2 NUCjes starten niet meer vanzelf naar OS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Edit:
Vraag me niet hoe, maar vanochtend bootte ze allebei gewoon op! Ze hebben niet uitgestaan, stroom is er niet vanaf geweest, en er is niets veranderd tenzij dat ik slaapwandel of zo. Reboot vanochtend en ze booten gewoon. Halve dag met dit gespook bezig geweest ..... |:( 8)7 :?
---------------------------------------------------------------------------------------

NUCjes zijn DC3217IYE, i3 dingetjes. Zit 16GB geheugen in en een M2 SATA diskje van 240GB.

Na een herinstallatie (daarvoor bootte ze feilloos) willen ze geen van beiden meer uit zichzelf doorstarten naar het OS.

Het probleem is dus: Ik moet F10 drukken (boot menu) en de interne HDD kiezen zodat deze opstart. Van zichzelf kiest hij niet meer de eerste disk ondanks dat deze wel (als enige) in de lijst staat. Als er een USB stikkie in zit die kan booten, boot de NUC wel door (mits USB boot aan staat natuurlijk).

Ik werk vrijwel exclusief met Arch Linux en dus ook op deze NUCjes. Ze ondersteunen legacy BIOS en UEFI boot. Ik heb ondertussen onder andere het volgende al geprobeert:

BIOS naar factory defaults
BIOS geupdate naar laatste versie
Legacy mode met msdos partitie indeling
UEFI met gpt
UEFI met en zonder secure boot
Willekeurig allerlei settings gewijzigd omdat ik het niet meer snap
Reset naar factory defaults
Terug naar legacy mode

Allerlei OS'sen getest: CentOS 8, Fedora 32 (Server), Ubuntu 20, ESXi 6.7 en 7.0.

Nu weer gewoon Arch.

Met allemaal is het hetzelfde: geen boot device gevonden. Als ik F10 druk voor het boot menu en de enige disk kies, boot tie vrolijk naar het OS.

Ik word er helemaal gek van! Die dingen zijn bedoelt als headless mini servertjes maar ik moet nu continue met kabeltjes in de weer om een scherm aan te sluiten als zo'n ding moet booten :'( .

Iemand die mij uit dit lijden kan verlossen?

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door InflatableMouse op 02-08-2020 08:54 . Reden: spontaan verholpen! ]