[PV] Maximaal aantal panelen per m2 op overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:16
De bedoeling is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de oppervlakte van het platte dak van onze overkapping.

De afmetingen zijn 3150mm breed en 4950mm lang. En is met de korte kant op het zuiden gericht. Wat schaduw betreft is dat alleen aanwezig recht achter op het dak wat niet heel veel is. Foto is omstreeks 11 uur genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXJ0fHsdNYwBqee9GUEg6KehBdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDnAo3Iatt6LMWzhpt6kkLyc.jpg?f=fotoalbum_large

Om zoveel wattage te halen zit ik zelf te denken aan een oost west opstellingen. Echter is de breedte daar net een beetje het probleem. Veel panelen zijn net te groot om een oost west te maken en binnen de 3150mm te vallen. Inmiddels ben ik belandt bij de Panasonic HIT250. Dit paneel is niet zo heel groot en met name een lengte van 1580mm zou dit net moeten passen. Met een optimale hoek van 10 tot 15 graden. Voorkeur gaat uit naar 15 graden zodat ik nog iets speling heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2fbIplTmPT38E80wlO81uFBQEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmP5VqnxZuLNUlQpoVnYr866.jpg?f=fotoalbum_large

Paneel is 798mm breed en met deze opstelling kunnen er 6 dakjes achter elkaar. Wat resulteert in 12 panelen van 250 Watt en dus een totaal van 3kW.

Nu gaat het dus voor namelijk om de afmetingen van de panelen (uiteraard in combinatie van het vermogen). Ik heb helaas nog geen website kunnen vinden waar netjes alle specificaties opgesteld staan en waar je op kunt filteren. (wellicht een idee voor tweakers?)

Nu heb ik wel hier op tweakers al best creatieve opstellingen gezien dus de vraag is ook of er iemand nog een betere opstellingen weet om nog meer vermogen per m2 te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zit met name met de verkrijg baarheid denk ik van de 250 Wp panelen.

Kun je deze niet platleggen (1a2 tegel eronder voor het vuil en een beetje kantelen)
9x https://www.winkelman-zon...an-p/51646/?display=tiles
1590 x 3 = 4770
1053 x 3 = 3159

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 08:23
Precies wat @AUijtdehaag zegt. 3*3 plat op dak geeft krap 3kw. Daar kan geen oost west tegenop

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:54:
Je zit met name met de verkrijg baarheid denk ik van de 250 Wp panelen.
Helemaal mee eens ze worden wel steeds zeldzamer heb ik al gemerkt. Maar ze zijn er (nu) nog wel.
Kun je deze niet platleggen (1a2 tegel eronder voor het vuil en een beetje kantelen)
9x https://www.winkelman-zon...an-p/51646/?display=tiles
1590 x 3 = 4770
1053 x 3 = 3159
Nooit aan plat neerleggen gedacht maar dat kan uiteraard ook. Heb er nooit aan gedacht omdat ik van mening was dat het rendement niet zo heel geweldig was.

Dus eigenlijk als ze onder 1 graden liggen zodat het vuil er van af kan spoelen is dat al voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op een platdak, maakt het allemaal niet zo heel veel uit voor de produktie, welke richting of hoek ze liggen.

Je zal ze nog steeds wel regelmatig moeten schoonmaken maar alle panasonic panelen hebben een gootje.
Dus vuil spoelt er dan wel makkelijker af. (vandaar een lichte helling)

Maar als jij nog 12x 250 kan vinden is het ook prima wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: https://eu-solar.panasonic.net/solar/nl/images/Waterdrainage_4134x3661_rdax_478x423.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Weer wat geleerd.

Moet zeggen dat plat neerleggen mij ook wel aan spreekt. Dat is ook wel iets makkelijker te monteren. Voor de oost west opstellingen zou ik ook al iets opmaat moeten maken om ze te kunnen monteren.

