Upgrade iMac mid 2011 de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.832 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benniec
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-03-2023
Mijn vraag
Ik heb een IMac 27-inch medio 2011, 2,7 GHz i5 4 gb in het bezit. Mijn vraag is of het upgraden naar een SSD en meer werkgeheugen de moeite waard is of dat ik na 2 jaar alsnog aan een nieuw(er) exemplaar vastzit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het vervangen van de oude schijf door een SSD en het uitbreiden van het werkgeheugen zou een flink verschil moeten maken. Het zou om een investering van ca 400 euro gaan. Als ik na 2 a 3 jaar de Mac tegen problemen aanloop m.b.t. verouderde software koop ik liever meteen een vervanger.

Alvast bedankt voor de reacties

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bigbangtheory
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-09-2020
In principe zou het veel goedkoper kunnen, ssd en werkgeheugen voor die mac zijn niet zo duur. Heb het 3 jaar terug zelf gedaan en was voor 100 euro klaar ongeveer.

Werkt perfect, maar hou er rekening mee dat de nieuwe OS X versies niet meer ondersteund worden op deze mac, tenzij je de videokaart ook upgrade. Dat is die dan eigenlijk weer niet waard.

Zo lang je het op Max 200 euro zou kunnen houden zeg ik doen, ga je nog veel plezier van hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StvnLntz
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08-2020
De 2011 modellen hebben helaas geen software ondersteuning meer.
macOS High Sierra is de laatste versie die hier op beschikbaar is. en dat is een 32bit variant.

MacOS Catalina is alleen 64bit, wat dus inhoud dat over een paar maanden steeds minder programma's zullen werken op jouw iMac, om deze reden zou ik dan ook afraden hier nog honderden euro's in te steken,

Een workaround is, om de iMac op te starten vanaf een Externe SSD (bijv een Samsung T5 van +/- €90,-) om wat snelheid te winnen tot je een vervanger hebt gekocht.
De externe schijf kan je daarna altijd nog gebruiken voor andere doeleinden en is om deze reden dan ook geen weggegooid geld.

Er staat hiervoor een hele goede "how to" op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34

The Zep Man

🏴‍☠️

StvnLntz schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:03:
Linux erop, en die oude hardware kan nog best wel even meegaan.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StvnLntz
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08-2020
The Zep Man schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:05:
[...]
Linux erop, en die oude hardware kan nog best wel even meegaan.
True, maar dan moet je dat wel willen.
Ik zou persoonlijk geen Linux willen draaien, een Mac koop je inmiddels voor de software, en niet per se omdat de hardware zo goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

StvnLntz schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:07:
True, maar dan moet je dat wel willen.
De vraag van de TS ging over hardware, niet software. Dit is geen onderwerp van discussie m.b.t. de originele vraag.
Ik zou persoonlijk geen Linux willen draaien, een Mac koop je inmiddels voor de software, en niet per se omdat de hardware zo goed is.
Totdat de software niet meer ondersteund wordt terwijl er niets mis is met de hardware. Sommigen kopen dan liever nieuw, anderen herbruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 01-08-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benniec
Hartelijk dank mensen ook voor de suggesties en tips.
Na bijna 10 trouwe jaren toch maar op zoek naar iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:59
macOS High Sierra is de laatste versie die hier op beschikbaar is. en dat is een 32bit variant.

MacOS Catalina is alleen 64bit, wat dus inhoud dat over een paar maanden steeds minder programma's zullen werken op jouw iMac, om deze reden zou ik dan ook afraden hier nog honderden euro's in te steken,

Een workaround is, om de iMac op te starten vanaf een Externe SSD (bijv een Samsung T5 van +/- €90,-) om wat snelheid te winnen tot je een vervanger hebt gekocht.
De externe schijf kan je daarna altijd nog gebruiken voor andere doeleinden en is om deze reden dan ook geen weggegooid geld.

Er staat hiervoor een hele goede "how to" op YouTube.
Niet helemaal waar. High Sierra is inderdaad de laatst officieel ondersteunde MacOS variant maar niet omwille van 32-Bit, deze generatie draait gewoon op 64-Bit en apps blijven gewoon werken zolang het OS wordt ondersteund. Het gaat hierbij om de grafische chip; ondersteund deze Metal of niet. Er is een grote community die deze HD4/5/6XXX GPU’s (die ook bij bosjes stuk gaan) vervangt voor GPU’s die wel Metal ondersteunen.

Ook is het NIET een goede optie om een externe SSD te gebruiken op een USB2.0 poort...

