digibeet wil nas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astrid de
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-08-2020
Als digibeet heb ik iets gelezen over NAS. Ik ben niet vaak thuis en wil graag online mijn foto's opslaan op de NAS. deze staan nu op mijn telefoon en ik wil ze altijd kunnen opvragen.

Ook een backup van mijn MacBook Air die ik vaak bij me heb wil ik daarop zetten.

Is dat mogelijk?

zo ja, welke type adviseren jullie dan, en is dit voor mij zelf op te starten. (Ik leer snel!)

budget: 500,00

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een NAS is geen backup. Zolang die in hetzelfse huis staat, is een beetje inbraak, brand, water dus meteen vernietiging van alle gegevens. :)

Maar, een budget van 500€ is een 2-bay NAS met bruto maximaal 8TB storage. Geen idee hoeveel opslag je nodig hebt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je beter cloud storage nemen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Astrid de Kan prima met de pricewatch: Synology DS220+

Dan nog 2 Harde schijven bijvoorbeeld Western Digital RED afhankelijk van hoeveel ruimte wilt en nodig hebt.
https://tweakers.net/inte...pVsjI1APKKMpNTfTPzlKwMagE

Je kan dan TimeMachine Backups op de NAS laten maken. Synology heeft heel veel apps voor foto's en synchronisatie dus dat is geen probleem.

Neem er een C2 abonnement bij en dan staat je data ook gelijk in de cloud mocht de Nas gestolen worden of het huis afbranden.

https://c2.synology.com/nl-nl/backup#tab_plan

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 01-08-2020 19:47 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

Een NAS is wel degelijk aan backup. Zeker in het scenario wat TS schetst waar de Macbook mee op reis gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Croga schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:46:
[...]

Een NAS is wel degelijk aan backup.
En daar gaan we weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Elke NAS kan wel doen wat je graag wil; die wensen zijn basic. Met alleen de NAS ben je er niet want die komen zonder schijven dus houd daar rekening mee.

Qua NAS persoonlijk goede ervaringen met Synology. Maar je kan ook kijken naar merken als bijvoorbeeld Qnap of Asustor.

Schijven van WD uit de Red-lijn zijn prima. Kijk dan wel of deze op basis van SMR of CMR zijn. CMR heeft de voorkeur.
nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voortaan te melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Croga schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:46:
[...]

Een NAS is wel degelijk aan backup. Zeker in het scenario wat TS schetst waar de Macbook mee op reis gaat.
Network Area Storage. Oftwel, netwerkopslag. Dus net als lokale schijf, maar dan beschikbaar via het netwerk. Je kunt dat wel als backup gebruiken, maar je kunt dat ook als basisstation gebruiken voor al je bestanden. Om daar wel vervolgens een backup van te maken (dat dan dus niet het hoofddoel is)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het Online Backup Topic is inderdaad de tegenhanger

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astrid de
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-08-2020
Luxicon schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Network Area Storage. Oftwel, netwerkopslag. Dus net als lokale schijf, maar dan beschikbaar via het netwerk. Je kunt dat wel als backup gebruiken, maar je kunt dat ook als basisstation gebruiken voor al je bestanden. Om daar wel vervolgens een backup van te maken (dat dan dus niet het hoofddoel is)
op de laptop gebruik ik numbers en pages en op de telefoon excel en word. Kan dat dan ook op de NAS gecombineerd worden? Nu is dat ook al lastig omdat ik iedere keer een excel bestand moet maken op de MacBook. als ik de nas als basisstation gebruik is dat wellicht makkelijker? begrijp ik dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als je daar je bestanden opslaat, in plaats van op je telefoon en / of laptop, dan zou je die bestanden kunnen gebruiken via zowel de laptop als via jouw mobiel. Voor jouw mobiel zul je een app nodig hebben om toegang te krijgen, daar weet ik het fijne niet van. Op de iPhone kan dit bijvoorbeeld met iCloud.

