Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:09
Mijn vraag
Ik heb een Acer Predator Helios 300 (PH315-51-50GY) laptop, er zit 1 hdmi aansluiting op deze laptop.
Kan iemand mij vertellen om welke HDMI versie het hier gaat? Voor zover ik kon vinden is het HDMI 2.0 maar ik weet niet of dit klopt.

Er zit een USB-C poort op maar hier hebben ze een oudere versie gebruikt om kosten te besparen, ik hoop niet dat ze dit dan ook op de HDMI poort gedaan hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de doos kijken, handleiding inkijken, website acer bekijken, forums lezen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 17:59

De Nelis

en anders maar niet...

Deze beschikt over een HDMI 1.4 aansluiting, denk ik, maar er is veel wisselende informatie te vinden.
Kun je de volledige specs van je laptop eens posten?
Er zit een USB-C poort op maar hier hebben ze een oudere versie gebruikt om kosten te besparen, ik hoop niet dat ze dit dan ook op de HDMI poort gedaan hebben.
Het zal niet zozeer met kostenbesparing te maken hebben, scheelt een paar cent. Ik denk meer met de reden, niet nodig en als je dat wel wil koop maar een duurder model ;)

[ Voor 83% gewijzigd door De Nelis op 01-08-2020 09:47 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lijkt er wel op dat heel veel andere in de Helios 300 series HDMI 2.0 outputs hebben. Maar goed, ook lijkt het dat sommige een USB-C gen 1 en andere gen 2 hebben, dus er kan verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Kun je het niet gewoon proberen? Of moet je nog een 4k monitor kopen? Anders zou ik het aan Acer vragen. Dit soort specifieke specificaties zijn moeilijk te vinden is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

hoi1234 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:51:
Kun je het niet gewoon proberen? Of moet je nog een 4k monitor kopen?
2160p75 bij 4:2:0 subsampling kan gewoon over HDMI1.4b. Dus tenzij er inderdaad specifieke eisen gesteld worden aan hoe de output eruit moet komen te zien, vraag ik me af wat de "eis" is om een 2.0-versie in de Acer te hebben?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
De Nelis schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:36:
Deze beschikt over een HDMI 1.4 aansluiting, denk ik, maar er is veel wisselende informatie te vinden.
Kun je de volledige specs van je laptop eens posten?

[...]

Het zal niet zozeer met kostenbesparing te maken hebben, scheelt een paar cent. Ik denk meer met de reden, niet nodig en als je dat wel wil koop maar een duurder model ;)
Waar heb je deze informatie gevonden? Ik kom inderdaad veel wisselende informatie tegen.

De specificaties zijn als het goed is gelinkt aan dit topic (pricewatch: Acer Predator Helios 300 PH315-51-50GY)

De handleiding is hier te vinden: https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/7603

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
Sissors schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:39:
Lijkt er wel op dat heel veel andere in de Helios 300 series HDMI 2.0 outputs hebben. Maar goed, ook lijkt het dat sommige een USB-C gen 1 en andere gen 2 hebben, dus er kan verschil in zitten.
Vandaar dat ik het niet helemaal zeker weet, in het model dat ik heb zit een Gen1 USB-C poort, dat staat ook in de handleiding (https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/7603).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
hoi1234 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:51:
Kun je het niet gewoon proberen? Of moet je nog een 4k monitor kopen? Anders zou ik het aan Acer vragen. Dit soort specifieke specificaties zijn moeilijk te vinden is mijn ervaring.
Ik heb nu een 2560x1440 60hz 27 inch monitor, maar wil graag een 3440x1440 144hz monitor aanschaffen.

Die 144hz ga ik sowieso niet halen over hdmi, en freesync/g-sync heb ik ook niks aan.
Maar wellicht koop ik volgend jaar een nieuwe gamepc en dan heb ik natuurlijk een stuk meer aan die 144hz.

Ik ben vooral benieuwd hoeveel hz ik wel ga halen over hdmi. De monitor die ik op het oog heb heeft hdmi 2.0, dan zou ik over hdmi 2.0 wel 100hz 10bit moeten kunnen halen. Alleen is nu de vraag hoeveel gaat mijn laptop kunnen aansturen.

Op kantoor heb ik wel een ultra wide staan van 100hz, ik zou even kunnen kijken of deze op 100hz aan te sturen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
MAX3400 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

2160p75 bij 4:2:0 subsampling kan gewoon over HDMI1.4b. Dus tenzij er inderdaad specifieke eisen gesteld worden aan hoe de output eruit moet komen te zien, vraag ik me af wat de "eis" is om een 2.0-versie in de Acer te hebben?
Ik wil binnenkort een 3440x1440 144hz scherm kopen. Via hdmi ga ik die 144hz sowieso niet halen, nu vraag ik mij af hoeveel ik wel ga halen. Als ik in de toekomst een nieuwe computer koop kan ik natuurlijk wel de volledige potentie benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LightPhoenixNL schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Ik wil binnenkort een 3440x1440 144hz scherm kopen. Via hdmi ga ik die 144hz sowieso niet halen, nu vraag ik mij af hoeveel ik wel ga halen.
Ik zou bijna zeggen; koop die monitor niet of ruil je laptop in? Als ik snel zoek, ga je niet boven de 60Hz uitkomen op die resolutie maar verschillende threads zeggen dat het erop lijkt (nadruk) dat de kwaliteit van de kabel en de poort ook ermee te maken hebben; zag ook custom resoluties van 56Hz langskomen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bedenk wel dat heel veel monitoren op HDMI niet verder dan 60Hz komen, ook al kan de HDMI specificatie een hogere snelheid aan, ze hebben simpelweg een HDMI chip die niet hoger komt dan 60Hz. Van wat ik zo snel zie zou 3440*1440 nog precies in HDMI 1.4 moeten passen op 60Hz.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 01-08-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 17:59

De Nelis

en anders maar niet...

