Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okmulgee
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-10-2020
Ik wil weten of als ik bij vakantie verhuur bij bijvoorbeeld AirBNB voor 1 dag boek en dan bij dezelfde verhuurder de huur voor nog 1 dag extra verleng, ben ik dan bij de verlenging voor die extra 1 dag huren een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd aangegaan zoals bedoeld in Artikel 271 van het Burgelijk Wetboek 7?
Indien na afloop van een voor bepaalde tijd van twee onderscheidenlijk vijf jaar of korter aangegane huur met dezelfde huurder aansluitend opnieuw een huurovereenkomst wordt aangegaan, wordt deze laatste overeenkomst opgevat als een verlenging voor onbepaalde tijd van eerstgenoemde huurovereenkomst.
- Artikel 271 BW 7

Of het wordt gezien als 1 gecombineerde huurovereenkomst van 2 dagen, met een tussentijdse opzegmogelijkheid na 1 dag?

En wat als het nou door verlengd zou worden totdat het niet meer korte termijn vakantieverhuur is, maar lange termijn vakantieverhuur is?

[ Voor 15% gewijzigd door Okmulgee op 03-08-2020 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Nee, dat artikel is niet van toepassing op vakantieverhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okmulgee
Djordjo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 01:18:
Nee, dat artikel is niet van toepassing op vakantieverhuur.
Oke, maar dan wordt er weer expliciet gesproken over vakantie verhuur voor korte termijn, als het nou door verlengd zou worden totdat het niet meer korte termijn vakantieverhuur is, maar lange termijn vakantieverhuur is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat probeer je te bereiken hier?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okmulgee
Ik wil weten of er door dit artikel er op een of andere manier huur verlenging naar onbepaalde tijd met alle huurderbeschermingen en dergelijke te krijgen is op vakantieverhuur.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Okmulgee schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 01:35:
Ik wil weten of er door dit artikel er op een of andere manier verlenging naar onbepaalde tijd met alle huurderbeschermingen en dergelijke te krijgen is op vakantieverhuur.
Er zijn allerlei beperkingen op dergelijke verhuren waardoor je geen rechten kunt claimen. Denk aan de vakantiewoningen waar mensen hebben geprobeerd deze voor permanente bewoning te gebruiken, dat loopt al fout bij de gemeente.

Maar eigenlijk wil je verhuurders naaien?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Alleen in zeer exceptionele gevallen, zie arrest Oostenrijkse zomerwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Meer recente post: https://www.nelemansadvoc...ijd-vakantiehuisje-huren/. Overigens is hier veel over te vinden als je googled op "vakantiewoning huurbescherming".

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 03-08-2020 10:14 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-09 19:01
Als jij zoiets wil proberen om te flikken, moet jij het eerst voor elkaar krijgen dat jij minimaal 2 jaar huurt ofzo. Geen rechter zal met jou meegaan als jij 2 'contracten' van een dag hebt.
Maar goed, zelfs dan geef ik je geen kans anders ligt morgen het hele vakantie verhuur op zijn gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 00:30

mark-k

AKA markkNL

Wat ik me dan afvraag, wat is je doel hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

M14

Je staat er niet ingeschreven, hoezo is er dan sprake van bewoning?

Maar goed, ik hoop oprecht dat je tot huren verplicht wordt. Met +/- €70 per nacht is huren natuurlijk een koopje. De verhuurder zal de ballen uit z'n broek lachen 7(8)7

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
M14 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:59:
Maar goed, ik hoop oprecht dat je tot huren verplicht wordt. Met +/- €70 per nacht is huren natuurlijk een koopje. De verhuurder zal de ballen uit z'n broek lachen 7(8)7
De volgende stap is natuurlijk om het puntensysteem van stal te halen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okmulgee
M14 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:59:
De verhuurder zal de ballen uit z'n broek lachen 7(8)7
Als je het puntensysteem en de huurderbescherming van stal kunt halen is het niet meer de verhuurder die lacht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Er is geen sprake van bewoning, dat is doorgaans wettelijk geregeld (bestemming van een vakantiewoning is geen woonbestemming). En afaik altijd contractueel geregeld.

