Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-06 15:35
Mijn vraag
Op dit moment gebruik ik al sinds 2014 een APS-C camera, een Nikon D7100 met een Nikkor 16-85 VR II f/3.5-5.6 lens en een Tamron 70-200 mm f/2.8 lens. Ik heb veel accessoires zoals een opzetflitser, afstandsbediening, grijskaarten, UV-filters, pola-filters extra batterijen etc. etc. maar de basis dus de body + lenzen zijn altijd hetzelfde gebleven, sinds 2014. Ik twijfel heel erg hoe toekomstbestendig deze set is. Heb er inmiddels wel een kleine camera bij, een Sony RX100 mark III. Die kan ik echter slechts in beperkte situaties gebruiken, zoals waar de afstand tussen camera en object niet groot is vanwege het beperkte zoombereik van de lens. Ook levert deze camera, zelfs op grote diafragma's, naar mijn mening minder bokeh dan de D7100.

Vorig jaar (2019) was ik al aan het oriënteren op een extra lens en toen was de eerste ingeving een Sigma 18-35 f/1.8 maar dat vertroebelde allemaal een beetje door verschillende mensen die ik er over heb geraadpleegd, en verschillende verkopers/adviseurs in camera winkels zoals KE. Die hebben dan toch weer een andere mening, eigenlijk moet je het gewoon fotograferen zelf vragen. Door corona en doordat deze hobby ten koste van een andere (modelauto's verzamelen) op een wat lager pitje is komen te staan is de beslissing tot nader order uitgesteld. Pre-corona fotografeerde ik feestjes en voor de zeilvereniging waarvan ik lid ben ook zeilwedstrijden. Daarnaast fotografeer ik privé met name natuur, architectuur en op reis. Eigenlijk niet heel veel bijzonders dus, maar ik ben wel van plan mijn foto's naar een hoger level te trekken.

Concreet: ik twijfel tussen het aanschaffen van een nieuwe kwalitatieve lens zoals de hiervoor genoemde Sigma of gewoon overstappen op full-frame, zoals een Sony A7 mark III of A7R mark III of zelfs hoger (A9). Ik wil in ieder geval een beter bokeh, met de Nikkor die vanaf f/3.5 begint krijg ik dat niet. Ook veel ik een camera die toekomstbestendig is, want de D7100 heeft al meer dan 30k clicks erop zitten en is al ruim 6 jaar oud. In het donker wil ik sowieso veel beter kunnen fotograferen, nu moet zelfs met opzetflitser de ISO toch hoog (YN 568EX-III).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nikon D7100
Nikkor 16-85 VR II f/3.5-5.6
Tamron 20-700 f2.8 (zonder beeldstabilisatie)
YN 568EX-III opzetflitser
Toebehoren (verder niet heel relevant voor de vraag)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog in de oriëntatiefase, heb wel een nieuwe lens gevonden (Sigma 18-35 f/1.8) maar vraag me af of dit zin heeft om in de camera te investeren of niet over te stappen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Beste antwoord (via stormbreaker op 10-08-2020 09:48)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
stormbreaker schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:38:
Ik zou graag een FF willen hebben, ben inderdaad na al die jaren aan iets nieuws toe. Maar ik wil dat het de investering wel waard is, ik wil eigenlijk ook creatiever leren fotograferen. De meeste fotografen zeggen dat het niet aan de camera ligt en dat je eerst goed moet fotograferen en eigenlijk pas bij beperkingen aan je eigen apparatuur mag switchen. Maar ik vind dit ook af en toe een dooddoener, want met een slechte camera kan een hele goede fotograaf misschien iets uithalen maar om maar een metafoor te gebruiken: Max Verstappen gaat met zijn RB als deze zo traag blijft ook geen WK worden, al is hij een betere coureur dan Valtteri Bottas.
De vraag is waarom je dan graag full frame wilt hebben, wat denk je daar uit te kunnen halen wat met een APS-C camera niet kan?

