Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 13:24
Beste tweakers,

wij krijgen komende week de sleutel van ons "nieuwe" huis. De boel moet alleen eerst "even" weer wat bij de tijd gebracht worden. De komende maanden staan dus in het teken van vooral t een en ander uitbouwen, rondom isoleren en nieuwe kozijnen. Daarna volgt t vernieuwen van alle sanitair, keuken, electra etc.
En last but not least willen we ook het huis energietechnisch volledig toekomstbestendig maken.

- zonnepanelen
- CO2 gestuurde balansventilatie (CO2 sturing zelf te knutselen met domotica)
- Vloerverwarming (zone gestuurd met domotica)

en daarnaast onderstaand systeem;schematje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUYxdQXlq7F13XLlMzvQjnsmbpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pfoWiG2mJBQ1H8pHssLzP8oX.png?f=fotoalbum_large

We hebben nu reeds een houtkachel, die bevalt ons eigenlijk wel erg goed dus dit willen we in de nieuwe woning houden. (we wonen straks buitenaf dus geen last met buren etc)
Om wat efficiënter van de houtkachel gebruik te maken wil ik overstappen op een hout CV met een groot buffervat zodat we rustig de ene dag de kachel aan kunnen hebben en de volgende dag nog genoeg warmte in een buffervat te hebben waarmee de vloerverwarming t huis op temperatuur houdt.
Uiteraard is t dan ook fijn om dit in te zetten voor warm tapwater.

Omdat we nu merken dat de houtkachel vooral fijn is als het echt koud is zoek ik ook nog een oplossing voor t voor en najaar en warm tapwater in de zomer.
Dus, insert warmtepomp *O*
Omdat de wp alleen als bijverwarming gebruikt zal worden verwacht ik dat we met een mooi simpel klein model uit kunnen, ook vanwege de hogere efficiency bij minder koud weer d:)b

Als zo'n warmtepomp toch water staat te verwarmen lucht staat te koelen zomers wil ik dit ook graag gebruiken om t huis af te kunnen koelen.

uiteindelijk wil ik al deze systemen met domoticz aan elkaar hangen zodat ik straks regels krijg in de richting van: zonnepanelen wekken meer op dan huidige verbruik & temp buffervat is <45°C => WP aan.
of: temp slaapkamer >24°C => WP aan

belangrijkste onderdelen:
Warmtepomp: Hewalex 3kW (shop) (Manual)
Buffervat: 2000L (shop)
Vloerverwarmingverdeler: (shop) (datasheet)
HoutCV: Nordic Fire Fortuna (shop) (aansluitschema)
Pompset hout CV: Laddomat 11-30 shop
Lucht kleppen WP: Ali

Dus, gezocht de alwetende kennis van het internet met feedback over design keuzes & onderdelen :9

p.s. t eerste jaar zal ik de bestaande CV maar even laten hangen om evt t buffervat op te kunnen warmen mocht er toch niet comfortabel genoeg warmte beschikbaar zijn maar doel is uiteindelijk gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een paar opmerkingen:
- het buffervat staat veel te ver van je douche af. Neem een DJG RVS vat op je zolder, vlakbij de douche.
- je kan daarin een aton-power to heat verhitterelement nemen, die verwarmt met overtollige zonnestroom.
Hoewel de warmtepomp het vat ook kan opwarmen voor sww, heb ik hier niet voor gekozen vanwege geluid en dat salderen af gaat lopen. Dus met cop=1 verwarmen direkt vanaf het dak.
Die (triac) regeling is erg nauwkeurig.
Als het vat om een of andere reden toch koud is, dan neemt de 11 kW doorstroomverwarmer het over.
- hoe ga je de hoge temperaturen van het vat combineren met de warmtepomp? 55 graden aanvoer naar de warmtepomp is hij meteen defect (wordt hij gesloopt)
- koelen werkt niet als je een uurtje of 2 warm water maakt. Koop daarvoor een airco.
Of plaats fancoils, met een warmtepomp die ook kan koelen waterzijdig.

Het idee is leuk, maar niet helemaal doordacht.

Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt de afgelopen jaren, maar afgezien van een pelletcvkachel en zonnecollectoren vanwege de nadelen (fijnstof en lekkages met glycol)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLnDjCHmsgeIOUk9wqEpETGWEg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSN7CYTQj3BCfQDC1XpbM0iW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2020 21:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
AUijtdehaag schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:41:
Een paar opmerkingen:
- het buffervat staat veel te ver van je douche af. Neem een DJG RVS vat op je zolder, vlakbij de douche.
- je kan daarin een aton-power to heat verhitterelement nemen, die verwarmt met overtollige zonnestroom.
Hoewel de warmtepomp het vat ook kan opwarmen voor sww, heb ik hier niet voor gekozen vanwege geluid en dat salderen af gaat lopen. Dus met cop=1 verwarmen direkt vanaf het dak.
Terecht punt. Misschien is een doorstroomboilertje van 10L hier wel iets om de eerste 30 seconden op te vangen.
Dit zal ook iets zijn wat we eerst een moeten ervaren als we er wonen maar ik zal de aansluitingen er vast op voorbereiden.
Voor t warm tapwater in de keuken ben ik ook nog in dubio over een doorstroomboiler om direct warm water te hebben of sowieso alleen een elektrische boiler
- hoe ga je de hoge temperaturen van het vat combineren met de warmtepomp? 55 graden aanvoer naar de warmtepomp is hij meteen defect (wordt hij gesloopt)
Niet. Wanneer t buffervat zo warm is heeft de WP toch niks te doen. Wel goede feedback om te weten dat de WP er stuk van gaat, ik zal een extra gestuurde klep toe voegen om dit te bewaken.
- koelen werkt niet als je een uurtje of 2 warm water maakt. Koop daarvoor een airco.
Of plaats fancoils, met een warmtepomp die ook kan koelen waterzijdig.
Kun je dit toelichten?
Juist omdat ik gekozen heb voor een lucht water warmtepomp dacht ik dat deze direct warmte aan de lucht onttrekt en t systeem t om t even is of ik lucht van binnen aanzuig en terug t huis in blaas of van buiten aanzuig en weer terug naar buiten. Overigens zal huis in dit geval vooral slaapkamer gaan inhouden, 3kW is anders wat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het maken van SWW duurt met een warmtepomp boiler hooguit 2 uurtjes.
Als je zit te puffen in de zomer (en vooral snachts) wil je niet die warmtepomp hebben draaien.
Ten 1e vanwege het geluid binnen, en ten 2e, vat warm = geen koeling meer.
Koop dan gewoon een airco (inverter oftwel L/L warmtepomp) voor de bovenverdieping. (ik vind ze lelijk, dus beneden niet) Maar komende week ga ik ze wel missen. Ik hang nog 2 fancoils op, op zolder.
Maar dat is behelpen vanwege de condensgrens van 17 graden (dauwpunt) en druppels aan alle leidingen.

Als het vat warm (heet) is, kun je de warmtepomp blokkeren inderdaad.
Ik maak gebruik van mitsubishi procon a1m modbus. Daarmee kan ik hem volledig aansturen met domotica.

Maar verwarmen doe je met een graad of 30-35. Wat weer te laag is voor je douche.
Hoe los je dat op?
Mijn oventropp regumat F180 pomp mengt terug naar max 30 graden voor de vloer. Dus een te warm vat is geen probleem.
Maar omdat ik een hygienespiraal heb in het vat, is 30 graden + doorstroomverwarmer ook prima in de winter voor sww. Dan draait die warmtepomp ook veel gunstiger op lagere temperatuur. (en minder defrosts)

Warm water keuken is gewoon een quooker. Is eigenlijk een no-brainer.
Het is luxe, dus kost geld. Maar wel instant kokend en warm water.

Vergeet de waterontharder niet.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2020 22:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Komt de houtkachel in de schuur met daarbij bijvoorbeeld een 2000 liter buffervat voor CV water? Of nog groter, de inhoud zul je uit moeten rekenen aan de hand van de verwachte warmtevraag.

