Werkstation vraag over ECC geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 19:00
Ik overweeg dit jaar mijn werkstation te vervangen. Ik gebruik deze voornamelijk om te programmeren (de software die ik nu draai zorgt voor een 100% cpu belasting op een i7 4790K), en soms om een spel op te spelen. Nu zag ik dat de ryzen ECC ondersteund. Daarom dacht ik dat het misschien interessant is mijn werkstation met ECC uit te rusen, zodat deze over een paar jaar als esxi server kan fungeren (ik heb hier nu een xeon server draaien met esxi, freenas etc). Helaas kan ik geen normaal 3200 ECC ram (32G modules) vinden die op de QVL lijst staan. Daarom hoop ik dat een van u misschien al een build heeft gemaakt met bijvoorbeeld deze module (Kingston KSM32RD4/32HDR). Als processor dacht ik aan een 3900XT (hoogste kloksnelheid). Overklokken ben ik niet van plan (het systeem moet snel en stabiel zijn).
Wat moederboard betreft dacht ik aan een X570, en eind van dit jaar zal de Ampere kaart (MSI?) wel uit zijn.

Uiteraard hoor ik het ook graag wanneer ik op het verkeerde spoor zit, en dit onverstandig zou zijn.

Beste antwoord (via Coder71 op 04-08-2020 13:36)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Pak gewoon een setje ECC geheugen van een gerenommeerd merk; Kingston KVR of Crucial. 99/100 werkt het gewoon. Werkt het niet, stuur het terug.

Side note:
Als je wil weten of ECC correction toegepast is (ten tijde van een geflipte bit), moet je niet bij consumer-grade
moederborden zijn. Die hebben vaak geen ECC reporting in de logboeken / IPMI.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 03-08-2020 11:34 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Coder71 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:35:
Daarom dacht ik dat het misschien interessant is mijn werkstation met ECC uit te rusen, zodat deze over een paar jaar als esxi server kan fungeren
ECC is geen requirement voor ESX... Dat weet je?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 18-09 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Coder71 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:35:
...Helaas kan ik geen normaal 3200 ECC ram (32G modules) vinden die op de QVL lijst staan.
...
Wat moederboard betreft dacht ik aan een X570
Een QVL is gekoppeld aan moederborden (en niet specifiek aan CPU's); dus welke QVL heb je exact gelezen als je nog geen moederbord hebt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ryzen ondersteund alleen ECC unbuffered , qvl is mbt ecc niet compleet. Kortom, het blijft klooien met uitzoeken.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
Het moederboard maakt mij niet echt uit. Een Asus Pro WS X570-ACE of een Gigabyte Aorus X570 ELITE.
Bij die boarden zie ik geen 3200 ECC ram staan. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
millman schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:07:
Ryzen ondersteund alleen ECC unbuffered , qvl is mbt ecc niet compleet. Kortom, het blijft klooien met uitzoeken.
Daarom mijn vraag hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Er zullen maar weinig mensen ECC gebruiken icm Ryzen, dus die info is schaars. Het nut voor ECC ontgaat mij ook een beetje in jou workload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
millman schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:16:
Er zullen maar weinig mensen ECC gebruiken icm Ryzen, dus die info is schaars. Het nut voor ECC ontgaat mij ook een beetje in jou workload.
Dat is, omdat ik hem tzt als server wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Coder71 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

Dat is, omdat ik hem tzt als server wil gaan gebruiken.
Servers draaien ook prima op non-ECC geheugen :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
redfoxert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:30:
[...]

Servers draaien ook prima op non-ECC geheugen :)
Niet mee eens. Sinds ik een server met ecc heb, heb ik geen herstarts meer gehad. ECC is een vereiste.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Pak gewoon een setje ECC geheugen van een gerenommeerd merk; Kingston KVR of Crucial. 99/100 werkt het gewoon. Werkt het niet, stuur het terug.

