Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 11:32

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe computer gebouwd:

Nieuwe werk/hobby pc

Toen ik de pc voor de eerste keer aanzetten kreeg ik geen beeld. Ik had de monitor via DisplayPort aangesloten. De status-led van vga bleef wit branden op het moederbord, dus ik had al een idee dat er iets met de vga aan de hand moest zijn. Gek genoeg had ik net de vga kaart uit de oude machine gehaald die ik een uurtje daarvoor nog aan heb gehad dus ik wist ook dat de vga kaart niet kapot kon zijn. Na een korte zoektocht op google kwam ik er al snel achter dat ik niet de enige ben met dit probleem, helaas komt dit vaker voor. Ik heb de monitor via hdmi aangesloten en toen kreeg ik wel beeld, blijkbaar moet je in de bios bij de boot settings CSM aanzetten om te kunnen booten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88Y-J6slita-Zi3vD3u36IA_PXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtJzdu0ot7zC4OSr6zdAzLXr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels windows geinstalleerd en alles draaid goed. Ik heb de bios van het moederbord geupdate naar de laatste versie. Ik heb het ook geprobeerd met de Gigabyte GTX 1070 maar die bios update software blijft errormeldingen geven, dat lukt dus niet.

Mijn vraag is of ik hier nog iets aan kan doen? Wat veroorzaakt dit nu precies? Ik begrijp dat de vga kaart niet compatible is met het uefi bios van het moederbord? Maar wat mis ik nu? Is dit nadeling of mis ik bepaalde functionaliteit? Kan ik het gewoon zo laten of moet ik dit niet accepteren en het moederbord terugsturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0IJHLv7STw2Y8zfS36kN8PuGPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VNVRCpfGVOmlsOGGE1WnGGU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ocdaan op 02-08-2020 12:57 ]

Beste antwoord (via ocdaan op 02-08-2020 23:51)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Had je deze al geprobeerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04

br00ky

Moderator Harde Waren
ocdaan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:03:

Ik heb inmiddels windows geinstalleerd en alles draaid goed.
Wat is het probleem dan? Als het goed draait heb je toch geen problemen :+ ?
Ik heb de bios van het moederbord geupdate naar de laatste versie. Ik heb het ook geprobeerd met de Gigabyte GTX 1070 maar die bios update software blijft errormeldingen geven, dat lukt dus niet.
Welke errors? Zonder de exacte code te noemen wordt het lastig helpen.
Mijn vraag is of ik hier nog iets aan kan doen? Wat veroorzaakt dit nu precies? Ik begrijp dat de vga kaart niet compatible is met het uefi bios van het moederbord?
Lijkt mij sterk dat een relatief nieuwe kaart al niet meer zou werkeb met jouw moederbord, dus ik zou een open blik houden en niet alles hierop gooien. Vandaar mijn vraag naar de exacte error codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
haha, tsja, ik verzin het zelf ook niet, je ziet het zelf op de eerste foto in de eerste post...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/023RmeDSff6i2peZ8A8F-27Ypvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcsYWkULA98fZbnRt8oNLL9a.jpg?f=fotoalbum_large

De stappen die ik heb ondernomen om de bios te updaten van de Gigabyte GTX 1070:

Via de website van Gigabyte kwam ik op oude pagina's terrecht en de tools die daar worden aangeboden werken niet, de vga kaart wordt dan niet herkend. Ik heb de software gede-installeerd, ik kan dus niet even een screenshot maken nu.

Ik heb uiteindelijk volgende youtube tutorial gevolgd:

Dat geeft de volgende error:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X4bAJZrlfy_wF7jYOAVcKsftTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OOTzmI6538kfsEjyBEaK6OU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dzu4bHulFpFYM-HdeBE4dl4Db9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWE8Yfv62QEvNZ2gyVwm4xJu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ocdaan op 02-08-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:00

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Zal me niks verbazen dat het aan verschillende displayport versies ligt. Maar je hebt nog niet verteld wat voor scherm je hebt.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Wat is het probleem in de prakijk. Kun je je BIOS niet instellen of iets dergelijks?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, nadat compatibility mode (csm) is ingeschakeld werkt displayport wel.

Het probleem is dat de vga kaart uefi mode niet ondersteund.

In de praktijk moest ik dus eerst via hdmi compatibility mode inschakelen waarna displayport wel werkt.

De vraag is wat ik in de praktijk mis in funcionaliteit nu uefi boot (zeg ik dat goed?) Niet is ingeschakeld, de bios draaid nu in een of andere compatibily mode, dat is een beetje zuur als je allemaal nieuwe hardware koopt. Misschien moet ik maar gewoon een nieuwe gpu kopen, dan zal het ook wel opgelost zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 20:36
Ik denk dat de belangrijkste vraag nog niet beantwoord is: doet de pc nu iets niet dat je wel mag verwachten? Zijn de prestaties minder dan verwacht?

kun je achterhalen of er prestatieproblemen ontstaan door die optie te gebruiken? (test dus met optie uit via hdmi, en optie aan via dp geen verschil =geen issue. Let wel op een vergelijkbare situatie, dus zelfde resolutie enzovoorts)

Geen verschil: probleem opgelost.
Als de optie anders had geheten (e.g. 'enable dp on uefi' in plaats van compatibility mode) had je niet eens het idee gehad dat er een issue was.