Voor plat neerleggen is dat natuurlijk een stukje makkelijker een een licht helling met een paar tegels is ook zo gemaakt :). Plus ook dat ze dan nog minder in het zicht liggen. Ga hier zeker eens verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Let wel even op welke omvormer je neemt met de panasonic panelen.
Die 330 Wp hit kuro leveren 59 Vmpp.
Niet elke omvormer waardeert 539 Vmpp, dus dan moet je naar 2 stringen.

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
kies nieuw project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Plat heeft een prima rendement, in jouw situatie komt het op 87%.

Afbeeldingslocatie: https://www.zwiebelfam.nl/wp-content/uploads/2019/09/zon_rendement.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
https://www.sun-solar.nl/...135-incl-btw-op-voorraad/

Van deze passen er ook 9 plat.

Of 8 Yingli 345 Wp panelen van dezelfde leverancier in oost west. Met 4 per string zal de omvormer op momenten met schaduw het mogelijk niet meer snappen, maar dat stoort maar 3 andere panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:37:
Let wel even op welke omvormer je neemt met de panasonic panelen.
Die 330 Wp hit kuro leveren 59 Vmpp.
Niet elke omvormer waardeert 539 Vmpp, dus dan moet je naar 2 stringen.

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
kies nieuw project
Dat had ik ook gezien dat hij een best hoge spanning heeft. Net als de open klem spanning is ook best hoog zag. Maar eerst een kijken hoe het netjes kan monteren dan komt de omvormer ook wel goed, maar het is zeker iets om in de gaten te houden. Dank je wel.
Wolly schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:02:
Plat heeft een prima rendement, in jouw situatie komt het op 87%.

[Afbeelding]
Plat is zelf nog beter dan oost west volgens de tabel dat had ik al helemaal niet verwacht.

Inmiddels ook gelezen dat er meerder zijn die dit gedaan hebben en zie eigenlijk geen negatieve ervaringen dus ik denk inmiddels dat ik er ook voor ga Zeker omdat je het dan een stuk minder ziet. Ligt nu alleen regelmatig een kat op het dak, ben benieuwd hoe dat straks gaat als er zonnen panelen plat op liggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nelisj schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Inmiddels ook gelezen dat er meerder zijn die dit gedaan hebben en zie eigenlijk geen negatieve ervaringen dus ik denk inmiddels dat ik er ook voor ga Zeker omdat je het dan een stuk minder ziet. Ligt nu alleen regelmatig een kat op het dak, ben benieuwd hoe dat straks gaat als er zonnen panelen plat op liggen :?
Die kat brandt zijn kont als de panelen goed zijn opgewarmd, die zal je niet gauw terugzien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:40
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:54:
Hoe wordt dan voorkomen dat de panelen tijdens een stormpje het luchtruim kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH
Beetje creatief doen met draadeinden of rails of alles aan elkaar maken met strips ofzo?
@Rol-Co ?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Wolly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:37:
[...]
Die kat brandt zijn kont als de panelen goed zijn opgewarmd, die zal je niet gauw terugzien 8)
De panelen zouden kouder moeten zijn dan het dak nu. Er wordt tenslotte ~20% als elektriciteit afgetapt. En als er nog een beetje lucht onder de panelen komt, wordt het nog wat minder heet.
Ik heb zelf ook gemeten dat toen een plat dak 70oC was, panelen in een semi -in-dak opstelling ~60oC waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WackoH schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

Hoe wordt dan voorkomen dat de panelen tijdens een stormpje het luchtruim kiezen?
Trottoir bandjes, daar de rails op waar je dan weer heerlijk de panelen op kan schroeven, kan je net zo groot gaan als het schuurtje, je kan zelfs oversteken aan de zuid kant, heb je gelijk een afdakje voor je fiets. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Ben me eens in de montage gaan verdiepen. Op de panelen vast te zetten worden er klemmen gebruikt. Door deze klemmen zit er dus een kleine ruimte tussen de panelen.