Die stelling van 'de meeste fotografen' ken ik net iets genuanceerder. Natuurlijk mag je betere gear kopen als je daar blij van wordt, uiteindelijk gaat het om het plezier wat je met je hobby/werk hebt.
Het is echter wel zo dat een betere camera niet automatisch zorgt voor betere foto's, je moet jezelf ook blijven ontwikkelen want als jij de bottleneck bent waardoor een betere camera niets toevoegt dan is het inderdaad zonde van je geld.
Blijf je echter ontwikkelen dan kan goed gereedschap het zeker makkelijker maken om goede foto's te maken, ook al benut je zo'n professionele camera dan misschien niet volledig, het kan best leuk zijn.
Het is alleen wel verstandig om goed voor jezelf te bepalen waarom je dan voor een bepaalde keuze gaat, zodat je die wel kunt onderbouwen en het niet alleen maar een honger voor nieuw spul is. Want dat is wel een klassieke valkuil bij dit soort hobby's. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom huur je die 18-35 niet gewoon een keer een weekendje? Het is een prachtige lens, als hij je ligt. Dan weet je gelijk of het is wat je mist.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Gonadan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:32:
Waarom huur je die 18-35 niet gewoon een keer een weekendje? Het is een prachtige lens, als hij je ligt. Dan weet je gelijk of het is wat je mist.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar denk jij niet dat het na ruim 6 jaar APS-C tijd is over te stappen naar full-frame vooral omdat vanwege fotograferen bij weinig licht?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je 16-85 is sowieso niet geschikt voor full frame dus je zou dan evengoed een andere lens moeten. De 70-200 werkt wel maar dan verlies je de cropfactor.

Aangezien je al moet flitsen vraag ik mij af of een andere body en levensgroot verschil maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Dus als ik het goed begrijp denk je dat een overstap naar bijv. een Sony A7R mark III met bijbehorende lenzen van Sony (of van een ander merk compatible met die vatting van Sony) weinig verschil voor wat ik ermee wil doen uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat zeg ik niet, om dat echt te weten moeten we weten waar je precies tegenaan loopt en wat je echt zoekt. Minder scherptediepte, meer achtergrondonscherpte, ISO prestaties, beter flitsen. Geen idee, misschien zijn voorbeeldfoto's wel een idee.

Alleen van alle opties is voor een paar tientjes de lens huren die je al op het oog had verreweg de goedkoopste optie met weinig risico. Is het niet wat je zoekt kan upgraden altijd nog. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Ik upload morgen wel even een paar foto's met voorbeelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

Je hebt al 6 jaar ervaring met Nikon, je kent de in en outs van het systeem en hebt een workflow. Overstappen op een ander platform betekend dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Maak voor jezelf eens een lijstje wat je denkt dat je wint bij een overstap naar een ander systeem.

Als je bij Nikon besluit te blijven, en je wilt naar Full frame, huur dan eens een full frame camera. Of koop een tweede hands.

Ik heb een D7100 en een D600. Qua werking zijn ze vrijwel identiek. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar de D600. Ik zou mij ook niet zo druk maken over het aantal kliks. Mijn D600 zit al bijna aan de 300k en functioneert nog steeds zonder problemen.

Wat betreft de techniek: de sensor van de D600 is vrijwel identiek aan die van de D750. Onderhuids zijn er natuurlijk wel verschillen. Maar voor het maken van foto's is er weinig tot geen verschil. Zolang de camera gewoon werkt loop je echt niet achter.

Ik heb op mijn flicker pagina albums met camera/lens combinaties, wellicht geeft je dat een indruk van wat je kunt verwachten:

https://www.flickr.com/photos/boushh_tfa/albums/page2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:37
Het is een lastige keuze, bij elke euro die ik aan DX apparatuur uitgeef vraag ik me af of ik niet beter over kan stappen op FX. In de praktijk heb ik echter een hele capabele setup met mijn D7500 en een paar goede lenzen, waaronder de Sigma 18-35. Die Sigma is ook wel de beste upgrade die ik in de laatste jaren heb gedaan en had meer impact dan bijvoorbeeld die van 16 naar 24MP.