Hoelang wil je wachten op warm water in de douche? Aan de hand daarvan kun je bepalen hoe lang de leiding mag zijn. Als het vat in de schuur staat is de leiding al snel te lang. Ik meen dat er zelfs een norm is hoe lang het mag duren voor je warm water hebt, ik meen 30 seconden maar dat weet ik niet zeker.

Je kunt moeilijk doen met een SWW vat van bijvoorbeeld 200 liter in huis dat warm wordt gestookt door een hygiene spiraal die van de schuur komt, en dan met elektrische back-up verwarming.
Of gewoon al het SWW elektrisch verwarmen, ook dan is een gemiddeld huishouden daarvoor niet meer dan 300 euro aan stroom per jaar kwijt.

Het merk en type L/W warmtepomp dat je linkt ken ik niet. Het is wel goedkoop. Doet het wel wat je ervan verwacht?
Kan die ook water koelen of alleen lucht koelen? Als het alleen lucht is, hoe krijg je dat dan in huis?

Een goede L/W warmtepomp (zoals Panasonic 5 kW die veel Tweakers hebben) heeft geen buffervat nodig als je weinig of geen naregeling hebt. Naregeling / zone sturing is sowieso bijna nooit optimaal met een warmtepomp, liever gewoon alles inregelen met de ventielen en dan alles zo laten.
Daarnaast kan die ook water koelen voor de vloerverwarming. Dan moet je eigenlijk (op dat moment) geen buffer en naregeling hebben, en een L/W die ook goed op deellast kan draaien (zoals de Panasonic 5 kW).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:45
Geen ervaring met warmtepompen e.d. maar wel met houtkachels. Als je de houtkachel op CV wil aansluiten met als doel dat je dan goedkoper kan stoken dan wil ik je waarschuwen. Wij hebben hier ook voor gekeken en na calculatie bleek dat je bijna de gehele dag de hout CV moet stoken om het efficient te laten zijn en een TVT te hebben. De hele installatie is niet erg goedkoop en wij gebruiken de houtkachel voornamelijk ‘s avonds. Dat is onvoldoende om het vat op te warmen en je koelt ook je houtkachel daarmee actief waardoor je goed moet letten op de verbranding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
_Piwi_ schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:57:
Geen ervaring met warmtepompen e.d. maar wel met houtkachels. Als je de houtkachel op CV wil aansluiten met als doel dat je dan goedkoper kan stoken dan wil ik je waarschuwen. Wij hebben hier ook voor gekeken en na calculatie bleek dat je bijna de gehele dag de hout CV moet stoken om het efficient te laten zijn en een TVT te hebben. De hele installatie is niet erg goedkoop en wij gebruiken de houtkachel voornamelijk ‘s avonds. Dat is onvoldoende om het vat op te warmen en je koelt ook je houtkachel daarmee actief waardoor je goed moet letten op de verbranding.
Daar heb je een laadventiel voor, zonder zou ik idd niet doen.
Als je niet lang genoeg stookt is je vat te klein, maar waarom moet het vat een bepaalde temperatuur halen, het gaat toch om de energie die je erin stopt? Of dit nu 200ltr op 100gr is of 400ltr op 50gr, beide moet je terugmengen voor VVW.
Daarnaast, als ik mijn kachel volkets dan brand hij nog vlot een uurtje of 4 door.

Maar als je de gehele dag >5kW kwijt kan dan kan ik me niet voorstellen dat het niet goedkoper is, je hebt dan wel een enorm grote tochthut als je er zoveel warmte in kwijt kan....

TVT? Wat reken je als houtprijs?
Over het algemeen worden kachels toch voor de sfeer ingezet, en is het CV-gedeelte een mooie bonus.
Maar idd, beetje sjieke CV-kachel (heb een Verner) is niet goedkoop. De Pana 5kW was destijds met EUR500 ongeveer 20% van de kachel in aanschaf... :+

[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-08-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:45
bbbrumbrum schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:13:
[...]

