[ Voor 100% gewijzigd door DikkeSpierBajje op 13-08-2021 15:11 ]
Wat ik nu ga vertellen is puur op basis van mijn eigen ervaring. En in dit geval specifieke ervaring tijdens het solliciteren. Ik zie heel weinig PHP/Laravel vacatures voorbij komen maar bijv. wel heel veel vacatures voor Angular/Vue/React mogelijks in combinatie met Java/Spring/Hibernate of C#/.NET Core/ASP. Uit ervaring als developer merk ik dan weer dat PHP bij lange na niet gestorven is. En met nadruk op merk, want een betrouwbare overzicht daarvan heb ik weer niet.DikkeSpierBajje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:36:
- Hoe staat PHP/Laravel in de markt? (Omgeving Utrecht) Als ik rondkijk lijkt het een beetje ouderwets (?) Ik bedoel daarmee dat veel oude apps ermee gebouwd worden of ouderwetse IT'ers ermee werken (omdat ze dat eenmaal kennen)
En/of veel gebruikt door kleine of mk bedrijven.
Wel, als ik het goed begrijp ben je nu in PHP bezig, niet? PHP is niet echt wat je kunt noemen een programmeertaal. Er wordt in mijn beleving een onderscheid gemaakt tussen programmeertalen en scripttalen. Mensen noemen PHP wel eens een scripttaal met als reden dat je het niet hoeft te compilen (het proces van het omzetten van leesbare code naar binaire instructies voor een computer). PHP kun je net als JavaScript direct uitvoeren met een intrepreter (een programma dat je scripts leest en de instructies rechtstreeks uitvoert zonder eerst je leesbare code te compilen).DikkeSpierBajje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:36:
- Het lijkt mij ook leuk om in de toekomst een aantal jaar bij een grotere werkgever te zitten. Stel dat ik wil wisselen van werkgever en daar moet ik een nieuwe taal voor leren. Hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen van programmeertaal?
[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 02-08-2020 14:50 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
En eenvoudiger om ook Java of C# te leren.gr8-jen schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:03:
[...]
Tegenwoordig (PHP 7+) heb je al strikt typing en dat maakt het wel fijner om mee te werken.
[...]
[ Voor 99% gewijzigd door DikkeSpierBajje op 13-08-2021 15:12 ]
Raar semantisch onderscheid wat je hier maakt, en ook onjuist (in ieder geval wat je ermee suggereert). Maar als je het echt wilt weten, PHP wordt ook gewoon omgezet in bytecode en dat kan je zelfs van tevoren doen ("compilen"). C# (.NET) en Java worden trouwens ook alleen maar "gecompileerd" naar bytecode en je hebt alsnog een runtime (soort van "interpreter") nodig om die uit te kunnen voeren. Zijn dat dan ook scripttalen? Ik kan zonder veel moeite in PHP een programma schrijven wat je als shebang in een .java of .cs-bestand kan zetten die gewoon de boel compileert en uitvoert alsof het een script was.TheBoneJarmer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Wel, als ik het goed begrijp ben je nu in PHP bezig, niet? PHP is niet echt wat je kunt noemen een programmeertaal. Er wordt in mijn beleving een onderscheid gemaakt tussen programmeertalen en scripttalen. Mensen noemen PHP wel eens een scripttaal met als reden dat je het niet hoeft te compilen (het proces van het omzetten van leesbare code naar binaire instructies voor een computer). PHP kun je net als JavaScript direct uitvoeren met een intrepreter (een programma dat je scripts leest en de instructies rechtstreeks uitvoert zonder eerst je leesbare code te compilen).
Een programmeertaal is bijv. C#, C++ of Java omdat je eerst je source files moet compilen alvorens je programma kan uitvoeren.