Met een beetje tweaken draai je hier gewoon Catalina op met een interne SSD (550/550) en is het nog een hele capabele machine voor de komende tijd. Het ligt ook vooral aan je toepassing; videobewerking; mwa, nee. Maar alledaags spul geen probleem.

Ik tik dit vanaf een 2011 27” iMac met:
i7 3,4GHz
12GB DDR3
500GB SSD (groot verschil in bruikbaarheid)
K4100M 4GB GPU
MacOS Catalina

Mocht je voor 200,- je iMac up to date kunnen krijgen zou ik dat gewoon doen, al is het maar als tweede/gast computer.

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een 2011 iMac kan nog prima mee wanneer er een SSD en wat meer RAM in zit. De traagste factor van die machines is de harde schijf die er in zit...

Wel is mijn advies om NIET de HDD te vervangen maar om een SSD er bij in te zetten. De standaard HDD heeft namelijk een temperatuursensor aan boord die een SSD niet heeft. Dit zorgt er voor dat na vervanging de HDD fan op 100% gaat blazen de hele tijd. Dat kun je met een stukje software wel oplossen maar dan zit je weer een stukje software extra te draaien, wel gratis maar dan nog.

Een kabeltje van OWC om een 2e schijf te kunnen plaatsen kost je ongeveer €17. Daarmee kan de SSD achter de DVD-speler en heb je het beste van beide werelden.

Ow, en als je dan toch gaat (laten) upgraden, maak de iMac dan van binnen ook even goed schoon. Die dingen zien er na 9 jaar gebruik best ranzig uit van binnen: https://sypie.nl/project/grote-schoonmaak-imac-27/
Benniec schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:42:
Het zou om een investering van ca 400 euro gaan.
Even rekenen:
SSD van 1TB inclusief installatie High Sierra: €120
Kabeltje van OWC €20
RAM: €30-€50 (hoeft niet nieuw te zijn uiteraard)
Schoonmaken en nieuwe koelpasta: €60
-----------------------------------------------------------------
Totaal: €250, maximaal.

[ Voor 19% gewijzigd door sypie op 01-08-2020 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Benniec schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:21:
Hartelijk dank mensen ook voor de suggesties en tips.
Na bijna 10 trouwe jaren toch maar op zoek naar iets anders.
Mocht je toch besluiten om voor een nieuwe iMac te gaan, zou ik nog even wachten tot oktober.

Waarschijlijk wordt daar het nieuwste model aangekondigd, geruchten gaan over een 24", 27", Redesign, ARM maar niets is nog definitief.

https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

OS X is al volledig 64-bit sinds Lion 10.7 uit 2011. Alleen was er nog ondersteuning voor 32-bit apps, alleen dat laatste is vervallen. Alle processoren in Macs zijn al 64-bit capabel sinds 2007 dus ook dat maakt niet uit.

Normaliter zou de patcher van Dosdude nog hulp bieden, maar de HD5000 en 6000 van AMD werken niet lekker in Mojave en Catalina, dus wegens gebrek aan een betaalbare vervanging (bijv. een GTX 760M, 765M, 770M of 780M) vaak niet rendabel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Mja, wat is niet rendabel? Jouw oude Mac Pro ook niet meer Niels, toch stop je er geld in en kun je er een bruikbare hobby machine van maken.

Toen ik begon met hobbyen rondom deze generatie iMacs heb ik er 3 gekocht met defecte videokaarten en alledrie opgelapt met vervangende kaarten tussen de 50 en 80 euro. Een SSD kost niet meer de wereld en geheugen evenmin. Een heb ik gehouden, een heb ik weggegeven aan familie en de derde heb ik verkocht om het totale budget te drukken.

Sinds ik begon is er wel wat veranderd rondom vraag en aanbod van geschikte videokaarten; die zijn (flink) duurder geworden omdat er meer mogelijk is geworden. En de lijst aan bruikbare videokaarten wordt nog steeds langer.

Maar als je dus even wil wachten op een goede deal en een tweaker bent dan kan het best “rendabel” zijn om hier een investering in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Voor het normale gebruik van een Mac is een 10 jaar oude machine niet meer de moeite waard om aan te passen.

Er is van alles mogelijk, maar niet op een normale ondersteunde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Zit ik op het juiste forum? :?

Die 2011(!) iMac die bij mij staat kan ik iedere dag gebruiken voor alles wat ik er mee zou willen doen. En dat komt overeen met wat 90% van de mensen met een PC doet. “Normale gebruik”

Een kleine investering en een beetje tweaken (vandaar die eerste vraag) maakt het een nog zeer bruikbare machine om te hebben staan. Dus absoluut wel “de moeite waard”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Dit. Ik zou gaan sparen voor een nieuwe die weer 10 jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Dit. Is dus klare onzin wat je quote.

