Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack ProBi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09-2020
Goedendag,

Ik heb een Engelse werkgever, woon in Nederland en werk in Nederland,
Dus Engelse werkgever en ik betalen belasting in Nederland.

In Engeland zijn aandelen volledig gescheiden van loon ,
en betaal je aparte belasting en wordt dividend en aandelen transacties
separaat uitbetaald en ook belast.

Nu werk ik er 4 jaar en sinds 3 jaar heb ik een kleine pakketje aandelen,
fluctuerend van 2000-7000 pond gewonen aandelen (minder dan 1% van totaal)
en een beetje preferente aandelen (ook minder dan 1%)

Dus stelling 1 : Ik heb geen aanmerkelijk belang ( <5% ) , dus geen box 2 maar box 3

Nu is de totale waarde nooit boven de € 20.000,- geweest afgelopen jaren
Dus geen belasting in box 3 , waant altijd kleiner dan huidige grens 30.000,-

stelling 2 : vermogen sparen en beleggen steeds kleiner dan 30.000,-
Dus ook nooit opgegeven in box 3 afgelopen 3 jaar

Kleine dividend bedragen zijn afgelopen jaren gewoon meegenomen in bonussen in box 1
netjes belasting over betaald.

En nu komt het :
De holding die het bedrijf in eigendom heeft , heeft alle aandelen verkocht met een enorme winst
Nu storten ze zomaar ineens een bedrag van 57.000,- op mijn rekening.
De huid is duur verkocht aan de nieuwe investeerder, ik heb een gelijke waarde aan nieuwe aandelen
(13000) nu als vermogen, maar ze hebben wel een groot bedrag dus op mijn rekening gestort.

Mijn vraag :
- Als ik overal ga zoeken kan ik allen vinden dat omdat je in box3 zit (kleiner dan 5%)
je over dit soort verkoopwinsten geen belasting betaald.
Zo ja , moet ik dit dan niet opgeven ?

- Of moet ik nu afgelopen 3 jaar gaan wijzigen de aangifte en die kleine bedragen vanuit box 1 naar
box 3 over te plaatsen ? En is dan nog steeds bovenstaande regel geldig ?

- Of ben ik de pineut en moet ik 57000 als extra inkomsten aangeven in box 1 en ben ik 55% kwijt ?

Is er iemand die hier antwoord op weet ?

Thanx !

Jack

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jack ProBi schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:04:
Kleine dividend bedragen zijn afgelopen jaren gewoon meegenomen in bonussen in box 1
netjes belasting over betaald.
Dividend is in principe winst in box-3 dus niet bij de uitkering belast, maar op de waarde van 1-jan dat jaar. Als de volledige waarde van je vermogen in box-3 onder de drempel zit zou je daar dus geen belasting over hoeven te betalen.

Het ligt er een beetje aan hoe de aandelen uitgekeerd zijn. Als het opties waren dien je belasting in box-1 te betalen over het verschil tussen de huidige waarde ( 57.000? ) en de uitoefenprijs.

Als je daadwerkelijk direct aandelen hebt gekregen zou je volgens mij op het moment van verkrijgen over de waarde van de aandelen belasting moeten betalen in box-1, want het is gewoon loon in natura.

disclaimer:
Ik weet niet hoe het zit met een werkgever in het buitenland, dus bovenstaande is puur voor inkomen in nederland, maar ik vermoed dat dat in dit geval hetzelfde is.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 03-08-2020 14:19 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Op het moment dat aandelen aan jou uitgekeerd worden is dat loon waar belasting over betaald moet worden. Jij betaald dus inkomensbelasting over de waarde van de aandelen die je krijgt.

Die aandelen zijn vervolgens jouw vermogen. Er moet belasting betaald worden wanneer jij dividend ontvangt, doorgaans houd de dividend uitkeerder dit in. Dit geef jij vervolgens op bij je jaarlijkse aangifte.
Bij verkoop hoeft er geen belasting betaald te worden over de waardestijging aangezien je jaarlijks belasting betaald over vermogen. Jou aandelen zijn verkocht, hiervoor is betaald in de vorm van een eenmalige uitkering plus een aantal nieuwe aandelen. Dit is onbelast.

Wel is het zo dat je nu (ruim) boven de vrijstelling van vermogensrendementheffing komt en daar jaarlijks belasting over moet betalen. Gelukkig is dat relatief weinig.

Zie ook: https://financialfocus.ab...rkoop-aandelen-werkgever/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Heb je, op het moment dat je de aandelen in handen kreeg, inkomstenbelasting betaald over de waarde? Dan zitten ze gewoon in Box 3 en heb je met inkomstenbelasting over dividend niets te maken (tenzij die 57k geen winst op de aandelen is maar gewoon een personeelsbonus).

