Radiator vervangen; how to?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-01 18:07
Hoi! Vanwege een verbouwing wil ik een radiator afkoppelen. Na de verbouwing komt er een nieuw te hangen. Om zo min mogelijk rotzooi te krijgen bij het plaatsen van de nieuwe radiator, was ik van plan om een kogelstopkraan te monteren op zowel de grijze plastic aanvoer en afvoer zodat in de tussentijd de CV wel zijn ding kan doen wat betreft niet afgesloten radiatoren/vloerverwarming. Ik ben echter nieuw in de wondere wereld van waterleidingen, en heb dus een paar vragen:

1) Kan ik een knel kogelstopkraan aansluiten op de grijze plastic buizen? Of heb ik hier iets anders voor nodig? Het idee is dat ik na de verbouwing simpel door kan bouwen op de aansluitingen van de kogelstopkranen, en zodra de nieuwe radiator hangt slechts de kraantjes hoef open te draaien en te ontluchten/inregelen.

2) Het huis heeft om de 1 of andere reden geen centraal CV aftappunt, nergens te vinden. Dus ik moet ook een manier verzinnen om de radiator met zo min mogelijk waterbende af te koppelen. Het onderblok heeft rechts een zilver dopje met daaronder een grote inbusopening. Betreft dit een voetventiel? Als ik deze helemaal dichtdraai, is dan zowel de aanvoer als toevoer in het onderblok afgesloten? Zo ja, dan kan ik na het verwijdern van de radiator een tuinslang klemmen om 1 van de horizontale in/uitvoer uitgangen van het onderblok om het resterende CV water op te vangen....

Wie kan mij tips geven over hoe dit aan te pakken? Alvast veel dank!

edit: als ik dit filmpje moet geloven zou ik de stopkraan ook kunnen bevestigen op de moer van leiding? (2.33) Is dit wat ik nodig heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xxswT5plTbLRV4-54N6xrev0As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1O6aYLXGsk3UNISXvf5mitw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door jppilot op 02-08-2020 12:59 ]

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

rdejongjr

Gnome

Kraan en inbus dicht draaien, leiding zit dan dicht.
Vervolgens zal er vast een aftappunt en een ontluchtingsgat op de radiator zelf zitten.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:03
Welkom in de wondere wereld van de CV installatie. Heel moeilijk is het allemaal niet maar je moet met een aantal dingen rekening houden. In jouw geval heb je bijvoorbeeld al te maken met 2 soorten leidingen; de flexibele buis uit de grond en de stalen CV buis naar de radiator. Voor beide soorten heb je speciaal montage materiaal nodig.

Een knel kogelstopkraan kan je niet rechtstreeks op de leidingen uit de vloer aansluiten; deze kranen zijn bedoeld om op de stalen buis te knellen. Je zal dan moeten werken met verloop koppeling om deze aan te sluiten op de flexibele buis uit de grond; wat je nodig hebt is afhankelijk van diameter en wanddikte.

Zoals hierboven gemeld kan je de radiator afsluiten door op het voetventiel de aan- en afvoer dicht te draaien.

Een centraal aftappunt heb ik ook niet maar onderaan elke radiator zit meestal een aftap kraan. Als jouw radiator dat niet heeft kan je alleen de leidingen afkoppelen. Nadat je eerst het voetventiel hebt dichtgedraaid de ontluchting aan de radiator opendraaien (vierkant sleuteltje) zodat de druk eraf gaat (doekje er omheen) en kan je de leidingen losmaken zonder dat dit een waterballet wordt. Niet in 1 keer de leiding helemaal los maken, hou opvang bak voor het water bij de hand; er kan flink wat water in een radiator zitten.

Afhankelijk van hoe je na de verbouwing de nieuwe radiator wilt aansluiten kan je bij een zaak als b.v. warmteservice terecht voor al het verschillende aansluitmateriaal en specifiek advies hierover. Zoek op de site naar kogelkraan en dan zie je veel verschillende kranen speciaal voor CV.

• jppilot
@DasNieNix en @rdejongjr , top reacties, dank jullie wel! Ik heb inderdaad een aftappunt/ontluchting op de radiator zelf, deze dus maar gebruiken.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:10
jppilot schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:02:
@DasNieNix en @rdejongjr , top reacties, dank jullie wel! Ik heb inderdaad een aftappunt/ontluchting op de radiator zelf, deze dus maar gebruiken.
Als je laagste radiator een aftappunt heeft, dan is dat natuurlijk (een van je) centrale aftappunten :)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zoals @rdejongjr zegt
rdejongjr schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:26:
Kraan en inbus dicht draaien, leiding zit dan dicht.
Vervolgens zal er vast een aftappunt en een ontluchtingsgat op de radiator zelf zitten.
Als je de nieuwe radiator gaat plaatsen kan je het beste het onderblok en kraan compleet verwijderen en vanaf de slangen opnieuw aansluiten.
Het is 14 of 16 mm pex slang, 2 verloopkoppelingen er op en je kan verder bouwen.
Zoiets bijvoorbeeld https://www.bouwmaat.nl/b...m-knel/product/0000591865

[ Voor 98% gewijzigd door edsandje op 02-08-2020 21:07 ]

Please state the nature of the technical emergency

• jppilot
edsandje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:03:
Zoals @rdejongjr zegt
[...]

Als je de nieuwe radiator gaat plaatsen kan je het beste het onderblok en kraan compleet verwijderen en vanaf de slangen opnieuw aansluiten.
Het is 14 of 16 mm pex slang, 2 verloopkoppelingen er op en je kan verder bouwen.
Zoiets bijvoorbeeld https://www.bouwmaat.nl/b...m-knel/product/0000591865
Ik wil inderdaad vanaf scratch beginnen vanaf de slangen. Komend weekend ga ik de radiator verwijderen, en dan 2 kogelstopkraantjes plaatsen op de slangen, incl verloopstukje uiteraard. Dan hoef ik wanneer de nieuwe radiator in september geplaatst wordt tijdens de verbouwing niet weer mijn CV af te tappen. Thanks!

• b_o_o_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-02-2025
Volgens mij als je ook een nieuwe knop wil enz
Dan moet je wel de cv leeg laten lopen want op die 2 buizen die uit de vloer komen staat wel druk op

• jppilot
b_o_o_ schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:19:
Volgens mij als je ook een nieuwe knop wil enz
Dan moet je wel de cv leeg laten lopen want op die 2 buizen die uit de vloer komen staat wel druk op
Klopt! Ben ik ook van plan :)
Pagina: 1