KoffieMaler restomod: 1 fase motor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Beste tweakers!

Ben sinds een tijdje bezig met het opknappen van een oude koffiemolen uit 2000. Een Mazzer Major V1:
(Niet mijne maar zo een)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0wO-2rslOpUECzIHxPXDuSIm4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VZPtbtbUKgEqOwWYYzhjHrAK.jpg?f=user_large

Allemaal relatief eenvoudige electronica, maar mijn kennis over magnetisme, AC en 1 fase inductiemotoren schiet toch te kort; kunnen jullie me helpen?

Het probleem waar ik tegen aan liep is vrij simpel eigenlijk; naar mijn weten heeft een 1 fase motor twee windingen, de main coil en auxiliary coil, welke bedoelt is om te starten.

De main coil staat gewoon (geschakeld) direct op 220.
De aux coil staat in serie met een condensator (AC-400v-20microFarad), of je die aan de fase kant zet of aan de neutraal kant vd winding bepaalt de rotatierichting.

Nu heb ik hem dus helemaal uit elkaar gehaald, foto’s gemaakt ed.

Blijkt:
De winding met lage weerstand (6.4 ohm) stond in serie geschakeld met de condensator, de winding met de hoge weerstand (12.4 ohm) stond direct aangesloten.

Ik denk dan; is hij dan nu verkeerd aangesloten of hoort het zo? Ik was iig niet de eerste daarbinnen.

Twee redenen die ik kan bedenken waarom het WEL zo zou horen;
- Een koffiemolen heeft vooral heel veel opstart kracht / moment nodig; de aux winding verzorgt dit, dus lage weerstand = meer startkracht? En gezien je toch een korte inschakelduur hebt maakt dat niet uit.

- Het is een Italiaans ding; hebben die Italianen bedacht om een dunner draad te gebruiken voor de aux winding? Dus minder windingen, minder weerstand.

De reden waarom het niet zo zou zijn is omdat alle leerboeken zeggen main coil = lage weerstand en auxiliary coil hoger, en de aux in serie met condensator.

Uiteraard is er nog de ‘probeer t gewoon’ oplossing, maar dit type maler is vrij overpowered met 650W volgens t web. Zal dus vooral gaan om temperaturen.
Als er mogelijkheden zijn om erachter te komen hoor ik dat ook graag.

Zou geweldig zijn als iemand mij hier een stapje verder mee kan brengen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:30
Ofwel een hoofd en hulpwikkeling ;)
wout123 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:12:

De main coil staat gewoon (geschakeld) direct op 220.
De aux coil staat in serie met een condensator (AC-400v-20microFarad), of je die aan de fase kant zet of aan de neutraal kant vd winding bepaalt de rotatierichting.
Daar klopt iets niet in je metingen of in je uitpluizingen van de aansluitingen.
Blijkt:
De winding met lage weerstand (6.4 ohm) stond in serie geschakeld met de condensator, de winding met de hoge weerstand (12.4 ohm) stond direct aangesloten.
Dat is verdacht gelijk aan ongeveer de dubbele weerstand, ben je niet beide wikkelingen aan het meten bij 12R ?

Je hebt namelijk motoren waarbij er eigenlijk geen verschil is tussen de wikkelingen(hoofd kan hulp zijn en andersom), en dan wordt wisselen van draairichting erg simpel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlB1c96OjduBvn2fZ-Xg3z-YgmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diwABWjGpDpGvn9bKwkUDjce.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Sine op 02-08-2020 10:28 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Sine schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:22:

Daar klopt iets niet in je metingen of in je uitpluizingen van de aansluitingen.
Met zo'n naam luister ik naar alles wat je zegt :9

En vandaar dat ik m'n redenatie even uittik, zal het nog even een keertje nazoeken.
[...]

Dat is verdacht gelijk aan ongeveer de dubbele weerstand, ben je niet beide wikkelingen aan het meten bij 12R ?
De motor heeft 6 draden. 2 daarvan zijn voor een temperatuur sensor (denk ik) - kort afgeknipt. gaan iig geen winding in maar in een ingetaped iets.

dan vervolgens 2 lichte (beige) en 2 donkere draden (bruin).
- Weerstand tussen 2 lichte = 6.4 ohm - meet nu nog een keer en flucutueert een beetje tussen 5.7 en 6.3 (?).
- Weerstand tussen twee donkere = 12.4 (kan ook omhoog schieten naar 12.7)
- Weerstand tussen licht en donker (alle combinaties): zowel verbroken en af en toe 30-38 Mega ohm.

