Bosch wasmachine: "pomp verstopt?" maar niet verstopt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Onlangs al een keer gehad dat de wasmachine de melding "pomp verstopt?" gaf, toen het filter schoongemaakt (zaten geen noemenswaardige spullen in behalve wat zandkorreltjes, maar niks wat de pomp kon blokkeren.

Nu weer gehad en ik heb afvoerslang én afvoerleiding gecontroleerd, schoongemaakt en doorheengegaan met zo'n ontstoppingspiraal (zal vast een andere naam hebben ;) ). Ging er makkelijk doorheen, de afvoerslang kwam wat drab van de binnenkant af maar niet veel.

De wasmachine heeft ook de optie "afpompen" en dat had ik nadat ik alles gecontroleerd had (en het water via het slangetje bij de pomp had afgevoerd, 3 afwasteilen vol!) gedaan, maar er gebeurde niks. Na 1 minuut zei hij gewoon dat hij klaar was.

Dus ik de was weer aangezet en na pakweg 15 minuten alweer de melding "pomp verstopt?". Ik gelijk het afpompprogramma geprobeerd wat maar 1 minuut hoort te duren, maar er gebeurde niks op een lichte brom direct na het starten na. En het duurde zeker 5 minuten voordat hij de melding "pomp verstopt?" gaf. Wat ik me kan herinneren is dat het normaal een brommend/pompend geluid maakt in combinatie met klotsend water wat de afvoerleiding ingaat.

Ik ben geen kenner, maar iets zegt me dat de pomp defect is. Hoe zeker kan ik hiervan zijn?

En het is een wasmachine uit 2008, is het daarbij de moeite waard om de pomp te (laten) vervangen? Is dat zelf te doen? Ik ben niet echt een klusser maar met elektronica wel handig, dit komt volgens mij wel enigszins in de buurt?

Het gaat overigens om een Bosch WAS28741NL. Na een korte zoekactie kwam op deze onderdelensite:
https://www.partsnl.nl/wa...0145777-pomp-wasmachine-1

Ze hebben daar ook een filmpje waarop het extreem simpel lijkt en zo te zien alleen de zijkant eraf geschroefd hoeft te worden, klopt dat bij de Bosch wasmachines ook? De layout ziet er sowieso anders uit, in het filmpje is het links en wat hoger, bij mijn Bosch is het rechtsonder helemaal op de bodem.

De prijs valt me enorm mee, maar ik moet eerlijk zijn: we hebben een gezin met jonge kinderen en ik heb er geen zin in om 1-2 dagen op de pomp te moeten wachten, die te vervangen en er dan misschien achter te komen dat dat het niet was. Ik ben daarom ook op zoek naar mensen met ervaring op dit gebied die aan kunnen geven hoe waarschijnlijk het is dat het puur de pomp is of dat ik wellicht met meer rekening moet houden. €60 en wat arbeid zelf is een kleine moeite, maar als ik straks de halve wasmachine uit elkaar zou moeten halen omdat er nog meer defect is, dan investeer ik liever in een nieuwe (deze was destijds €750 ong en dat is ook wat ik nu weer zou uitgeven), geeft garantie en (als het goed is) voorlopig geen problemen meer dan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:15
Als je die witte dop eraf draait, kun je dan ook de waaier van de pomp zien zitten/voelen? Misschien kun je kijken of je die met je hand/stokje ofzo kunt proberen te draaien, dan weet je iig of de pomp wel gewoon vrij kan ronddraaien of dat hij inderdaad vast zit/erg zwaar loopt.

En doe eens een kort spoelprogramma (of even een half emmertje water in de trommel en dan afpompen), zie je dan ook water uit de afvoerslang komen?

Het filmpje ziet er inderdaad erg eenvoudig uit, maar is natuurlijk wel een algemene video voor zover ik kan zien. Het zou bij jouw machine natuurlijk wat moeilijker kunnen zijn. Je zou ook even kunnen kijken of je de pomp kunt demonteren om hem beter te kunnen inspecteren. Wel vooraf uit voorzorg even laten afpompen, hij ligt normaal natuurlijk niet op zijn kant dus ik kan mij voorstellen dat er dan wat restwater uit kan komen.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ja de waaier zie ik zitten en kan ik makkelijk ronddraaien. Ik voel elke (kwart?)slag een lichte weerstand, maar dat voelt alsof het zo hoort, het voelt niet alsof het aanloopt en loopt zelfs heel soepel.

Er zit nu nog zeiknatte was in de trommel, die zorgt ervoor dat er wat er naar de pomp blijft lopen, ik zal het eens afpompen en kijken of er iets uit de afvoerslang komt. Thanks voor de tip!

Edit: nee, er komt geen druppel uit de afvoerslang. Ik koos voor afpompen want toen ik de witte dop opendraaide kwam er gelijk veel uit (natte was, best handig voor het testen nu), gelijk dichtgedraaid en voor afpompen gekozen.