LightPhoenixNL schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Waar heb je deze informatie gevonden? Ik kom inderdaad veel wisselende informatie tegen.

De specificaties zijn als het goed is gelinkt aan dit topic (pricewatch: Acer Predator Helios 300 PH315-51-50GY)

De handleiding is hier te vinden: https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/7603
Ja dat is het hem dus ik weet het niet zeker, heel veel wisselende informatie te vinden, de productinformatie van de fabrikant link in de pricewatch verwijst bijvoorbeeld weer naar een ander model. (aangepassing doorgegeven). Op een enkele site stond 1.4, maar een ander geeft weer niets aan. Maar bij andere uitvoeringen word weer specifiek 2.0 aangegeven.

Maar goed met die resolutie op hdmi 1.4 ga je max. 60Hz halen en op 2.0 max. 120Hz maar met die videokaart word het hem niet in games.

[ Voor 6% gewijzigd door De Nelis op 01-08-2020 10:21 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
De Nelis schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Ja dat is het hem dus ik weet het niet zeker, heel veel wisselende informatie te vinden, de productinformatie van de fabrikant link in de pricewatch verwijst bijvoorbeeld weer naar een ander model. (aangepassing doorgegeven). Op een enkele site stond 1.4, maar een ander geeft weer niets aan. Maar bij andere uitvoeringen word weer specifiek 2.0 aangegeven.

Maar goed met die resolutie op hdmi 1.4 ga je max. 60Hz halen en op 2.0 max. 120Hz maar met die videokaart word het hem niet in games.
Op fortnite moet ik wel boven de 100fps komen, verder speel ik vooral wat oudere games. Ik heb op kantoor een 34 inch 100hz monitor, ik heb bedacht van de week eens langs te rijden en even te kijken hoeveel hz hij aankan ;) Dan weet ik iig of ik meer dan 60hz haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
MAX3400 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

Ik zou bijna zeggen; koop die monitor niet of ruil je laptop in? Als ik snel zoek, ga je niet boven de 60Hz uitkomen op die resolutie maar verschillende threads zeggen dat het erop lijkt (nadruk) dat de kwaliteit van de kabel en de poort ook ermee te maken hebben; zag ook custom resoluties van 56Hz langskomen.
Op zich heb ik nu een 60hz monitor, dus als ik minimaal 60hz haal is dat voor nu prima, tot ik een nieuwe pc koop. Vooral met thuis werken is het extra scherm formaat ook wel erg fijn.56hz is dan wel weer wat aan de lage kant. Ik gaa eens mijn monitor op kantoor proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
Bedankt voor jullie reacties, ik zal (hoogst waarschijnlijk woensdag) de monitor op kantoor eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als ik de spec van de gpu opzoek kom ik HDMI 2.0b tegen en in principe stuurt de gpu de poort direct aan. Dus als je geen 2.0b kunt krijgen hebben ze problemen met de routing van de gpu naar de hdmi poort.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
MAX3400 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Haha, je wilt echt niet op 4:2:0 subsampling draaien op een monitor.

Voor video is het nog ok, maar voor statische beelden zoals tekst is het gewoon te zien als een waas.

Wikipedia: Chroma subsampling
Damic schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:49:
Als ik de spec van de gpu opzoek kom ik HDMI 2.0b tegen en in principe stuurt de gpu de poort direct aan. Dus als je geen 2.0b kunt krijgen hebben ze problemen met de routing van de gpu naar de hdmi poort.
Wat dus bijna per definitie het geval is bij de combi van een NVidia dgpu met een Intel chipset.

Ze gebruiken namelijk de framebuffer van de Intel om zo 1 HDMI-uitgang te kunnen gebruiken voor zowel de igpu (de HD630) als de NVidia.
Dan kan de igpu gewoon de standaard low-power beelden geven en als je gaat gamen, dan geeft de Nvidia de frames door aan de HD630 en die zet het door naar de monitor.

En aangezien Intel pas bij sommige 10e generatie Core i’s (de sinds 2013 bestaande) HDMI 2.0-standaard is gaan gebruiken, ben je beperkt tot HDMI 1.4 (deze laptop is 8e generatie).

Wikipedia: Nvidia Optimus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
Ik ben even op kantoor (geweest) en heb hier een Samsung C34J79X aangesloten op mijn laptop.

Dit scherm kon ik aansturen op 3440x1440 met 100hz, dit is het maximale wat de monitor ondersteunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlyiMGrI5fqUA4oAd8a5t32Mxww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGx1sxmisv5laOnTs2owiKtS.jpg?f=fotoalbum_large

3440x1440 100hz 10bit gebruikt 17.83Gbit/s. HDMI 1.4 kan maximaal 10.2Gbit/s aan en HDMI 2.0 18.0Gbit/s. Ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat ik HDMI 2.0 op mijn laptop heb zitten.

De bandbreedte heb ik berekend op: https://k.kramerav.com/support/bwcalculator.asp

Bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhJb_2GZsPxfKLxG6y_Rdhp7cjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lW2PzYbKFTZURBqsfVYcr7N9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door LightPhoenixNL op 05-08-2020 09:32 ]

Pagina: 1