stroom om de fans te laten werken, gaat dat ook via de rgb fan led hub of begreep ik het verkeerd?? Want via de fan led hub kun je dus 6 led fans aansluiten
yw.
Vond ook wat video's en nog meer van dit soort tekeningen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk maar met wat ik nu gezien heb gaat de stroom ook via de led hub.
Vandaag tussen 14.15 - 16.45 uur komen de mijne binnen, maar dan ben ik net niet thuis. Ik laat je weten hoe het er uitziet en wat de aansluitingen zijn, of er nog een aparte stroomkabel aan de fan zit ja of nee. Maar waarschijnlijk pas morgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Derper op 04-08-2020 10:37 ]

Try me.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KHLMND
Derper schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

yw.
Vond ook wat video's en nog meer van dit soort tekeningen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk maar met wat ik nu gezien heb gaat de stroom ook via de led hub.
Vandaag tussen 14.15 - 16.45 uur komen de mijne binnen, maar dan ben ik net niet thuis. Ik laat je weten hoe het er uitziet en wat de aansluitingen zijn, of er nog een aparte stroomkabel aan de fan zit ja of nee. Maar waarschijnlijk pas morgen.
Hey is helemaal goed, succes alvast en ik hoor het wel!
Pagina: 1