Schade aan auto

Pagina: 1
Acties:
  • 6.019 views

Vraag

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-10 00:00
Mijn vraag

Zoontje van 2 gooit steen tegen auto van derden.
Minieme schade.
Ik krijg net de prijsopgave van 685 euro en 2 dagen werk.
Ik vind dat nogal wat voor 3 plekjes in een cirkel van 5 cm. Gaat om een rechter achterdeur van een 8 jaar oude opel astra.
Die kerel woont 150 km weg, dus ff langs gaan zit er ook niet echt in. Wat is jullie idee? Wat zijn mijn opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVxE28KYibgkHyXKIzEnBUNSfVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udl5rPJy1SC9K6PBYsCbT4qQ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MarkHero op 03-08-2020 17:05)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Of het bedrag realistisch is doet niet ter zake. Als TS twijfels heeft kan hij altijd een contra-expertise laten doen, op eigen kosten.

Of hij laat het lekker aan de verzekering, daar zijn ze voor. Die zullen oordelen dat het ok is en uitkeren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Alle reacties

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-11 09:44

Nutral

gamer/hardware freak

Is dit niet een gevalletje WA verzekering?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klinkt niet als een onoverkomelijk hoog bedrag; juist oudere auto's / lak moet worden "uitgespoten" naar aanliggende oppervlakte / panelen om kleurverschil te minimaliseren.

Tja, wat wil je? Je kan zelf een schadebedrijf daar bellen en met de tegenpartij overeen komen dat ook daar een offerte wordt opgemaakt? Maar het is verzekeringswerk; daar staan vrij standaard bedragen / vergoedingen voor.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MarkHero Dat is veel en veel te duur. Dit kan zo weggewerkt worden en wordt niet eens gespoten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:38

FreakNL

Well do ya punk?

Het gaat (gelukkig voor jou) via de aansprakelijkheidsverzekering, dus het is niet dat je een trede omlaag gaat in je autoverzekering. Dus de financiële gevolgen zouden miniem moeten zijn. Dus wat is het issue?

Bedrag zal wel kloppen, zie ook hierboven, ze moeten waarschijnlijk heel het paneel opnieuw doen.

Autoschade loopt al snel in de papieren.

@Hierboven,
Ja tuurlijk kan het ook met een lakstift voor een paar tientjes.. Maar bij een schadebedrijf doen ze het (als het goed is) meteen duurzaam.. Dat is natuurlijk ook gewoon hun business-case.. Ik vind daar ook wel iets van overigens, maarja...

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 03-08-2020 13:00 ]

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:58
Ik ben zelf schadehersteller. Lakstiftje gaat helaas niet op. Het is schade veroorzaakt door een ander, de lak zal gewoon professioneel gerepareerd moeten worden (en dus gespoten) Dat betekend de deugreep en strippen demonteren, uitschuren, gronden afschuren overspuiten en weer monteren.

Het is aan de prijs, maar misschien moet er wel uitgespoten worden. Mijn uurloon is 92 euro ex BTW. Maak de rekensom maar :)

Laat het aan de WA dekking. Hoef je er niet druk over te maken ;)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-11 13:03

weebl

YARR!

Forward naar je WA verzkekering...

Zou er verder ook geen oordeel over vellen, dit is iets tussen jouw verzekeraar en die van de eigenaar van de auto.

• DJMickB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 07:54
Als autospuiter kan ik je vertellen dat die 2 dagen werk er vaak wel in zitten (ook voor zo'n "klein" plekje).
De auto komt binnen op dag 1, de deur wordt gedemonteerd, de plek wordt kaal geschuurd tot op het staal en eventueel geplamuurd als de diepte van de putten hierom vragen. De auto gaat vervolgens de grondverf in. Dit moet zeker een paar uur drogen en uitharden (gebeurde bij mij altijd 's avonds dus een nacht rust). Dag 2 wordt de gegronde plek uitgeschuurd en wordt de rest van de deur geschuurd zodat de blanke lak laag hier op hecht. Deur moet worden afgeplakt en wordt vervolgens gespoten in de cabine. Deze moet vervolgens ook weer uitharden en vervolgens (als extra service) kan de omgeving gepoetst worden.

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-11 19:23
Waarom zou je langs willen gaan?
De beste man heeft al de nodige hinder ondervonden en wilt gewoon zijn auto weer zoals hij was.

Ik zou hem een bloemetje sturen en de factuur gewoon naar je WA.
En verder niet te lang over nadenken.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hackus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:58:
@MarkHero Dat is veel en veel te duur. Dit kan zo weggewerkt worden en wordt niet eens gespoten.
Sure zeg dan niks |:( |:( |:(

Schade herstel is arbeidsintensief en kost tijd.
Laat dat nu 2 dingen zijn die de rekening zo hoog maken...
685 euro is niet eens zo heel gek bedrag

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SniperGuy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

8)7

Als je niet weet hoe je dit kunt herstellen, zeg dan niets. Ik laat meermaals dit soort kleine schades 'bijwerken' en dat kost geen 2 dagen, en geen €700,- !!

