Aangezien we thuis internet via de kabel hebben, een hoop gedeelde bestanden / printer, lijkt het me heel handig om een centrale server neer te poten.
Aangezien een aantal struikelblokken en dingen die ik tegenkwam in de search heb ik meerdere vragen
1. Zoals ik al zei wordt het een complex netwerk. Om de snelheid voor het netwerk optimaal te houden heb ik bedacht dat er 3 netwerkkaarten in de server moeten. Verdeling als volgt:
Nic 1 : Internetaansluiting
Nic 2 : Interne netwerk 10 Mbit
Nic 3 : Interne netwerk 100 Mbit
Waarom? Simpel, mijn pc en de toekomstige server zijn de enigste met 100 Mbit netwerkkaartjes, aangezien de plaatsen van de pc's in het huis kan er maar 1 utp kabel van beneden, waar de server komt te staan, naar boven, waar mijn pc staat. Het feit dat er maar 1 utp kabel naar boven kan is omdat de gaten door de plafonds te klein zijn, en niet groter kunnen
Schetsje van het netwerk zoals ik het heb bedacht :

Hierbij is, staat etc :
Pc 1 : Staat beneden, werkstation, 10 Mbit
Pc 2 : Staat beneden, werkstation, 10 Mbit
Pc 3 : Server, staat beneden
Pc 4 : Staat boven, werkstation 100 Mbit
Pc 5 : Staat boven, werkstation 10 Mbit
Hub : 10 Mbit hub, staat beneden
Switch : 10/100 Mbit switch staat boven
Vanaf de server loopt er via de 100 Mbit netwerkkaart een utp kabel naar boven naar de switch, zodat beide pc's boven ook aan het netwerk hangen. Op de 10 Mbit nic hangt de 10 Mbit hub die de 2 pc's onder met het netwerk verbind.
Nou is dus de vraag of dat deze 5 pc's elkaar allemaal gaan zien of niet ?
Aangezien ik momenteel het geld niet heb ga ik voorlopig geen 100 Mbit hub, switch of extra netwerkkaarten aanschaffen.
2. Ik wou deze NT server ook domaincontroller laten worden, maar nou las ik in een topic ergens iets dat je dat bij een server die internet deelt niet moet doen, mijn vraag luidt dan ook, waarom niet?
Dat was het voorlopig ff ....
Aangezien een aantal struikelblokken en dingen die ik tegenkwam in de search heb ik meerdere vragen
1. Zoals ik al zei wordt het een complex netwerk. Om de snelheid voor het netwerk optimaal te houden heb ik bedacht dat er 3 netwerkkaarten in de server moeten. Verdeling als volgt:
Nic 1 : Internetaansluiting
Nic 2 : Interne netwerk 10 Mbit
Nic 3 : Interne netwerk 100 Mbit
Waarom? Simpel, mijn pc en de toekomstige server zijn de enigste met 100 Mbit netwerkkaartjes, aangezien de plaatsen van de pc's in het huis kan er maar 1 utp kabel van beneden, waar de server komt te staan, naar boven, waar mijn pc staat. Het feit dat er maar 1 utp kabel naar boven kan is omdat de gaten door de plafonds te klein zijn, en niet groter kunnen
Schetsje van het netwerk zoals ik het heb bedacht :

Hierbij is, staat etc :
Pc 1 : Staat beneden, werkstation, 10 Mbit
Pc 2 : Staat beneden, werkstation, 10 Mbit
Pc 3 : Server, staat beneden
Pc 4 : Staat boven, werkstation 100 Mbit
Pc 5 : Staat boven, werkstation 10 Mbit
Hub : 10 Mbit hub, staat beneden
Switch : 10/100 Mbit switch staat boven
Vanaf de server loopt er via de 100 Mbit netwerkkaart een utp kabel naar boven naar de switch, zodat beide pc's boven ook aan het netwerk hangen. Op de 10 Mbit nic hangt de 10 Mbit hub die de 2 pc's onder met het netwerk verbind.
Nou is dus de vraag of dat deze 5 pc's elkaar allemaal gaan zien of niet ?
Aangezien ik momenteel het geld niet heb ga ik voorlopig geen 100 Mbit hub, switch of extra netwerkkaarten aanschaffen.
2. Ik wou deze NT server ook domaincontroller laten worden, maar nou las ik in een topic ergens iets dat je dat bij een server die internet deelt niet moet doen, mijn vraag luidt dan ook, waarom niet?
Dat was het voorlopig ff ....