Daar heb je een laadventiel voor, zonder zou ik idd niet doen.
Als je niet lang genoeg stookt is je vat te klein, maar waarom moet het vat een bepaalde temperatuur halen, het gaat toch om de energie die je erin stopt? Of dit nu 200ltr op 100gr is of 400ltr op 50gr, beide moet je terugmengen voor VVW.
Daarnaast, als ik mijn kachel volkets dan brand hij nog vlot een uurtje of 4 door.

Maar als je de gehele dag >5kW kwijt kan dan kan ik me niet voorstellen dat het niet goedkoper is, je hebt dan wel een enorm grote tochthut als je er zoveel warmte in kwijt kan....

TVT? Wat reken je als houtprijs?
Over het algemeen worden kachels toch voor de sfeer ingezet, en is het CV-gedeelte een mooie bonus.
Maar idd, beetje sjieke CV-kachel (heb een Verner) is niet goedkoop. De Pana 5kW was destijds met EUR500 ongeveer 20% van de kachel in aanschaf... :+
Zonder in details te gaan over hoe je de kachel zou moeten stoken of hoe groot je boilervat moet zijn raak je met je laatste alinea de intentie van mijn reactie. Een Hout CV installatie niet goedkoop. Hout is ook niet goedkoop, of je moet zelf een bos hebben (en dat hebben de meeste niet) of ergens via-via goedkoop vandaan halen (ook dat hebben de meeste mensen niet). Dus je bent toch een 60 EUR p/m3 (losgestapeld) kwijt voor goed hout (gedroogd eiken). De hele installatie is niet goedkoop, en TVT hoef je alleen maar aan te denken als je voornamelijk alle warmte haalt uit de hout CV. Ik haal echter uit het verhaal van TS dat het voornamelijk voor de gezelligheid is en geef daarop mijn mening dat ik in eenzelfde schuitje heb gezeten en m.n. op de kosten en dat je het nooit op die manier terug kan verdienen het gelaten heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
Doel van de houtkachel is inderdaad meer gezelligheid dan kosten. T deel van kachel naar houtCV (meerkosten zo'n 1000€) hoop ik wel terug te verdienen over de jaren.
busscherski schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:55:
Komt de houtkachel in de schuur met daarbij bijvoorbeeld een 2000 liter buffervat voor CV water? Of nog groter, de inhoud zul je uit moeten rekenen aan de hand van de verwachte warmtevraag.
De houtkachel komt gewoon in huis, het is dan ook een houtCV en geen palletkachel
Hoelang wil je wachten op warm water in de douche? Aan de hand daarvan kun je bepalen hoe lang de leiding mag zijn. Als het vat in de schuur staat is de leiding al snel te lang. Ik meen dat er zelfs een norm is hoe lang het mag duren voor je warm water hebt, ik meen 30 seconden maar dat weet ik niet zeker.
Rond die 30 seconden vind ik voor een douche prima acceptabel, ik zal eens gaan rekenen aan leidinglengtes en diameters
Je kunt moeilijk doen met een SWW vat van bijvoorbeeld 200 liter in huis dat warm wordt gestookt door een hygiene spiraal die van de schuur komt, en dan met elektrische back-up verwarming.
Of gewoon al het SWW elektrisch verwarmen, ook dan is een gemiddeld huishouden daarvoor niet meer dan 300 euro aan stroom per jaar kwijt.
300€ per jaar gaat nog wel erg hard. Dan is de doorstroomboiler van 10L om alleen de eerste 30 seconden op te vangen een stuk goedkoper en simpeler
Het merk en type L/W warmtepomp dat je linkt ken ik niet. Het is wel goedkoop. Doet het wel wat je ervan verwacht?
Kan die ook water koelen of alleen lucht koelen? Als het alleen lucht is, hoe krijg je dat dan in huis?
De WP komp op de (berg)zolder te staan en heeft gewoon aansluitingen voor luchtkanalen. De lucht kan dus via ventilatiekanalen naar de slaapkamer geblazen worden. Hiervoor wil ik zulke buizen gebruiken om zoveel mogelijk geluid te dempen. Er zal een meter of 4 aan buis minimaal tussen zitten
Een goede L/W warmtepomp (zoals Panasonic 5 kW die veel Tweakers hebben) heeft geen buffervat nodig als je weinig of geen naregeling hebt. Naregeling / zone sturing is sowieso bijna nooit optimaal met een warmtepomp, liever gewoon alles inregelen met de ventielen en dan alles zo laten.
Daarnaast kan die ook water koelen voor de vloerverwarming. Dan moet je eigenlijk (op dat moment) geen buffer en naregeling hebben, en een L/W die ook goed op deellast kan draaien (zoals de Panasonic 5 kW).
Dat is ook een variant. Deze is zonder buffervat echter niet krachtig genoeg voor warm tapwater. Daarnaast is t voordeel wat ik hoop te hebben dat ik de WP op t warmste en zonnigste moment van de dag in kan zetten om t buffervat op te warmen. Vervolgens kan de warmtevraag s avonds uit t buffervat gehaald worden. Met de salderingsregeling die langzaam afgebouwd wordt lijkt mij dit voor de toekomst optimaal.