Taxatie via verzekering gaat vaak zo, en dat maakt de premies alleen maar duurder.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:06

Meneer aard

Porsche rulez!

mobby1971 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:51:
Ik ben zelf schadehersteller. Lakstiftje gaat helaas niet op. Het is schade veroorzaakt door een ander, de lak zal gewoon professioneel gerepareerd moeten worden (en dus gespoten) Dat betekend de deugreep en strippen demonteren, uitschuren, gronden afschuren overspuiten en weer monteren.

Het is aan de prijs, maar misschien moet er wel uitgespoten worden. Mijn uurloon is 92 euro ex BTW. Maak de rekensom maar :)

Klopt, vaak ook eventueel meerdere panelen i.v.m. kleurverschil..Blijven leuke schades...

Ik heb dezelfde schade ongeveer gehad recentelijk; meerdere diepe krassen tot op de primer over 2 deuren. resultaat hele zijkant van voor tot achter is gespoten, schade betrof rond de 1200 euro.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat andere ook zeggen WA verzekering dingetje die zoeken wel uit of het een realistisch bedrag is zijn ze het daar niet mee eens gaat de verzekering zelf wel in conclaaf.

Of TS heeft geen WA verzekering?

Si vis pacem, para bellum

• corset
  • Laatst online: 25-07 13:11
Hackus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:38:
[...]

8)7

Als je niet weet hoe je dit kunt herstellen, zeg dan niets. Ik laat meermaals dit soort kleine schades 'bijwerken' en dat kost geen 2 dagen, en geen €700,- !!

Taxatie via verzekering gaat vaak zo, en dat maakt de premies alleen maar duurder.
En de reactie van een schadehersteller zelf negeer je maar voor het gemak? 8)7

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Hackus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:58:
Haha, deze man ;(

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

corset schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

En de reactie van een schadehersteller zelf negeer je maar voor het gemak? 8)7
Die verdedigd zijn eigen broodgewin, maar linkt mij niet in zijn reactie. Jij staat weer zomaar wat te roepen, en bent niet eens deel van een 'discussie'

@Wootism idem.

• corset
Hackus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Die verdedigd zijn eigen broodgewin, maar linkt mij niet in zijn reactie. Jij staat weer zomaar wat te roepen, en bent niet eens deel van een 'discussie'

@Wootism idem.
Dus.. iemand met vak kennis weet het minder goed dan iemand die van de zijlijn soms zijn auto laat bijspuiten? Ok.. weer wat geleerd!

@MarkHero vraag aan de schade hersteller een verklaring voor het bedrag en de tijd. Als ze er zo serieus mee omgaan, dan moeten ze die toch wel hebben lijkt me. En anders, inderdaad, overlaten aan de verzekering.

[ Voor 20% gewijzigd door corset op 03-08-2020 16:53 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • Beste antwoord

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Of het bedrag realistisch is doet niet ter zake. Als TS twijfels heeft kan hij altijd een contra-expertise laten doen, op eigen kosten.

Of hij laat het lekker aan de verzekering, daar zijn ze voor. Die zullen oordelen dat het ok is en uitkeren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• corset
evilution schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:59:

Dat is uiteindelijk het beste antwoord inderdaad.. weinig aan toe te voegen

• MarkHero
Dank voor jullie antwoorden.
92 euro per uur, wat is dat voor een belachelijk bedrag @mobby1971?

Maar het is inderdaad een gevalletje WA, en het is al vervelend genoeg voor die meneer. Het gaat mij er gewoon om dat ik hoop dat de schadeherstellers je niet naaien, en ik denk dat ze dat wel doen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MarkHero schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:04:

Maar het is inderdaad een gevalletje WA, en het is al vervelend genoeg voor die meneer. Het gaat mij er gewoon om dat ik hoop dat de schadeherstellers je niet naaien, en ik denk dat ze dat wel doen.
Da's geen belachelijk bedrag hoor. Iets met vraag en aanbod en ook waarom schadeherstel zo friggin duur is; zoveel aanbieders zijn er niet en de markt is in handen van een aantal grote jongens die afspraken hebben met verzekeraars. Het is wat dat betreft net de zorg af en toe :X