Je schrijft dat je al die jaren de waarde niet in Box 3 hebt aangegeven omdat het onder de vrijstelling zat. Dat is sowieso niet goed. Je moet alles aangeven, ook als het onder de vrijstelling is (de belasting is dan natuurlijk 0). Had je, naast die aandelen, niet nog ander vermogen waarmee je in sommige jaren boven de vrijstelling zat? Dan zou ik dat sowieso rechtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 677216 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:15:
Je schrijft dat je al die jaren de waarde niet in Box 3 hebt aangegeven omdat het onder de vrijstelling zat. Dat is sowieso niet goed. Je moet alles aangeven, ook als het onder de vrijstelling is (de belasting is dan natuurlijk 0).
Dat is niet helemaal correct, bij de belastingaangifte zit gewoon een vraag of het totale vermogen boven de drempel uitkomt. Als je daar nee invult hoef je dat verder niet te specificeren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Wat zegt je accountant/fiscalist?
Mocht je er geen hebben, dan raad ik aan om er een bij dit vraagstuk te betrekken.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Woy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Dat is niet helemaal correct, bij de belastingaangifte zit gewoon een vraag of het totale vermogen boven de drempel uitkomt. Als je daar nee invult hoef je dat verder niet te specificeren.
Zeker? Ik vul al een aantal jaar al mijn rekeningsaldi in zonder Box 3 heffing te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DarthPlastic schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:18:
Wat zegt je accountant/fiscalist?
Mocht je er geen hebben, dan raad ik aan om er een bij dit vraagstuk te betrekken.
Waarom? Wat maakt dit zo complex dat je een accountant/fiscalist nodig hebt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zie 2 dingen: 1) je krijgt aandelen en 2) je hebt aandelen. Dat eerste is inkomen, aan te geven in het jaar dat je het krijgt.

1: dus die zeg 2000 pond drie jaar geleden was inkomen dat doen was aangegeven?
2a: jaarlijks de huidige 'marktwaarde' onder de grens (incl spaargeld etc): klaar
2b: als aangifte bij stap 1 was gedaan, dan is die 57K nu winst uit bestaande aandelen.
2c: en is je vermogen vanaf nu hoger

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 677216 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Zeker? Ik vul al een aantal jaar al mijn rekeningsaldi in zonder Box 3 heffing te betalen.
Ik weet zeker dat je die vraag krijgt, de redenatie dat je het dan niet in hoeft te vullen was speculatie aangezien ik wel boven de drempel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:14
Tsurany schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:15:
Op het moment dat aandelen aan jou uitgekeerd worden is dat loon waar belasting over betaald moet worden. Jij betaald dus inkomensbelasting over de waarde van de aandelen die je krijgt.

Die aandelen zijn vervolgens jouw vermogen. Er moet belasting betaald worden wanneer jij dividend ontvangt, doorgaans houd de dividend uitkeerder dit in. Dit geef jij vervolgens op bij je jaarlijkse aangifte.
Bij verkoop hoeft er geen belasting betaald te worden over de waardestijging aangezien je jaarlijks belasting betaald over vermogen. Jou aandelen zijn verkocht, hiervoor is betaald in de vorm van een eenmalige uitkering plus een aantal nieuwe aandelen. Dit is onbelast.

Wel is het zo dat je nu (ruim) boven de vrijstelling van vermogensrendementheffing komt en daar jaarlijks belasting over moet betalen. Gelukkig is dat relatief weinig.

Zie ook: https://financialfocus.ab...rkoop-aandelen-werkgever/
Dit verhaal klopt ^. Ik heb ook jaren voor een buitenlandse werkgever gewerkt en bij mij werkte het zo:

1. Ik kreeg RSU's (de grant) met een vesting schema voor de komende jaren
2. Op het moment van vesten betaalde ik inkomsten belasting
3. Op het moment van verkoop betaalde ik niks
4. Op het moment dat ik boven de vermogensrendementsheffing uitkwam betaalde ik een klein beetje belasting over het bedrag boven dat nummer.

Dit is trouwens wel een groot voordeel aan NL (imo) hier in de US betaal ik eerst inkomsten belasting (sure, wel minder in NL) maar, daarnaast nog 'capital gain' belasting (inkomsten belasting over de winst, dus stel 1000 op vest dag, 2000 op verkoop dag -> over de 1000 nog 22% inkomsten belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03
Hierboven staat het ongeveer wel juist (al hangt het strikt genomen af van het aandelenplan).

Probleem is wel dat de eerdere aangiftes onjuist lijken ingevuld:
• aandelen bij verkrijging (vesting) niet opgegeven in box 1 (op basis van de 'gescheiden' opmerking)
• dividend opgegeven in box 1 als bonus (onterecht want box 3 vermogen)

Per saldo zal topicstarter bij moeten betalen. Een verzoek doen tot ambtshalve correctie van de aangiftes (indien aangifte al definitief anders gewoon opnieuw indienen) over afgelopen jaren kan mogelijk een boete voorkomen.

Dit alles zal alsnog flink minder zijn dan de mooie onbelaste koerswinst (want box3).

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 03-08-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Tsurany schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Waarom? Wat maakt dit zo complex dat je een accountant/fiscalist nodig hebt?
Niemand heeft het over complex.

Maar redenen om een accountant erbij te roepen:
  • Mijn ervaring is dat een accountant altijd wel zijn geld terugverdiend
  • De belastingdienst geen prettige partij is.
  • Het over 57k gaat, wat is dan (ik noem maar wat) 200 euro voor zekerheid
  • Er mogelijk nog wat andere financiele voordelen te behalen zijn in de algemene zin
Ik heb in minder spannende situaties gezeten en zo diverse voordelen behaald die ik anders absoluut niet zou weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:00
Geen accountant, maar een fiscalist :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1