Advies voor netwerk gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-07-2023
LS,

In mijn netwerk thuis wil ik een Pi-Hole toevoegen, inmiddels heb ik die al draaien op een VM binnen proxmox in een NUC, de NUC gebruik ik primair als server voor Home Assistant, en daarnaast nog enkele VM's voor wat testen/uitproberen en dergelijke.

Nu heb ik getracht in mijn Ziggo modem/router ( UPC Technicolor TC7200.U) het DNS adres handmatig in te vullen, en dat lijkt via LAN goed te werken, maar via W-LAN krijg ik een verbindingsfout, "geen internet" geeft de verbinding aan.
Ik gebruik de W-LAN van de Ziggo modem/router, dus op dit moment geen afzonderlijk acces point, ik ervaar weinig tot geen verbinding problemen met het W-LAN,

Als Switch gebruik ik nu een (oude) HP 2524, maar die wil ik vervangen, eventueel ook voor een managed switch.

In het netwerk zijn de gebruikelijk zaken als laptops, smartphone, tablet, HomeAssistant server (pet port forewarding in de router), Sonos, Chromecast, Luftdaten sensor, etc aangesloten welke verbinding met "buiten" nodig hebben.

Verder draai ik in mijn netwerk wat "smart home" apparaten die alleen intern communicatie hebben zoals meerdere MySensors gateway's(lan), Open Therm gateway(lan), Meye/Rasp-pi camera's(lan/wlan) etc.
Daarnaast heb ik nog een NAS draaien, die wil ik wel op de laptops kunnen benaderen, maar hoeft niet naar buiten open te staan.

Nu vroeg ik mij af wat de beste optie is voor deze situatie, bijvoorbeeld:
  • Alles bij hetzelfde houden en de Pi-Hole op een losse Pi (eventueel laten draaien als DHCP server) (via LAN). En dus alles op één gezamenlijk netwerk.
  • Alles bij hetzelfde houden, alleen een los accespoint toevoegen voor W-LAN, en de Pi-Hole op een losse Pi laten draaien als DHCP server (via LAN). En dus alles op één gezamenlijk netwerk.
  • Een los accespoint toevoegen voor W-LAN met meerdere netwerken (Gasten,laptop/smartphone, Smart-Home) en de Pi-Hole op een losse Pi laten draaien (via LAN). En dan voor de internet te verbinden apparatuur een eigen VLAN, en ook een eigen VLAN voor smart home .
  • een heel andere optie welke beter is voor deze situatie.
Ik ben geen ICT-er, heb wel wat basis kennis van netwerken, maar ook weer niet zoveel dat ik alle ins en outs weet.

En ik snap dat ik een tweede LAN adapter voor de NUC nodig heb om met het tweede V-LAN verbinding te kunnen maken.

Graag jullie advies voor deze situatie, en daar dank ik jullie uiteraard alvast voor, en stel het ook erg op prijs!

Beste antwoord (via dzjr op 17-08-2020 21:48)

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Het is in de praktijk waarschijnlijk lastig om een VLAN toe te voegen met gebruik van een standaard Ziggo-router. Daarop moet namelijk een extra interface of een extra static route naar het tweede subnet worden toegevoegd, wat voor zover ik weet allebei onmogelijk is.

Ik zou niet weten waarom je Pi-Hole wel werkt voor bekabelde computers maar niet voor wireless clients. Kan je het IP-adres ervan pingen? Staat er een "client isolation"-optie of iets dergelijks aan in de router?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Het is in de praktijk waarschijnlijk lastig om een VLAN toe te voegen met gebruik van een standaard Ziggo-router. Daarop moet namelijk een extra interface of een extra static route naar het tweede subnet worden toegevoegd, wat voor zover ik weet allebei onmogelijk is.

Ik zou niet weten waarom je Pi-Hole wel werkt voor bekabelde computers maar niet voor wireless clients. Kan je het IP-adres ervan pingen? Staat er een "client isolation"-optie of iets dergelijks aan in de router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-07-2023
LanTao schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:51:

Dank je wel voor het meedenken,
ik heb inmiddels een behuizing voor een Pi Zero met ethernet hat geprint, dus ik ga het zo gewoon proberen.