FWIW: Ik heb twee deukjes in mijn voorportieren zitten (leaseauto). In principe uitdeuken zonder spuiten. Zijn twee losse schades volgens de leasemij. Als ik die wil laten herstellen, moet ik eerst laten schouwen a 100 euro, dan moet ie naar de hersteller, die is bij elkaar ook een uur of twee bezig en dan moet ie weer terug. Administratieve afhandeling nog er bij, lap, zo 500 euro armer en dan hoeven ze niet eens te spuiten of ander emoeilijke dingen te doen.
Als ik er zelf mee langs een bedrijf zou gaan: ca 25 eur per deuk.
Kortom: verschil zit hem in de red tape, procedures, en het feit dat er al snel gezegd wordt dat het helemaal perfect moet en dus loshalen, spuiten en weer in elkaar zetten en dan ook nog eens zonder kleurverschil. Ja, dan gaat het hard ja.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mobby1971

Tja, ik heb niet genoeg aan een hamer en beitel. Er staat hier voor tonnen aan apparatuur om de boel weer netjes te maken. En vergeet mijn jarenlange vakmanschap niet. We worden als vakman tegenwoordig ook nog eens een beetje redelijk betaald ;)

Bij twijfel komt de schade-expert. Die tikt de boel in een calculatie programma, en daar moet je het voor doen. Soms zit dat dan mee, soms zit het tegen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

corset schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Dus.. iemand met vak kennis weet het minder goed dan iemand die van de zijlijn soms zijn auto laat bijspuiten? Ok.. weer wat geleerd!
Ik heb de afgelopen 40j heel wat auto's laten spuiten, bijwerken en schade laten herstellen. Ook zat mensen bij schadeherstelbedrijven zien komen en gaan. gedurende, kom je er achter wie de vakman is en wie niet. iemand die uitleg geeft voor zijn broodwinning reageert in zijn straatje, dat zegt totaal niets over vakwerk, vakkennis... Je bent nooit te oud om te leren ;)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:18
@MarkHero je mag blij zijn dat je aansprakelijkheidsverzkering uitkeert..
https://www.aansprakelijk...g/particulieren/kinderen/ zegt
Uitzondering is wel dat er geen sprake van risico mag zijn. Een extreem voorbeeld: indien een kind stenen gooit op de achterruit van een passant, keert de verzekering niets uit. De ouders zijn dan aansprakelijk. Daarbij gelden verschillende regels voor verschillende leeftijden:
andere sites (oa https://www.lancyr.nl/2016/03/schade-door-kind-aan-auto/) melden dat schade die expres veroorzaakt is wel vergoed wordt, tot het kind 14 jaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 03-08-2020 17:48 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

SniperGuy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Eens hoor.

Offtopic;
Aan de andere kant (en dit bedoel ik niet als flame, meer als overdenking); laat dit eens op je inzinken; 700 euro uitgeven voor 3 putjes... Tuurlijk, je geeft het niet zelf uit maar de grote boze verzekeraar... Maar alsnog, eigenlijk gaat het nergens over en is dit typisch een 1st world problem. Letterlijk. Mensen creperen 2500km verderop en wij neuzelen over een putje in de lak... Nogmaals, ik bedoel dit niet belerend ofzo, het was meer een overdenking...

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
@FreakNL Zo kan je alles beredeneren waardoor je letterlijk door/met alles een schuldgevoel krijgt. Fatsoenlijke kleding? Ja maar kindjes Afrika. Vakantie? Ja maar Noord Koreanen. Een V&A aangeboden: Cisco SFP 10G verkopen? Ja maar een onderbedeeld iemand kan 'm vast wel gebruiken.

Team anti-scalp - wauw..

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Is ook zo! Het was ook geen waardeoordeel, meer een overpeinzing dat we wel heel ver gaan in onze luxe..

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Een aantal jaar geleden had een ander lakschade bij mij veroorzaakt, was weggereden maar er was een getuige. Via de verzekering zou reparatie toen rond de 500 euro kosten. Tot de getuige zich terugtrok, blijkbaar uit angst omdat de veroorzaker in dezelfde straat woonde. Ik heb het toen maar op eigen kosten laten repareren via mijn vaste garage, dan kostte het ongeveer de helft! Het is toen dmv spotrepair bijgewerkt. En ik moet toegeven, dat is mooi gedaan.

Maar uiteindelijk is het aan @MarkHero of het voor hem voordeliger is om de schade uit eigen zak te betalen in plaats van via de verzekering, plus natuurlijk of de eigenaar van die auto daar dan wel voor open staat. Op basis van die foto zou ik zeggen dat die schade niet veel erger is dan de schade die ik toen had en dat spotrepair daardoor dus ook mogelijk is.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Verwijderd

Je weet pas echt wat een reparatie kost als je hem zelf moet betalen. Zodra er sprake is van aansprakelijkheid, schrijft het gros van de schadeherstellers prijzen met een vork. Verzekeringswerk, dus lekker cashen. Ik gok ook dat het "slachtoffer" zijn schade gewoon vergoed wil hebben op basis van de offerte. Dan laat hij de schadehersteller daarna de reparatie voor veel minder doen en steekt hij de rest in zijn zak.