Ik hoorde een korte brom, kleine klik en that's it, daarna helemaal stil en er kwam geen druppel uit de afvoerslang (ik hiel hem iets opgetild boven de afvoerleiding).

[ Voor 33% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-08-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 08:24

lonkhuijzen

100% ADH

Ik had laatst iets soortgelijks en bij mij zat er een sok in de zwarte slang tussen de trommel en de pomp. Wassen ging prima maar afpompen niet.

Wasmachine openmaken aan de achterkant en die zwarte slang een beetje masseren waardoor de sok richting het filter aan de voorkant ging en mijn vrouw er met haar kleinere handjes uit kon vissen.

Er hoefde niks aan de binnenkant los gelukkig

In die slang leek ik ook een harde bal te voelen maar dat is by design geloof ik.

[ Voor 10% gewijzigd door lonkhuijzen op 01-08-2020 12:32 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zorgde dat ervoor dat de wasmachine niet af kon pompen? Het klinkt wel iets anders als bij mij, maar ik zal zeker even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 08:24

lonkhuijzen

100% ADH

Hier de slang die ik bedoelde in een filmpje. Ik hoefde hem gelukkig niet los te maken.

YouTube: Slang kuip pomp vervangen van wasmachine, PartsNL uitleg

Doordat er niet genoeg water meer doorkwam door de verstopping kon de pomp ook niet genoeg druk opbouwen om überhaupt maar iets af te voeren.

Openmaken aan de achterkant was bij mijn Siemens (=bosch) trouwens een eitje en de klus was echt binnen 10 minuten gedaan.

Alleen er was water onderin de machine (door te prutsen met water uit de kuip te krijgen) gekomen dus ik was langer tijd kwijt met droogmaken dan met het probleem.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks! Ik zit daar nu bijna, alleen de zijkant er nog af zo te zien. Er valt me wel iets op, vanaf de pomp is er water gelekt in de bodem van de wasmachine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfuPPBmYSRJUX1dnvPBiX9R3zt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPWMChGJCP6SkrHAqTFUsjRH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgUhlWJn4ccLIFjSuYBDJ1MgBy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AF1KVDOofXGybD8SesfhmvtZ.jpg?f=fotoalbum_tile

De rechterfoto toont de pomp en de slang waar lonkhuijzen het over heeft. De linkerfoto is meer richting de achterkant. Je ziet echt een verkalkt spoor dat ook nu nat is. Op de linkerfoto zie je de donkere delen, die zijn nat met een klein laagje water.

Edit: ik lijk even vast te lopen, de zijkant (rechts, bij de pomp) lijkt er niet af te komen, er zitten geen schroefjes meer vast langs de rand en als ik van binnen kijk lijkt het wellicht alsof ik de voorkant eraf moet halen? Ik kan echter niks vinden op internet of de Bosch home website omtrent handleidingen op dit gebied. Wel filmpjes op YouTube, maar dat zijn telkens net iets andere modellen en waar dan wel de zijkant of voorkant eraf kwam.

Edit: aan de voorkant heb ik nu de hele onderste strip weg kunnen halen en kom bij de zwarte slang. Die kan ik volledig en makkelijk inknijpen en ik voel daar helemaal niks inzitten, hij is erg soepel en ik voel nergens weerstand of iets inzitten.

[ Voor 21% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-08-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn AEG zit ook verstopt. De pomp doet z'n best, maar bromt alleen maar.
Daarom denk ik dat er iets binnen in verstopt zit.

Ik heb overal zitten zoeken hoe je een recente (2 jaar oude) AEG machine open maakt. De pomp zit rechtsvoor, zou ik hem aan de achterkant open moeten maken? Ik kan nergens een fatsoenlijke handleiding of video vinden...

@MooDyBLueS @lonkhuijzen hebben jullie een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:51
MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:01:
Thanks! Ik zit daar nu bijna, alleen de zijkant er nog af zo te zien. Er valt me wel iets op, vanaf de pomp is er water gelekt in de bodem van de wasmachine:
[Afbeelding][Afbeelding]

De rechterfoto toont de pomp en de slang waar lonkhuijzen het over heeft. De linkerfoto is meer richting de achterkant. Je ziet echt een verkalkt spoor dat ook nu nat is. Op de linkerfoto zie je de donkere delen, die zijn nat met een klein laagje water.

Edit: ik lijk even vast te lopen, de zijkant (rechts, bij de pomp) lijkt er niet af te komen, er zitten geen schroefjes meer vast langs de rand en als ik van binnen kijk lijkt het wellicht alsof ik de voorkant eraf moet halen? Ik kan echter niks vinden op internet of de Bosch home website omtrent handleidingen op dit gebied. Wel filmpjes op YouTube, maar dat zijn telkens net iets andere modellen en waar dan wel de zijkant of voorkant eraf kwam.