Je geeft het hier zelf al een beetje aan. De grootste moeite aan de overstap naar een andere taal is het leren kennen van de standaard library en de naamgeving ervan. C# en PHP zijn qua grammatica nauwelijks noemenswaardig verschillend. Conceptueel is de werk-/denkwijze in de meeste gangbare talen grotendeels identiek.Maar de overstap van PHP naar C# gaat al moeilijk genoeg zijn, eens je C# kent is de overstap van C# naar Java minder lastig. Het is namelijk wel zo dat eens je een taal leert, en dan nog één, je merkt dat veel dingen overeenkomen. Dit zal het leren van nieuwe talen en frameworks veel makkelijker maken in de toekomst.
[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 02-08-2020 18:52 ]
PHP staat toch een beetje bekend als taal waarin veel hobbyisten wat rondklooien. Het is laag laagdrempelig en dit heeft als gevolg dat er veel bagger in gemaakt wordt (en natuurlijk ook wel kwalitatief goede dingen).DikkeSpierBajje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:26:
[...]
Vanwaar de alarmbellen? Waar zijn ze bang voor/kijken ze naar?
gr8-jen schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:03:
Tegenwoordig (PHP 7+) heb je al strikt typing en dat maakt het wel fijner om mee te werken.
Let op: PHP strict typing is optioneel (en staat standaard uit).DikkeSpierBajje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:30:
Ik werk ook met PHP7 [...]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
[ Voor 99% gewijzigd door DikkeSpierBajje op 13-08-2021 15:13 ]
Ehm nee sorry, mijn beweringen incorrect noemen en dan vervolgens zelf onzin uitkramen. Als ik een website in php schrijf dan heb ik php.exe nodig om de source files in te lezen en de php instructies uit te voeren. Als ik in C# een console app maak dan kan ik met de compiler een .exe maken die end-users zonder de dotnet runtime kunnen uitvoeren. Groot verschil makker.DataGhost schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:46:
Raar semantisch onderscheid wat je hier maakt, en ook onjuist (in ieder geval wat je ermee suggereert). Maar als je het echt wilt weten, PHP wordt ook gewoon omgezet in bytecode en dat kan je zelfs van tevoren doen ("compilen"). C# (.NET) en Java worden trouwens ook alleen maar "gecompileerd" naar bytecode en je hebt alsnog een runtime (soort van "interpreter") nodig om die uit te kunnen voeren. Zijn dat dan ook scripttalen? Ik kan zonder veel moeite in PHP een programma schrijven wat je als shebang in een .java of .cs-bestand kan zetten die gewoon de boel compileert en uitvoert alsof het een script was.
Nee sorry, mijn onderscheid is goed onderbouwd en gewoon correct. Ik beweer nergens dat je in scripttalen niet kan programmeren. Ik geef enkel het verschil tussen de twee aan. Je hebt wel gelijk wat je zegt over programmeren, maar dat je mij daarop afrekent alsof ik het tegenovergestelde beweer is gewoon sneu.DataGhost schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:46:
Uiteindelijk ben je in zowel "scripttalen" als "programmeertalen" aan het programmeren dus je onderscheid slaat nergens op.
[ Voor 119% gewijzigd door DikkeSpierBajje op 13-08-2021 15:13 ]
Ik denk dat je daar nu anderhalf jaar te laat mee bent. Je zit nu in een IT traineeship bij een detacheerder, en ik vermoed dat daar een studieovereenkomst bij zit, die de komende jaren boven jouw carrière zal blijven hangen.DikkeSpierBajje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:03:
[...]
Ik ben ook net begonnen met werken en stap over vanuit een ander veld. Ik wil gewoon een goede start.
Koekoek, dan zit de runtime er gewoon inTheBoneJarmer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:11:
[...]
Ehm nee sorry, mijn beweringen incorrect noemen en dan vervolgens zelf onzin uitkramen. Als ik een website in php schrijf dan heb ik php.exe nodig om de source files in te lezen en de php instructies uit te voeren. Als ik in C# een console app maak dan kan ik met de compiler een .exe maken die end-users zonder de dotnet runtime kunnen uitvoeren. Groot verschil makker.