Ik zal niet zeggen dat deze iMac nog 10 jaar meegaat maar 2 jaar misschien meer met een kleine investering ongeveer 1/10 van een nieuwe iMac? Joa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hier worden ook nog 2 iMacs uit 2009 en 2010 gebruikt. Op beide machines hebben we Windows 10 draaien (voorzien van een 1TB SSD zo'n half jaar terug) . Die uit 2010 wordt vooral gebruikt onder macOS High Sierra, maar voor de meeste dingen is dit prima.

Een MacBook Pro uit 2011 wordt hier ook nog dagelijks gebruikt, dus wat dat betreft gaan Macs zeer lang mee. Al heb ik deze wel 2x in moeten leveren voor het reparatieprogramma (GPU-probleem) en Accu hebben ze de laatste keer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
bokkow schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:13:
Dit. Is dus klare onzin wat je quote.

Ik zal niet zeggen dat deze iMac nog 10 jaar meegaat maar 2 jaar misschien meer met een kleine investering ongeveer 1/10 van een nieuwe iMac? Joa
Het vervangen van de oude schijf door een SSD en het uitbreiden van het werkgeheugen zou een flink verschil moeten maken. Het zou om een investering van ca 400 euro gaan. Als ik na 2 a 3 jaar de Mac tegen problemen aanloop m.b.t. verouderde software koop ik liever meteen een vervanger.
400 euro investeren in een 9 jaar oude computer is gewoon niet zo slim meer. Apple support MacOS al niet meer op dit platform. Gebruik dat geld liever voor een nieuwe die ook weer 10 jaar mee kan.

Kijk als het kan voor 150 euro (2e hands memory en ssd) dan zeg ik gelijk doen, maar 400 euro is gewoon echt te veel. Op een gegeven moment moet je ook afscheid durven nemen en zeggen dit wordt nu echt te oud.

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 02-08-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
CyberMania schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

[...]

400 euro investeren in een 9 jaar oude computer is gewoon niet zo slim meer. Apple support MacOS al niet meer op dit platform. Gebruik dat geld liever voor een nieuwe die ook weer 10 jaar mee kan.

Kijk als het kan voor 150 euro (2e hands memory en ssd) dan zeg ik gelijk doen, maar 400 euro is gewoon echt te veel. Op een gegeven moment moet je ook afscheid durven nemen en zeggen dit wordt nu echt te oud.
Dat is het ook niet, als je het slim doet de helft, misschien zelfs minder. Ik heb in TOTAAL 200,- uitgegeven aan de iMac en de upgrade... Super extra apparaat.

Te oud is niet meer kunnen meekomen met hedendaagse dingen. Niet het geval hier, met een beetje ouderwets tweaken, maar dat is blijkbaar niet meer gaande op dit forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

bokkow schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:50:
Te oud is niet meer kunnen meekomen met hedendaagse dingen. Niet het geval hier, met een beetje ouderwets tweaken, maar dat is blijkbaar niet meer gaande op dit forum
Niet alleen op het forum. Op de frontpage zie je ook vaak genoeg dat de 'tweakersgeest' ontbreekt. Het lijkt alsof men niet meer out-of-the-box durft te denken, en ook dat men erg onzeker wordt als men met iets dergelijks geconfronteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb dezelfde Mac, en heb hem al jaren geleden geüpgraded naar SSD.
Ik gebruik hem voor CPU intensieve softwareontwikkeling dmv Docker. Daarvoor is hij wel echt merkbaar langzamer dan m’n MacBook Pro. De monitor is nog steeds van uitstekende kwaliteit waardoor ik hem nu als externe monitor gebruik.
Voor stuff zoals Mail, internet, Teams, Remote Desktop, Netflix is hij nog helemaal prima 👌.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
Tja ik maak er altijd een sport van om de Macs zolang mogelijk draaiende te houden. Als ik kijk dat ik laatst een 20 inch iMac heb opgeknapt doormiddel van een €35,- SSD en een dosdude patch. Dingetje draait perfect op Catalina. Ook nog een 27 inch 2009 iMac opgeknapt en die draait prima 10.13 (wat overigens nog steeds wel beveiliging updates ontvangt) Mijn advies is bouw er een ssd in en je kan er wellicht nog eventjes een jaar tot 2 jaar overbruggen tot ARM is uitgerold. Overigens heb ik nog wel temperatuur sensors liggen voor SSD's in dat type iMac die jij hebt.