Aangezien je nog niet heel veel lenzen hebt zou ik voor de Sigma gaan. Daarmee heb je ook echt wel het toppunt van je DX-setup bereikt en sla je alle tussenstappen over. Als je later dan constateert dat je toch iets beters wil, weet je dat je bij FX uitkomt en hoef je niet eerst een sloot aan lenzen te verkopen. De Sigma lijkt me ook redelijk waardevast, dus dat is een gokje dat je wel kunt wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Ik zat vanmorgen na te denken maar ik heb niet zo één, twee, drie concrete foto's die ik echt heel anders zou willen. Wel vind ik dat de Nikkor 16-85 VR II vanwege de variabele brandpuntafstand, en omdat deze niet lichtsterk is, een te matig bokeh heeft. Misschien is de Sigma 18-35 f/1.8 zo slecht nog niet in plaats van geheel naar Sony overstappen. Overigens heb ik sinds vorig jaar wel al een Sony compact erbij, dus helemaal onbekend met Sony ben ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je zegt de bokeh matig te vinden, is dat vanwege de kwaliteit van de achtergrondonscherpte (bokeh) of vanwege de hoeveelheid onscherpte?
Beiden zal de Sigma overigens aan bijdragen. Een variabele brandpuntsafstand is daarbij niet zo'n probleem, maar een wijd diafragma is wel prettig. F/1.8 is dan een hele mooie optie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:29

Major_ton

Shoot!

Wacht even tot black friday in november en dan heb je kans dat de nieuwe Nikon Z5 een leuke optie gaat zijn. Dat zou een waardige upgrade zijn tov wat je nu hebt. Doe jezelf een FTZ adapter erbij cadeau en ga je assortiment met lenzen langzaam uitbreiden. Het leuke is dat je bij Nikon heel veel goedkope oude lenzen kan vinden uit het Ai, Ai-s en AF-D tijdperk om mee te gaan experimenteren. Dankzij de EVF met focuspeaking kan je snel en makkelijk handmatig scherpstellen bij een groot diafragma, iets wat met een DSLR met een OVF nooit zal lukken.

Als je nu niet weet welke lenzen je precies nodig hebt, dan zou ik daar ook nog niet in investeren. Dat kan een dure teleurstelling worden. Een 18-35mm voor DX zou ik persoonlijk nooit kopen en ondanks het maximale diafragma van f/1.8 ga je er ook niet echt een mooie blown out achtergrond mee krijgen, tenzij je heel dichtbij op een klein onderwerp gaat focussen waarbij de achtergrond ver weg is. Zelf vind ik die use case te beperkt.

En daar ligt het grootste probleem. Vraag 10 mensen om advies en je krijgt 10 verschillende dingen te horen. Op full frame vind ik de volgende set lenzen een mooie basis (persoonlijke voorkeur dus);

-Wide angle zoom (16-35mm)
-Tele zoom (70-200mm f/2.8 of f/4)
- 24mm f/1.4 of f/1.8 (minst noodzakelijk)
- 50mm f/1.4
- 85mm f/1.4 of f/1.8

Het gat tussen de twee zoomlenzen kan je opvullen met de 50mm prime. Alle lenzen buiten deze 5 vallen voor mij in een bijzondere categorie, waarbij je ze bij twijfel eigenlijk gewoon niet nodig hebt, anders zou je het echt wel weten. Fotografeer je graag kleine onderwerpen van dichtbij? Koop een macro lens. Doe je graag aan wildlife fotografie? Ga voor tele voorbij de 300mm. Doe je veel reportage werk? Dan is een 24-70mm f/2.8 praktisch onmisbaar. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ben van Nikon FF (D750 en D800) overgestapt naar Fuji APS-C (eerst X-T2 en X-Pro2 en nu X-H1 en X-T3 en een X-pro1 voor de fun) en verreweg het meeste werk ik met de 16mm f/1.4 (24mm FF equiv.) en 56mm f/1.2 (85mm FF equiv.) op de voet gevolgd door de 10-24mm f/4 (15-36mm).

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11
Je zegt dat een 18-35 f/1.8 de achtergrond niet genoeg gaat vervagen, maar je noemt zelf de 24-70 f/2.8 voor reportagewerk. Die 18-35 f/1.8 op aps-c is hetzelfde als 27-53mm f/2.7. Dus kan net zo goed gebruikt worden voor reportagewerk.
Pas op met af-d lenzen, want die gaan geen AF hebben met de Z-serie.
Lichtsterke primes op full-frame winnen het uiteraard t.o.v. aps-c.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:29

Major_ton

Shoot!