De panasonic in de schuur plaatsen is misschien wel een optie, deze heeft wel een betere COP als ik ze zo vergelijk. Is wel aanzienlijk duurder en gaat ten koste van t makkelijk koelen met dezelfde unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
-Niels- schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:48:
Doel van de houtkachel is inderdaad meer gezelligheid dan kosten. T deel van kachel naar houtCV (meerkosten zo'n 1000€) hoop ik wel terug te verdienen over de jaren.

[...]

De houtkachel komt gewoon in huis, het is dan ook een houtCV en geen palletkachel

[...]

Rond die 30 seconden vind ik voor een douche prima acceptabel, ik zal eens gaan rekenen aan leidinglengtes en diameters

[...]

300€ per jaar gaat nog wel erg hard. Dan is de doorstroomboiler van 10L om alleen de eerste 30 seconden op te vangen een stuk goedkoper en simpeler

[...]

De WP komp op de (berg)zolder te staan en heeft gewoon aansluitingen voor luchtkanalen. De lucht kan dus via ventilatiekanalen naar de slaapkamer geblazen worden. Hiervoor wil ik zulke buizen gebruiken om zoveel mogelijk geluid te dempen. Er zal een meter of 4 aan buis minimaal tussen zitten

[...]

Dat is ook een variant. Deze is zonder buffervat echter niet krachtig genoeg voor warm tapwater. Daarnaast is t voordeel wat ik hoop te hebben dat ik de WP op t warmste en zonnigste moment van de dag in kan zetten om t buffervat op te warmen. Vervolgens kan de warmtevraag s avonds uit t buffervat gehaald worden. Met de salderingsregeling die langzaam afgebouwd wordt lijkt mij dit voor de toekomst optimaal.

De panasonic in de schuur plaatsen is misschien wel een optie, deze heeft wel een betere COP als ik ze zo vergelijk. Is wel aanzienlijk duurder en gaat ten koste van t makkelijk koelen met dezelfde unit.
toon volledige bericht
Volgensmij haal je wat dingen door elkaar.
Jij hebt het over een ventilatie warmtepomp toch? Die energie uit afvallucht omzet in warm water.

De Panasonic is een Monobloc LuchtWater warmtepomp, enkel een buiten (!) unit dus die je niet in de schuur kan zetten.
Hier komt warm of koud water uit, wat je rechtstreeks op je VVW kan aansluiten.
Wil je echter ook SWW maken, dan heb je een boilervat (geen buffervat) nodig.
Buffervat heb je al nodig voor je kachel, eventueel kun je daar een hygienevat (buffervat met hygienespiraal voor SWW) van maken. Echter moet je vat dan altijd >~50gr zijn, of je moet nog een electrische doorstromer als naverwarmer ertussen zetten.
In je schema gebruik je een platenwisselaar, dit word een FriWa genoemd. Let wel dat je niet zomaar een platenwisselaar voor SWW mag gebruiken, officieel gezien.

