Workstation van werk is opvallend traag: MDM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Mijn vraag

Ik heb een PC van mijn werk die naar mijn idee iets te traag werkt voor de specs en ik verdenk een te streng MDM. Het is lastig te duiden maar het duurt bijv soms een paar seconden voor een scherm opent, terwijl dat zelfs op een huis tuin en keuken machine direct zou openen.
Graag zou ik een manier vinden om dit te benchmarken oid, maar voor nu is het puur op gevoel (lichtelijke irritatie :P ;) )

Relevante software en hardware die ik gebruik die geinstalleerd is:
Software:
Windows10 Enterprise
Trend Micro Common Client real time scan service
Trend Micro Data Protection Service
Trend Micro Common Client Communication Service
Trend Micro Apex One
Trend Micro Application Control
Trend Micro Personal Firewall

Hardware:
2 x pricewatch: Intel Xeon E5-2670 v3 Tray
1 x pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB
128 GB RAM
2 x pricewatch: Dell NVIDIA Quadro P6000 24GB GDDR5
(ja ik werk met 3D programma's)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de task bar staat dat de processen System en WMI Provider Host er actief zijn en veel energie verbruiken. Hier en daar online staat dat WMI provider inderdaad met MDM te maken heeft.
WMI lijkt ook erg actief als ik een programma opstart.

Maar hoe ik nu inderdaad kan hard maken dat de PC zo nu en dan traag is door MDM weet ik niet..
Ik heb verder niks open en verder is het een aardig clean systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door Menesis op 03-08-2020 09:29 ]

Mixed Reality dev

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er last van hebt kun je dat niet gewoon aan je werkplekbeheerder melden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Verwijderd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:48:
Als je er last van hebt kun je dat niet gewoon aan je werkplekbeheerder melden dan?
Het is allemaal zo bureaucratisch en traag daar :+ Zal het wel even proberen maar ik denk niet dat het wat uithaalt.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Heb je ook network mounts? Vaak verorozaakt dat ook trage schermen. Zeker als de virusscanner niet goed geconfigureerd is en de boel telkens wilt scannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
com2,1ghz schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:12:
Heb je ook network mounts? Vaak verorozaakt dat ook trage schermen. Zeker als de virusscanner niet goed geconfigureerd is en de boel telkens wilt scannen
Nee dat niet, gebruiken OneDrive.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Simpel: leg het bij de ICT neer. Als het te lang duurt, kan je altijd escaleren naar je manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ok prima, hou ik het daarbij. Bedankt voor de antwoorden!

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Update:
Na navraag bij mijn team blijken meerderen hun windows machine uit het device management te hebben gehaald, vanwege die real-time virusscanner als ook de firewall (die geeft problemen met Unity).
Ik had ondertussen nog een case uitstaan bij IT-support maar dat duurde twee weken en daar kon ik niet op wachten ivm het project.
Dus ik heb de windows reset gedaan en nu werkt het allemaal supersnel. 8)
Kan alleen geen office365 applicaties installeren noch onedrive files lokaal syncen, maar dat was te verwachten.

Bijkomend voordeel is dat ik er nu ook op kan gamen 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Menesis op 30-08-2020 15:53 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15

TheVMaster

Moderator WOS
Menesis schreef op Sunday 30 August 2020 @ 10:23:
Update:
Na navraag bij mijn team blijken meerderen hun windows machine uit het device management te hebben gehaald, vanwege die real-time virusscanner als ook de firewall (die geeft problemen met Unity).
Ik had ondertussen nog een case uitstaan bij IT-support maar dat duurde twee weken en daar kon ik niet op wachten ivm het project.
Dus ik heb de windows reset gedaan en nu werkt het allemaal supersnel. 8)
Kan alleen geen office365 applicaties installeren noch onedrive files lokaal syncen, maar dat was te verwachten.

Bijkomend voordeel is dat ik er nu ook op kan gamen 8)
Je kunt dus je werk pc niet meer voor je werk gebruiken, maar gelukkig kun je er wel op gamen 8)

Maar even serieus. Wat voor MDM oplossing gebruiken jullie dan, dat dat impact heeft op de algehele performance van je machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
JackSparrow schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Je kunt dus je werk pc niet meer voor je werk gebruiken, maar gelukkig kun je er wel op gamen 8)

Maar even serieus. Wat voor MDM oplossing gebruiken jullie dan, dat dat impact heeft op de algehele performance van je machine?
We zijn een groot bedrijf waarbij de meeste mensen met office werken en front-end web werkzaamheden. Maar ons team werkt met HoloLens2, Unity3D en ik nu toevallig ook met 3Ds max. Die programma's worden traag door alle security maatregelen die ze hebben ingesteld. Ik weet niet precies welk MDM het is (hoe kun je dat zien), maar zoals in de OP genoemd dus een hoop trend micro realtime zaken alsook WMI provider die steeds omhoog schoot als je ergens op klikte.

Als ik niet meer bij OneDrive kan maakt dat niets uit, we gebruiken GIT en Unity Collaborate. Dus ik kan m'n werk beter uitvoeren en gamen >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Menesis op 31-08-2020 10:52 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15

TheVMaster

Moderator WOS
Menesis schreef op Monday 31 August 2020 @ 10:51:
[...]

We zijn een groot bedrijf waarbij de meeste mensen met office werken en front-end web werkzaamheden. Maar ons team werkt met HoloLens2, Unity3D en ik nu toevallig ook met 3Ds max. Die programma's worden traag door alle security maatregelen die ze hebben ingesteld. Ik weet niet precies welk MDM het is (hoe kun je dat zien), maar zoals in de OP genoemd dus een hoop trend micro realtime zaken alsook WMI provider die steeds omhoog schoot als je ergens op klikte.

Als ik niet meer bij OneDrive kan maakt dat niets uit, we gebruiken GIT en Unity Collaborate. Dus ik kan m'n werk beter uitvoeren en gamen >:)
Wat is groot? :+ Kan me voorstellen dat security bij jullie wel een dingetje zou kunnen zijn. Ze hebben MDM niet voor niets om jullie werkplekken te managen. Je kunt dat overigens wel zien (als het goed is) via Settings -> Account -> Access work or school. Daar zie je dan 'Connected to ..... AD' staan en als je daar op klikt en dan op 'Info'. Daar zou je wel wat moeten kunnen zien (onder Connection Info staat het Management Server Address).

Trend Micro, tja...die moeten hun producten ook aan de man brengen natuurlijk. Maar voor MDM managed machines zou ik toch voor een zo 'schoon mogelijke' deployment gaan en dus kiezen voor de ingebouwde Windows Defender stack. Daarnaast zou IT natuurlijk ook (in overleg met jullie) zaken kunnen excluden van die realtime AV. Is er voordat ze dat gingen implementeren geen pilot gedraaid en waren mensen uit jouw team daar niet bij betrokken dan?

Mogelijk vallen er door IT bij jullie nog wat zaken te verbeteren. Jammer dat je dan gelijk kiest voor een 'non-managed' oplossing, dan blijft dat issue natuurlijk bestaan i.p.v. dat jullie gaan klagen bij IT en dat ze het dan wel **moeten** oplossen.

Wel goed overigens dat je vervolgens niet meer bij je zakelijke resources (OneDrive, Office 365) kunt.... :-) doen ze wel hun best om de zakelijke zaken af te schermen van non-managed devices. Wel grappig dat die belangrijke 'resources' (git en unity) dan wel te gebruiken zijn vanaf 'personal / non-managed' devices :+

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 31-08-2020 11:26 ]

Pagina: 1