Universal Creations schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:07:
Je zegt dat een 18-35 f/1.8 de achtergrond niet genoeg gaat vervagen, maar je noemt zelf de 24-70 f/2.8 voor reportagewerk. Die 18-35 f/1.8 op aps-c is hetzelfde als 27-53mm f/2.7. Dus kan net zo goed gebruikt worden voor reportagewerk.
Pas op met af-d lenzen, want die gaan geen AF hebben met de Z-serie.
Lichtsterke primes op full-frame winnen het uiteraard t.o.v. aps-c.
Achtergrond vervagen en reportagewerk zou ik nou ook niet echt in één adem willen noemen. Nergens heb ik aangegeven dat een 24-70mm f/2.8 op full frame wél goed zou zijn voor een behoorlijke vervaagde achtergrond. Voor feestjes kan de 18-35/1.8 leuk zijn al is 18mm op APS-C niet heel wijd natuurlijk en als de boel wordt ingeflitst, dan is f/1.8 ook niet direct nodig. Tevens kom je met 53mm aan de tele kant ook niet echt in de buurt van 70mm, maar geheel los daarvan vind ik een 24-70mm f/2.8 een broodlens die voor een hobby fotograaf weinig interessant is (nogmaals, mijn mening). De 18-35mm vind ik zelf ook een niche product die vooral geroemd wordt vanwege de optische kwaliteiten, maar om het nou een veelzijdige lens te noemen... Hoeveel hobby fotografen kopen wel niet een 70-200mm f/2.8 omdat er zo lovend over wordt geschreven op internet, terwijl voor hen een 70-300mm f/3.5-5.6 vaak meer geschikt zou zijn voor 1/3 van de prijs.

Als de TS bij Nikon APS-C wilt blijven dan zou mijn advies zijn (ook weer persoonlijk) om de huidige 2 lenzen (16-85 en 70-200) uit te breiden met een 85mm f/1.8G voor de bokeh shots (al zijn er mooiere alternatieven als je meer geld uit wilt geven) en evt een 10-24mm lens voor ultra wide. Dan gooi je wel enigszins de deur dicht voor een upgrade naar full frame, maar dat doe je met een Sigma 18-35mm ook.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Kan ik met de Nikon Z5 dan mijn huidige DX en FX lenzen gebruiken? De 18-35 mm is idd geadviseerd voor feestjes waar ik pre-corona regelmatig fotografeerde, maar dat doe ik voorlopig dus niet meer. Is de Nikon Z5 met adapter echt een vooruitgang op mijn D7100? Ik ben nooit zo een fan van allerlei adapters moeten gebruiken nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Major_ton schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Achtergrond vervagen en reportagewerk zou ik nou ook niet echt in één adem willen noemen. Nergens heb ik aangegeven dat een 24-70mm f/2.8 op full frame wél goed zou zijn voor een behoorlijke vervaagde achtergrond. Voor feestjes kan de 18-35/1.8 leuk zijn al is 18mm op APS-C niet heel wijd natuurlijk en als de boel wordt ingeflitst, dan is f/1.8 ook niet direct nodig. Tevens kom je met 53mm aan de tele kant ook niet echt in de buurt van 70mm, maar geheel los daarvan vind ik een 24-70mm f/2.8 een broodlens die voor een hobby fotograaf weinig interessant is (nogmaals, mijn mening). De 18-35mm vind ik zelf ook een niche product die vooral geroemd wordt vanwege de optische kwaliteiten, maar om het nou een veelzijdige lens te noemen... Hoeveel hobby fotografen kopen wel niet een 70-200mm f/2.8 omdat er zo lovend over wordt geschreven op internet, terwijl voor hen een 70-300mm f/3.5-5.6 vaak meer geschikt zou zijn voor 1/3 van de prijs.

Als de TS bij Nikon APS-C wilt blijven dan zou mijn advies zijn (ook weer persoonlijk) om de huidige 2 lenzen (16-85 en 70-200) uit te breiden met een 85mm f/1.8G voor de bokeh shots (al zijn er mooiere alternatieven als je meer geld uit wilt geven) en evt een 10-24mm lens voor ultra wide. Dan gooi je wel enigszins de deur dicht voor een upgrade naar full frame, maar dat doe je met een Sigma 18-35mm ook.
Ik moet er nog even over nadenken. Tendens van de posts is dus dat het of een andere lens is of geheel overstappen op full-frame. Iemand anders schreef dat ik (dat is wel zo) al jaren bekend met met Nikon en daarom beter niet op een ander merk kan overstappen. Heb daar ook even nagedacht, maar ben het daar niet helemaal mee eens nu fotograferen wel meer overstappen op een ander merk. De Sony A7-serie is natuurlijk een stuk prijziger, maar ik ben dat wel bereid te betalen in de toekomst. In 2014 was ik nog echt voltijd student dus had ik ook veel minder te besteden dan nu. Ik denk dat een goede full-frame body minstens 2000 euro zal kosten, de eerste (paar) lenzen hetzelfde. Dat is wel een realistisch bedrag denk ik, als je echt een stap voorwaarts wil maken. Wat ik eerst ga doen is weer meer fotografen en ook kijken of ik weer, net zoals 4-5 jaar geleden een leermeester kan krijgen die mij van alles kan leren. Ik had een heel goed iemand maar die was al wat ouder en nam op een gegeven moment geen contact meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik vind zelf ergonomie en bediening ruk van Sony, maar qua beeldkwaliteit en AF zijn ze erg goed.