Als er wel een prestatieverschil is kun je verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Er zal vast geen prestatieverschil zijn.

Mijn originele vraag was ook of ik functionaliteit mis hierdoor? Het is voor mij de eerste keer dat ik dit zo meemaak.

Maarja, je bent tweaker of niet toch ;-) Als ik voor bijna 1000 euro aan nieuwe spullen haal verwacht ik ook dat alles picobello in orde is en niet dat je allemaal rare fratsen moet uithalen om de boel aan de praat te krijgen en een bios die terug valt in een of andere compatibiliteits mode.

[ Voor 9% gewijzigd door ocdaan op 02-08-2020 22:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Had je deze al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Thanks! :) Dat is inderdaad de oplossing. Ik heb de NVIDIA update gedaan. Daarna csm uitgeschakeld in de bios van het moederbord en ik kon gewoon booten via Displayport. Dus dat is al prettig voor een volgende keer, mocht de bios settings verloren gaan om de een of andere reden dan heb ik tenminste een pc die beeld geeft via Displayport.

// De volgende stap is om csm uigeschakeld te krijgen zodat ik Windows via de UEFI kan starten. Ik begrijp dat ik daarvoor Windows opnieuw moet installeren omdat UEFI GPT gebruikt en geen MBR. Echter als ik nu CSM uitschakel zijn er geen bootable drives meer. Enig idee hoe dit op te lossen?

[ Voor 31% gewijzigd door ocdaan op 02-08-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:24
ocdaan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:55:

// De volgende stap is om csm uigeschakeld te krijgen zodat ik Windows via de UEFI kan starten. Ik begrijp dat ik daarvoor Windows opnieuw moet installeren omdat UEFI GPT gebruikt en geen MBR. Echter als ik nu CSM uitschakel zijn er geen bootable drives meer. Enig idee hoe dit op te lossen?
Uefi bootable USB stick maken voor Windows installatie, dan booten en tijdens de installatie de juiste partities aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
ocdaan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:55:
Thanks! :) Dat is inderdaad de oplossing. Ik heb de NVIDIA update gedaan. Daarna csm uitgeschakeld in de bios van het moederbord en ik kon gewoon booten via Displayport. Dus dat is al prettig voor een volgende keer, mocht de bios settings verloren gaan om de een of andere reden dan heb ik tenminste een pc die beeld geeft via Displayport.

Dat klopt uiteraard want voor UEFI GPT is een MBR niet bootable. Maar als je met je installatie usb/dvd boot moet hij ze wel vinden en kan je een UEFI partition table aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ja klopt, de windows installer ziet ze wel, ik ben nu windows opnieuw aan het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

https://www.maketecheasie...gacy-bios-uefi-windows10/

https://www.tenforums.com...fi-without-data-loss.html

Instructies om Windows 10 van BIOS naar UEFI om te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Wim-Bart op 02-08-2020 23:48 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik heb al een clean install (windows) gedaan, aangezien er nog bijna niets geinstalleerd was.

Helemaal top, de pc boot nu via DisplayPort met CSM uit en zelfs Windows start nu via UEFI, wat een feest allemaal :P

Ik dank u allen hartelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
ocdaan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:33:
Voor de duidelijkheid, nadat compatibility mode (csm) is ingeschakeld werkt displayport wel.

Het probleem is dat de vga kaart uefi mode niet ondersteund.

In de praktijk moest ik dus eerst via hdmi compatibility mode inschakelen waarna displayport wel werkt.

De vraag is wat ik in de praktijk mis in funcionaliteit nu uefi boot (zeg ik dat goed?) Niet is ingeschakeld, de bios draaid nu in een of andere compatibily mode, dat is een beetje zuur als je allemaal nieuwe hardware koopt. Misschien moet ik maar gewoon een nieuwe gpu kopen, dan zal het ook wel opgelost zijn lijkt me.
Oke, ik snap je punt. Dus momenteel werk je via compatibility mode, omdat je anders geen signaal krijgt via DP. Ik weet niet wat voor soort mode dat is, en of je dan minder mogelijkheden hebt? Ik zou niet zomaar aannemen dat je met een andere GPU dat op gaat lossen. Misschien komt het meer door het moederbord? Je geeft wel aan dat mensen het oplossen door een BIOS flash te doen, maar dat is best een vergaande methode lijkt mij.

PS. het is dus opgelost, top! Je moet het maar weten he..
synoniem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:19:
[...]

Dat klopt uiteraard want voor UEFI GPT is een MBR niet bootable. Maar als je met je installatie usb/dvd boot moet hij ze wel vinden en kan je een UEFI partition table aanmaken.
Is dat ook mogelijk met diskpart (zonder clean Windows installatie) ?

[ Voor 16% gewijzigd door Luxicon op 02-08-2020 23:54 ]

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Het is allemaal opgelost nu.

De truc was een NVidia firmware update te doen, via het linkje wat 'synoniem' gaf.

Daarna heb ik Windows opnieuw geinstalleerd met UEFI.
Pagina: 1