Waar ik verder op doelde was dat je behoorlijk ongefundeerd impliceert dat PHP op de een of andere manier minderwaardig is, dat je er minder mee zou kunnen of dat de code per definitie minder goed is. Dat zijn allemaal zaken die aan de programmeur liggen en in andere talen net zo hard kunnen gebeuren. Door tegen een beginner te zeggen dat waar hij mee bezig is "niet echt een programmeertaal" is geef je hem het idee dat 'ie alles maar beter weer kan vergeten en opnieuw kan beginnen.[...]
Nee sorry, mijn onderscheid is goed onderbouwd en gewoon correct. Ik beweer nergens dat je in scripttalen niet kan programmeren. Ik geef enkel het verschil tussen de twee aan. Je hebt wel gelijk wat je zegt over programmeren, maar dat je mij daarop afrekent alsof ik het tegenovergestelde beweer is gewoon sneu.
Ach COBOL is ook ouderwets. En daar vinden mensen ook nog werk in. PHP wordt veel gebruikt voor websites / webapplicaties. Ik heb geen idee hoeveel nieuwe projecten nog in PHP gebouwd worden maar ik kan me zo voorstellen dat het nog steeds veel gebruikt wordt.DikkeSpierBajje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:36:
- Hoe staat PHP/Laravel in de markt? (Omgeving Utrecht) Als ik rondkijk lijkt het een beetje ouderwets (?) Ik bedoel daarmee dat veel oude apps ermee gebouwd worden of ouderwetse IT'ers ermee werken (omdat ze dat eenmaal kennen)
En/of veel gebruikt door kleine of mk bedrijven.
Ik heb 1 keer zo'n overstap gemaakt (PHP naar Ruby) en ook anderen gezien die bv van Java naar Ruby zijn gegaan. Als je ervaren genoeg bent en de concepten snapt van OOP dan is overstappen niet lastig.- Het lijkt mij ook leuk om in de toekomst een aantal jaar bij een grotere werkgever te zitten. Stel dat ik wil wisselen van werkgever en daar moet ik een nieuwe taal voor leren. Hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen van programmeertaal?
Ik heb geen enkel certificaat. Ik denk dat dat meer belangrijk is als je wordt ingehuurd door klanten, dus detachering. Persoonlijk heb ik nooit detachering gedaan, altijd 'inhouse' gewerkt en dan zijn certificaten een stuk minder relevant. Zoek maar eens vacatures op van banen die je zou willen doen. Als daar vaak bepaalde certificaten als eis of wens staan, dan weet je welke je moet halen.- Ik mag nog een aantal certificaten halen, welke heb je echt iets aan in de software ontwikkeling: ITIL3&4, Azure fundamentals az900, AWS cloud practitioner, Lean green belt, Tmap NEXT/Suite, PRINCE2, Java SE8 OCS, EXIN Cyber&IT Security, ISO/IEC 27001 Exin, DevOps Foundation Exin, MTA Database fundamentals.
Koekoek terug. En nee, dan heb je een .exe die machine instructies uitvoert die je computer snapt zonder dat daar aparte software voor nodig is om die instructies eerst om te zetten. Terwijl met php zoals met javascript een intrepeter nodig hebt om leesbare code om te zetten naar machine instructies die je computer wel snapt. Kom op, dat snap je toch zelf ook wel? Dus ja, ik maak het onderscheid tussen scripttalen en programmeertalen op basis van het feit dat ik een intrepeter nodig heb of niet. En ik ben daar niet de enige in:
Wel, daar moet ik je deels gelijk in geven. Ik adviseer TS om te kijken naar techs die vandaag de dag populair zijn en php is valt daar niet meer echt onder. Neemt niet weg dat het nog altijd veel gebruikt wordt, maar wel pakken minder. Is daarmee ook niet nutteloos geweest om het te leren. Maar als TS echt stappen voorruit wil zetten dat gaat hij zich op veel meer moeten richten als php, zeker aangezien php enkel gebruikt wordt voor websites terwijl je met C# of Java ook andere dingen kan bouwen.DataGhost schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 02:10:
Waar ik verder op doelde was dat je behoorlijk ongefundeerd impliceert dat PHP op de een of andere manier minderwaardig is, dat je er minder mee zou kunnen of dat de code per definitie minder goed is. Dat zijn allemaal zaken die aan de programmeur liggen en in andere talen net zo hard kunnen gebeuren. Door tegen een beginner te zeggen dat waar hij mee bezig is "niet echt een programmeertaal" is geef je hem het idee dat 'ie alles maar beter weer kan vergeten en opnieuw kan beginnen.
