Dubbelglas vervangen door HR++ glas?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41
Situatie:
Halfvrijstaande woning uit 1991, afgelopen jaren na aanschaf geheel van binnen gestript en vernieuwd. Onder andere een nieuwe tegelvloer met vloerverwarming, nieuwe CV-hetel en een hybride warmtepomp.

Voorzijde woning is oostzijde, achterzijde woning met overkapping is de westzijde.

In 2018 heb ik de ramen op begane grond aan de voorzijde vervangen door HR++ glas. Dit betroffen drie ramen van 100x90cm en drie ramen van 50x90cm met een ventilatierooster. Totaalprijs was destijds €1100 inclusief plaatsen.

Ik twijfel nu om nu ook de ramen aan de achterzijde woning en de ramen op de eerste etage de vervangen door HR++ glas. Redenen voor mij om te vervangen:
- Besparing stookkosten.
- Comfort:

Problemen waar ik tegenaan loop:
- In de winter voelt het aan de achterzijde van de woning kil aan. Hier heb ik ongeveer 5,3 vierkante meter glas. Gemeten tempratuurschil tussen HR++ glas aan voorzijde en dubbelglas aan achterzijde is bijna 5,5 graad (17,5 graden versus 12 graden).

Ik moet daarbij wel aangeven dat aan de achterzijde over de gehele breedte een glasgordijn voor de ramen is geplaatst. Deze zullen waarschijnlijk ook koude tegenhouden.

- In de winter heb ik op de slaapkamers veel last van condensvorming op de ramen aan de binnenzijde. Ook als raam op kiepstand staat, zit er condens op de ramen. De radiatoren op de slaapkamers staan allemaal uit en voor de ramen zit ook weer glasgordijn.

Ik heb bij verschillende firma's offerte opgevraagd voor het vervangen door HR++ glas met ongeveer dezelfde prijzen:
- €2100 voor begane grond inclusief twee nieuwe ventilatieroosters
- €1200 voor eerste etage (4 ramen van 90x100cm) met drie ventilatieroosters, voor elke slaapkamer een.

Ik twijfel erg om wel of niet in te gaan op de offerte. Het is best veel geld, maar comfort en besparing is ook wat waard.

Wat zouden jullie mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:07
Moeilijke keus. Comfort laat zich namelijk moeilijk in euro's uitdrukken.

Als je boven de verwarming nooit aan hebt en de ramen altijd op een kier, dan heeft HR++ daar volgens mij weinig zin. Zit de condens trouwens wel binnen en niet buiten?

Als je beneden altijd een wat onaangename jou hebt, dan zou dat voor mijzelf wel reden zijn om dat te vervangen. Ook als het in bespaarde stookkosten niet uit zou kunnen, zou het comfort mij die investering wel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
De condens zit inderdaad aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Vocht aan de binnenzijde is een kwestie van meer ventileren. Heb je mechanische ventilatie in huis? Roosters boven de ramen? Ook in de winter is het verstandig om roosters open te houden. Je ademt veel vocht uit, als je alles potdicht hebt zitten in de winter dan is dat erg ongezond.

Vervangen van het oude dubbelglas door nieuw HR++ levert zeker comfort op, heb het zelf twee jaar terug laten doen: ThinkPadd in "Dubbelglas vervangen door HR++/+++"

Het kille gevoel kun je wellicht nog verbeteren door de CV-installatie beter in te regelen, zie link in m'n handtekening. Mogelijk moet de vloerverwarming lus die door je achterkamer loopt wat meer flow hebben ten opzichte van de overige lussen.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
ThinkPadd schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:16:
Vocht aan de binnenzijde is een kwestie van meer ventileren. Heb je mechanische ventilatie in huis? Roosters boven de ramen? Ook in de winter is het verstandig om roosters open te houden. Je ademt veel vocht uit, als je alles potdicht hebt zitten in de winter dan is dat erg ongezond.
Ik heb inderdaad mechanische ventilatie, maar geen punten in de slaapkamers. Ook geen ventilatieroosters in de slaapkamers, ramen staan wel op kiepstand open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 15:57
TweakersOnly schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Ik heb inderdaad mechanische ventilatie, maar geen punten in de slaapkamers. Ook geen ventilatieroosters in de slaapkamers, ramen staan wel op kiepstand open.
Heb je toevallig je deuren vervangen of laminaat of parket gelegd? In huizen met mechanische ventilatie zit meestal een kier van 2cm onder de deuren, zodat er daar ook luchtverplaatsing ontstaat (maar wel meestal met roosters in de ramen of kozijnen.

Ik woon ook in een huis van vergelijkbare leeftijd, hier was veel van het dubbelglas lek en ook de kozijnen en het sluitwerk waren slecht, daarom voor kunststof kozijnen met triple glas gegaan (meerprijs vond ik vrij gering tegenover HR++). Comfort verschil is de moeite waard. Hier hebben we juist het condens aan de buitenkant in de winter ;)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:11:

Als je boven de verwarming nooit aan hebt en de ramen altijd op een kier, dan heeft HR++ daar volgens mij weinig zin. Zit de condens trouwens wel binnen en niet buiten?
Ik vind het voor een bovenverdieping waar je niet stookt en wel ventileert het juist wél fijn om HR++ te hebben. Wij hadden eerst enkel glas, dan is de hele bovenverdieping koud ook al heb je de ramen dicht. Wil je ook nog frisse lucht moet je dus een raam open zetten. Dubbel zo koud dus. Met HR++ hoef je alleen de ramen open te houden voor het ventileren en is het per saldo een stuk minder koud ('s winters dan hé).