• MarkHero
@Verwijderd dat met die vork denk ik ook echt zeker ja. Verzekeringswerk cashen die gasten echt overdreven mee.
Echter ga ik de offerte niet betalen maar de factuur.

Verwijderd

MarkHero schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:42:
@Verwijderd dat met die vork denk ik ook echt zeker ja. Verzekeringswerk cashen die gasten echt overdreven mee.
Echter ga ik de offerte niet betalen maar de factuur.
Dat bepaal jij niet. Slachtoffer is helemaal niet verplicht om te laten repareren. Hij mag ook gewoon de schade in geld laten vergoeden en ervoor kiezen met de schade te blijven rijden.

Dat is nou precies de maas in de regeltjes die deze "maffia-praktijken" mogelijk (en helaas dagelijkse kost) maakt. Je kunt met een mooie offerte gerust 1000 euro claimen en daarna dezelfde hersteller de schade voor 700 laten herstellen en 300 euro in je zak steken (getalletjes natuurlijk even ter indicatie).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2020 07:46 ]

• MarkHero
Daar trappen volgens mij de meeste verzekeraars niet meer in hoor. Die willen gewoon de factuur zien. Dat ze vervolgens iets anders onderling regelen moeten ze lekker zelf weten

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:41:
[...]

Ik heb de afgelopen 40j heel wat auto's laten spuiten, bijwerken en schade laten herstellen. Ook zat mensen bij schadeherstelbedrijven zien komen en gaan. gedurende, kom je er achter wie de vakman is en wie niet. iemand die uitleg geeft voor zijn broodwinning reageert in zijn straatje, dat zegt totaal niets over vakwerk, vakkennis... Je bent nooit te oud om te leren ;)
Sorry, maar dat is regelrechte kwatsch. Als je deze redenatie volgt kun je geen enkele vakman serieus nemen aangezien deze altijd en alleen voor eigen parochie preekt. Als je zo veel schade moet laten herstellen is het misschien beter om voortaan de driewieler te nemen.

Je houding en eigenwijsheid kennende is het veel aannemelijker dat dit een prachtig voorbeeld is van het Dunning-krugereffect.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• SniperGuy
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:43:
[...]

Dat bepaal jij niet. Slachtoffer is helemaal niet verplicht om te laten repareren. Hij mag ook gewoon de schade in geld laten vergoeden en ervoor kiezen met de schade te blijven rijden.

Dat is nou precies de maas in de regeltjes die deze "maffia-praktijken" mogelijk (en helaas dagelijkse kost) maakt. Je kunt met een mooie offerte gerust 1000 euro claimen en daarna dezelfde hersteller de schade voor 700 laten herstellen en 300 euro in je zak steken (getalletjes natuurlijk even ter indicatie).
Wat veel mensen vergeten is dat schade waardeverminderend werkt. Als de schade goed gerepareerd wordt is de waardevermindering nihil.
Als de schade niet gerepareerd wordt kan je de cash euro zien als compensatie voor de geleden schade door waardevermindering.
Volgens mij mag de tegenpartij altijd contraexpertiese uitvoeren als ze dat willen. Zomaar wat op de offerte zetten kan niet zomaar. (geen idee of de schadeexpert onafhankelijk is of niet)

Het klopt dat als je het slim speelt je er als benadeelde er een slaatje uit kan slaan (door bv een middagje te gaan hobbyen met een lakstift)

[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 04-08-2020 08:13 ]

• corset
Hackus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:41:
[...]

Je bent zeker nooit te oud om te leren! Misschien tijd om te beginnen en accepteren dat andere mensen andere meningen hebben? O-)

Ik geloof liever iemand met vak kennis dan "Yo ik heb al wat jaren een auto laten bijspuiten, maar daardoor weet ik er alles van".

Jij gelooft liever zijlijn amateur kennis, ik geloof liever vak kennis. Verschillende meningen ;)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:37
The Eagle schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:14:
Kortom: verschil zit hem in de red tape, procedures, en het feit dat er al snel gezegd wordt dat het helemaal perfect moet en dus loshalen, spuiten en weer in elkaar zetten en dan ook nog eens zonder kleurverschil. Ja, dan gaat het hard ja.
True, dat is echt zo. Ik kom nog wel eens met mijn leaseauto bij de schadehersteller bij mij in het dorp. Eerste wat hij vraagt: "is het voor de verzekering"? Als je dat met ja beantwoord of het is een leaseauto dan is de prijs zo 40% hoger. Ook wel eens wat aan mn privé auto laten doen en dat was een stuk goedkoper.

Juist vanwege al het papierwerk, minimale prijzen en procedures kan zo'n schadehersteller niet makkelijk afwijken van een opgegeven bedrag en boven de 750+ euro willen de meeste verzekeraars dan ook nog eens een schadeexpert langs laten komen wat de prijs weer opdrijft.