Heb een paar maanden geleden een nieuwe meter aangeschaft (Klein Tools MM600), maar begin door al die fluctuaties toch wel te twijfelen of ik de juiste keuze heb gemaakt 8)7
Je hebt namelijk motoren waarbij er eigenlijk geen verschil is tussen de wikkelingen(hoofd kan hulp zijn en andersom), en dan wordt wisselen van draairichting erg simpel.

[Afbeelding]
Bedankt voor je uitleg en plaatje. Deze motor hoeft niet eenvoudig te worden gedraaid, en gezien de uitslag vd metingen gok ik ook niet dat hij op deze manier is opgebouwd?

Bedankt voor je hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar de motor hoeft maar 1 richting op te draaien dus lijkt het idee van een minder krachtige hulpspoel die door de condensator in fase verschoven is een prima concept.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Die condensator heeft natuurlijk ook een impendantie van 159 Ohm bij 50 Hz, dus de stroom die er gaat lopen is sowieso beperkt.

Zit er naast kleur en weerstand nog een verschil in draaddikte tussen de twee windingen?

Even een stukje rekenen op de acherkant van een bierviltje.. Aanname: de aanloopstroom is grofweg 10x de nominale stroom, dus laten we daarom de aanname doen dat de impendantie van de wikkelingen in bedrijf 10x de gemeten weerstand is. Orde-grootte.
Dan kan je de 2 opties als volgt maken
1/(1/64 Ohm + 1/(159 Ohm + 120 Ohm))=52 Ohm. ~1 kW bij 230V, waarvan het overgrote deel door de hoofdwikkeling gaat.
1/(1/120 Ohm + 1/(159 Ohm + 64 Ohm))=78 Ohm ~ 680W bij 230V, met redelijk gelijkmatige verdeling qua stroom tussen de twee wikkelingen.
Ofwel, de condensator zit, zover ik kan inschatten, inderdaad op de juiste plek in serie met de 6.4 Ohm wikkeling.
Tenzij de 6.4 Ohm wikkeling met veel dikker draad is uitgevoerd en een groot deel van het totale koper vormt.

[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 03-08-2020 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:30
@AlexanderB

Zo kun je dat niet berekenen, je hebt hier een LC kring en daar kom je er met Z = 1/ 2pi C niet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Oeh... dat is alweer ruim 30 jaar terug, iets met J berekenen....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
Er zijn toch gewoon aansluitschema's, servicemanual's etc van (en bij) mazzer te vinden? Dan staat daar toch alles in?

[ Voor 4% gewijzigd door nachtnet op 03-08-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
AlexanderB schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 03:16:
Die condensator heeft natuurlijk ook een impendantie van 159 Ohm bij 50 Hz, dus de stroom die er gaat lopen is sowieso beperkt.

Zit er naast kleur en weerstand nog een verschil in draaddikte tussen de twee windingen?
Sorry voor de late reacties; iets teveel zomerprojectjes lopen..

De impedantie in de condensator heb ik idd niet mee gerekend, kan inderdaad goed dat dit eigenlijk al genoeg 'antwoord' is op de vraag.

Voor zover ik kan zien zijn alle draden gelijk.

