Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moekoefan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-08-2020
Dag allemaal

Met de solden in het verschiet, heb besloten eindelijk een nieuwe camera te kopen.

Ik gebruikte de voorbije jaren de nikon d3200, een fijn en eenvoudig toestel waarbij de basis van fotografie geleerd heb.
De laatste maanden begint deze soms wat moeilijk te doen, en met alle leuke, nieuwere toestelletjes op de markt leek het mij wel de gepaste moment voor een upgrade.

Ik gebruik het toestel voornamelijk voor vakantie en landschappen, eventueel ook wat stadsfotografie. Ik heb niks met portretten of sportfotografie.

Net voor de Corona in maart uitbrak, stond ik op het punt de Nikon d7500 te kopen.
Ik denk nog steeds aan dit toestel, maar kom op internet toch ook andere interessante toestellen tegen.
Daarmee mijn vraag naar jullie advies.

De nikon d7500 lijkt me interessant omdat het een degelijk toestel is. Het kan tegen een stootje, is stof en water bestendig, batterij gaat goed mee, ik heb ervaring met Nikon en ben reeds in het bezit van 2 (kit) lenzen.

Toch sta ik open voor eventuele alternatieven. Mijn budget voor de camera is max €1000 (moet niet op), en vind het wel belangrijk dat er voldoende (betaalbare) lenzne beschikbaar zijn.

Wat is jullie advies? Zijn er andere camera's die misschien beter aan mijn eisen voldoen?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Is er een reden dat je voor spiegelreflex wilt gaan? Ik vind het vrij veel geld voor een cropsensorcamera met, naar mijn idee, weinig speciaals. Ik ben echter niet zo bekend met spiegelreflex en nikon.

Ik denk dat vooral belangrijk is waar je waarde aan hecht. Je noemt al het feit dat deze tegen een stootje kan, maar hoe zit het met zaken als gewicht, lichtsterkte, accuduur etc?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moekoefan
Het moet niet per se een spiegelreflex zijn, een systeelcamera mag zeker ook, maar ik had gelezen dat hun accu meestal minder lang meegaan.

Maar met of zonder spiegel maakt niet zoveel uit, zolang het aan de voorwaarden voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Ik heb zelf een D7000 en een D3500, de laatste heeft als voordeel dat hij echt aanzienlijk lichter is dan de D7000. Zeker met het AF-P kitlensje.

Dus ik weet niet of je de D7500 al een keer in je handen hebt gehad maar het scheelt echt wel een slok op een borrel qua gewicht.

Maar wat vindt je belangrijk? Waar loop je tegenaan bij je D3200 wat je wel denkt te vinden bij de D7500?

Met mijn D7000 gebruikte lenzen op de D3500 heb ik eerlijk gezegd mijn D7000 al een tijdje niet aangeraakt. Ook omdat de D3500 met de BT transfer makkelijk de foto's over kan zetten naar je mobiel.

Als je allemaal retro glas wil gaan gebruiken is de D7500 of wellicht de D500 een betere keuze.

En wellicht is beter glas wel een fijnere stap.

Maar even voelen is wellicht met de huidige situatie in België wellicht niet zo handig. Maar ik zou dat wel even gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

De accu gaat inderdaad minder lang mee bij een systeemcamera omdat deze ook stroom verbruikt als je geen foto neemt.
Daar staat tegenover dat ze veelal een stuk kleiner zijn waardoor je weer prima een paar extra accu's mee kan nemen.

Als je veelal overdag foto's maakt, en geen wildlife of astro wilt doen zou je misschien ook naar een kleinere sensor kunnen. Nog weer een slag lichter, en lenzen zijn doorgaans goedkoper.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moekoefan
Kleiner zou inderdaad fijn zijn, met 750gr is de D7500 al aardig zwaar (zeker in vergelijking met mijn d3200).
Een kleinere sensor vind ik geen optie, zeker met landschappen wil ik zoveel mogelijk in beeld krijgen, en mijn 16mm op APS-C vervloek ik nu soms al.

Er zijn heel weinig solden op camera's zie ik, ik heb dus nog wat meer tijd om na te denken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als je al een 16 mm lens hebt, heb je dus geen 18-55 kitlensje dus.

De 16-85 wellicht?

Maar als je voor de gadgets zoals wifi en BT wil gaan en ook een stapje omhoog qua functies maar niet te veel in gewicht is de D5600 wellicht een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De D7500 is wel een flinke stap hoger dan de D3200, maar dat merk je ook in prijs en gewicht. Met name de AF is een stuk beter, maar voor vakantie en landschappen heb je dat eigenlijk minder hard nodig. De genoemde D5600 is inderdaad een leuke tussenstap, maar de vraag is of dat wel een upgrade waard is, hij is wel en stuk nieuwer.

Je zou ook een Z50 kunnen overwegen met FTZ adapter. Je kunt dan je bestaande lenzen blijven gebruiken. Hij is qua specs en niveau vergelijkbaar met de D7500 maar dan zonder spiegel, hierdoor is hij ook niet zo groot en vergelijkbaar met je D3200 qua formaat. Je krijgt dan ook van die leuke nieuwerwetse autofocus opties die een spiegelloze camera met zich mee brengt. (focus peaking, eye-AF, face-AF, WYSIWYG-zoeker)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DirtyBird schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:45:
De accu gaat inderdaad minder lang mee bij een systeemcamera omdat deze ook stroom verbruikt als je geen foto neemt.
Daar staat tegenover dat ze veelal een stuk kleiner zijn waardoor je weer prima een paar extra accu's mee kan nemen.
Dat valt erg mee, een D3200 is niet groter dan een MILC. Daarnaast kosten extra accu's ook gewoon serieus geld en moet je ergens mee nemen. In je broekzak zal dat ook niet lekker zitten vermoed ik dus het moet toch ergens in een tas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Moekoefan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:02:
Kleiner zou inderdaad fijn zijn, met 750gr is de D7500 al aardig zwaar (zeker in vergelijking met mijn d3200).
Een kleinere sensor vind ik geen optie, zeker met landschappen wil ik zoveel mogelijk in beeld krijgen, en mijn 16mm op APS-C vervloek ik nu soms al.

