Alternatief voor TP-link Deco M5 met bandwith control?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Frustrerend probleem hier. In een notendop. We hebben een TP-link Deco M5 mesh netwerk in huis met 3 satalites. Daarop 2 game-pc's en verder alle andere apparaten.

Probleem:
Wanneer ik nu een nieuwe Steam game (of whatever) download, kan de ander gelijk niet meer online gamen. Dikke lag en DC's dus. De TP-link Deco M5 heeft geen bandwith control, hierover een topic, meer mensen hetzelfde probleem:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/174378

Het antwoord van TP-link is dan 'gebruik de QoS functie (om proriteiten als Gaming e.d. in te stellen). Hiermee gerommeld en werkt dus echt voor geen meter. De online gamer blijf lag hebben indien iemand download. Zelfs als ik in QoS de max speed bandwith omlaag zet, mag dat niet baten (maar dan is de max bandwith waarschijn voor het hele netwerk lager en niet voor 1 enkel apparaat).

Nu ben ik een leek als het aankomt op netwerk, maar is het niet de taak van een router internet te distribueren over meerdere apparaten? Dus als er 1 gamed en de ander download, dat hij dit zelf automatisch redelijkerwijs verdeeld?

Ik heb mij er al dus een soort van bij neergelegd dat dit met de TP-link Deco M5 niet lekker gaat werken. Wat is dus het beste alternatief voor een Mesh netwerk die dit wel automatisch goed distribueert?

Note:
Waarschijnlijk kan ik met een programmatje mijn individuele download snelheid afknijpen, maar dat is natuurlijk geen oplossing van het probleem. Als er namelijk niemand anders aan het gamen of streamen is, dan wil ik natuurlijk wel gewoon full speed kunnen downloaden.... |:(

Update:
Internet = 200 mbit glasvezel, dus voelt het extra zuur dat je lag ervaart als iemand zijn game aan het patchen is... |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Fiddle op 01-08-2020 11:04 ]

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Zou je alle netwerk apparatuur die je gebruikt kunnen benoemen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
lier schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:12:
Zou je alle netwerk apparatuur die je gebruikt kunnen benoemen?
2x Nvidia shield mediaplayer, 2x mobiele telefoon, 2x werklaptops (staan meestal uit), Ipdad, etc.

Geen van deze apparaten zijn aan het downloaden als we zelf het probleem (eenvoudig) kunnen reproduceren, dus denk denk niet dat het veel uitmaakt welke op dat moment inactieve apparaten er verder aanhangen toch? :)

(De deco app laat heeft namelijk een lijstje actieve devices met hun actuele speeds)

Edit:
En zelfs als er andere apparaten op het netwerk op dat moment 'iets doen', welke mesh router kan dat dan normaal bandwith toewijzen zodat elk in een redelijke snelheid word voorzien/verdeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Fiddle op 01-08-2020 23:47 ]

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom stel, je dan in Steam geen beperking in, daar kan je gewoon aangeven bij instellingen - download wat de maximale bandbreedte is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Fiddle schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:37:
[...]

2x Nvidia shield mediaplayer, 2x mobiele telefoon, 2x werklaptops (staan meestal uit), Ipdad, etc.

Geen van deze apparaten zijn aan het downloaden als we zelf het probleem (eenvoudig) kunnen reproduceren, dus denk denk niet dat het veel uitmaakt welke op dat moment inactieve apparaten er verder aanhangen toch? :)
...
Denk dat @lier wil weten wat voor modem je hebt en eventuele andere routers en switches

Anyway, je bent gewoon in de mesh marketing hype getrapt: "Overal veel streepjes op je telefoon"
Maar het is killing voor je bandbreedte. Leg gewoon kabel aan naar de game PC's

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Als eerste zal ik je maar uit de droom helpen dat een router "bandwidth control" doet.
Een router stuurt het verkeer enkel naar het juiste device en meer niet en aangezien zo'n deco set ook weer uit een router met satellieten bestaat doet die dat ook niet.