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-04 17:48

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Zoals @Royba hierboven al vermeldt: je kan best wel wat leven krijgen uit een oude iMac door middel van de software van dosdude, zie: http://dosdude1.com/software.html

Ik heb zijn Catalina en Mojave gebruikt op een iMac uit 2009, waar ik een SSD in heb gezet. Dat werkt best nog vloeiend.

Het is dus echt de moeite waard om voor 40 euro er een 240GB SSD in te zetten, en de dosdude patcher gebruikt. Zo'n 2011 machine is nog best redelijk qua cpu power.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Inmiddels wordt er ook al getest met de Big Sur beta en zonder veel foefjes werkt deze ook op 2009-2011 iMacs met een Metal GPU. Dus schrijf er nog maar een jaartje extra bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Lastig. Als je het geld hebt, is een upgrade naar een 2020 27" iMac interssant, maar aan de andere kant weten we nog niet wanneer de iMacs van Apple's ARM chips voorzien worden en hoe lang e de Intel iMacs nog ondersteund worden.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Geronimous schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:55:
Lastig. Als je het geld hebt, is een upgrade naar een 2020 27" iMac interssant, maar aan de andere kant weten we nog niet wanneer de iMacs van Apple's ARM chips voorzien worden en hoe lang e de Intel iMacs nog ondersteund worden.
De zojuist aangekondigde iMac 27" is een beest van een machine die nog jaren ondersteund zal worden. Minimaal vijf, mogelijk zeven jaar voordat je weer in dezelfde situatie bent als nu (behalve dat upgraden van de interne SSD niet mogelijk is, maar je kan tenminste iets even snels extern aansluiten via Thunderbolt 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
Ik heb ook een Imac 27" mid 2011 en nog nooit hoeven laten repareren.
Wel paar jaar geleden een externe LaCie rugged SSD 240GB aangesloten en daar OSX op.
Externe SSD aangesloten via TB. Dat was en is de beste upgrade die je kan doen: start volledig op binnen 10 seconden!
Ook werkgeheugen uitgebreid naar 12GB
Waarom externe SSD? Wat ik te weten ben gekomen is dat het bij dit type vrij moeilijk is om er een interne SSD bij te zetten.
Helaas kan ik nergens meer een externe SSD vinden met TB 1 of 2, want ik zou graag SSD capaciteit willen verhogen naar 1 TB.
Ook al gezocht of het mogelijk is om de(interne) Samsung EVO 970 die nu in de aanbieding is bij Amazon en in deze behuizing https://nl.hardware.info/...1-nvme-enclosure-van-e-17.
Schijnbaar bestaat er geen kabel van usb C3.0 of 3.1 naar TB 1 of 2. Of weet iemand die wel? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:26
doggy1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:14:
Waarom externe SSD? Wat ik te weten ben gekomen is dat het bij dit type vrij moeilijk is om er een interne SSD bij te zetten.
Heb ook een iMac 2011 die ik een aantal jaren geleden heb geüpgraded. Dit type is een van de makkelijkste iMacs om upgrades bij te doen. Je moet je natuurlijk wel goed inlezen maar youtube staat vol met voorbeeld filmpjes. Het inbouwen van de SSD was super easy.

Wat heb ik gedaan:
1. CPU upgrade van i5 dual core naar i7 3,4ghz quad core
2. HD naar SSD upgrade (1TB)
3. Geheugen upgrade van 16 naar 32 gig

Resultaat is dat het een zeer vlotte machine is geworden zelfs voor hedendaagse standaarden. De beperking zit hem metname in de software ondersteuning vanuit apple en bijvoorbeeld adobe. Kortom een aantal jaren geleden was het zeker weten de moeite waard. Heb je budget en wil je bijvoorbeeld videobewerking gaan doen ga dan voor een nieuwere iMac. Gebruik je de machine alleen voor internetten en heb je geen hoge eisen dan zeker doen. Ook als je lekker wilt Nerden / Tweaken en er budget voor hebt, doen want het is leuk! Als je nog meer input wil kan ik eventueel de filmpjes hier plaatsen met instructies.

[ Voor 9% gewijzigd door Riptide op 01-01-2021 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
@Riptide bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benniec
*snip* geen V&A op het forum.

[ Voor 89% gewijzigd door Daedalus op 20-07-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Benniec Daar is Vraag en Aanbod voor bedoeld, niet een topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit topic kan inmiddels wel op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.