HD4Life @ Full-HD

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

corset schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:06:
[...]

Je bent zeker nooit te oud om te leren! Misschien tijd om te beginnen en accepteren dat andere mensen andere meningen hebben? O-)

Ik geloof liever iemand met vak kennis dan "Yo ik heb al wat jaren een auto laten bijspuiten, maar daardoor weet ik er alles van".

Jij gelooft liever zijlijn amateur kennis, ik geloof liever vak kennis. Verschillende meningen ;)
Ik zeg nergens dat ik er alles van weet. ik heb wel meer ervaring dan een gemiddelde. Je moet een bericht niet uit z'n verband trekken, en ik zeg ook nergens dat iemand niet een andere mening mag hebben. Eigenlijk zeg jij dat ik niet mag zeggen dat het te duur is, en dat de gehele deur spuiten niet nodig is. Omdat een forumlid zegt dat het schappelijk is, en dat hij deskundig is door zijn bericht. Dus moeten we dat maar volgens en ja zeggen. Mijn ervaring is anders, en dat geef ik weer hier.
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:59:
[...]

Sorry, maar dat is regelrechte kwatsch. Als je deze redenatie volgt kun je geen enkele vakman serieus nemen aangezien deze altijd en alleen voor eigen parochie preekt. Als je zo veel schade moet laten herstellen is het misschien beter om voortaan de driewieler te nemen.

Je houding en eigenwijsheid kennende is het veel aannemelijker dat dit een prachtig voorbeeld is van het Dunning-krugereffect.
Ik verdien er mijn geld mee, al jaren. Je moet niet gelijk een bericht beoordelen als of ik zelf schaderijder ben. zo zie je maar hoe je ervoor staat hier, welke gedachtegang jij hebt.
SniperGuy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:12:
[...]

Wat veel mensen vergeten is dat schade waardeverminderend werkt. Als de schade goed gerepareerd wordt is de waardevermindering nihil.
Als de schade niet gerepareerd wordt kan je de cash euro zien als compensatie voor de geleden schade door waardevermindering.
Volgens mij mag de tegenpartij altijd contraexpertiese uitvoeren als ze dat willen. Zomaar wat op de offerte zetten kan niet zomaar. (geen idee of de schadeexpert onafhankelijk is of niet)

Het klopt dat als je het slim speelt je er als benadeelde er een slaatje uit kan slaan (door bv een middagje te gaan hobbyen met een lakstift)
Van waardevermindering is vaak alleen sprake bij schade na aanrijding.
Er zijn mooie rekenvoorbeelden te vinden en uitleg. https://www.nivre.nl/medi...autos-motorvoertuigen.pdf

Uitkering als je niet laat repareren is vaak lager dan schade-taxatie.

[ Voor 48% gewijzigd door Hackus op 04-08-2020 09:40 ]

• SniperGuy
  • Nu online
Hackus schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Ik zeg nergens dat ik er alles van weet. ik heb wel meer ervaring dan een gemiddelde. Je moet een bericht niet uit z'n verband trekken, en ik zeg ook nergens dat iemand niet een andere mening mag hebben. Eigenlijk zeg jij dat ik niet mag zeggen dat het te duur is, en dat de gehele deur spuiten niet nodig is. Omdat een forumlid zegt dat het schappelijk is, en dat hij deskundig is door zijn bericht. Dus moeten we dat maar volgens en ja zeggen. Mijn ervaring is anders, en dat geef ik weer hier.

[...]

Ik verdien er mijn geld mee, al jaren. Je moet niet gelijk een bericht beoordelen als of ik zelf schaderijder ben. zo zie je maar hoe je ervoor staat hier, welke gedachtegang jij hebt.

[...]

Er zijn mooie rekenvoorbeelden te vinden en uitleg. https://www.nivre.nl/medi...autos-motorvoertuigen.pdf

Alleen bij aanrijding? Dus heel zwart-wit gezien is deze auto nog even veel waard als 2 weken geleden?!
Andere casus: jij denk dat jouw auto nog even veel waard is als een onverlaat met de staalborstel langs alle kanten van je auto is geweest?
Nee dat is in beide gevallen... niet het geval

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:02
MarkHero schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:52:
Daar trappen volgens mij de meeste verzekeraars niet meer in hoor. Die willen gewoon de factuur zien. Dat ze vervolgens iets anders onderling regelen moeten ze lekker zelf weten
Mijn oldtimer had twee jaar geleden schade ondervonden omdat iemand met een beslagen achterraam de achterbumper aantikte. De schade is door een schade expert op ongeveer 1100 euro uitgekomen. Het bedrag werd netjes uitgekeerd en daarna heb ik de schade laten herstellen voor een stuk lager bedrag omdat ik de originele onderdelen ook nog had liggen.

