Wifi internet traag na aansluiten LAN powerline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie_d
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04-2022
Middag!
Wanneer ik mijn powerlineadapter in een stopcontact steek en met een UTP aansluit op mijn modem, is na een paar tellen mijn Wifi uitermate traag.
En dan bedoel ik als je naar een website gaat, duurt het erg lang voordat de verbinding gemaakt is.
Wanneer ik de PLA er uit haal, is het weer gord.
De PLA zijn alleen voor UTP, niet Wifi.

Dit betreft de TP-Link TL-PA010P

Ik heb de adapters ook al gereset, maar nog steeds slechte Wifi.

Iemand een idee? Want ik snap er niks meer van :9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Hoe ziet het netwerk er verder uit? Welk modem? Welke andere componenten? Wat zijn je WiFi instellingen? Hoe meet je de snelheid (wat voor device, welke methode)? Werkte de verbinding wel goed via de powerline adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie_d
@Cpt.Morgan
Glasvezelmodem Genexis HRG1000.
Asus AC1200.

Wifi uitgezet op de Genexis en de Wifi draaiende op de Asus.
Genexis heeft de DHCP server aan, Asus uit.
TPLink zit met UTP in de Genexis.

Ik merk het probleem met mijn mobiel als ik websites bezoek. Bijvoorbeeld al bij google.nl dan duurt het al lang.
Zodra ik de TPLink loskoppel, gaat het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

Felyrion

goodgoan!

Misschien overlap in je IP adressen? (dus dat je powerline adapter een IP adres inneemt wat elders ook in gebruik is op je netwerk)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
* Wat als je AC1200 reset nadat je de powerline adapters hebt aangesloten?
* Wat zijn de IP adressen van de verschillende componenten, of krijgt alles zijn IP adres via DCHP?
* Wat zijn je DHPC instellingen?
* Wat als je de Powerline adapter via je AC1200 aansluit?

P.S. Het probleem komt vaker voor, maar oplossingen zijn niet echt te vinden:
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/151933
https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/97577

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
Mattie_d schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:27:
@Cpt.Morgan
Glasvezelmodem Genexis HRG1000.
Asus AC1200.

Wifi uitgezet op de Genexis en de Wifi draaiende op de Asus.
Genexis heeft de DHCP server aan, Asus uit.
TPLink zit met UTP in de Genexis.

Ik merk het probleem met mijn mobiel als ik websites bezoek. Bijvoorbeeld al bij google.nl dan duurt het al lang.
Zodra ik de TPLink loskoppel, gaat het weer goed.
Je heb de Asus als switch staan, gekoppeld met een lanport op de Genexis?
Wat zit er aan de andere kant van de PLA? ik neem aan dat daar ook iets aangesloten zit. Ik vermoed dat daar je probleem zit...
Felyrion schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:32:
Misschien overlap in je IP adressen? (dus dat je powerline adapter een IP adres inneemt wat elders ook in gebruik is op je netwerk)
PLA's hebben over het algemeen geen IP adres. Ze modelleren alleen het signaal. het zijn net modems ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie_d
@Cpt.Morgan
- Reset van modem/router heb ik nog niet geprobeerd. Doe ik nog.
- Alles krijgt IP van DCHP van de modem
- DHPC heeft standaard instellingen. (64 tm 253, lease 86400)
- Via AC1200 zelfde probleem.

Oei, dat klinkt niet al te goed.

@Felyrion
Daar heb ik ook nog aan gedacht. Ik weet het MAC adres, maar die zie ik niet terug in mijn lijst van devices op de Genexis. En wat @ewoutw zegt, dat wist ik ook niet trouwens.

@ewoutw
Ja, via LAN inderdaad. Aan de andere kant zit een omvormer voor de zonnepanelen. Probleem is er ook wanneer ik de omvormer niet heb aangesloten.
Dat de devices geen IP krijgen is nieuw voor mij, weer wat geleerd.

[ Voor 45% gewijzigd door Mattie_d op 03-08-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Je realiseert je hopelijk wel dat je in deze configuratie twee subnetwerken hebt.
Eentje van de Genexis en eentje van die Asus.