Xbox: Gulpener88
Nogal ja. Vermoedelijk nooit wat anders gedaan?Gertjuhjan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:48:
Maar wellicht zit in in de JAVA/.NET bubbel
Gewijzigde quote
Persoonlijk ben ik van mening dat je met C# niet op de juiste plek bent als je WO afgestudeerd bent. Maar wellicht zit ik in de PHP bubbel en zie ik daarom Java/.NET niet/nauwelijks in de startup/scaleup wereld voorbij komen.
Wil je als Ontwikkelaar saaie corporate enterprisemeuk bouwen. Dan is .NET meer dan voldoende.
Wil je als Ontwikkelaar in hoog technischische omgevingen werken met daarbij genoeg uitdaging in je vak te houden, dan denk ik dat je beter thuis bent in een backend taal zoals PHP/Ruby/Python. Eventueel aangevuld met een javascript/typescript framework zoals Angular en/of react.Daarnaast moet je je steeds meer verdiepen in cloud omgevingen zoals bijvoorbeeld Azure en AWS.
Wil je als ontwikkelaar als Embedded Ontwikkelaar aan de slag, dan kijk je meestal naar C als taal.
Ook zou je nog kunnen kijken naar de nieuwere rollen zoals big data engineer, machine learning engineer, AI engineer en etc. Dan kom je (volgens mij) weer meer uit bij Python.
Zelf werk ik als PHP ontwikkelaar met kennis van o.a. Typescript, Angular en Azure. Daarnaast weet ik mijn weg ook te vinden in databases zoals SQL en MongoDB. Ik zou zelf te weinig uitdaging halen uit werken met .NET en het type product wat je daarmee bouwt. Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik toch voor weer voor hetzelfde kennisdomein kiezen of kijken naar de nieuwere rollen met AI, ML en Big Data.
Kan je ook iets minder selectief quoten en meer van mijn post lezen? Ik geef zelfs praktijkvoorbeelden. Voor PHP kan ik in een uurtje ofzo een "compiler" maken die een enkele .exe oplevert die op zichzelf werkt. Hoe? Door de runtime (interpreter) en dependencies erin te stoppen. Zo simpel is het.TheBoneJarmer schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:37:
[...]
Koekoek terug. En nee, ... .exe ... die je computer snapt zonder dat daar aparte software voor nodig is
Even lezen wat jouw linkjes erover zeggen dan:Dus ja, ik maak het onderscheid tussen scripttalen en programmeertalen op basis van het feit dat ik een intrepeter nodig heb of niet. En ik ben daar niet de enige in:
All four are programming languages.
When a PHP file is processed [...], the first thing that occurs is the file is sent to the PHP compiler.
En doorklikkend:Categories: Programming languages | Class-based programming languages | Dynamic programming languages | Dynamically typed programming languages | High-level programming languages | Object-oriented programming languages | Procedural programming languages | Programming languages created in 1995 | Scripting languages | Text-oriented programming languages
Je mag van mij best het onderscheid maken, dat doe ik zelf ook, alleen is er gauw 90% overlap tussen beide, en de implicatie dat je met de ene minder zou kunnen of minder flexibel bent dan met de andere is niet zomaar juist.A scripting or script language is a programming language [...] are often interpreted, rather than compiled.
Prima, een andere taal leren, ok, maar persoonlijk zou ik dat niet direct aan een beginner aanraden, zeker als 'ie nu al werk heeft met de taal die 'ie al kent. Het is dan beter om meer ervaring op te bouwen met programmeren an sich zodat dat vanzelf gaat, in plaats van overschakelen naar een andere taal. Als je een ervaren programmeur bent kost het je maximaal een weekje om behoorlijk goed uit de voeten te kunnen in een onbekende taal, voor een beginner voelt het als beginnen vanaf bijna nul omdat je wel een taal kent maar eigenlijk nog niet goed kan programmeren. Je bent dan buitenproportioneel veel tijd kwijt met omschakelen.[...]