Het is leuk dat je er persoonlijk anders over denkt, maar in de verzekeringswereld werkt dit gewoon zo en zijn het geen rare/afwijkende praktijken. Feit is dat er schade is gemaakt en de tegenpartij kan zelf bepalen of deze wel/niet gerepareerd wordt en wordt x bedrag uitgekeerd.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:42
Hackus schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:15:
[...]
Ik ben benieuwd hoe jij dan zo'n schade onzichtbaar gerepareerd krijgt zonder te spuiten? De eigenaar moet ten slotte een gerepareerde auto krijgen conform wat hij had voor de schade gemaakt was. En dat is dus niet met een zichtbare schade.
[...]

Toch apart dat je dan adviezen geeft die tegen wat de meeste verzekeraars doen ingaat. Ik heb b.v. 2 keer een soortgelijke schade gehad en beide keren moest het gewoon gespoten worden (met beide keren taxatie controle door de verzekeraar en beide was een andere verzekeraar). Kosten waren toen trouwens conform de prijs van de TS en dat was met oudere auto's.
[...]

Ook dit klopt weer niet en ligt heel erg aan de verzekering. Meestal is die uitkering juist precies hetzelfde. De meeste verzekeraars kijken nl. naar de reparatiekosten en niet naar de waardevermindering. Alleen bij duurdere schades (dus niet zoals dit geval) worden er wat vaker 2 taxaties gegeven waarbij eentje om de waardevermindering gaat en eentje de reparatiekosten geeft. Maar zoals gezegd, bij kleine schades kun je bij de meeste verzekeringen gewoon zelf kiezen.

[removed]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MarkHero schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:52:
Dat is als jijzelf een uitkering krijgt van je eigen verzekering. Dan kunnen ze eisen stellen op basis van polisvoorwaarden.
Bij schade aan derden wordt de schade vergoedt, ongeacht wat daarmee gebeurt. Ergens in het Burgerlijk Wetboek staat zoiets.

Bij een oude auto zou ik cosmetische schade zelf niet laten repareren. Helaas zijn de ondertussen meerdere schades aan mijn auto ook allemaal veroorzaakt door mensen die geen doorrijden, dus het heeft nog niets opgeleverd.

Wat de offerte betreft: als je AVP-verzekering ermee akkoord gaat, zou ik me er verder niet druk om maken.

Als je het zelf zou moeten betalen helpt een paar offertes. Ter vergelijking: voor mijn nieuwe voorruit liepen offertes uiteen van 265 tot 743 euro. De duurste is bekend van de vele TV-reclames en deals met verzekeraars. Bij schadeherstel zal dat niet anders zijn.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 19:25

Managelorian

“This is the workflow.”

Schadeherstellers doen niet moeilijk: de schade moet in nieuwstaat worden hersteld. En dat kost geld, vaak zelfs veel geld. De schadehersteller heeft weinig incentive om de prijs laag te houden, want er is toch wel een verzekering die betaalt (binnen grenzen weliswaar). De benadeelde partij wil zijn auto gewoon weer terug hebben in de staat die de auto had voordat de schade optrad, dus die zal niet aandringen op een reparatie die 80% van het resultaat oplevert voor 30% van de prijs. En tenslotte gaat de verzekeraar over 'kleine' schades (ja, ook dit soort bedragen noemt een verzekeraar een kleine schade) zeker geen tijd steken in zoiets.

Tijdje terug wrong een buurtkindje haar fietsje langs mijn portier. Kras van 10 cm lang. Kosten: bijna EUR800.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@redwing Schade wordt hoog getaxeerd voor verzekeringswerk. Daar gaat het om. Ik heb dit weekend voor €6000,- aan werk bezorgd bij schadeherstelbedrijf. (eigen zak betalen) Ik ben veel goedkoper uit, dan werk wat men doet voor verzekeraar. Vaak als het druk is, wordt het ook uitbesteed aan plaatselijke/kleine hersteller, En die doet het werk ook voor minder. Ik betaal €300,- voor een gehele deur strak maken(zonder uitdeuken) en laten spuiten.(personen auto) Niet in 'Polen' ergens in een schuurtje achteraf. Verder staat vaak in de polisvoorwaarden, dat wanneer je kiest voor herstel bij een niet 'toegewezen 'herstelbedrijf, dan met tot €500,- minder vergoed of 75% uitkeert.(autoverz.) In dit geval zal TS zelf aansprakelijk worden gesteld, en als hij verzekerd is vaak ook nog een eigen risico hebben.Voor schade door kinderen onder de 14j zijn de ouders verantwoordelijk, omdat kinderen de gevolgen van hun handelingen niet altijd kunnen overzien. Wanneer de schade bij een ander wordt veroorzaakt door kinderen tot 14 j, valt de schade onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:18