Die Genexis geeft via zijn DHCP IP adressen uit in zijn DHCP reeks en dus krijgt de WAN kant van je Asus ook een Ipadres uit die reeks.
Alles wat je achter die Asus hangt krijgt geen Ip adres meer als je de DHCP van dat ding uitzet.

Dus minimaal moet je de DHCP van die Asus aanzetten en een ander subnet nemen dan die van de Genexis DHC server.

Beter nog is alles gewoon goed opzetten.
Dus Asus achter de Genexis en verder alles achter die Asus.
Dan nog even wifi van die Genexis uit en van die Asus aanzetten.

Of de alerbeste oplossing gewoon die Asus wegdoen en alleen die Genexis houden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:10:
Je realiseert je hopelijk wel dat je in deze configuratie twee subnetwerken hebt.
Eentje van de Genexis en eentje van die Asus.

Die Genexis geeft via zijn DHCP IP adressen uit in zijn DHCP reeks en dus krijgt de WAN kant van je Asus ook een Ipadres uit die reeks.
Alles wat je achter die Asus hangt krijgt geen Ip adres meer als je de DHCP van dat ding uitzet.

Dus minimaal moet je de DHCP van die Asus aanzetten en een ander subnet nemen dan die van de Genexis DHC server.

Beter nog is alles gewoon goed opzetten.
Dus Asus achter de Genexis en verder alles achter die Asus.
Dan nog even wifi van die Genexis uit en van die Asus aanzetten.

Of de alerbeste oplossing gewoon die Asus wegdoen en alleen die Genexis houden.
Aangezien hij aangeeft de DHCP uit te hebben gezet denk ik dat hij snapt dat hij niet de WAN kant moet gebruiken op de Asus maar een LAN poort voor uplink naar de Genexis.
Deze gebruikt hij dus gewoon als switch zijnde (en AP), waarbij de DHCP vanuit het modem komt.

Je verdere tips snap ik niet zo, want de opstelling is verder prima mits goed geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dat jij het niet snapt kan ik ook weinig aan doen.

Hij heeft gewoon twee routers en maar klakkeloos aannemen dat hij die Asus en in AP mode heeft staan is voor je eigen rekening,
Heel veel mensen denken dat als ze op een router de DHC uitzetten hij daarna niet meer routeert, maar dat is natuurlijk niet het geval.
Je zult hem dan echt als AP moeten schakelen en als die Asus en die GenExis, naast elkaar staan is dat dus geen goed idee.

Dus ofwel een van de routers eruit ofwel ze netjes achter elkaar zetten en dubbel Nat doen.
In elk ander geval heeft hij twee routers en twee netwerken en heeft hij twee dhcp servers nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:40:
Tja dat jij het niet snapt kan ik ook weinig aan doen.

Hij heeft gewoon twee routers en maar klakkeloos aannemen dat hij die Asus en in AP mode heeft staan is voor je eigen rekening,
Heel veel mensen denken dat als ze op een router de DHC uitzetten hij daarna niet meer routeert, maar dat is natuurlijk niet het geval.
Je zult hem dan echt als AP moeten schakelen en als die Asus en die GenExis, naast elkaar staan is dat dus geen goed idee.

Dus ofwel een van de routers eruit ofwel ze netjes achter elkaar zetten en dubbel Nat doen.
In elk ander geval heeft hij twee routers en twee netwerken en heeft hij twee dhcp servers nodig.
Agree to disagree. Ik snap het wel, maar ik snap jou niet ;) . Je conclusie vind ik nergens over gaan. Je kunt in deze opstelling prima de Asus als switch / AP gebruiken. Geen enkele reden om dat met dubbel NAT en eigen subnet op te lossen naar mijn mening.
De situatie is niet anders dan een losse switch en een losse AP gebruiken (uiteraard mits goed geconfigureerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je snapt me best alleen wil je er perse een ver pies wedstrijdje van maken.
Jouw aanname is dat hij die Asus als AP geschakeld heeft en ik ga ervanuit dat je geen router koopt om dan de routeer functie uit te zetten en dus dat hij gewoon als router functioneert.

En TS is de enige die daar uitsluitsel over kan geven

Pagina: 1