Toon posts:

Bandwidth management BSD or Linux. (knijpen ed)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

misschien valt de vraag je al op. Ik vraag hoe ik met de huidige kernels van BSD en Linux makkelijk op ip basis kan meten en knijpen.

Dus dit is mijn scenario.

2 pc's waar veel traffic overheen gaat. Dus de pc van mijn vriendin en de pc van mij.

Nu wil ik dus met een firewall op basis van ip adressen de bandbreedte limiteren. Weet iemand daar een goed programmaatje voor die ik direct in linux of BSD kan zetten? En/of een coole howto.

Ik heb hier al een linux bak staan die de internet verbinding regelt. Dus de hardware is aanwezig. Ik heb een fixed ip op het chello netwerk dus dat moet ook goed gaan.

Hopelijk weet iemand dat!?

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Werk jij met Freesco? Ben hier ook naar op zoek...

Verwijderd

Lees vooral eens dit draadje:
Iemand ervaring met shapen van Incoming Traffic? ;)

[edit]
Owja...Vergeet vooral de advanced routing HOWTO op www.linuxdoc.org niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik werk met linux slackware 7.1 :) Maar ik vind dat er gewoon zo iets moet zijn maar er is alleen maar wat voor veel $$$ te kopen als bandwidth management systeem. En dat is ook weer niet zo leuk voor thuis :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok cool :)

Nu zit ik me rot te lezen en heb deze al vaker gelezen en mijn kernel is er ook helemaal klaar voor alleen ik kom er toch niet zo best uit wat ik dus wil is het volgende:

mijn pc:

1,5 mbit down
128 kbit up

vriendin pc:

1,5 mbit down
128 kbit up

Is mijn vriendin bezig met uploaden van 128 kbit aan data heb ik niets meer. Dus moet zij als ik een request doe gelimiteerd worden naar 64 kbit up.

En als ik bezig ben precies hetzelfde.

Of natuurlijk nog beter is een harde limiet in te stellen maar dat we wel in hetzelde subnet blijven zitten voor windows sharing voor bv mp3's en dergelijke.

Dus dan zou het zo kunnen zijn dat er een limiet voor beide is van 64 kbit up. En bijvoorbeeld 1 mbit down. Met een burst naar 1,5 mbit bijvoorbeeld en de upload met een burst naar 100 kbit.

Is dit mogelijk?

Verwijderd

Ja hoor het is mogelijk om van elkaar bandbreedte gebruik te maken.
Je haalt gewoon het bounded gedeelte weg bij de flows, waarvan je wil dat ze van elkaar (de root-klasse) kunnen lenen.
Als de andere klasse, dan bandbreedte over heeft en jouw klasse zit al helemaal vol, dan zal het overtollige van de andere klasse bij jou erbij komen.

Als ze allebei vol zitten, dan heb je beiden het ingestelde maximum voor jou klasse.

Lees vooral die Advanced Routing HOWTO eens daarvoor.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
in ipfw (standaard firewall van freebsd) zitten faciliteiten om te throttelen of wat het nederlandse woord ook mag zijn :+

Verwijderd

Ben een tijdje geleden daar eens ingedoken voor wat betreft Linux (kernel 2.4). Ik heb veel info gevonden op http://www.ds9a.nl/2.4Routing/
Worden ook zaken als bandbreedte verdeling behandeld.

Succes :7
Pagina: 1