Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
Hi tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn momenteel ons huis uit de jaren 60 aan het verbouwen.De volledige bovenverdieping wordt aangepakt, daarbij hebben wij onlangs een groot dakkapel en dakramen laten plaatsen met elektrische rolluiken.

Ook beneden gaan wij moderniseren waarbij we vrijwel overal vloerverwarming plaatsen en vrijwel alle elektra vervangen. Tevens gaan wij binnenshuis alles opnieuw laten stuccen.

Nu we het grootst aanpakken willen wij ons huis ook voorzien van domotica. Graag zouden wij in vrijwel het hele huis willen werken met draadloze schakelaars. Dit heeft onze voorkeur omdat wij alle vrijheid willen hebben over de bediening van onshuis en daarbij nergens uitsparingen willen hebben in onze muren.
Daarnaast willen wij dmv slimme wandknoppen meerdere groepen eenvoudig kunnen beheren.

Ik heb een overzicht gemaakt welke schakelaars ik wil hebben in welke ruimte en wat daarbij wordt bediend.
Ik heb voor de schakelaars van klik aan klik uit gekozen omdat ik deze een tijdloos uiterlijk vind hebben en vrij toegankelijk is.

Momenteel heb ik homey als hub gekozen omdat deze de vrijheid heeft om vrijwel alles aan te koppelen waaronder sonos speakers.

Ik heb een aantal dingen in het rood aangeduid omdat ik niet zo goed weet welke draadloze oplossing ik kan toepassen voor bijvoorbeeld het bedienen van de elektrische rolluiken (somfy en roto) en wanneer ik moet kiezen voor een slimme lamp of een onderbreker moet plaatsen die vervolgens gekoppeld is aan een schakelaar.

Somfy = rolluik dakkapel
Dakramen = Roto

Zo vraag ik mij af welke oplossing ik moet gebruiken voor de buitenverlichting en daarnaast of het mogelijk is het geluid van mijn sonos speakers te controlleren dmv een schakelaar die het volume bepaald.

Zie google drive document

Zijn de oplossingen van klikaanklik uit de meest geschikte oplossing? Of moet ik ook gebruik maken van andere domotica oplossingen? Zo ja welke kunnen jullie adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dus je gaat geen enkele doos in de muur maken op bedieningshoogte?
Enkel voor stopcontacten?

Dat zou ik toch heroverwegen, desnoods lus je ze door vanuit de WCD dozen en stuc je ze gewoon dicht, maar als je hier nu voor gaat zit je er wel echt aan vast en kun je nooit meer terug naar een 'standaard' opzet. En dit soort consumenten hobbydomotica (no offence) staat ook niet echt bekend om toekomstbestendigheid.

Op zich is het streven naar maximale automatisering dmv sensoren, en daarmee zo min mogelijk wandbenieningsmogelijkheen, wel mooi maar persoonlijk zou ik dit gewoon bedraad uitvoeren in KNX.
Als je toch van scratch kan ontwerpen en uitvoeren... Mits je het niet te gek maakt met schakelbare stopcontacten is dat best te overzien.

Wat is je budget? Heb je al een kostenoverzichtje gemaakt obv je huidige opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-08 22:19
Als je helemaal opnieuw begint zou ik al je schakeldraad en naar 1 centraal punt (bijv meterkast) brengen. Dan kan je onafhankelijk van het systeem altijd goed bij al je componenten. Mocht je een defecte dimmer hebben, of de boel opnieuw in moeten leren hoef je niet alles open te halen.

Het nadeel van Kaku is dat je geen terugkoppeling krijgt of iets daadwerkelijk geschakeld is. Hier ga je tegenaan lopen als je complexere schakelingen wil gaan doen. Zwave zigbee of knx etc heeft dit wel. Ik heb zelf voor zwave gekozen op basis van Domoticz, redelijk betaalbaar, eenvoudig en toch goed uit te breiden. Maar er zijn talloze oplossingen. Probeer je wel even te verdiepen wie wat heeft en kan, zeker zodat de apparaten die je nu al heb ondersteund kunnen worden.

Ik heb zelf alles ook bedienbaar met bedrade schakelaars. Mocht je domotica crashen zit je niet meteen in het donker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:47
Ik heb gekozen voor Hue en Ikea. Kaku hebben we ook gehad, maar nadeel is inderdaad geen feedback. Wil je aansturen met bv een Raspberry Pi, dan heb je ook een 433MHz zender nodig.