De breedte van de panelen is totaal 1053 x 3 = 3159
hier komen nog wel 4 keer de klemmen bij. Ik nergens zo snel maten vinden (zo wie zo slecht te vinden van profielen enz) dus ik gok dat een klem 8mm in beslag neemt? Dus 4x8 = 32mm extra. En een totaal van 3191mm. Dat begint langzaam wel erg spannend te worden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Nelisj schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:26:
Ben me eens in de montage gaan verdiepen. Op de panelen vast te zetten worden er klemmen gebruikt. Door deze klemmen zit er dus een kleine ruimte tussen de panelen.

hier komen nog wel 4 keer de klemmen bij. Ik nergens zo snel maten vinden (zo wie zo slecht te vinden van profielen enz) dus ik gok dat een klem 8mm in beslag neemt? Dus 4x8 = 32mm extra. En een totaal van 3191mm. Dat begint langzaam wel erg spannend te worden :|
De eindklemmen zijn groter. En dan wil je ook nog een stukje over hebben.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
Nelisj schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:26:

Als je klemmen aan de zijkant zet wel ja, maar als je de panelen nu aan de boven en onderkant vast zet op de rails?

Of de panelen landscape op het dak zodat ze iets over de randen van het dak uitsteken? De randen zijn niet heel hoog dus een bandje (of wat dan ook) + rails komen al hoger dan je dakrand gok ik.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of vd Valk insert rails. Eindklemmen kun je omdraaien, heb je zowel boven, onder, tussen als aan de zijkanten nauwlijks extra ruimte nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen-voordelig.nl/contents/media/crop_van-der-valk-montagesysteem-inschuif-zonnepanelen-voordelig.jpg

Als je in de buurt woont: heb nog wat lengtes over....

[ Voor 28% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-08-2020 15:54 ]

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:07
Kan je overkapping het gewicht van de panelen + bevestiging hebben??
Ik vraag dit omdat ik momenteel met ongeveer hetzelfde dilemma bezig ben. Kan eigenlijk nergens vinden hoeveel kilo ik op het dak van mijn afdak mag aanbrengen.

• WackoH
Iedere overkapping is weer anders.
Er kan dus ook geen standaard extra gewicht zijn dat de constructie kan dragen.

Je kunt (laten) berekenen of er ruimte voor extra gewicht is.
Of er op gokken dat waarvoor het ooit is berekend (dichte laag sneeuw) niet meer voor gaat komen.

Hout zal overigens niet zo snel echt bezwijken. Een waarschuwing voor teveel geicht is dat het dak door gaat hangen.

Soms ligt er grind op (bv. om de dakbedekking tegen opwaaien te beschermen). Als dat er af gaat, geeft dat ruimte voor het gewicht (vooral ballast) van de panelen (wat vervolgens de dakbedekking weer (grotendeels) vasthoudt).

• Nelisj
bbbrumbrum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:51:
Of vd Valk insert rails. Eindklemmen kun je omdraaien, heb je zowel boven, onder, tussen als aan de zijkanten nauwlijks extra ruimte nodig.

Dat ziet er ook wel interessant uit! Alleen hoe worden ze dan uit eindelijk gefixeerd? Volgens mij wordt dat niet gedaan als ik de montage handleiding zo lees. Bij een schuin dak zullen ze wel in het bodem profiel blijven hangen door hun gewicht. Echter ik ga ze horizontaal monteren. Hoe wordt er dan gezorgd dat ze op hun plek blijven zitten?
bitjeverkeerd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:21:
Kan je overkapping het gewicht van de panelen + bevestiging hebben??
Ik vraag dit omdat ik momenteel met ongeveer hetzelfde dilemma bezig ben. Kan eigenlijk nergens vinden hoeveel kilo ik op het dak van mijn afdak mag aanbrengen.
Ik ben zelf niet z'n grote voorstander voor om er extra ballast op een plat dak te leggen. Nu ben ik zelf van plan om deze ankers te gaan gebruiken.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nelisj schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:17:
[...]