Dus wat voor systeem je ook hebt, zelfs als je alles bekabelt hebt aangesloten, als er een onderdeel is dat je hele bandbreedte opeet dan houd de rest niets over.
Het enige wat je daar aan kunt doen is dat beperken bij de oorzaak, ofwel de PC die aan het downloaden is.

En uiteraard heeft @Brahiewahiewa ook gelijk, als je minder bandbreedte hebt door wifi en mesh te gebruiken dan heb je daar eerder last van.

Je kunt nog wel even controleren of de wifi adapters van je clients wel mimo zijn, als dat niet het geval is scheelt dat weer een slok op een borrel.
zie hier een goede uitleg over mimo.

https://www.wifishop.nl/k...hts%202%20kanalen%20biedt

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 05:35:
[...]

Denk dat @lier wil weten wat voor modem je hebt en eventuele andere routers en switches

Anyway, je bent gewoon in de mesh marketing hype getrapt: "Overal veel streepjes op je telefoon"
Maar het is killing voor je bandbreedte. Leg gewoon kabel aan naar de game PC's
Excuus, in dat geval ligt ligt er alleen een standaard Telfort/KPN modem voor, en 2 van de 3 Deco's hebben een Switch eraan hangen om meerdere apparaten bekabeld te verbinden. The game pc's zijn met kabel aangesloten op de Main Deco (via switch). De main Deco is natuurlijk bekabeld, dus de Game PCs gaan niet over WiFi.

Ik bedenk me hierdoor nu ook dat de Deco zogenaamde "QoS" functie het dataverkeer van de game pc's wellicht ook niet kan onderscheiden (omdat ze dus samenkomen over 1 switch)!? :+

Ik ben op dit moment voor mezelf het netwerk nog even aan het uittekenen, Ik kom er even op terug.

[ Voor 39% gewijzigd door Fiddle op 02-08-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Persoonlijk denk dat niet zozeer je internet wordt platgetrokken maar eerder je mesh wifi netwerk en dat maakt het een stuk lastiger. Je Mesh netwerk heb je waarschijnlijk niet bekabeld waardoor alles de bandbreedte deelt. Een download slokt dat gewoon op. QoS werkt volgens mij niet op de wifi.
Maar zoals heel vaak gezegd hier, er is geen magische oplossing om kabels te vervangen, wel compromissen. In dit geval plan je downloads. Maar beste oplossing trek kabels.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
Even in Paint skills: dit is het hele netwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK2Ag-uyfCiRVMEPKScY755sG4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fSTd043TlklFiedzIE8IcUvQ.png?f=fotoalbum_large

De PC waarop gegamed wordt en de PC waar dan tegelijk op gedownload wordt zitten op dezelfde route, beide bekabeld.

Zelfs als zou die QoS marketing-BS werken (met hoge prio op gameing en lage prio op downloaden), dan twijfel ik of de Deco het onderscheiden kan, omdat beide 'trafic' dan over dezelfde switch komt....

Mijn hoop was dat er iemand zou rouepen van joh, dit merk mesh netwerk doet dat wel 'slim', maar ik zal dus gewoon mijn download moet plannen

[ Voor 38% gewijzigd door Fiddle op 02-08-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Fiddle schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:01:

[Afbeelding]

De PC waarop gegamed wordt en de PC waar dan tegelijk op gedownload wordt zitten op dezelfde route, beide bekabeld.

Zelfs als zou die QoS marketing-BS werken (met hoge prio op gameing en lage prio op downloaden), dan twijfel ik of de Deco het onderscheiden kan, omdat beide 'trafic' dan over dezelfde switch komt....

Mijn hoop was dat er iemand zou rouepen van joh, dit merk mesh netwerk doet dat wel 'slim', maar ik zal dus gewoon mijn download moet plannen
QoS stel je in op een service of groep van services. Bijvoorbeeld geef je voorrang aan HTTPs verkeer, of reserveer je bandbreedte hiervoor. Je kan het verschillend configureren en verkeer verdelen zoals je zelf wil. Het enige wat je moet weten, welke protocollen en poorten er gebruikt worden welke je voorrang wil geven.

