Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nassim84
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-05 22:50
Goedemiddag allemaal,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op het plaatsen van zonnepanelen en heb inmiddels een aantal offertes binnen. De offerte die momenteel mijn voorkeur heeft is de volgende:

- 29 x Canadian Solar 320 Wp Full Black Hidm zonnepanelen totaalvermogen van 9.280 Wattpiek
- 29 x SolarEdge P370 optimizer optimizer
- 1 x SolarEdge Type: SE8K E-series 3 Fase omvormer
- Montagemateriaal: SolarConstruct montagesysteem

In onderstaande opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsoOKdA1l_aleRRuHld1eI3-VWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XzI78TEb6QnFzoSiiTKXGsyq.png?f=user_large

Volgens de offerte zou een jaarlijkse productie worden behaald van 8.963 kWh. Dit alles voor een prijs van 7.216,29 euro (excl BTW).

Graag zou ik jullie advies ontvangen over bovenstaande offerte en opstelling van de panelen.

Bij voorbaat dank voor de reacties!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 10:06
Da's een behoorlijke set. Verbruik je ook echt zo veel? En ga je het zelf plaatsen?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nassim84
Ja aan de woning zit een winkel die overdag redelijk wat stroom verbruikt. Afgelopen jaar zat het stroomverbruik op 7500 kWh en er is inmiddels een airco bijgeplaatst dus ik verwacht dat dit omhoog gaat de komende tijd.

De offerte was inc montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
De prijs is denk ik ongeveer marktconform voor SolarEdge en een leverancier die een verkoper stuurt om de boel te bekijken.

Op de foto lijkt je schaduw van een boom ten westen te hebben?
Is die van jou / kan die weg?

In de ochtend geen schaduw op de 13 zuidpanelen?
13 P370 optimisers is namelijk vrij krap per richting bij een 3 fase omvormer. Maar als ze geen schaduw hebben in de ochtend is het niet erg.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxwarmerdammer
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-12-2020
Ik zou niet adviseren om boven je eigen gebruik te gaan. Zeker niet gezien de toekomst met afbouw salderen. Ik zou ook nog even naar de zonnepalen kijken. Zijn voor de prijs betere op de markt.
Succes Max

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@maxwarmerdammer
Welkom op tweakers Max.

Heeft topicstarter op 10 februari meer of minder opwek dan zijn gebruik?
En op 11 februari?
Met andere woorden...het meer wegleggen dan eigen gebruik heeft tot gevolg dat je langer kan genieten van eigen zonnestroom, gedurende het jaar.
Dat salderen er af gaat, staat dus los van jaaropwek, maar vast aan direkt verbruik.

Welke panelen zijn beter voor die prijs?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxwarmerdammer
Ik zou zelf voor de zonnepanelen gaan met aantoonbaar betere kwaliteit en ook garanties die je kunt verhalen wanneer de installateur niet meer zou bestaan. Sunpower, Solarwatt. Sonnenstromfabrik, LG of REC vind ik zelf na een lange analyse de betere zonnepanelen. Ze zullen wat duurder zijn dan de Canadian Solar. Maar Canadina solar behoort tot de Chinese fabrikanten die er niet zo goed voor staan. Wanneer je dan voor goedkopere Chinese panelen wilt gaan, dan zou je kunnen kijken naar Longi. Al heb ik zelf de voorkeur voor de eerst genoemde.

Suuces
Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@maxwarmerdammer

Ieder z'n eigen voorkeur, ik houd in geval van zonnepanelen liever de helft van het geld in mijn zak en koop wat nieuws als blijkt dat de boel kapot is en ik geen garantie krijg.

Garantie is gewoon een soort verzekering, dat betaal je erbij bij aanschaf. En wanneer je het nodig hebt is het maar afwachten of er een oplossing komt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxwarmerdammer
ja klopt ieder zijn eigen voorkeur! Al heb ik wel veel verhalen gelezen en gehoord van installaties die al binnen 5 jaar problemen gaven. Het is nog steeds een investering die je na 6 of 8 jaar terug verdient. Hierna ga je rendement maken. Ik kijk toch met name naar de kans op het meeste rendement. en neem liever wat minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nassim84
Bedankt voor de reacties!

@busscherski
Er staat idd een boom bij de buren in de tuin. Helaas zie ik het niet gebeuren dat deze op korte termijn verwijderd wordt. Mogelijk dat ik de panelen langs de nok van het dak laat leggen om schaduw zoveel mogelijk te voorkomen. Op het dak gericht op het zuiden zit geen schaduw.

Wat betreft de optimizers zit er achter ieder paneel 1. Bedoel je dat hier zwaardere optimizers onder zouden moeten 😅?

@maxwarmerdammer
Wat betreft de iets hogere opwek, ik verwacht in de toekomst ook meer te gaan gebruiken, bv airco unit erbij en daarmee bijverwarmen in de winter en waarschijnlijk ook overstappen naar elektrisch rijden.

Het voordeel van deze offerte was voor mij vooral het grote aantal panelen ten opzichte van de prijs. Nou snap ik best dat dit ergens vandaan zal moeten komen en de kwaliteit van de panelen waarschijnlijk iets minder zal zijn dan bv Europese/Japanse merken... Maar mag toch wel hopen dat ze iig 10 jaar functioneren?!?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Qua optimisers, ik denk dat P370 net genoeg is. Dus het is goed. Maar dan moet je niet besluiten om ipv 13 bijvoorbeeld slechts 10 panelen te leggen richting zuid want dan krijg je optimiser clipping, dat is verder niet schadelijk voor de optimiser oid maar je verliest dan een beetje opbrengst.

Ik zou zelf juist niet te weinig opwekken. Dus je stijgende energieverbruik van de komende jaren alvast installeren nu. Later bijleggen kost nog een keer installatiekosten en een nieuwe omvormer dus een paar extra heb je nu relatief goedkoop. Hoeveel ga je verwarmen / koelen met de airco? Wanneer komt die elektrische auto en hoeveel km/jaar?
Dat zou ik er alvast bij leggen. De eerste jaren kun je een overschot overigens nog verkopen voor ongeveer 10 cent / kWh bij de juiste energieleverancier dus je verliest er niets mee.

Pagina: 1