Dat ziet er ook wel interessant uit! Alleen hoe worden ze dan uit eindelijk gefixeerd? Volgens mij wordt dat niet gedaan als ik de montage handleiding zo lees. Bij een schuin dak zullen ze wel in het bodem profiel blijven hangen door hun gewicht. Echter ik ga ze horizontaal monteren. Hoe wordt er dan gezorgd dat ze op hun plek blijven zitten?

[...]

Ik ben zelf niet z'n grote voorstander voor om er extra ballast op een plat dak te leggen. Nu ben ik zelf van plan om deze ankers te gaan gebruiken.
Je kunt de railsen ook wat dichter op elkaar monteren zodat ze er niet naar boven uit kunnen kantelen. Dan moet je ze er van de zijkant inschuiven.
Of een extra profiel/platstaf boven de panelen erin schuiven om de loze ruimte op te vullen.

Uiteindelijk is de fixatie “omhoog” de overhang van het profiel, aan de uiteindes in de breedte zit per rail een eindklem.

Edit: zeker als je de insert railsen op verticale profielen monteerd kun je ook na het plaatsen van de panelen de insert railsen dichter tegen elkaar aan schuiven, mits de klemmen tussen het horizontale en verticale profiel dan nog toegankelijk zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-08-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
bbbrumbrum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Je kunt de railsen ook wat dichter op elkaar monteren zodat ze er niet naar boven uit kunnen kantelen. Dan moet je ze er van de zijkant inschuiven.
Of een extra profiel/platstaf boven de panelen erin schuiven om de loze ruimte op te vullen.

Uiteindelijk is de fixatie “omhoog” de overhang van het profiel, aan de uiteindes in de breedte zit per rail een eindklem.

Edit: zeker als je de insert railsen op verticale profielen monteerd kun je ook na het plaatsen van de panelen de insert railsen dichter tegen elkaar aan schuiven, mits de klemmen tussen het horizontale en verticale profiel dan nog toegankelijk zijn.
Profiel tegen het paneel schuiven als het paneel er in ligt gaat hem niet worden als ik zo de handleiding bekijk. Boutje waar je bij moet daar zit het insert profiel overheen. Daarin tegen er inschuiven is natuurlijk ook nog een optie, geen idee hoe makkelijk het schuift eigenlijk.

Vind het wel een mooi en net afgewerkt systeem dus ik denk dat ik hier mee wel aan de slag ga :) Want ik kan ook dit systeem altijd in portrait. Ben wel eens aan het spelen geweest met ValkPVPlanner en die zeurt er niet om als je het portrait doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nelisj schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

Profiel tegen het paneel schuiven als het paneel er in ligt gaat hem niet worden als ik zo de handleiding bekijk. Boutje waar je bij moet daar zit het insert profiel overheen. Daarin tegen er inschuiven is natuurlijk ook nog een optie, geen idee hoe makkelijk het schuift eigenlijk.

Vind het wel een mooi en net afgewerkt systeem dus ik denk dat ik hier mee wel aan de slag ga :) Want ik kan ook dit systeem altijd in portrait. Ben wel eens aan het spelen geweest met ValkPVPlanner en die zeurt er niet om als je het portrait doe.
Heb ze zelf rechtstreeks op damwand liggen, dus sowieso geen mogelijkheid om te “stellen”.

De profielen zijn gepoedercoat, ik heb de paneelrand met zeepsop ingespoten voordat we ze in het profiel legde, mijn dak is 9 panelen breed en ze zijn er allemaal aan 1 zijde ingelegd. Schuift heel makkelijk, zolang je maar zorgt dat al het contactvlak niet droogloopt.

Mocht je in de buurt zijn (regio Uden/Veghel) kun je het hier bekijken. Heb ook nog een aantal profielen die voor een zacht prijsje wegmogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
bbbrumbrum schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:30:
[...]