Even een stukje rekenen op de acherkant van een bierviltje.. Aanname: de aanloopstroom is grofweg 10x de nominale stroom, dus laten we daarom de aanname doen dat de impendantie van de wikkelingen in bedrijf 10x de gemeten weerstand is. Orde-grootte.
Dan kan je de 2 opties als volgt maken
1/(1/64 Ohm + 1/(159 Ohm + 120 Ohm))=52 Ohm. ~1 kW bij 230V, waarvan het overgrote deel door de hoofdwikkeling gaat.
1/(1/120 Ohm + 1/(159 Ohm + 64 Ohm))=78 Ohm ~ 680W bij 230V, met redelijk gelijkmatige verdeling qua stroom tussen de twee wikkelingen.
Ofwel, de condensator zit, zover ik kan inschatten, inderdaad op de juiste plek in serie met de 6.4 Ohm wikkeling.
Tenzij de 6.4 Ohm wikkeling met veel dikker draad is uitgevoerd en een groot deel van het totale koper vormt.
Onderhand al een aantal jaar geleden dat ik een rekenmachine heb aangeraakt voor ingewikkeldere dingen dan optellen en aftrekken. Het lijkt dat er dus wel echt argumenten genoeg zijn dat hij gewoon zo goed is aangesloten. We zullen het er maar op gokken. Naar mijn weten is de motor ook 650W, dus als je aanname klopt, lijkt het er allemaal best redelijk op...
nachtnet schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:39:
Er zijn toch gewoon aansluitschema's, servicemanual's etc van (en bij) mazzer te vinden? Dan staat daar toch alles in?
Aansluitschema: Ja! Van een ander model wel een kunnen vinden. Alleen deze hebben geen matchende draad kleuren, dus geen stap verder.. Service manual oid heb ik niet kunnen vinden helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
alleborgh of esw https://www.alleborgh.nl/nl/ of espressoservicewest.nl kunnen je waarschijnlijk zo aan jouw gewenste gegevens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:20
Spoel met dik draad (lage weerstand) is de hoofdwikkeling. Spoel met dun draad (hoge weerstand) is de hulpwikkeling. Die is ook maar eventjes in gebruik, alleen voor losbreekmoment op te wekken en de juiste kant op te draaien. Normaal gesproken schakel je de hulpwikkeling af zodra de motor draait. Zijn ook speciale startcondensatoren voor die een klein tijdrelais erin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Ramon 73 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:29:
Spoel met dik draad (lage weerstand) is de hoofdwikkeling. Spoel met dun draad (hoge weerstand) is de hulpwikkeling. Die is ook maar eventjes in gebruik, alleen voor losbreekmoment op te wekken en de juiste kant op te draaien. Normaal gesproken schakel je de hulpwikkeling af zodra de motor draait. Zijn ook speciale startcondensatoren voor die een klein tijdrelais erin hebben.
Dat is inderdaad wat het leerboek zegt, maargoed daar kan je niet altijd vanuit gaan, vandaar m'n topic :)

Stator heeft ook maar één draaddikte.

[ Voor 3% gewijzigd door wout123 op 06-08-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
wout123 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:59:
[...]

Dat is inderdaad wat het leerboek zegt, maargoed daar kan je niet altijd vanuit gaan, vandaar m'n topic :)

Stator heeft ook maar één draaddikte.
Dan alles aansluiten, multimeter als amperemeter op de voeding aansluiten, maaltest doen met lege molen. Dan kun je controleren of de molen in de juiste richting draait. Is de richting correct, dan vullen met goedkope bonen en proefmaling doen. Dan de stroom (Aantal ampére) in de gaten houden, max 3 Amp mag er lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Ramon 73 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Dan alles aansluiten, multimeter als amperemeter op de voeding aansluiten, maaltest doen met lege molen. Dan kun je controleren of de molen in de juiste richting draait. Is de richting correct, dan vullen met goedkope bonen en proefmaling doen. Dan de stroom (Aantal ampére) in de gaten houden, max 3 Amp mag er lopen.
Ik denk dan inderdaad dat het hierop neerkomt!
M’n multimeter gaat alleen tot Max 10A, en wellicht is startup stroom wel vrij hoog. Dus misschien even zo een inductie stroom meter regelen.

Bedankt voor de ideeen en reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
wout123 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:26:
[...]

Ik denk dan inderdaad dat het hierop neerkomt!
M’n multimeter gaat alleen tot Max 10A, en wellicht is startup stroom wel vrij hoog. Dus misschien even zo een inductie stroom meter regelen.

Bedankt voor de ideeen en reacties!
Zekering in je multimeter beveiligt het zaakje afdoende hoor. Door 12 of 14A te meten gaat de multimeter heus niet stuk, hooguit de zekering.
De Motor trekt max 3A, dus lijkt mij héél sterk dat die langere tijd boven de 10A komt.
Pagina: 1