Wel, daar moet ik je deels gelijk in geven. Ik adviseer TS om te kijken naar techs die vandaag de dag populair zijn en php is valt daar niet meer echt onder. Neemt niet weg dat het nog altijd veel gebruikt wordt, maar wel pakken minder. Is daarmee ook niet nutteloos geweest om het te leren. Maar als TS echt stappen voorruit wil zetten dat gaat hij zich op veel meer moeten richten als php, zeker aangezien php enkel gebruikt wordt voor websites terwijl je met C# of Java ook andere dingen kan bouwen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Met alle respect, maar je vraagt mij minder selectief te quoten en quote dan vervolgens selectief enkele delen van mijn bronnen zodat die enkel jouw standpunt bevestigen terwijl de context en de gehele delen van de bron de mijne bevestigd. Mijn bronnen leggen overal duidelijk uit wat ik hiervoor al zei: het verschil tussen een programmeertaal en een scripttaal.DataGhost schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:09:
Kan je ook iets minder selectief quoten en meer van mijn post lezen?
https://www.quora.com/Is-...g-or-a-scripting-languagePHP is a scripting language (it uses an interpreter) which is mostly run on a server. Javascript is also a scripting language, but it's mostly run on a client.
Similarly, c and c++ are compiled languages (the final programs do not need an interpreter)and can run on client or server hardware.
All four are programming languages.
The distinction between scripting languages and compiled languages resides in the methods used to run them, not the hardware on which they are run.
Wikipedia: PHPPHP has, since version 4 in 1999, used the Zend Engine which is, more or less, a virtual machine.
When a PHP file is processed (ignoring the deep lifecycle of the C code calls for MINT and RINT, and extensions, etc), the first thing that occurs is the file is sent to the PHP compiler. The output of this is bytecode that can then be sent to the Zend Engine. This stage, on a properly configured server, will not happen each time the file is processed but will happen once, until the next time the file is changed at which time it will happen again. It’s possible that this does occur each time a file is processed via the CLI.
This is why, until recently, parse errors were fatal and uncatchable errors that could not be handled with PHP code. In PHP 7, parse errors can be caught in required/included or eval’d files/code.
In spite of its compilation stage, to the end-user developer, PHP operates as a scripting language because there is no dedicated compile step for an entire project. This saves blocks of time for the developer because their brain doesn’t get bored waiting for a compiler to process all the files in a project like a true, traditional compiled language does.
One last note: any discussion about weak typing / strong typing are moot with PHP 7 and are not an indicator of scripting vs compiled. All PHP developers should be writing new code and refactoring old code as needed with type declarations for all functions/methods.
TLDR;
PHP is compiled to byte code in a way that is similar but not identical to Perl, Java, Ruby, Smalltalk, and others. However it is a scripting language in that there is no dedicated compile step for a project. PHP is not (out of the box) compiled to machine code.
PHP is a general-purpose scripting language that is especially suited to web development.[6] It was originally created by Danish-Canadian programmer Rasmus Lerdorf in 1994;[7] the PHP reference implementation is now produced by The PHP Group.[8]
Nee, zo simpel is het niet. Dat jij dat kan doet er niet toe want php zoals het nu is is gewoon een scripttaal waarvoor je php.exe nodig hebt als intrepeter.DataGhost schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:09:
Voor PHP kan ik in een uurtje ofzo een "compiler" maken die een enkele .exe oplevert die op zichzelf werkt. Hoe? Door de runtime (interpreter) en dependencies erin te stoppen. Zo simpel is het.