Geen bewoning, geen huurdersbescherming. Zo simpel als dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:42:
Geen bewoning, geen huurdersbescherming. Zo simpel als dat.
Nee hoor. Nogmaals het arrest van de Oostenrijkse zomerwoningen aanhalende; die woningen hadden geen woonbestemming maar bestemming "verblijfsrecreatie" en toch konden de huurders (die elders woonden) zich beroepen op huurdersbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Okmulgee schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:14:
[...]

Als je het puntensysteem en de huurderbescherming van stal kunt halen is het niet meer de verhuurder die lacht....
GlowMouse schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

De volgende stap is natuurlijk om het puntensysteem van stal te halen >:)
En waarom zou dat van toepassing zijn? Het is geen sociale huur! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
M14 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:08:

exact dit.
anders zouden studentenkamers ook in prijs kelderen... in Utrecht betaal je 500 euro per maand voor 9 m2, waarbij dan de keuken / badkamer / toilet gedeeld worden met 5 andere mensen... dat komt sowieso niet door die puntentelling heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
M14 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:08:
[...]

https://www.huurcommissie...de-huurliberalisatiegrens
99ruud99 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:13:
[...]

exact dit.
anders zouden studentenkamers ook in prijs kelderen... in Utrecht betaal je 500 euro per maand voor 9 m2, waarbij dan de keuken / badkamer / toilet gedeeld worden met 5 andere mensen... dat komt sowieso niet door die puntentelling heen.
https://www.woonbond.nl/n...160-euro-huurverlaging-af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Proficiat met dat je het mag toetsen, zelfs zonder de toestemming van de verhuurder *O*

https://www.rijksoverheid...uurprijs-en-puntentelling
Het puntensysteem bepaalt de maximale huurprijs van uw sociale-huurwoning. Het puntensysteem geldt niet voor huurwoningen in de vrije sector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
M14 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:25:
[...]

Proficiat met dat je het mag toetsen, zelfs zonder de toestemming van de verhuurder *O*

https://www.rijksoverheid...uurprijs-en-puntentelling

[...]
Je bericht is een beetje onduidelijk, maar als je probeert te zeggen dat je elke huurwoning in de vrije sector kunt laten vallen door een hoge huurprijs te rekenen, en daardoor niet onderworpen kan worden aan het puntensysteem, klopt dat niet. Als de huurcommissie concludeert dat de woonruimte door het puntensysteem eigenlijk in de sociale huur valt, is het daarmee sociale huur, en is het puntensysteem van toepassing (art. 11 lid 4 Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte).
Okmulgee schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 01:35:
[...]

Ik wil weten of er door dit artikel er op een of andere manier huur verlenging naar onbepaalde tijd met alle huurderbeschermingen en dergelijke te krijgen is op vakantieverhuur.
Het probleem is dat huurbescherming en het puntensysteem niet van toepassing zijn op een huurovereenkomst die naar zijn aard voor korte duur is. Een vakantiewoning wordt veelal als voorbeeld daarvan genoemd. Als je kans wilt maken, zou je eerst voor een weekje kunnen huren en dan proberen om met een mooi verhaal voor een jaar te verlengen. Vervolgens kun je in week 2 naar de huurcommissie. Pas wel op met hospitaverhuur, want dan sta je snel weer op straat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Djordjo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:01:
Nee hoor. Nogmaals het arrest van de Oostenrijkse zomerwoningen aanhalende; die woningen hadden geen woonbestemming maar bestemming "verblijfsrecreatie" en toch konden de huurders (die elders woonden) zich beroepen op huurdersbescherming.
Maar dat was omdat er heel veel extra verplichtingen bij kwamen voor de huurders van die zomerwoningen, waardoor ze niet meer vrijblijvende huurders van vakantiewoningen waren. De uitzondering die de regel weer bevestigd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Okmulgee schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:14:
[...]

Weet ik nog net zo niet, het is immers particuliere huur :D

Mijn ex heeft zo een grappenmaker gehad die dacht na 3 keer een "AirBnB" aan te gaan recht had op permanente verhuur van haar appartement. Uiteindelijk tot rechtszaak gekomen en, ze won. Om de doodeenvoudige reden, appartement was niet verhuurd door haar alleen slaapgedeelte (slaapkamers) waarbij personen zonder extra kosten gebruik konden maken van woonkamer, keuken en badkamer.

[ Voor 39% gewijzigd door Wim-Bart op 04-08-2020 01:43 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1