Of begrijp ik niet wat jij bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 09:36
Je zou misschien kunnen overwegen een 4pijps systeem te maken?
Kun je de cv/hout buffer behouden.
Zet je er een apart vat neer voor koud water en een lucht water warmtepomp.
Met een goede regeling kun je dan theoretisch zelfs onafhankelijk elke ruimte verwarmen/koelen.
Gaat je WP een keer sww maken dan blijft de woning gekoeld via het koude vat. Heb je een keer geen zin om te stoken dan heb je een volledig functionerend alternatief.

Ik begrijp alleen niet wat je nu met lucht wilt koelen/verwarmen?
Het type wartepomp (microbooster achtig) ken ik niet precies maar dit soort units zijn prima om ene klein appartementje of studentenkamer op basis van ventilatie lucht te verwarmen/koelen. Voor een heel woonhuis zal hij zeker tekort gaan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
bbbrumbrum schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Volgensmij haal je wat dingen door elkaar.
Jij hebt het over een ventilatie warmtepomp toch? Die energie uit afvallucht omzet in warm water.

De Panasonic is een Monobloc LuchtWater warmtepomp, enkel een buiten (!) unit dus die je niet in de schuur kan zetten.
In de schuur is inderdaad niet de bedoeling, naast de schuur (waar t buffervat in staat) had ik moeten zeggen. Ik heb het inderdaad over een soort van ventilatiepomp.
Uit het schema van de in de TS gelinkte manual;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk0jdZxeqUXkqitlBExW2dvRtFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3m9am3Af6yHGSYoes2zuZOiw.png?f=fotoalbum_large
Qua aansluitingen en hoeveelheid buffervaten is t met lucht simpeler om wat bij te kunnen koelen in de zomer dan de WP in te zetten om koud water te maken.
Deze WP heb ik gevonden in dit topic
En in plaats van CV ondersteuning gaat de unit bij mij houtCV ondersteuning doen buiten de winter.
Buffervat heb je al nodig voor je kachel, eventueel kun je daar een hygienevat (buffervat met hygienespiraal voor SWW) van maken. Echter moet je vat dan altijd >~50gr zijn, of je moet nog een electrische doorstromer als naverwarmer ertussen zetten.
In je schema gebruik je een platenwisselaar, dit word een FriWa genoemd. Let wel dat je niet zomaar een platenwisselaar voor SWW mag gebruiken, officieel gezien.
Die >50°C is vanwege legionella neem ik aan? Dit probleem zou ik juist niet moeten hebben door de warmtewisselaar. Deze zal niet geisoleerd worden en dus na gebruik snel afkoelen, hierdoor heb je geen warm stilstaand water.
Deze warmtewisselaars mogen wel gebruikt worden voor SWW als t dubbelwandige modellen zijn heb ik begrepen? Die uit CV ketels doen precies t zelfde dus ik wil zoiets gebruiken. Kan dit nog problemen geven?
Voor een heel woonhuis zal hij zeker tekort gaan schieten.
Dat realiseer ik mij zeker. De WP zal vooral voor bijverwarmen in t voor en najaar zijn als de houtkachel overkill is. Het gebruiken van de koude lucht die de unit maakt is vooral erg makkelijk en goedkoop te realiseren. Dat dit maar een beetje doet realiseer ik me maar voor een enkele, goed geisoleerde slaapkamer zal t allicht wel helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een paar jaar geleden ook een cv houtkachel overwogen ter ondersteuning van onze warmtepomp. Uiteindelijk besloten om bijna uitsluitend op de warmtepomp te verwarmen door onze (niet optimaal werkende) bodemcollector een upgrade te geven met een nieuwe bronverdeler en 600 meter extra horizontale collector, zodat de warmtepomp meer vermogen heeft. Daarnaast veel geïnvesteerd in PV.