Edit: aan de voorkant heb ik nu de hele onderste strip weg kunnen halen en kom bij de zwarte slang. Die kan ik volledig en makkelijk inknijpen en ik voel daar helemaal niks inzitten, hij is erg soepel en ik voel nergens weerstand of iets inzitten.
@MooDyBLueS hoe is dit afgelopen? Ik heb nl ook een Bosch wasmachine met de melding dat de pomp vast zit. Heb net de pomp bekeken. Schoepje draait gewoon en er zit ook niks in de slag vanaf de pomp naar de trommel. Ik draai nu een 90 graden programma met soda en hoop dat dit wat uithaalt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
GoEV6 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:09:
[...]

@MooDyBLueS hoe is dit afgelopen? Ik heb nl ook een Bosch wasmachine met de melding dat de pomp vast zit. Heb net de pomp bekeken. Schoepje draait gewoon en er zit ook niks in de slag vanaf de pomp naar de trommel. Ik draai nu een 90 graden programma met soda en hoop dat dit wat uithaalt.....
Zo, dat is alweer een tijd geleden haha. We zijn inmiddels zelfs verhuisd en hebben de Bosch gewoon meeverhuisd, want na alles schoonmaken en uit elkaar halen wat er mogelijk was zonder gelijk een hele pomp te moeten vervangen, deed alles het weer en doet het sindsdien ook zonder problemen. Enige extra was een 90 graden wasbeurt draaien zonder iets erin, schijnt af en toe nuttig te zijn zeker als je vloeibaar wasmiddel gebruikt wat overal aankoekt.

Sindsdien niet één keer gek gedaan en ik was bij verhuizen zelfs de slotbouten vergeten, moet je nagaan.

Wij zitten wel op het punt dat als er nu iets mee is wat niet met reinigen oid te verhelpen is, dat we hem gaan vervangen. 13/14 jaar oud nu en een nieuwe zal zuiniger zijn (stroom+water) en ook weer een paar jaar garantie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Zo, dat is alweer een tijd geleden haha. We zijn inmiddels zelfs verhuisd en hebben de Bosch gewoon meeverhuisd, want na alles schoonmaken en uit elkaar halen wat er mogelijk was zonder gelijk een hele pomp te moeten vervangen, deed alles het weer en doet het sindsdien ook zonder problemen. Enige extra was een 90 graden wasbeurt draaien zonder iets erin, schijnt af en toe nuttig te zijn zeker als je vloeibaar wasmiddel gebruikt wat overal aankoekt.

Sindsdien niet één keer gek gedaan en ik was bij verhuizen zelfs de slotbouten vergeten, moet je nagaan.

Wij zitten wel op het punt dat als er nu iets mee is wat niet met reinigen oid te verhelpen is, dat we hem gaan vervangen. 13/14 jaar oud nu en een nieuwe zal zuiniger zijn (stroom+water) en ook weer een paar jaar garantie hebben.
Het 90 graden programma met soda heeft hier helaas niet gewerkt. Weer melding dat de pomp vast zit. Heb het probleem aangemeld bij Coolblue. Kijken hoe zei dit oplossen, machine is inmiddels 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er kan ook een haarclipje in zitten, of wattenstaafje, of iets dergelijks. Dat gaat er niet uit met 90/95graden wassen. (wat sowieso niet verkeerd is, eens in de 3mnd, met 2 vaatwasblokjes) je kunt ook de tuinslang op de afvoer zetten en de afsluiting/filter van de pomp open draaien, en reinigen(let wel op dat het een water bende wordt)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 05-01-2022 18:08 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Hackus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:03:
Er kan ook een haarclipje in zitten, of wattenstaafje, of iets dergelijks. Dat gaat er niet uit met 90/95graden wassen. (wat sowieso niet verkeerd is, eens in de 3mnd, met 2 vaatwasblokjes) je kunt ook de tuinslang op de afvoer zetten en de afsluiting/filter van de pomp open draaien, en reinigen(let wel op dat het een water bende wordt)
Er zaten wel twee kleine Euromunten in de vorige keer toen hij ermee op hield. Daarna nog een paar keer gewassen zonder problemen en nu lijkt het klaar te zijn met de pomp.

Update na reparatie: Pomp is vervangen. Was kapot gegaan omdat er water in is gekomen. Nieuwe pomp is een vernieuwde versie die beter tegen water is beschermd. Koste totaal iets van € 190,- via een locale reparateur.

[ Voor 15% gewijzigd door GoEV6 op 11-01-2022 20:30 . Reden: Update na reparatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 18:26
Ik had regelmatig problemen met een soortgelijk Bosch model. Iedere maand lag ik voor het filter. Met twee vrouwen in huis zit er dan veel haar om de schoepjes en dat was het grootste probleem. Die plukte ik dan er weer af met een tang en soms een aansteker. Door een designflaw ook nog een keer de hele filterdop moeten slopen (zat een spijkertje klem in de gaatjes van het filter en de machine, schijnt vaker te gebeuren met deze machines) uiteindelijk hebben we hem na 5 of 6 jaar uit pure ellende maar vervangen door een Siemens, nu geen problemen meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 11-01-2022 20:25 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Pagina: 1