Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een goede vervanger voor mijn Synology DS211j. Deze is niet de snelste meer en past niet in mijn 19" rack, althans niet als 19" apparaat. Dus de zoektocht naar een waardige vervanger is begonnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment een Synology DS211j, met 2 schijven van elk 2TB. Deze staan in RAID 1 waardoor er netto een opslag van 2TB is. Deze begint inmiddels vol te raken, dus ook daar moet een upgrade plaatsvinden.
Verder heb ik dit 19" rack hangen: https://www.netwerkproduc...xh-600x450x500-zwart.html

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat ik op zoek ben naar een vervanger van een NAS ben ik op zoek naar een NAS. Alleen in een ander jasje. Ik zit niet vast aan Synology dus er zijn opties.

Omdat ik een maximale inbouwdiepte heb van laten we zeggen 350mm is de keuze beperkt. Nu heb ik wat rondgekeken en van de 3 grote merken zijn er een paar modellen die passen. Ik zoek alleen de 1U apparaten waar 4 schijven in passen.
Synology: pricewatch: Synology RackStation RS819
Qnap: pricewatch: QNAP TS-451DeU-2G en https://tweakers.net/netw...u-2g_p712781/vergelijken/
Netgear: pricewatch: Netgear ReadyNAS RN2304

Wanneer er nog suggesties zijn voor andere merken of types houd ik me aanbevolen.

Dit zijn de modellen die alleen geselecteerd zijn op de inbouwdiepte. Verder heb ik niet naar de specificaties of prijzen gekeken, hoewel die uiteraard net zo belangrijk zijn.

Link aggregation is een optie, de NAS komt direct onder de Ubiquiti switch te hangen waar voldoende poorten op beschikbaar zijn en waar LA mee mogelijk is. Altijd leuk om daar mee te spelen natuurlijk.

Wat de NAS bij mij doet
De NAS maakt Time Machine back-ups van 2 MacBooks hier in huis.
De NAS bewaart een zooi bestanden voor me die voor mij de moeite van het bewaren waard zijn.
De NAS wordt heel af en toe gebruikt om bestanden voor derden op beschikbaar te maken voor download, wanneer ik weer eens data heb gered van een computer.
De NAS staat 24/7 aan, geen gedoe en gewoon paraat wanneer ik dat nodig heb.
De NAS wordt NIET gebruikt om veelvuldig te downloaden, als DLNA server te dienen of andere diensten op te draaien. Eigenlijk puur opslag en zo links en rechts eens een account met wat aangepaste rechten.

Uiteraard heb ik nagedacht over een zelfbouw NAS met XPEnology. Ik heb daar geen ervaring mee en ik heb geen idee hoe goed de betrouwbaarheid is van zo'n apparaat.

Wat mag het kosten?
Voor de NAS alleen, dus zonder schijven, ben ik bereid om tot een eurootje of 700 te gaan, plusminus. Volgens mij is er voor dat geld al iets moois te krijgen. Dit bedrag is exclusief de schijven die er in moeten komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor dat geld kan je geen goede zelfbouw maken en ook geen goed rackmount NAS vinden helaas.
Ik denk dat de beste optie is een shelf gebruiken en je bestaande NAS voorzien van grotere schijven. Eerst een vervangen, RAID rebuilden, dan tweede vervangen en weer rebuilden, daarna storage expansion op de extra ruimte doen en je bent klaar. Neem bijvoorbeeld de kleinere rackmount spullen die te krijgen zijn:

pricewatch: Netgear ReadyNAS RN2304

Die is al te diep om in je rack te passen zodra je er kabels in plugt, ook als je met haakse stekkers gaat werken. Wat nog net wel kan is als er genoeg warmte afvoer is en je een rackmount versie kan vinden met stekkers aan de voorkant; dan kan je namelijk de ruimte tussen de voorkant en de deur nog gebruiken. Mooi is het niet, maar dat werkt dan net wel.

In het verleden gedaan met SuperMicro rackmounts, die zijn in ~290 mm te krijgen met stekkers aan de voorkant waardoor je net onder de ~360mm blijft als je stekkers en airflow er bij berekent. Kost wel wat meer.

Dit alles aangenomen dat je je kast tegen een muur gemonteerd hebt en geen verlenging gebruikt hebt ;-)

[ Voor 59% gewijzigd door johnkeates op 02-08-2020 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dan zou ik er eerder voor kiezen om de NAS iets naar voren te monteren door middel van een paar beugels, die zijn vast te krijgen (en anders wel zelf te maken).

De inbouwdiepte is ongeveer 370mm aldus de website waar het rack gekocht is. Als een NAS dan 308 is, exclusief stekkers dan denk ik dat met een haakse stekker dit toch moet passen.

Airflow ben ik niet zo bang voor, de NAS komt onderin te hangen, de netwerkspullen hangen bovenin. De warme lucht kan dus prima weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik had nog zó gekeken... Niet goed dus.

Inmiddels is de selectie een stuk kleiner geworden:
* De Netgears vallen af: 1 is al een paar jaar oud en verder is het OS niet heel erg logisch voor mijn idee. Ik heb het een en ander uitgevogeld via de demo pagina van Netgear.
* De Qnap 431 is ook afgevallen omdat de 451 meer biedt voor een geringe meerprijs.

Blijven over: de Synology RS819 en de QNAP TS-451DeU-2G.

Ik neig naar de Qnap.
* OS is lekker snappy, wat ik in ieder geval op mijn huidige Synology mis. Afgelopen jaar heb ik ook met een Qnap 2 bay NAS gespeeld, welke nu bij moeders in de meterkast staat te pruttelen. Is was blij verrast met de snelheid van het OS op dat apparaat, terwijl het ook niet meer de nieuwste was.

Tenzij er nog punten zijn die de Synology écht mee heeft ben ik eigenlijk wel uit mijn zoektocht vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:52
Geen echte ervaring met Qnap, maar dat het is niet meer snappy draait op een model van 9 jaar oud wat toen al aan de onderkant van het spectrum gepositioneerd werd is niet vreemd.

Wel ervaring met de RS modellen van Synology en die voldoen meer dan voor wat je er mee wilt. Ervaring is wel dat ze door de kleine fans niet zo stil zijn, geen idee of dat belangrijk voor je is, maar wellicht het vermelden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Fans kunnen, afhankelijk van de connectoren waar ze mee vast zitten, vervangen worden door Noctua modellen. Dat heb ik ook gedaan met de fans in mijn Ubiquiti USG Pro, die dingen maakten ook aardig wat herrie. Daarbij hangt mijn rack tussen de mechanische ventilatie en de CV-ketel in dus het geluid valt niet zo op.
Pagina: 1