QoS is dus een optie wanneer je weet "wat exact" je bepaalde minimale bandbreedte wil geven. Nadeel is, wanneer je dus overlappende services hebt, dat je er niks mee opschiet. QoS is echter wel de oplossing wanneer je meerdere systemen hebt die van de zelfde dienst gebruik maken. Voor een inrichting zoals TS heeft is QoS dan ook de beste oplossing. Omdat hij voor games dan een reservering kan doen ongeacht bron. Met als gevolg dat hij Steam downloads kan limiteren ongeacht of het nu 1,2 of 10 Pc's zijn.

TS kan dus het beste gewoon QoS inrichten. Alhoewel dat niet eenvoudig is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Fiddle schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:01:

[Afbeelding]

QoS is juist voor dit soort scenario's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:11
@Fiddle heb je overwogen om het spul in ap modus te zetten? Eigenlijk is mesh helemaal niet relevant omdat alles bekabeld verbonden is. Alleen de routering functie van de deco kan miss roet in het eten gooien.

Als je ap modus inschakelt dan gaat de deco niet meer routeren, alleen de telfort

Doe ik wel even de aanname dat het telfort modem in router modus staat. Gaat het dan nog steeds mis? Dan ligt de bottleneck misschien wel bij het modem. Welk modem heb je?

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 03-08-2020 07:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Uit de tekening kun je zien dat het helemaal niets met de wifi te maken heeft dus daar iets veranderen lijkt me niet zinvol.
En de of die telfort al dan niet in router mode staat doet er naar mijn mening ook niet toe.

Waar het om gaat is dat TS Quality of Service wil hebben en dat die Deco router dat wel heeft maar het functioneert blijkbaar niet naar tevredenheid.

Het probleem met Qos is dat die router onderscheid moet kunnen maken tussen de verschillende typen verkeer en dat is meestal problematisch.
Daar is packet inspection voor nodig en waarschijnlijk is voor een goede implementatie daarvan iets meer cpu power nodig dan die deco aan boord heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) Als het telfort modem in router modus staat en de bandbreedte niet aan kan dan is dat wel relevant.
Daarbij gaat nu alles via de Deco die in router modus staat (?). De deco & telfort doen dus routeren. Zet je hem in AP modus dan stopt de Deco met routeren en zal die als switch functioneren naar het telfort modem.

Verder heb ik nog niet vaak wonderen met QoS gezien. Vaak doet het meer kwaad en doet en helpt het juist om het uit te zetten omdat met QoS je vaak geen gebruik kunt maken van hardware offloading en 200mbit via de cpu best uitdagend is voor consumentenapparatuur.
Met een dikke internet verbinding moet je voor QoS ook een dikke router hebben met snelle CPU. Heb je die niet, zet het dan uit.
Met een tragere internet verbinding kan QoS wel een uitkomst zijn.

De support pagina van Steam zegt hier ook iets over:
Certain router services can cause problems with Steam. If any of the following services are enabled on your router or access point, try disabling them:

Stateful inspection
Dynamic packet filtering
QoS (Quality of Service)
UPnP (Universal Plug 'n Play)
https://support.steampowe...le.php?ref=6776-MYXU-0480

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de ExperiaBox 10. In andere experiaboxen zit soms ook een QoS/DPI dingetje in wat je niet kon uitzetten en resulteerde in brakke verbinding.
  • Probeer op de Deco M5 & Telfort modem iig alles uit te zetten wat te maken heeft met QoS en DPI.
  • Gaat het dan nog steeds mis, zet de Deco in AP mode en zet de telfort in router modus
  • Gaat het dan nog steeds mis dan moet je het echt in je switches/telfort modem zoeken.

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 03-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een telfort router die zijn eigen gespecificeerde snelheid niet aan kan?
Of het switch backplane die te kort schiet.
Heel erg onwaarschijnlijk.