DataGhost

iPL dev

Nutral schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:49:
Is dit niet een gevalletje WA verzekering?
mobby1971 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:51:
weebl schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:02:
Forward naar je WA verzkekering...
Drs_Ben schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:25:
Ik zou hem een bloemetje sturen en de factuur gewoon naar je WA.
42dpi schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:43:
Wat andere ook zeggen WA verzekering dingetje
Maar het is inderdaad een gevalletje WA, en het is al vervelend genoeg voor die meneer.
Een WA-verzekering sluit je af op een motorvoertuig en is wettelijk verplicht (daarom WA). Die gaat niet uitkeren als de schade niet met het verzekerde motorvoertuig veroorzaakt is. Deze schade gaat naar de normale aansprakelijkheidsverzekering, die niet verplicht (dus ook niet "W") maar wel aan te raden is, en anders naar TS zelf. Deze verzekering moet je dus zelf los afsluiten naast eventuele WA-verzekeringen die je verplicht moet hebben.
42dpi schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:43:
Of TS heeft geen WA verzekering?
Als 'ie geen auto of motor heeft, inderdaad :+ Heb je meerdere motorvoertuigen, dan heb je meerdere WA-verzekeringen.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 04-08-2020 13:50 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DataGhost schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:48:

Een WA-verzekering sluit je af op een motorvoertuig en is wettelijk verplicht (daarom WA). Die gaat niet uitkeren als de schade niet met het verzekerde motorvoertuig veroorzaakt is. Deze schade gaat naar de normale aansprakelijkheidsverzekering, die niet verplicht (dus ook niet "W") maar wel aan te raden is, en anders naar TS zelf. Deze verzekering moet je dus zelf los afsluiten naast eventuele WA-verzekeringen die je verplicht moet hebben.

Als 'ie geen auto of motor heeft, inderdaad :+ Heb je meerdere motorvoertuigen, dan heb je meerdere WA-verzekeringen.
Vaak wordt het aangeduid als een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering om inderdaad die verwarring met de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen te voorkomen.

Het is een optionele verzekering en als je die niet hebt moet je in dit soort gevallen de schade uit eigen zak betalen. Immers geen verzekering hebben betekent niet dat je niet aansprakelijk bent. Daarnaast kan het ook zijn dat de verzekering slechts een deel van de schade wilt dekken conform voorwaarden, dan ben je alsnog aansprakelijk voor de gehele schade en moet je de rest zelf betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

DataGhost schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Uuuh WA verzekering is er ook voor persoon anders moet ik nu mijn verzekeringsagent bellen dan heb ik jaren voor iets neps betaald...

Je kan het ook aansprakelijkheidsverzekering noemen maar in mijn regio noemen we het ook een WA verzekering.

Si vis pacem, para bellum

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

42dpi schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Uuuh WA verzekering is er ook voor persoon anders moet ik nu mijn verzekeringsagent bellen dan heb ik jaren voor iets neps betaald...

Je kan het ook aansprakelijkheidsverzekering noemen maar in mijn regio noemen we het ook een WA verzekering.
Tja, dat zoveel mensen de foute termen gebruiken betekent niet dat we dit in stand moeten houden. Je hebt zo veel soorten aansprakelijkheidsverzekeringen dat het goed is de juiste namen te hanteren, zeker wanneer er juist wel motorrijtuigen betrokken zijn bij het incident.

Zelfs de term WA verzekering is niet helemaal juist wanneer het gaat om motorrijtuigen. Het is gebruikelijk deze term te hanteren omdat de eigenaar van een motorrijtuig verplicht is zich te verzekeren tegen de wettelijke aansprakelijkheid, een WA dekking.

In principe is echter elke aansprakelijkheidsverzekering een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering omdat je je verzekerd tegen aansprakelijkheid die volgt vanuit de wet (uitgezonderd additionele contractuele verplichtingen).

Echter is de juiste term eigenlijk gewoon een motorrijtuig verzekering of een (persoonlijke) aansprakelijkheidsverzekering.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 04-08-2020 14:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Bedrag lijkt mij wel realistisch. Ik kreeg vorig jaar een offerte van ruim 500 euro voor een simpele veeg op mijn achterbumper (door toedoen van iemand anders). Uiteindelijk heb ik het zelf voor 95% weg kunnen poetsen/polijsten en die 500 euro in m'n zak gestopt.