De kosten die je maakt voor een cv-houtkachel kun je ook investeren in een warmtepomp die het vermogen heeft om je hele woning te verwarmen. Combineer dat met zonnepanelen en je kunt onder de huidige salderingsregeling tot nul op de meter gaan. Het is beter voor het milieu en je eigen gezondheid, véél minder gedoe en toekomstbestendiger. Ik zou het dus omkeren: warmtepomp voor basisverwarming en een simpele houtkachel voor de gezelligheid en om de zeldzame periodes waarbij de temperatuur lange tijd ver onder nul is comfortabel door te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55

BCC

Ik woon aan de bosrand en hout kost hier dus vrij weinig + het is lokaal hout. Ik heb centraal in huis een 800 liter boiler met HOUTCV kachel, vloerverwarming en airco als bijverwarming/koeling. Alleen nog een CV voor warm water en evt bijverwarming. Onderschat niet hoe grote buffer je moet hebben voor een houtcv kachel: je wil dat dat ding niet gaat smoren ivm de eerder genoemde fijnstof en rook, dus je wil dat hij zo heet mogelijk stookt (bijvoorbeeld een houtvergasser) en dan moet hij dus VEEL warmte kwijt kunnen. In nederland is deze combi niet zo bekend/populair maar in duitsland des te meer. Bijvoorbeeld https://www.uwkachel.nl/luuma-luvano.html is een mooi voorbeeld - die pak je 2x per dag helemaal vol en daar hoef je dan verder niets meer mee te doen. Als je in hartje Utrecht woont, dan zou ik het afraden :) - mijn 2c

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 03-08-2020 13:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
BCC schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:20:
Ik woon aan de bosrand en hout kost hier dus vrij weinig + het is lokaal hout. Ik heb centraal in huis een 800 liter boiler met HOUTCV kachel, vloerverwarming en airco als bijverwarming/koeling. Alleen nog een CV voor warm water en evt bijverwarming. Onderschat niet hoe grote buffer je moet hebben voor een houtcv kachel: je wil dat dat ding niet gaat smoren ivm de eerder genoemde fijnstof en rook, dus je wil dat hij zo heet mogelijk stookt (bijvoorbeeld een houtvergasser) en dan moet hij dus VEEL warmte kwijt kunnen. In nederland is deze combi niet zo bekend/populair maar in duitsland des te meer. Bijvoorbeeld https://www.uwkachel.nl/luuma-luvano.html is een mooi voorbeeld - die pak je 2x per dag helemaal vol en daar hoef je dan verder niets meer mee te doen. Als je in hartje Utrecht woont, dan zou ik het afraden :) - mijn 2c
Houtvergasser, supermooie techniek! Maar geur schijnt daarbij wel een dingetje te zijn.
En eerder ging het over tvt, ik vond m'n eigen Verner al duur... Maar deze jongens, zoals de Walltherm, Kunzall HVW en Orangier Hektos Aqua zijn allemaal >5k :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55

BCC

Geur? Ik ruik niets en de buren ook niet. Nou hebben alle buren hier ook een houtkachel 🤔 Ik heb die van mij gekocht toen er nog subsidie opzat.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:44
Ik heb zelf ook over deze opstelling nagedacht en er uiteindelijk van afgezien omdat het aansluiten van een houtkachel aan dezelfde leiding netwerk als een warmtepomp nogal een gedoe bleek te zijn.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een speksteen kachel aangeschaft. Deze heeft door zijn speksteen een eigen buffer en brand extreem efficiënt (rendement van 86%).

Daarnaast heb ik een warmtepomp van 7kw met vloerverwarming die het huis normaal warm houd.