Heb ze zelf rechtstreeks op damwand liggen, dus sowieso geen mogelijkheid om te “stellen”.

De profielen zijn gepoedercoat, ik heb de paneelrand met zeepsop ingespoten voordat we ze in het profiel legde, mijn dak is 9 panelen breed en ze zijn er allemaal aan 1 zijde ingelegd. Schuift heel makkelijk, zolang je maar zorgt dat al het contactvlak niet droogloopt.

Mocht je in de buurt zijn (regio Uden/Veghel) kun je het hier bekijken. Heb ook nog een aantal profielen die voor een zacht prijsje wegmogen.
Heb je dan de zwarte profielen dat ze gecoat zijn? Lijkt mij dat ze gewoon aluminium niet gaan coaten toch?

Bedankt voor de uitnodiging alleen zitten een goeie 160km bij elkaar vandaan. Even op en neer doe je dan ook weer niet zo heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nelisj schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:58:
[...]

Heb je dan de zwarte profielen dat ze gecoat zijn? Lijkt mij dat ze gewoon aluminium niet gaan coaten toch?

Bedankt voor de uitnodiging alleen zitten een goeie 160km bij elkaar vandaan. Even op en neer doe je dan ook weer niet zo heel snel.
Jazeker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgSfpo3OhGDSNstfibZaHYSrFqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN5193Lczt1M2WRu5anwNFHC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:14
Ik volg dit topic veel interesse. Met name de opties voor plat monteren. Ik wil(de) ook maximaal panelen op mijn plat tuinhuis dak leggen. Maar vooral de dakbelasting word in mijn geval een beetje spannend. Is dat in jouw geval bekend of de dakbelasting een beperking is?

Is er ergens te berekenen hoeveel ballast er nodig is bij een platte bevestiging? (of een ballast loze manier van fixeren)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien een ideetje?
Leg een paar betonnen bandjes op het dak.
Aan het paneel, popnagel je een paar aluminium strips, die je vast bout in het bandje (plug, m8 rvs draadbout)
Zo kun je alles aan elkaar maken en zorgen de bandjes voor ballast en bevestiging.

Bij een "insert rail" gaat de afwatering in de rand van het paneel wel een beetje verloren.

Niet geheel op schaal, maar het gaat om het idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqUOBAu0B6tGFQS5meH44OXvi4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EvM68WEcSacaDbxte45r3mwX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:57:

Bij een "insert rail" gaat de afwatering in de rand van het paneel wel een beetje verloren.
Uit interesse, wat is daar precies het 'probleem'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Het afwater systeem is wel iets om de gaten te houden anders hoef ik niet voor de panasonic's te kiezen.

Ben nog even aan het puzzelen geweest en wat ik gezien heb zit de afwater uitsparing aan de korte zijde van het panel. Ik wil dan de insert profielen zoals bbbrumbrum heeft gebruikt ook gaan toepassen. Panelen gaan er dan vervolgens als landscape in. Tussen de panelen laat ik dan een kleine ruimte voor de afwatering zodat het water niet van het ene paneel weer de ander op stroomt.

Het hele geheel komt dan ongeveer onder 0.5 graden richting zuid te liggen. Dat zorgt er voor dat de achter kan een kleine 5 a 6 cm hoger is dan de voorkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bbbrumbrum Plat -> meer vuil ?
Vaker schoonmaken moet toch wel, maar dan regent het er af en toe ook af.

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:23:
@bbbrumbrum Plat -> meer vuil ?
Vaker schoonmaken moet toch wel, maar dan regent het er af en toe ook af.
Maar echt plat blijft het water toch sowieso liggen door de oppervlakte spanning? En hebben alle panelen dit?
Desalniettemin zou ik dan sowieso adviseren om er een paar graden helling in te zetten, alles beter dan waterpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sorry.
Lijkt me meer gedoe met die insert rail.

Hoe bepaal je de helling?
Hoe monteer je de rail aan het dak? Vastschroeven met voeten of los erop?
In geval van los, waar is de ballast?