Overstappen naar FF of een ander merk, kost je veel en wat levert het je echt op?

Welke issues loop je nu tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stormbreaker schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:43:
Kan ik met de Nikon Z5 dan mijn huidige DX en FX lenzen gebruiken? De 18-35 mm is idd geadviseerd voor feestjes waar ik pre-corona regelmatig fotografeerde, maar dat doe ik voorlopig dus niet meer. Is de Nikon Z5 met adapter echt een vooruitgang op mijn D7100? Ik ben nooit zo een fan van allerlei adapters moeten gebruiken nl.
Daar is juist de FTZ-adapter voor uitgevonden, zodat Nikonians gewoon hun oude glas kunnen blijven gebruiken. (wel even letten op beperkingen zoals @Universal Creations al aan stipt).

Een 18-35 kan prima renderen voor feestjes, maar ook dat hangt weer helemaal af van wat voor foto's je wilt maken. Op f/1.8 hoef je namelijk niet te verwachten dat je meer dan één persoon scherp krijgt, tenzij ze exact in hetzelfde focusvlak staan. Wil je groepjes fotograferen dan ontkom je vaak toch weer niet aan flitsen.

Zoals @Major_ton ook weer laat zien zijn er zoveel meningen en adviezen en je lijkt nu steeds een beetje met het laatst gegeven advies mee te gaan. Ofwel, het lijkt er inderdaad op dat je nog niet echt weet wat je wilt.
Je geeft namelijk ook aan niet echt voorbeelden te hebben van wat je anders wilt, dus waarom dan überhaupt iets upgraden? Flink geld uitgeven is in zo'n geval simpelweg zonde.

Wellicht kan je op Flickr of iets dergelijks foto's vinden die je ook graag zou willen kunnen maken en je nu niet lukt? We zullen toch op de één of andere manier een idee moeten krijgen waar je beperkingen nu liggen om te weten welke keuze het beste je beperkingen gaat wegnemen. Anders klinkt het toch een beetje alsof je gewoon graag weer iets nieuws wilt. Dat mag ook, maar dat is wel een heel andere vraag. :)
stormbreaker schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:24:
Ik moet er nog even over nadenken. Tendens van de posts is dus dat het of een andere lens is of geheel overstappen op full-frame. Iemand anders schreef dat ik (dat is wel zo) al jaren bekend met met Nikon en daarom beter niet op een ander merk kan overstappen. Heb daar ook even nagedacht, maar ben het daar niet helemaal mee eens nu fotograferen wel meer overstappen op een ander merk. De Sony A7-serie is natuurlijk een stuk prijziger, maar ik ben dat wel bereid te betalen in de toekomst. In 2014 was ik nog echt voltijd student dus had ik ook veel minder te besteden dan nu. Ik denk dat een goede full-frame body minstens 2000 euro zal kosten, de eerste (paar) lenzen hetzelfde. Dat is wel een realistisch bedrag denk ik, als je echt een stap voorwaarts wil maken. Wat ik eerst ga doen is weer meer fotografen en ook kijken of ik weer, net zoals 4-5 jaar geleden een leermeester kan krijgen die mij van alles kan leren. Ik had een heel goed iemand maar die was al wat ouder en nam op een gegeven moment geen contact meer op.
De opmerking over het overstappen van merk gaat om het feit dat een body een bepaalde bediening en knoppenlayout heeft en dat het kan lonen om binnen je merk te blijven als je daar echt aan gewend bent. Ook binnen een merk kan dat echter verschillen en je kunt ook gewoon aan een nieuwe bediening wennen dus het is geen in beton gegoten wet. Een compact telt sowieso niet echt mee in zo'n vergelijking.