Voor de tuin gaan wij ook voor Hue en wel de Calla en Lily spots. Het is duur, maar werkt prima.

Ik gebruik zelf Home Assistant op een Pi 3B+, maar ik moet er nog verder mee experimenteren.

Als je rolluiken wilt hou dan rekening met stroomaansluitingen, hoewel er tegenwoordig ook al accu oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik zou persoonlijk nooit voo KaKu kiezen. Zeker niet in combinatie met Homey, heb het een tijdje gedraaid maar was erg onbetrouwbaar. Draadloos zou ik voor Zwave of Zigbee gaan. Heb zelf Homey, Fibaro en Homeassistant staan (met Sonos en Hue) en als ik weer opnieuw moest beginnen zou ik meteen weer voor Homeassistant gaan. Allen op een betrouwbare server en niet op een pi (gezeur met SD kaartjes die corrupt raken). Ook Fibaro staat nog steeds erg hoog op mijn lijstje maar daar begint wat ondersteuning voor moderne apparaten te missen. De sensoren en schakelaars van Fibaro zijn dan weer wel erg fijn.
Homey belooft veel maar mijn ervaring is toch dat het allemaal net niet werkt en als je geen uitwijk heb want alle schakelaars zijn weg is het best naar als het niet betrouwbaar is.... Denk er nog even goed over na is mijn advies eigenlijk, geef even wat meer uit voor betrouwbaar spul, er is niets meer frustrerend als onbetrouwbare domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
P-Nut schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:25:
Daarnaast willen wij dmv slimme wandknoppen meerdere groepen eenvoudig kunnen beheren.
Eigenlijk gek dat dit nog steeds geen gemeengoed is bij Domotica. Dit was voor mij juist een drive, je bedient een hele kamer (of meerdere) in één handeling. Maar zie best vaak dat mensen toch voor de vaste schakelaar bedient lamp combo gaan. Leuk hoor dat je de lamp ook vanaf je smartphone kunt schakelen maar dat is een functie die ik zelfde gebruik.

Als ik de kans had zou ik zelf ook gaan voor leidingen naar een centrale ruimte. Dit zal nooit 100% van je behoefte dekken dus kan je nog aanvullen met draadloos spul. Maar het geeft je wel de mogelijkheid dingen makkelijk aan te passen, te vervangen en dom te maken (bijvoorbeeld verkoop). Nadeel is wel dat de meeste systemen erg zijn van of alles bedraad of alles draadloos. Voor mengen ben je dan aangewezen op derden zoals Homey.

Zelf ben ik er een beetje uit wat Kaku doet. Maar als het echt nog 433MHz zonder feedback en/of beveiliging is klinkt dat nogal 2000. Zou ik inderdaad naar Zigbee kijken wat een veel modernere (hallo 2020) basis geeft. Er zijn Zigbee relais/dimmers waar je weer een normale schakelaar op aan kunt sluiten waardoor je vrij bent in je keuze van schakelmateriaal. Maar aantal merken heeft ook direct Zigbee modules.

En dan je vraag rond Smart bulb / relais / dimmer. Daar is geen eenduidig antwoord op. Zelf gebruik ik relais alleen voor apparaten en licht op "praktische" plaatsen zoals een berging of kast. (Toegegeven, paar plekken heb ik nog een relais met domme dimmer maar die moeten nog vervangen worden.) Op plekken waar je leeft (woonkamer, keuken, werkkamer en zelfs voor de WC valt wat te zeggen) vind ik dimmen namelijk een enorme meerwaarde hebben. Bijvoorbeeld voor de sfeer of om 's nachts niet verblind te worden. Dan heb je nog dimmers en smart bulbs over. Nadeel van smart bulbs is de kosten als je er meerdere hebt, zeker als je voor kleur echte wilt gaan (aanrader!). Dan kan dus een losse dimmer uitkomt bieden als ze toch allemaal gelijk moeten branden (bijvoorbeeld in een eettafellamp). Voordeel van een smart bulb is dat je er wat meer parameters voor terug krijgt. Kleurtemperatuur en kleur zijn dan als snel gebruikelijk.

