Excel - antwoord uit een excel formule kopieren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onajt
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-10-2020
Mijn vraag
Ik heb een formule gemaakt om een vraagvoorspelling te maken. De invoergegevens veranderen maar de formule blijft gelijk. De uitkomst komt daarmee b.v op cel A1 maar omdat de invoergegevens veranderen is het nodig om de uitkomst ook 1 Cel omlaag te plaatsen. Is er hier een formule voor waardoor de uitkomsten telkens onder de voorgaande cel wordt geplaatst ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
In Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Beste antwoord (via onajt op 03-08-2020 13:17)

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als ik het dus goed begrijp doe je het volgende:

- Kopieer de kolom onder 'Artikel 1' (stap 1)
- Deze plak je bij stap 2 (waarom staan daar 2 kolommen? Is dat per ongeluk of vul je de gegevens 2x in?)
- Excel maakt een berekening en die komt te staan bij 'Holt'
- De uitkomst van de berekening zet je weer onder de kolom bij artikel 1 van stap 1

En dit doe je constant tot dat je alle artikelen hebt gehad (in je voorbeeld tot artikel 4, maar in het echt 500+)? En zijn de regels 1 op 1 te kopiëren? Je spreekt in bij stap 1 namelijk over vorige maanden, maar bij stap 2 zijn dit jan, feb, etc geworden. Moet dat dus uitgezocht worden? Dat huidige maand bij augustus wordt ingevuld? Of had je dat kopiëren al helemaal ondervangen met een macro?

Want op zich moet dit gemakkelijk met een loop kunnen worden ondervangen. Als de forecast leeg is, dan kan je hem laten zoeken naar de laatste lege cel van die kolom om hem in te vullen. Is forecast wel gevuld, dan kan je hem laten overschrijven door de doelcellen hard in je macro te zetten (dat kan trouwens ook als de cellen leeg zijn..).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

De formule in de cel zetten waar je de uitkomst wilt hebben?

Heb je wellicht iets meer info en/of een voorbeeldje wat je nu hebt en hoe het moet worden?

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :) In aanvulling op bovenstaande (meedenken is lastig zonder te weten wat nu de situatie precies is): welke Excel? Excel 2003 en Excel365 zijn niet identiek qua hulpmiddelen. Belangrijker: je bent die laatste regel vergeten in te vullen. (De eigen gedachten). Kan je dat alsnog aangeven?

Het antwoord lijkt namelijk gewoon copypaste te zijn ;) Zo niet: check of en wast de $ doet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onajt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJbqO9AfLz1FpLWskRqHxAIrtPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kWC0QjAERJ0n9T7SE8IqmNyx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5T4PyP_Z1fR5gBYru3xdAp1x1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N9pP9QAo7h0gzUNywGCQWqI1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onajt
Dit is wat ik nu heb geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onajt
Ik heb een macro gemaakt waardoor ik nu automatisch de gegevens kan inveoren, het is nu nog de bedoeling dat ik de uitkomsten kopier en ergens plak. Maar als ik de uitkomst op een cel plak dan komt de volgende uitkomst ook op dezelfde cel. Is het misschien mogelijk om dit op de cel eronder te plaatsen adhv een formule. Ik had al gekeken of de cel de uitkomst pas kopiert als de artikel nummers het zelfde zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alle data komt nu via VBA dus niet 'gewone' Excel formules? In VBA kan je de cell() een lager pakken. Dan handig om de relevante delen van de code te plaatsen. Als deels formules, geef dan die formules. Nu zien we wat je misschien wilt, maar niet de code er achter wat erg relevant is voor de oplossing.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Misschien en gek idee, maar het berekenen zou toch ook gewoon kunnen gebeuren op basis van de data die in stap 1 wordt gekopieerd? Het kopiëren, plakken en voorspelling kopiëren is toch niet perse noodzakelijk? Laat Excel gewoon alles gegevens uit stap 1 gebruiken en laat de uitkomst van de formule direct onderin bij bij forecast +1, +2 en +3 invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onajt
De macro is echt alleen om de invoer gegevens te kopieren en te plakken, excel rekent automatisch door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onajt
De formule is best uitgebreid en bestaat uit meerdere formules,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kD0CkB510v1DFOp99DqXEvl5wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwTzxcOV4FyGSe3wH2flQyk5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:14
onajt schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:01:
De macro is echt alleen om de invoer gegevens te kopieren en te plakken, excel rekent automatisch door.
Ik begrijp je nog niet helemaal maar je kunt een uitkomst toch gewoon een cel naar beneden plaatsen?
Bijvoorbeeld, uitkomst staat in A1, dan maak je een formule in A2 met "=A1".

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onajt
ja ik kan de uitkomst wel 1 cel lager kopieren telkens, maar ik dacht dat daar misschien een formlule voor is, zodat ik dit kan automatiseren..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Als ik het dus goed begrijp doe je het volgende:

- Kopieer de kolom onder 'Artikel 1' (stap 1)
- Deze plak je bij stap 2 (waarom staan daar 2 kolommen? Is dat per ongeluk of vul je de gegevens 2x in?)
- Excel maakt een berekening en die komt te staan bij 'Holt'
- De uitkomst van de berekening zet je weer onder de kolom bij artikel 1 van stap 1

En dit doe je constant tot dat je alle artikelen hebt gehad (in je voorbeeld tot artikel 4, maar in het echt 500+)? En zijn de regels 1 op 1 te kopiëren? Je spreekt in bij stap 1 namelijk over vorige maanden, maar bij stap 2 zijn dit jan, feb, etc geworden. Moet dat dus uitgezocht worden? Dat huidige maand bij augustus wordt ingevuld? Of had je dat kopiëren al helemaal ondervangen met een macro?

Want op zich moet dit gemakkelijk met een loop kunnen worden ondervangen. Als de forecast leeg is, dan kan je hem laten zoeken naar de laatste lege cel van die kolom om hem in te vullen. Is forecast wel gevuld, dan kan je hem laten overschrijven door de doelcellen hard in je macro te zetten (dat kan trouwens ook als de cellen leeg zijn..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onajt
Want op zich moet dit gemakkelijk met een loop kunnen worden ondervangen. Als de forecast leeg is, dan kan je hem laten zoeken naar de laatste lege cel van die kolom om hem in te vullen. Is forecast wel gevuld, dan kan je hem laten overschrijven door de doelcellen hard in je macro te zetten (dat kan trouwens ook als de cellen leeg zijn..). (Dit bedoelde ik maar wist alleen niet hoe dat kan )

Dit was nodig idd. , ik heb inmiddels de formule horizontaal gemaakt zodat ik deze achter de invoergegevens kan plaatsen en de forecast daar achter. Het is uiteindelijk wel gelukt ! Bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onajt
1e kolom had ik gewoon toegevoegd om de minnetjes weg te werken
Pagina: 1