Hier komt de aap een beetje uit de mouw denk ik. Wil je echt gewoon een soort doorstart maken met je hobby en ben je bereid daar flink geld voor neer te leggen dan moet je inderdaad ook overwegen om alles te verkopen en met een schone lei te beginnen.
Dat is echter wel met afstand de duurste optie en dan moet je wel echt zeker weten dat je ook het plezier eruit gaat halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@stormbreaker Deze lens had ik samen met de D7100. Misschien heb je er iets aan. Over het algemeen zijn de Nikon 35mm f/1.8 en de Nikon 50mm f/1.8 ook prima lenzen die niet veel geld kosten. Dan mis je uiteraard het bereik van 18-35mm.

D7100 + Sigma 18-35:
35mm - f/4.0 - 1/2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkM63IDXZEaAwvddAtbJkPvEpIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rhp1ybr9OWicWSMP3VG2fjYY.png?f=fotoalbum_large

35mm - f/2.8 - 1/2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry859SmZKHIVZgSMLWnC4LTeVPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KyrAZwvYkf8tbrJfDdqkKtAR.png?f=fotoalbum_large

18mm - f/2.8 - 1/1000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDOjNZKkKQWcnRtcuyXtdVcAzMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L9USMWNFETe3HjM7eND6ZhHw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 03-08-2020 17:45 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Ik zou graag een FF willen hebben, ben inderdaad na al die jaren aan iets nieuws toe. Maar ik wil dat het de investering wel waard is, ik wil eigenlijk ook creatiever leren fotograferen. De meeste fotografen zeggen dat het niet aan de camera ligt en dat je eerst goed moet fotograferen en eigenlijk pas bij beperkingen aan je eigen apparatuur mag switchen. Maar ik vind dit ook af en toe een dooddoener, want met een slechte camera kan een hele goede fotograaf misschien iets uithalen maar om maar een metafoor te gebruiken: Max Verstappen gaat met zijn RB als deze zo traag blijft ook geen WK worden, al is hij een betere coureur dan Valtteri Bottas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Er is wat mij betreft niets mis mee om iets nieuws uit te proberen. Een FF lijkt mij persoonlijk ook erg mooi op de 1 of andere manier. Toevallig is een DX wel goed voor sportfotografie, maar een D500 is dan bijvoorbeeld een upgrade voor een D7100. Je kunt de D7100 ook behouden, en er iets anders naast kopen ;)

...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De vraag is waarom je dan graag full frame wilt hebben, wat denk je daar uit te kunnen halen wat met een APS-C camera niet kan?

Die stelling van 'de meeste fotografen' ken ik net iets genuanceerder. Natuurlijk mag je betere gear kopen als je daar blij van wordt, uiteindelijk gaat het om het plezier wat je met je hobby/werk hebt.
Het is echter wel zo dat een betere camera niet automatisch zorgt voor betere foto's, je moet jezelf ook blijven ontwikkelen want als jij de bottleneck bent waardoor een betere camera niets toevoegt dan is het inderdaad zonde van je geld.
Blijf je echter ontwikkelen dan kan goed gereedschap het zeker makkelijker maken om goede foto's te maken, ook al benut je zo'n professionele camera dan misschien niet volledig, het kan best leuk zijn.
Het is alleen wel verstandig om goed voor jezelf te bepalen waarom je dan voor een bepaalde keuze gaat, zodat je die wel kunt onderbouwen en het niet alleen maar een honger voor nieuw spul is. Want dat is wel een klassieke valkuil bij dit soort hobby's. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Inderdaad een goed antwoord. Ik wil eerst wat gaan investeren in mijn skills en zoek eigenlijk een mentor die professioneel fotograaf is geweest (net zoals ik vroeger via het Gilde Rotterdam had gevonden maar dat contact is verwaterd). Wellicht wil ik in 2021 gaan kijken voor upgrades of een nieuw set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mag ik je als tip geven op zoek te gaan naar 2e hands Nikon 17-55 2.8 Lens echt top wordt er zelf erg blij van al jaren ooit gekocht voor op mijn D70 pas een D500 voor een heel zacht prijsje op de kop getikt. Ben super blij met die combi. En doet in real life niet onder voor een FF.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1