Een van de dingen die ik in je Excel zie staan is een sleutelhanger. Ben je echt van plan daar de hele tijd mee te lopen? Naar mijn idee zijn slim geplaatste schakelaar (en sensoren) die de hele ruimte beïnvloeden veel praktischer in gebruik dan iets bij je te moeten dragen en wat je dan moet pakken. Dit zorgt er ook voor dat de vrienden die langs komen of de oppas ook gewoon het licht aan kunnen doen. En mijn ervaring is dat het ook goed is voor de WAF.
Draadloze trekschakelaar
Ja, je wilt echt nog zo'n koortje? Van mij mag je maar strekt voor mij niet echt met moderniseren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
bbbrumbrum schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:03:
Dus je gaat geen enkele doos in de muur maken op bedieningshoogte?
Enkel voor stopcontacten?

Dat zou ik toch heroverwegen, desnoods lus je ze door vanuit de WCD dozen en stuc je ze gewoon dicht, maar als je hier nu voor gaat zit je er wel echt aan vast en kun je nooit meer terug naar een 'standaard' opzet. En dit soort consumenten hobbydomotica (no offence) staat ook niet echt bekend om toekomstbestendigheid.

Op zich is het streven naar maximale automatisering dmv sensoren, en daarmee zo min mogelijk wandbenieningsmogelijkheen, wel mooi maar persoonlijk zou ik dit gewoon bedraad uitvoeren in KNX.
Als je toch van scratch kan ontwerpen en uitvoeren... Mits je het niet te gek maakt met schakelbare stopcontacten is dat best te overzien.
Na aanmaken van dit topic is het inderdaad verstandig om alle schakelaars bedraad te houden. Uiteraard willen wij in dat geval gebruik maken van den ingebouwde slimme schakelaar. Zo hebben we schakelaars die bij aan of uit doen altijd in een neutrale postie eindigen. Dus niet in een 'altijd aan' of 'altijd uit'. Dit biedt dan ook de mogelijkheid om hier en daar draadloze schakelaars te plaatsen voor het beheren van groepen.
Woudtwe schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:17:
Als je helemaal opnieuw begint zou ik al je schakeldraad en naar 1 centraal punt (bijv meterkast) brengen. Dan kan je onafhankelijk van het systeem altijd goed bij al je componenten. Mocht je een defecte dimmer hebben, of de boel opnieuw in moeten leren hoef je niet alles open te halen.

Het nadeel van Kaku is dat je geen terugkoppeling krijgt of iets daadwerkelijk geschakeld is. Hier ga je tegenaan lopen als je complexere schakelingen wil gaan doen. Zwave zigbee of knx etc heeft dit wel. Ik heb zelf voor zwave gekozen op basis van Domoticz, redelijk betaalbaar, eenvoudig en toch goed uit te breiden. Maar er zijn talloze oplossingen. Probeer je wel even te verdiepen wie wat heeft en kan, zeker zodat de apparaten die je nu al heb ondersteund kunnen worden.

Ik heb zelf alles ook bedienbaar met bedrade schakelaars. Mocht je domotica crashen zit je niet meteen in het donker...
Om alle lichtpunten naar de meterkast te brengen wordt wellicht iets te veel van het goede. Veelal zullen de lampen goed toegankelijk zijn. Echter zullen wij dit wel overwegen voor de elektrische rolluiken. Mocht er onverhoopt wat kapot gaan dan hoeven we hier niet het plafond voor open te breken.

Kaku is niet de beste oplossing. Dat is inmiddels wel duidelijk na aanmaken van dit topic. We hebben in kort de verschillende opties bekeken. Hierin lijkt ZigBee voor ons de beste oplossing. Welke hub wij hierin gaan gebruiken moeten we nog beslissen, ik heb voor nu homey in gedachten. Zo hebben de mogelijkheid om wellicht andere oplossingen naast ZigBee te gebruiken mocht ZigBee niet voor alles een oplossing te hebben.

Kortom genoeg stof om over na te denken. Ik zal kijken of ik het overzicht wat ik heb gemaakt kan herzien.

Zou het overzicht zoals dat nu is opgemaakt 'eenvoudig' kunnen worden aangepakt met ZigBee oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-08 22:19
Ik heb geen ervaring met homey, maar volgens mij kan die wel veel ondersteunen. Dus dan kan je ook andere apparaten gebruiken naast zigbee.

Goed inventariseren welke apparaten je nu en evt in de toekomst wil gebruiken. Dan kijken of dat ondersteund word. Homey heeft een eigen thread hier.,dar zou ik dan ook even goed doorlezen.
Pagina: 1