Onderstaande video is een voorbeeld van hoe dat eventueel gedaan kan worden:

Aangezien je toegang wil als je op reis bent, wordt het iets lastiger. Want op dat moment ben je namelijk niet verbonden met het thuisnetwerk. Om toegang te krijgen zou je nog wat anders moeten instellen / configureren, om verbinding met het thuisnetwerk te krijgen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Astrid de schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

op de laptop gebruik ik numbers en pages en op de telefoon excel en word. Kan dat dan ook op de NAS gecombineerd worden? Nu is dat ook al lastig omdat ik iedere keer een excel bestand moet maken op de MacBook. als ik de nas als basisstation gebruik is dat wellicht makkelijker? begrijp ik dat goed?
Op de Macbook installeer je Synology Drive (Dan synct hij al je gewenste mappen met de NAS)
Op je mobiel gebruik je de app DS Cloud om je mobiel te syncen met NAS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:31

L0g0ff

omg

Als het echt alleen gaat om foto's dan zou ik inderdaad geen NAS kopen en je budget in een cloud dienst stoppen.

Waarom wil je eigenlijk een NAS?

Zelf gebruik ik de mijne ook als keepass db, contacten, agenda, pihole, chat server & download station.

Backup doe ik met een C2 dienst. Die is best wel aan de prijs.

Als je een C2 dienst afneemt dan zou je ervoor kunnen kiezen om een single disk nas. Scheelt aanzienlijk in de kosten.

Als je een NAS aan wilt schaffen dan kun je het beste naar een synology kijken. Ik heb ervaring met qnap en zelfbouw maar er gaat niks boven synology (mijn mening).

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Astrid de schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

Als je ook een iPhone hebt dan kun je via iCloud en 'Files' gewoon waar ook ter wereld bij je bestanden, daar heb je geen NAS voor nodig.

Foto's op je telefoon en je Mac kun je gewoon naar elkaar synchroniseren zonder tussenkomst van een NAS.

Als je telefoon geen iPhone is dan denk ik dat je het budget van 500 euro beter kunt besteden aan een iPhone SE en dan heb je precies wat je wilt.

Als je graag een backup wilt maken van je MacBook, dan wil ik twee dingen aanraden:

1. Koop een externe USB SSD (geen harde schijf) die minimaal even groot is als de opslag capaciteit van je laptop en gebruik TimeMachine voor backups (standaard op Macs aanwezig).

2. Overweeg om een cloud-backup dienst te nemen zoals Backblaze (zelf goede ervaring mee). Is je data ook veilig bij brand/diefstal.

Ik zie zelf niet helemaal waarom een NAS voor jou een goede toepassing is. Vanaf een NAS werken is prima, maar dan moet je ook weer een backup maken van die NAS, dus dat moet je ook regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 01-08-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA

Verder mis ik een hoop eigen inzet. Welke NASsen of andere oplossingen heb je zelf in gedachten? Aankoopadvies begint altijd bij een eigen voorzet, anders kan je net zo goed de eerste de beste elektronicazaak binnen lopen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34

Lancer

What the......

Zowieso zou ik een NAS die vanaf buiten beschikbaar moet zijn afraden voor elke digibeet. De gekoppelde gevaren voor de data en de rest van de apparaten in huis (inc. de telefoon en de macbook) is veel te groot.

Met alleen regulier patchen ben je er niet.

In geval van MacBook en iPhone zou ik inderdaad voor een paar euro per maand een icloud abonnement nemen. Koop er een grote USB harddisk bij om eens per kwartaal of half jaar een externe backup te maken en leg die vervolgens ergens veilig weg.

Niet vergeten multi-factor authenticatie aan te zetten voor iCloud!

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

(jarig!)
@Astrid de
Waarom gebruik je niet gewoon iCloud? Dit zit al ingebakken in je MacBook en werkt feilloos. (En als je een iPhone hebt is het al helemaal de meest logische keuze). Je kan dit zelf checken onder de instellingen van je MacBook onder het knopje iCloud.

Je kan je volledige MacBook backuppen in iCloud en al je bestanden synchroniseren tussen je iPhone en MacBook. Ik betaal zelf €2,99 per maand voor 200GB, met jouw budget heb je daar 14 jaar iCloud voor :p

Ik zou voor wat tekstverwerken in pages, Numbers, Excel en het opslaan van foto’s niet beginnen aan een NAS.

[ Voor 34% gewijzigd door Wootism op 02-08-2020 08:46 ]

Pagina: 1