Vaak bu'j te bang!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25
Managelorian schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
De benadeelde partij wil zijn auto gewoon weer terug hebben in de staat die de auto had voordat de schade optrad, dus die zal niet aandringen op een reparatie die 80% van het resultaat oplevert voor 30% van de prijs.
-tom-562 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:02:
Uiteindelijk heb ik het zelf voor 95% weg kunnen poetsen/polijsten en die 500 euro in m'n zak gestopt.
Dit soort overwegingen zijn uiteraard voor degene die de schade heeft geleden en niet voor degene die de schade veroorzaakt. Laatstgenoemde dient er voor te zorgen dat de benadeelde 100% schadeloos wordt gesteld. Al snap ik heel goed dat je uit moet kijken dat het geen 130% wordt door dubieuze te hoge facturen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:31
Hackus schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:04:
[...]
Schade voor verzekering wordt hoger aangehouden dan wanneer ik schade laat herstellen.
Klopt hoor, en dan kan je ook nog kiezen of je het met bon laat repareren of zonder bon. Dat laatste scheelt ook weer een mooi bedrag! Hebben we zelf vorig jaar ondervonden met onze auto

• mobby1971
MAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Dus omdat iemand blijkbaar een business heeft die tegen bedrag X per uur in jouw ogen eigenlijk veel te duur is, is geen expert? Dat is wel raar want iemand die tegen dat bedrag nog steeds klanten heeft / krijgt, is dus blijkbaar wel het geld waard.
Toch is het niet zo een vreemd bedrag hoor. Er zullen lagere zijn, maar ook hogere. Ik herstel schade vanaf mijn 15de (ben 48) En calculeer vanaf mijn 25ste. Ik weet vast niet zo veel als @Hackus maar ik red me aardig. :P

Ps: Voor een dagdeel (4 uur) consultancy aan het ERP systeem betaal ik ook 500 ex. Terwijl ik toch echt meer van automatisering weet dan de consultant over autoschades >:) :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mobby1971 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Toch is het niet zo een vreemd bedrag hoor.
Het ging mij er om dat alle bedragen geaccepteerd waren; zolang er business is, verdient elk persoon zijn/haar eigen centje eraan. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:13
Off topic :

92 per uur kan veel klinken, maar is het niet meer. Hier in België ben je zo meteen 20% kwijt aan sociale bijdrage als zelfstandige, plus nog ongeveer 28% aan de belastingen, afhankelijk in welke schaal je komt. Er blijft bij mij niet eens de helft daarvan in mijn broekzak.....

On topic: Alleen de schade experts van de maatschappijen kunnen dit goed beoordelen. Fotootjes zeggen ook niet altijd alles. Die experts komen er samen wel uit.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik moet toevallig mijn auto ook laten spuiten, ben ook ongeveer 600 euro kwijt voor 't stuk rechter achterscherm, maar dat is ook inclusief een stuk laten uitdeuken. En de schade is forser, maar dat maakt volgens mij niet uit want ze doen dan het hele paneel. Dus je zoontje had beter nog een paar extra stenen kunnen gooien :)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:31
floorcleaner schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:39:
Off topic :

92 per uur kan veel klinken, maar is het niet meer. Hier in België ben je zo meteen 20% kwijt aan sociale bijdrage als zelfstandige, plus nog ongeveer 28% aan de belastingen, afhankelijk in welke schaal je komt. Er blijft bij mij niet eens de helft daarvan in mijn broekzak.....
Uiteraard en als je dan ook nog de kosten van het gebouw en de apparatuur mee telt dan valt die 92 euro er uur wel mee natuurlijk!

Het is niet zo dat die garage medewerker meer dan modaal verdient

• mobby1971
Hackus schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:15:
[...]

Nogmaals, ik zie mezelf niet als schade-expert, maar heb meer ervaring als menig forumlid met het laten herstellen van schades. Ik van @mobby1971 ook niet aan, maar door zijn berichtgeving is ook hij niet gelijk een schade-expert, net zo min als ik.
Nouja, gezien het mijn vak is durf ik wel te beweren dat ik een prima en eerlijke calculatie kan maken.Wat ik overigens ook al jaren doe. Dat kan overigens niet op basis van de enkele foto die hier in het topic staat. Waar ik met name op reageerde zijn de beweringen dat dit wel met een lakstiftje opgelost zou kunnen worden. Je maakt schade aan een ander zijn eigendom, dat dient in nieuwstaat hersteld te worden.Geen gerommel.

@Hackus kan overigens ook met geen mogelijkheid op basis van de enkele foto bepalen of het te duur is. Dat is dus ook onzin. Je zult info over "locatie van de schade, type kleur e.d" moeten hebben om offerte te maken.

Dus @Hackus : Ik ben echt meer expert dan jij. We kunnen beiden niet op basis van summiere info iets zinnigs zeggen over de prijs. Verder is het niet moeilijk om een deurtje voor 300 te spuiten. Jaren gedaan voor de handel. Ik begin er niet meer aan ;) Eerlijke prijs betalen of verder kijken.

En klaar! Voor mij :*)
Ps: Uurloon Tesla service 130ex las ik net.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En een hele rits offtopic berichten bij dezen verwijderd. Het gaat hier niet om zelfbenoemd expertise, het gaat hier om de TS helpen. Volgens mij is dat ruimschoots gedaan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.