En dat zal ook wel voor die Deco gelden, ze gebruiken allemaal dezelfde qualcomm chips dus veel verschil zit er niet in.

Over Qos ben ik het met je eens, dat werkt over het algemeen alleen redelijk in professionele apparatuur, omdat zoals ik al zei daar nogal wat cpu capaciteit voor nodig is (plus goede software).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) ben ik met je eens, de kans dat het bij het telfort modem/switches misgaat is het minst waarschijnlijk. Echter als zaken als qos en dpi aanstaan dan is het zeker een mogelijkheid

De voornaamste reden waarom t relevant is of die in router modus staat is omdat je anders niet de deco in ap modus kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die deco kan hij niet in Ap mode zetten want de satelieten hebben geen kabel.

Als die Qos op die deco niet goed werkt wat ik verwacht dat het geval is kan hij alleen de download snelheid op de Pc beperken.
Is vrij simpel, te doen met zoiets als netlimiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Wat is nu eigenlijk je probleem? Dat er 1 iemand aan het gamen is en de andere aan het downloaden? Zijn toch 2 oplossingen voor:
1. Praat met elkaar
2. Download op maximaal 150 a 170Mbit, dan kun je rustig door gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) ap mode heeft niets met wired/wireless backhaul te maken, dat werkt gewoon met draadloze uplinks.je verliest alleen de volgende zaken, juist beter want ik denk dat sommige zwaar op de cpu drukken
4. In AP mode, since all the clients are managed by the root router, some advanced features will not be available in the Deco app, including Antivirus, Parental Controls, Port Forwarding, Address Reservation, TP-Link DDNS, etc.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/

En ja je download handmatig limiten kan maar grote kans dat het probleem blijft (ping zakt in elkaar) en zonde als er niets geshared hoeft te worden maar je full pull wilt gaan.

@Fiddle
Probeer eerst de voorgestelde stappen maar als het echt niet werkt kun je ook een edgerouter x als qos er tussen te zetten met telfort in bridge/direct op de edgerouter. Je mesh voor wifi kun je gewoon behouden

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 03-08-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Aha je bedoelt met Ap mode die deco's als repeaters te gebruiken.

Dat is in mijn ogen geen Ap mode.
Een Ap is zoals de naam al zegt een wifi accesspoint naar het bekabelde netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:21:
Aha je bedoelt met Ap mode die deco's als repeaters te gebruiken.

Dat is in mijn ogen geen Ap mode.
Een Ap is zoals de naam al zegt een wifi accesspoint naar het bekabelde netwerk.
Nee. Tja die naam is wat vreemd misschien, technisch zou bridged vs router modus logischer zijn maar ik heb die naam “ap mode” bij tplink niet verzonnen. Nu snap ik de verwarring ook wel, ap modus klinkt idd meer als ethernet backhaul maar dat is het niet.

Bij tplink deco is het:
- bedraad verbonden ap: ethernet backhaul
- router/nat aan: router modus
- router/nat uit en bridged met wan poort: ap modus

De nodes blijven draadloos verbonden dus dat zijn en blijven repeaters. De game pc is bedraad verbonden dus daar telt alleen het bridged va router verhaal.

Maar genoeg hierover, de ts moet het gewoon proberen in te stellen en kijken wat het doet :)

[ Voor 113% gewijzigd door laurens0619 op 04-08-2020 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de input! Ik ga de komende tijd experimenteren met de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:58:
Die deco kan hij niet in Ap mode zetten want de satelieten hebben geen kabel.

Als die Qos op die deco niet goed werkt wat ik verwacht dat het geval is kan hij alleen de download snelheid op de Pc beperken.
Is vrij simpel, te doen met zoiets als netlimiter
Vrij simpel in Steam zelf te doen. Netlimiter zorgt dat je bij bepaalde games een Ban krijgt.

https://support.steampowe...e%20%3E%20Settings%20menu.

Is toch niet zo moeilijk en al eerder aangegeven.

Pagina: 1