Side note:
Als je wil weten of ECC correction toegepast is (ten tijde van een geflipte bit), moet je niet bij consumer-grade

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 03-08-2020 11:34 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 18-09 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Coder71 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

...Sinds ik een server met ecc heb, heb ik geen herstarts meer gehad. ECC is een vereiste.
Een server? Wordpress (als voorbeeld!!!!) maakt ook gebruik van meerdere services en is daardoor "server" voor iedereen die je blogje wil lezen. Heeft een Rasberry Pi ECC geheugen nodig om Wordpress te serveren?

Online praten met vrienden is leuk; iedereen kan bijvoorbeeld een Teamspeak-servertje draaien op Windows. Heeft elke PC van elke gamer ECC? Nope, maar Teamspeak werkt over het algemeen vlekkeloooos.

Eigenlijk bewijs je exact het omgekeerde: doordat jouw ECC geheugen werkt zoals het hoort en dat samen doet met de software die erop staat, ontstaan er geen "leaks" meer, als dat zo wil noemen, waardoor je services in de war raken of stoppen met werken.

Ergo, het werkt ook op non-ECC geheugen maar door (niet voldoende) troubleshooting is niet duidelijk waarom de services niet goed functioneren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
MAX3400 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:38:
[...]

Een server? Wordpress (als voorbeeld!!!!) maakt ook gebruik van meerdere services en is daardoor "server" voor iedereen die je blogje wil lezen. Heeft een Rasberry Pi ECC geheugen nodig om Wordpress te serveren?

...

Ergo, het werkt ook op non-ECC geheugen maar door (niet voldoende) troubleshooting is niet duidelijk waarom de services niet goed functioneren.
Het is niet mijn bedoeling hier te discusseren over het nut van ECC in een server. Het is uiteraard sterk afhankelijk wat je met een server doet. Zo gebruik ik freenas, in combi met een online backup tool voor een aantal relaties, en daarbij wordt ECC geheugen aangeraden (icm het bepaalde hardware, in dit geval een supermicro board met een xeon etc).

Mijn vraag is of er tweakers zijn die een ryzen 39xx hebben draaien (en op welke hardware), met ECC ram (liefst 3200 snelheid) zodat ik zeker kan zijn dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
PD2JK schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:33:

Side note:
Misschien moet ik dat maar doen, maar wel in overleg met de webshop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

Houd er ook rekening mee dat Ryzen CPUs geen ondersteuning hebben voor 32GiB ECC DIMMs. In elk geval staat bij alle Gigabyte moederborden dat voor ECC max 2Rx8 reepjes gebruikt kunnen worden. Dat zijn dus dual rank 16GiB modules, max 64GiB. Asus is niet altijd duidelijk welk ECC wordt ondersteund en naar wat ik gelezen heb hebben MSI moederborden geen ondersteuning.

Ik heb afgelopen week ECC geheugen in mijn systeem met Gigabyte X570 UD en Ryzen 3600 gedaan, werkt, maar heb nog niet getest of de ECC ook werkt...
Ik ben voor DDR4-2666 gegaan, vond 3200 niet nodig voor mijn doeleinden.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
J2S schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:40:
Houd er ook rekening mee dat Ryzen CPUs geen ondersteuning hebben voor 32GiB ECC DIMMs. In elk geval staat bij alle Gigabyte moederborden dat voor ECC max 2Rx8 reepjes gebruikt kunnen worden. Dat zijn dus dual rank 16GiB modules, max 64GiB. Asus is niet altijd duidelijk welk ECC wordt ondersteund en naar wat ik gelezen heb hebben MSI moederborden geen ondersteuning.

Ik heb afgelopen week ECC geheugen in mijn systeem met Gigabyte X570 UD en Ryzen 3600 gedaan, werkt, maar heb nog niet getest of de ECC ook werkt...
Ik ben voor DDR4-2666 gegaan, vond 3200 niet nodig voor mijn doeleinden.
Dank! Dat heb ik blijkbaar over het hoofd gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Coder71 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Niet mee eens. Sinds ik een server met ecc heb, heb ik geen herstarts meer gehad. ECC is een vereiste.
Huh? Onze renderfarm draait non ecc en ecc.. ECC is alleen belangrijk voor data opslag, voor de rest is ee geen verschil. Al helemaal niet in herstarts.

Pagina: 1