Het voordeel voor mij was vooral dat ik geen buffervat nodig had voor de installatie en dat ik zonder stroom ook gewoon het huis warm houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Ik weet niet hoe die machine van Hewalex precies aangesloten moet worden. Het is totaal iets anders dan een L/W monobloc zoals we kennen van bijvoorbeeld Panasonic.
Vergeet niet dat, als je wilt koelen, je ook warme lucht kwijt moet. Blaast hij dan tegelijk warme lucht naar buiten en koude lucht naar binnen? Ik zie namelijk maar twee luchtaansluitingen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
Los van of een houtkachel cv nou goedkoop is of terug te verdienen is, ik zie hier in dit forumgedeelte vaak installaties bedacht worden waar de gemiddelde huizenkoper van zal gruwelen.
Een hout cv, warmtepomp voor dit, vat voor dat, kleppen zus en zo, boiler hier, fancoils daar en een airco voor die andere kamer, afgetopt met zelfbedachte regelingen.
Je bent vast van plan om er lang te blijven wonen maar je hebt het niet altijd zelf voor het zeggen en dan zal een dergelijke ingewikkelde installatie niet erg in de smaak vallen bij velen.
Alles kan gewoon door 1 warmtepomp gedaan worden. Daar zijn geen extra toevoegingen, kleppen, boilers of vaten bij nodig en ook geen zelf bedachte regelingen.
Wellicht allemaal onnodig om te melden maar denk er toch eens over na.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:49:
Los van of een houtkachel cv nou goedkoop is of terug te verdienen is, ik zie hier in dit forumgedeelte vaak installaties bedacht worden waar de gemiddelde huizenkoper van zal gruwelen.
Een hout cv, warmtepomp voor dit, vat voor dat, kleppen zus en zo, boiler hier, fancoils daar en een airco voor die andere kamer, afgetopt met zelfbedachte regelingen.
Je bent vast van plan om er lang te blijven wonen maar je hebt het niet altijd zelf voor het zeggen en dan zal een dergelijke ingewikkelde installatie niet erg in de smaak vallen bij velen.
Alles kan gewoon door 1 warmtepomp gedaan worden. Daar zijn geen extra toevoegingen, kleppen, boilers of vaten bij nodig en ook geen zelf bedachte regelingen.
Wellicht allemaal onnodig om te melden maar denk er toch eens over na.
Tsja, je wilt het onderste uit de kan halen of niet...
Beter dat dan een systeem waarvan de installateur zelf de helft niet snapt en er niets geoptimaliseerd is.

Maar als kanttekening; een CV-houtkachel installatie is per definitie complex vanwege de vele veiligheden en het feit dat je niet meteen koud vatwater door je kachel wil circuleren. Combineren met WP word vaak gedaan aangezien je niet in de zomer je kachel gaat stoken voor SWW.
Actieve kleppen zou ik niet zon fan van zijn in een potentieel druk opbouwend systeem.
Voor SWW bij WP zijn die dan wel weer heel gangbaar om tussen VVW en boiler te switchen.

Overigens wel meee eens om zoveel mogelijk op 1 verwarmingsbron in te zetten, zou bij nieuwbouw bvb ook geen fan zijn om zowel LWWP op VVW te gebruiken maar ook LLWPs op te hangen voor koelen, dan beter paar fancoils die door de LW gevoed worden. Maar dan word t ook alweer lastig, want de fancoils wil je met <10grC Taanvoer werken, maar dat gaat je VVW niet leuk vinden. Dat levert dan ook weer extra componenten en evt regelingen op.

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-08-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
busscherski schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:34:
Ik weet niet hoe die machine van Hewalex precies aangesloten moet worden. Het is totaal iets anders dan een L/W monobloc zoals we kennen van bijvoorbeeld Panasonic.
Vergeet niet dat, als je wilt koelen, je ook warme lucht kwijt moet. Blaast hij dan tegelijk warme lucht naar buiten en koude lucht naar binnen? Ik zie namelijk maar twee luchtaansluitingen.
-Koud water in
-Warm water uit

-Warme lucht in
-Koude lucht uit

De normale methode, zoals een monobloc ook werkt bij verwarmen is lucht van buiten aanzuigen, daar warmte aan onttrekken en weer naar buiten blazen.
Dit wil ik dus kunnen sturen om lucht aan te zuigen vanuit huis, warmte te onttrekken en weer terug de slaapkamer in. Hierbij zal er dus tegelijk ook nog SWW gemaakt worden. (voordeel: "gratis" warm water, nadeel: buffervat warm=niet meer koelen)
Actieve kleppen zou ik niet zon fan van zijn in een potentieel druk opbouwend systeem.
Dat is inderdaad wel een punt om rekening mee te houden dat er geen volledig afgesloten delen kunnen komen. De aanvoerleiding naar de WP lijkt me redelijk save, dan heb je altijd de retour open en nooit te warm water circuleren?
Zijn er tegenwoordig warmtepompen die voldoende vermogen hebben om zonder buffer, en zonder CV backup, te functioneren voor SWW?
Pagina: 1