Een paar antraciet bandjes en rubber opvulmatjes en je creeert heel makkelijk een hellingshoek.
En het is goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Als je nu Esdec clickfit voor bitumen dak gebruikt dan kun je de montage beugels op de antraciet bandjes vast maken.( Ik weet niet of je daar goed in kan boren en pluggen in kan krijgen of anders met chemische verankering) dan is het makkelijk want je kunt gewoon alle onderdelen gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiI_hcKRaT5MH2KefEKwhwCPRm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ74FWy5mNTrl1ofDuRO4VN3.jpg?f=fotoalbum_large

Zie handleiding https://www.esdec.com/wp-...umenUnisolated_EN_524.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelisj
Inmiddels liggen de panelen er op en wordt het vandaag de eerste productie dag dus ik ben benieuwd :D

Het zijn de panelen geworden die voor gesteld zijn. https://www.winkelman-zon...an-p/51646/?display=tiles
En montage systeem is hetzelfde als wat bbbrumbrum heeft gebruikt. Het is wel even stoeien geweest omdat het niet helemaal voor plat dak gemaakt is maar het is wel gelukt. :)

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMmMOo6bPByy7hzGY4fEzVQwHhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4deRhlcI9UyhrSEMkEjYK5bd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34

[Afbeelding]

Kun je hem dan ook(regendicht)maken met dit soort profielen? De tuinoverkapping(moet nog gemaakt worden) met gordingen zonder! dakbedekking. Ik wil de balken iets schuin laten lopen en denk dan aan schuifprofielen over hele lengte van de gordingen(ca 4m) te laten lopen en panelen in portrait(telkens 2 boven elkaar) en dan insert profielen zowel over korte-als lange kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1

[Afbeelding]

Zijn het deze profielen https://webshop.solarclar...5mm-l6650-mm-700303506650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
doggy1 schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:34:
[...]

Kun je hem dan ook(regendicht)maken met dit soort profielen? De tuinoverkapping(moet nog gemaakt worden) met gordingen zonder! dakbedekking. Ik wil de balken iets schuin laten lopen en denk dan aan schuifprofielen over hele lengte van de gordingen(ca 4m) te laten lopen en panelen in portrait(telkens 2 boven elkaar) en dan insert profielen zowel over korte-als lange kanten.
Nee dat gaat niet, horizontale rails zullen meeste water wel via het gootje in de rail afvoeren, maar gok niet alles.
Als je de rails verticaal zet zal het al een stuk beter zijn, de horizontale banen dan met een EPDM rubber strip dichtzetten. De knelpunten blijven de “kruispunten” van aluminium profiel en rubber strip.
Exacte maat (paneeldikte) moet ik even nakijken, maar het zijn sowieso top, midden en onderrails in t zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Wat bedoel je met eindkap omdraaien?(in eerdere reaktie had je het daarover)

Deze kit lijkt mij ook wel passend
https://www.google.com/se...b-d&q=afkitten+alluminium

[ Voor 42% gewijzigd door doggy1 op 30-11-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nelisj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:30:
Inmiddels liggen de panelen er op en wordt het vandaag de eerste productie dag dus ik ben benieuwd :D

Het zijn de panelen geworden die voor gesteld zijn. https://www.winkelman-zon...an-p/51646/?display=tiles
En montage systeem is hetzelfde als wat bbbrumbrum heeft gebruikt. Het is wel even stoeien geweest omdat het niet helemaal voor plat dak gemaakt is maar het is wel gelukt. :)

Resultaat:

[Afbeelding]
Heeft jouw installatie de stormen van dit voorjaar overleeft? (Eugene e.d.)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelisj
Falcon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Heeft jouw installatie de stormen van dit voorjaar overleeft? (Eugene e.d.)
Jazeker heeft geen krimp gegeven.

Heb meer last van het shara zand gehad.
Pagina: 1