Sorry maar ik maak het onderscheid voor een belangrijke reden. Executables die precompiled zijn, zijn meestal sneller als code dat intrepreted wordt. En daarnaast is wel degelijk een groot verschil in flexibiliteit. Met intrepeters zoals php en javascript ben je afhankelijk van een webserver en browser voor het uitvoeren ervan terwijl met pre-compiled binaries die rechtstreeks machineinstructies uitvoeren geen afhankelijkheden hebt van 3rd party apps. Uitzondering daargelaten voor libraries maar voor een simpele hello world console app heb je dat niet nodig. Ben het wel met je eens dat flexibiliteit taal-afhankelijk is.DataGhost schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:09:
Je mag van mij best het onderscheid maken, dat doe ik zelf ook, alleen is er gauw 90% overlap tussen beide, en de implicatie dat je met de ene minder zou kunnen of minder flexibel bent dan met de andere is niet zomaar juist.
Daar ben ik het met je over akkoord.Ik geef voorbeelden beide kanten op (programmeertaal wordt scripttaal en scripttaal wordt programmeertaal) volgens jouw definitie om te laten zien dat je definitie of onderscheid niet nuttig is. Het is nooit zo zwart/wit. Programmeren doe je in zowel PHP als C#, Java en andere programmeer- en scripttalen. Of je een interpreter nodig hebt of niet is volstrekt irrelevant voor het daadwerkelijk schrijven en leren schrijven van code.
Prima, bouw voor mij dan maar een WinForms app in PHP die ik als standalone exe op mijn pc kan uitvoeren. Succes!PHP wordt in de praktijk voornamelijk voor websites gebruikt maar je kan er alles mee maken wat ook in C# en Java kan.
Ja.. ja akkoord. Maar mijn voorstel voor .NET en/of Java of Angular/Vue/React is gebaseerd op wat ik nu zie aan vacatures. Of de overstap daarmee moelijk is, mogelijks. Maar ik had de indruk dat TS zich aantrekkelijker wilt maken voor de arbeidsmarkt en niet per se gewoon enkel beter wilt worden in programmeren. In het geval van het laatste zou ik het ook een stap rustiger aanbevelen en hem zijn tijd laten nemen.Prima, een andere taal leren, ok, maar persoonlijk zou ik dat niet direct aan een beginner aanraden, zeker als 'ie nu al werk heeft met de taal die 'ie al kent. Het is dan beter om meer ervaring op te bouwen met programmeren an sich zodat dat vanzelf gaat, in plaats van overschakelen naar een andere taal. Als je een ervaren programmeur bent kost het je maximaal een weekje om behoorlijk goed uit de voeten te kunnen in een onbekende taal, voor een beginner voelt het als beginnen vanaf bijna nul omdat je wel een taal kent maar eigenlijk nog niet goed kan programmeren. Je bent dan buitenproportioneel veel tijd kwijt met omschakelen.
Je kan er dus prima mee leren, en tegen de tijd dat je ergens anders heen wilt kan je op basis van vacatures kijken wat je wilt gaan doen. Het zou ontzettend zonde zijn als TS nu veel tijd investeert in het overschakelen naar C# terwijl 'ie daar misschien nog niet aan toe is, om vervolgens op een vakgebied uit te komen waar bijna exclusief Python gebruikt wordt.
[ Voor 31% gewijzigd door TheBoneJarmer op 03-08-2020 12:58 ]
Zo simpel is het wel. Dat is namelijk precies wat er gebeurt met je C#-voorbeeld en ook wat er aan de hand is met Java. Ooit geprobeerd Java-code uit te voeren zonder JVM? C# wordt doorgaans gecompileerd naar CIL en dat is ook niet op normale CPUs uit te voeren zonder "interpreter". Dat maakt beide talen volgens jouw definitie dus scripttalen.TheBoneJarmer schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:34:
[...]
Nee, zo simpel is het niet. Dat jij dat kan doet er niet toe want php zoals het nu is is gewoon een scripttaal waarvoor je php.exe nodig hebt als intrepeter.
Ik zou je echt met klem aanraden je even in te lezen voordat je onzin roept. PHP is al sinds ongeveer altijd gewoon uitvoerbaar vanaf de commandline (je noemt zelf php.exe) zonder webserver. Javascript heb je ook geen browser voor nodig, met bijv. nodejs kan je dat ook op de commandline uitvoeren. In beide talen kan je o.a. daemons maken, zelfs webservers en browsers (wist je dat Firefox voor een deel in Javascript geschreven is?)[...]