Er zijn heel weinig solden op camera's zie ik, ik heb dus nog wat meer tijd om na te denken :D
Wat je in beeld krijgt hangt niet af van grootte van je sensor, maar van de lens die je ervoor hebt zitten. Hoe korter je brandpuntsafstand, hoe wijder je blikveld. Hoe kleiner je sensor, hoe korter je brandpuntsafstand moet zijn voor eenzelfde blikveld. Maar dat daargelaten: bij landschappen gaat het er niet om hoeveel dingen erop staan, maar hoe mooi de dingen erop staan. En dan is één boom vaak mooier dan een heel bos.

Kleinere sensors hebben voor- en nadelen, en gek genoeg geldt datzelfde voor grotere sensors. En straks kun je ook nog de net uitgebrachte Olympus OMD EM 10iv naast de Nikon D7500 en de ZX50 leggen.

@Gonadan Dat batterijen in de papieren lopen - eens. Maar dat reservebatterijtjes zoveel ruimte in je tasje innemen? Dat doen je bammetjes ook, en daar is ook altijd wel een plekje voor. Ik heb altijd twee volle NPFW50jes in mijn broekzak zitten omdat de A7Rii zo'n stroomvreter is. Laatst zijn ze bijna in de wasmachine beland omdat ik niet eens in de gaten had dat ze er nog in zaten..

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@bobcom klopt hoor, maar het was in de context van het kiezen van een kleinere body. Als je dan de winst aan volume en gewicht alweer verliest aan een voorraad dure batterijen dan ben je onder de streep niet zoveel verder. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Typisch zoals "kleiner" en "zwaarder" vaak in een adem genoemd worden - terwijl er toch grote lichte en kleine zware camera's bestaan. Imo is het veeleer het verschil in "form factor" dat de doorslag geeft. Een DSLR is gewoon massiever dan een ouderwetse SLR voor film, omdat een sluiter- en sensorblok met al zijn elektronica gewoon veel dikker is dan alleen een sluitergordijn en een aandrukplaat voor de film. Verder scheelt het nogal of je metaal of plastic kiest....

Mijn full frame A7Rii mirrorless is ongeveer het formaat en gewicht van mijn oude F801 - ietsje zwaarder zelfs, maar zijn bijna even grote A7-voorganger woog iets meer dan de helft. Beide zijn veel minder een massief brok camera dan mijn even zware Aps-c D7100 was. Een "upmarket" APS-c spiegelloosje als de X-Tx komt volgens mij aardig in de buurt van de compactheidskampioen Olympus OM1/2/3, maar spiegellozen kunnen ook een heel stuk lichter en compacter - zie de X-Txx, E-x, De Z50, en het leeuwendeel van de mft's. Die zijn vaak zo compact dat je er weer wat aan moet plakken om ze een beetje goed vast te kunnen houden.

En ik blijf erbij dat die batterijtjes qua ruimte en gewicht niet zoveel uitmaken. Het is zelfs een beetje terug naar toen: in plaats van na 36 opnamen een nieuw filmpje erin na 200 opnamen een vers accuutje erin ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:19
Wat mis je op dit moment in je D3200 wat je in een nieuwe camera wel hoopt te vinden? Dat is wel vrij belangrijk voor de keuze van een opvolger. Een D7500 is al een flinke camera en in mijn ogen misschien zelfs een overkill voor vakantiefoto's en landschappen. De D7500 is vooral de moeite waard voor de betere autofocus en weather sealing, maar aangezien je niets met sportfotografie hebt zal de betere AF weinig toevoegen en weather sealing heb je pas echt iets aan als je lenzen dat ook zijn.

Ik zou een D5600 dan ook een betere optie vinden, die is compacter en voor jouw gebruik waarschijnlijk meer dan voldoende. De vraag is dan wel hoeveel je daadwerkelijk extra krijgt t.o.v. de D3200 en of dat de moeite waard is.

Welke lenzen gebruik je nu in combinatie met de D3200? Je geeft aan dat je 16mm nu soms al een beperking vindt. Dat ga je niet oplossen met een nieuwe camera, dus wellicht is een 10-20mm lens dan een mooiere toevoeging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Die 10-20 AF-P hoeft je ook de kop niet te kosten, maar dan moet je wel naar een nieuwe body. Dus met de D5600 blijf je genoeg onder de 1000 euro om een xtra batterij te halen en wellicht een polarisatie filter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:19
Barrycade schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:14:
Die 10-20 AF-P hoeft je ook de kop niet te kosten, maar dan moet je wel naar een nieuwe body. Dus met de D5600 blijf je genoeg onder de 1000 euro om een xtra batterij te halen en wellicht een polarisatie filter :)
Goed punt, ik had er even niet aan gedacht dat een AF-P niet werkt op de D3200.
Pagina: 1