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier ervaringsdeskundige. Je comfort gaat er enorm op vooruit met HR++ glas. Omdat het glas veel warmer is aan de binnenkant heb je veel minder last van koudeval van je raam. Dit merk je in de winter op doordat je tocht over de vloer voelt.

Ik heb op het noorden twee grote ramen en twee kleinere in de bijkeuken ( Pak m beet 8 tot 10 m2 oppervlak ) . Alles is inmiddels HR++ glas . en het verschil is enorm!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56
Hier ook ervaringsdeskundige, wij hebben onze ramen (vanuit de bouw 1987, aluminium met dubbel glas) laten vervangen door HR++ in kunstof kozijnen (6 ramen, 7k€ 4 ramen 140x140 en 2 ramen 70x140, 5 ramen op ONO, 1 raam op WZW ). We hebben nog geen ervaring met kou (in april geplaatst) maar met deze luchten merken we dat we de hitte veel gemakkelijker buiten houden daarnaast is er minder "trek" door de kamer.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:07
Tehh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Ik vind het voor een bovenverdieping waar je niet stookt en wel ventileert het juist wél fijn om HR++ te hebben. Wij hadden eerst enkel glas, dan is de hele bovenverdieping koud ook al heb je de ramen dicht. Wil je ook nog frisse lucht moet je dus een raam open zetten. Dubbel zo koud dus. Met HR++ hoef je alleen de ramen open te houden voor het ventileren en is het per saldo een stuk minder koud ('s winters dan hé).
Vanwege de combinatie van verwarming nooit aan + ramen altijd op een kier (ook in de winter) leek het mij dat de wens van TweakersOnly vooral ook een koele slaapkamer was. En dat het glas er meer 'voor de sier' zit dan dat er de wens van warmte-isolatie zou zijn. Daarom lijkt mij in dat geval extra isolatie alleen maar weggegooid geld. (Behalve natuurlijk die paar dagen van het jaar dat het 30 graden buiten is...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:49
terugverdienen ga je het niet, blijft over comfort en eventueel verbetering van je energielabel (waardeverhoging woning lijkt me minimaal, misschien door beter label wel makkelijker verkoopbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 11:34
Ik wil even aansluiten op deze meer dan 2 jaar geleden geplaatste reactie.
Wij zitten in een dergelijke situatie en overwegen ook om ons dubbel glas welk in 1993 tijdens de bouw van ons appartement geplaatst is te vervangen door HR+/HR++.

Terug verdienen zal zelf nu gelet op de hoge energieprijzen nog steeds niet lukken maar het wordt nu steeds interessanter.
Ik kan alleen nergens vinden waar je een eventuele besparing op energieverbruik kunt berekenen.

Naast de verwachte kosten van circa € 4.000,= voor het vervangen van de ramen komen er ook nog kosten bij om de vervanging op 2 hoog uit te laten voeren en waarschijnlijk ook schilderwerk want ik had gelezen dat na vervanging ook het kozijn aan de buitenkant opnieuw moet worden geschilderd!!!

Heeft iemand een tip hoe ik kan (laten) berekenen hoeveel gas wij na vervanging per jaar zouden kunnen besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
srna513006 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:05:
Ik wil even aansluiten op deze meer dan 2 jaar geleden geplaatste reactie.
Wij zitten in een dergelijke situatie en overwegen ook om ons dubbel glas welk in 1993 tijdens de bouw van ons appartement geplaatst is te vervangen door HR+/HR++.

Terug verdienen zal zelf nu gelet op de hoge energieprijzen nog steeds niet lukken maar het wordt nu steeds interessanter.
Ik kan alleen nergens vinden waar je een eventuele besparing op energieverbruik kunt berekenen.

Naast de verwachte kosten van circa € 4.000,= voor het vervangen van de ramen komen er ook nog kosten bij om de vervanging op 2 hoog uit te laten voeren en waarschijnlijk ook schilderwerk want ik had gelezen dat na vervanging ook het kozijn aan de buitenkant opnieuw moet worden geschilderd!!!

Heeft iemand een tip hoe ik kan (laten) berekenen hoeveel gas wij na vervanging per jaar zouden kunnen besparen?
Hier staat iets, maar dat zijn allemaal generieke berekeningen

https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superlion
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 16:45
Ik ben nu bezig om het hele huis van binnenuit te laten isoleren (helaas geen spouw) maar heb diverse bouwbedrijven langs laten komen

Deze zeiden allemaal dat als ik de oude kozijnen met dubbel glas zou willen vervangen ik dat met minimaal triple glas zou moeten doen omdat het glas na de isolatie klus de zwakste schakel in het huis zal zijn qua warmte verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
Sja logisch, een plaatje pir is al snel veel beter dan elk soort glas. Als je je kozijnen vervangt zijn de extra kosten van triple voor het materiaal zelf verwaarloosbaar.
Pagina: 1