Sorry maar ik maak het onderscheid voor een belangrijke reden. Executables die precompiled zijn, zijn meestal sneller als code dat intrepreted wordt. En daarnaast is wel degelijk een groot verschil in flexibiliteit. Met intrepeters zoals php en javascript ben je afhankelijk van een webserver en browser voor het uitvoeren ervan
Alle afhankelijkheden kan je in die ene .exe stoppen, zoals dus ook hele runtimes of interpreters. Wordt je .exe wel groot van maar dat heb je waarschijnlijk al vaak gemerkt. Doorgaans wordt dat niet gedaan omdat het idee is dat mensen de benodigde runtimes toch wel geinstalleerd hebben staan of omdat je ze op de een of andere manier meelevert met je applicatie.terwijl met pre-compiled binaries die rechtstreeks machineinstructies uitvoeren geen afhankelijkheden hebt van 3rd party apps. Uitzondering daargelaten voor libraries maar voor een simpele hello world console app heb je dat niet nodig. Ben het wel met je eens dat flexibiliteit taal-afhankelijk is.
Tsja, maar wat wil je nou. Python-code is niet uit te voeren zonder Python.Dat er een overlap is.. ja. Daar ben ik wel mee akkoord, niet voor bijv. Linux Bash maar wel voor bijv. Python. Python wordt ook gezien als een programmeertaal alhoewel we men het wel heeft over python scripts.
Moet het per se WinForms zijn of mag een ander framework ook voor hetzelfde resultaat? Zoiets als wxphp bijvoorbeeld? Of deze, zelfs uit de PHP docs? WinForms kan uiteindelijk ook wel maar zolang daar geen bindings voor gemaakt zijn is het niet triviaal. Al je andere talen hebben daar ook gewoon bindings of een API voor voordat het te gebruiken is. Of kijk eens naar electron, waarmee je desktop apps kan maken in o.a. JS. Bijvoorbeeld Spotify is daarmee gemaakt en dat is gewoon een .exe.[...]
Prima, bouw voor mij dan maar een WinForms app in PHP die ik als standalone exe op mijn pc kan uitvoeren. Succes!
Ik zou persoonlijk kijken naar vacatures die je interesseren en daar iets bij verzinnen. Zeker als biomedische wetenschapper zou ik me goed kunnen voorstellen dat AI een interessant vakgebied is, daar heb je helemaal niks aan Angular/Vue/React en is ook .NET niet echt vertegenwoordigd.[...]
Ja.. ja akkoord. Maar mijn voorstel voor .NET en/of Java of Angular/Vue/React is gebaseerd op wat ik nu zie aan vacatures. Of de overstap daarmee moelijk is, mogelijks. Maar ik had de indruk dat TS zich aantrekkelijker wilt maken voor de arbeidsmarkt en niet per se gewoon enkel beter wilt worden in programmeren. In het geval van het laatste zou ik het ook een stap rustiger aanbevelen en hem zijn tijd laten nemen.
[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 04-08-2020 14:57 ]
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Je kan in vrijwel elke taal een hele stapel bestanden op willekeurige plekken neerplempen en toch iets werkends aan elkaar rijgen, dat is niet voorbehouden aan PHP. Ook in talen waar je een beetje gedwongen wordt "netjes" te werken kan je er ook gauw een onoverzichtelijke puinhoop van maken. Het organiseren van je code heeft niks met de taal te maken en alles met het ontwerp van je applicatie.elhopo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:29:
Het bezwaar van veel bedrijven tegen PHP is inderdaad zoals al gezegd de hobbysfeer die het uitademt. Ook het overal maar kunnen neerzetten van PHP bestanden die je willekeurig aan elkaar kan rijgen zorgt er voor dat applicaties al snel onoverzichtelijk worden. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen grote complexe en veilige systemen mee te maken zijn, of dat je geen OO kan toepassen. Dat kan met bijna iedere taal.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq