Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:48
Beste mensen,

Ik heb momenteel een Canon 400D + 55-250mm IS te leen, hierdoor komen wat kriebels omhoog om mijn oude hobby weer is op te pakken. De body moet vroeg of laat weer terug naar de eigenaar, de lens kan ik mogelijk houden, of in ieder geval voor langere tijd lenen. Ondanks de wat oudere leeftijd schiet de camera en lens prima foto's.

De 400D is wel wat oud dus ik zoek naar wat nieuwers, zoals je onderwerp/shot kunnen zien op de monitor en niet alleen door de zoeker. Filmen is geen must.

Wat is je budget?
200-300 euro

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Nieuwere (instap) DSLR. Stel dat je voor 200-300 euro een semi-professional camera kan kopen is dat ook prima. (2e HANDS!)

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Hobby fotografie.

Wil je foto's maken of filmen?
Foto's maken. Filmen is GEEN must.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Mogelijk een 55-250mm IS (voor langere tijd te leen iig)

Beste antwoord (via Westland1940 op 02-08-2020 15:41)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50
Ik heb alleen Canon ervaring, dus kan niet over andere merken oordelen. Misschien is er bij Nikon wel een betere deal te vinden. Mijn advies:
Canon 50D. Er staat er één op MP voor 150 euro met maar 3700 clicks
een Sigma 17-50 F2.8 Deze zijn voor 175 euro te vinden. lichtsterk en scherp!

Een Sigma 17-70 is ook een heel mooi alternatief. Deze heeft wel een verlopend diafragma, maar ik heb er heel lang erg fijn mee gefotografeerd!

Wat ook leuk is om mee te beginnen is de 50mm F1.8. Voor weinig geld te vinden, en enorm leuk om mee te fotograferen!

Een 60D is ook mogelijk, maar met jouw budget krijg je de 18-55 kitlens er bij, of de 50mm 1.8

Kun jij het budget iets oprekken, dan is dit ook erg leuk om te beginnen:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 24% gewijzigd door 107mb op 31-07-2020 21:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50
Ik heb alleen Canon ervaring, dus kan niet over andere merken oordelen. Misschien is er bij Nikon wel een betere deal te vinden. Mijn advies:

Een Sigma 17-70 is ook een heel mooi alternatief. Deze heeft wel een verlopend diafragma, maar ik heb er heel lang erg fijn mee gefotografeerd!

Wat ook leuk is om mee te beginnen is de 50mm F1.8. Voor weinig geld te vinden, en enorm leuk om mee te fotograferen!

Een 60D is ook mogelijk, maar met jouw budget krijg je de 18-55 kitlens er bij, of de 50mm 1.8

[ Voor 24% gewijzigd door 107mb op 31-07-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
De Canon EF 50mm als lens had ik ook al op het oog, zag veel positieve reacties over deze lens online vanwege zijn gemak en fun.

De 50D lijkt me top, een oud medestudent had geloof ik dat model, kon er in ieder geval ook mee filmen, en die schoot er prachtige foto's mee. Dat je ze nu kan vinden voor slechts 150 euro! Ik zal me is verdiepen in de 50D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
107mb schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:50:

Even snel rondgekeken op marktplaats, met mijn budget, of iets meer, kan ik beter voor de 60D gaan. Ik zag dat de 50D officieel niet kon filmen, de 60D daarentegen wel. Leuke extra.

Misschien een stomme vraag, maar kan een oude lens als de 55-250mm IS nog op een 50D of 60D model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-10 21:50
Westland1940 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:45:
[...]

Even snel rondgekeken op marktplaats, met mijn budget, of iets meer, kan ik beter voor de 60D gaan. Ik zag dat de 50D officieel niet kon filmen, de 60D daarentegen wel. Leuke extra.

Misschien een stomme vraag, maar kan een oude lens als de 55-250mm IS nog op een 50D of 60D model?
De EF-S 55-250 werkt perfect op de 50D en 60D.

Wat betreft 50D vs 60D; de 60D is in naam de opvolger van de 50D, maar is dat niet helemaal. De 60D is iets meer gericht op 'huis-tuin- en keukenfotografen', en de toenmalig geïntroduceerde 7D richtte zich meer op de higher end gebruikers. Ik wil geenszins beweren dat de 60D minder is dan zijn voorganger, hij is met name anders. Hij is iets minder 'rigid', maar beschikt wel over een uitklapbaar schermpje en heeft een andere knoppen-layout (en geen joystick). Ikzelf zou de 60D verkiezen boven de 50D omdat de 60D een klap moderner is; betere live view, uitklapscherm, hogere schermresolutie, gebruikt SD (veel beter en goedkoper verkrijgbaar) en de accu gaat langer mee (volgens internet). Er staan er genoeg van op marktplaats te koop voor nette prijzen.

Qua lenzen is nog belangrijker, maar is later natuurlijk nog uit te breiden. Als je van portretten houdt of close-ups is de 50 1.8 ideaal inderdaad. Als 'walk-around' lens kan deze al te krap zijn qua beeldhoek. Voordat je een camera(set) aanschaft zou ik zeker inlezen in lenzen; wat wil je fotograferen en wat voor lenzen zijn er beschikbaar.

Gr, een Canon-gebruiker. Als je een Nikon dslr overweegt zou ik ook zeker de 35 1.8 van Nikon overwegen. Die had mij destijds bijna Nikon laten kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
FordFiasco schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 00:52:
[...]

De EF-S 55-250 werkt perfect op de 50D en 60D.

Wat betreft 50D vs 60D; de 60D is in naam de opvolger van de 50D, maar is dat niet helemaal. De 60D is iets meer gericht op 'huis-tuin- en keukenfotografen', en de toenmalig geïntroduceerde 7D richtte zich meer op de higher end gebruikers. Ik wil geenszins beweren dat de 60D minder is dan zijn voorganger, hij is met name anders. Hij is iets minder 'rigid', maar beschikt wel over een uitklapbaar schermpje en heeft een andere knoppen-layout (en geen joystick). Ikzelf zou de 60D verkiezen boven de 50D omdat de 60D een klap moderner is; betere live view, uitklapscherm, hogere schermresolutie, gebruikt SD (veel beter en goedkoper verkrijgbaar) en de accu gaat langer mee (volgens internet). Er staan er genoeg van op marktplaats te koop voor nette prijzen.

Qua lenzen is nog belangrijker, maar is later natuurlijk nog uit te breiden. Als je van portretten houdt of close-ups is de 50 1.8 ideaal inderdaad. Als 'walk-around' lens kan deze al te krap zijn qua beeldhoek. Voordat je een camera(set) aanschaft zou ik zeker inlezen in lenzen; wat wil je fotograferen en wat voor lenzen zijn er beschikbaar.

Gr, een Canon-gebruiker. Als je een Nikon dslr overweegt zou ik ook zeker de 35 1.8 van Nikon overwegen. Die had mij destijds bijna Nikon laten kiezen. :)
Top! Bedankt voor je advies. De 50D sla ik over en ga opjacht naar een Canon 60D! Filmen was geen must maar de extra optie om in 1080p te kunnen filmen is leuk meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Trotse eigenaar geworden van een Canon 60D! ;)

Edit:
Die 50mm is werkelijk top! Wat een leuke platen kan je daarmee schieten, en zo gemakkelijk. Een must have.

Ik heb echter nog een vraag over lenzen. Ik zit momenteel vaak YouTube video's te checken over fotografie, en zo zag ik bijvoorbeeld deze video hieronder:

Hij schiet met een Sigma 105mm f1.4, wat een sfeer zit er in die foto's. En ja, ik snap dat compositie, belichting, nabewerking etc een rol speelt, maar telkens als je ziet wat voor'n foto's hij maakt, prachtig. Zijn lens zal ongetwijfeld duur zijn, maar zijn er 'instap' (budget gezien) lenzen die ook zulke diepe kleuren en sfeer kunnen schieten? En ja, ik snap uiteraard ook dat de fotograaf zelf een belangrijke rol speelt bij het nemen van de foto's en hoe ze eruit komen te zien.

[ Voor 90% gewijzigd door Westland1940 op 02-08-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Sorry voor het gespam, maar ik wil er dus, mits het haalbaar is met het budget (2e hands), een leuke allround lens bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gaarne niet het topic kicken binnen 24 uur, meestal komt er vanzelf reactie. :)

Goed glas kost geld, die Sigma is tweedehands ook rustig zo'n 800 euro. Goedkopere lenzen kunnen net zo goed mooie foto's maken, maar zullen altijd concessies aan het glas zitten. Het is dan de vraag welke je kunt accepteren.
Welke lenzen heb je nu uiteindelijk? Ik zie je praten over een 50/1.8, heb je die nu in bezit?

Welke foto's uit de video vind je nu zo mooi en wat vind je er precies mooi aan. Ofwel, waar ben je specifiek naar op zoek?

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 02-08-2020 20:39 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Gonadan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:38:
Gaarne niet het topic kicken binnen 24 uur, meestal komt er vanzelf reactie. :)

Goed glas kost geld, die Sigma is tweedehands ook rustig zo'n 800 euro. Goedkopere lenzen kunnen net zo goed mooie foto's maken, maar zullen altijd concessies aan het glas zitten. Het is dan de vraag welke je kunt accepteren.
Welke lenzen heb je nu uiteindelijk? Ik zie je praten over een 50/1.8, heb je die nu in bezit?

Welke foto's uit de video vind je nu zo mooi en wat vind je er precies mooi aan. Ofwel, waar ben je specifiek naar op zoek?
Excuus, Gonadan.

Momenteel heb ik de Canon 55-250mm IS, 50mm f/1.8 II en de EFS 18-135mm. Ik ben nu al lyrisch over de 50mm. Het gemak van mooie platen schieten, leuke compositie aannemen en gaan. Ook zojuist met wat minder licht blijft hij het goed doen. De 55-250mm die ik al had vind ik leuk om te gebruiken voor bijv. natuur plaatjes, dieren. De 18-135mm had ik er heel even op maar ik haakte al gauw af en deed de 50mm er weer op. Heb nu al mijn twijfels of ik de 18-135mm vaak ga gebruiken.

De foto's die ik mooi vind uit de video zijn ze eigenlijk vrijwel allemaal. Straatfotografie, landschap (dus in dit geval de straat), maar ook de focus op een onderwerp zoals de mensen, trams. auto's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat gevoel ken ik. Het is leuk om met lichtsterke primes te spelen en een standaard zoom wordt dan al snel wat gewoontjes.
Toch kan does nog steeds z'n nut hebben, want een prime is ook niet altijd even handig. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn 18-135 niet heel veel meer gebruik.

Toch is het nog niet echt concreet wat je nu precies zoekt. Ik vermoed dat het gaat om de kleine scherptediepte die een lichtsterke lens kan geven met dus een mooi onscherpe achtergrond. Een lens met een langere brandpuntsafstand kan dat vaak nog iets sterker.
Dat zie je bij die Sigma 105. Hij gebruikt hem overigens wel op full frame dus dat geeft een iets andere beeldhoek. Als je zoiets zoekt zou je naar een 85/1.8 kunnen kijken. Iets kleinere beeldhoek dan 105 op full frame en iets meer scherptediepte maar kan je ook mooie platen mee schieten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Precies dat! En aangezien ik liever de 55-250mm pak voor wat meer zoombereik, laat ik de 18-135 links liggen denk ik.

Ik zoek dus eigenlijk een lens dus past tussen mijn 50mm en 55-250mm set. Het bokeh effect wil ik ook uiteraard. Is er een soort allround prime lens? Beetje zoembereik, maar als het moet ook in de iets kleinere ruimt. Hoeft dus niet te krap, dan pak ik me 50mm wel. Ik zit al wat te zoeken op de 85mm, goede optie zo denk ik. Andere suggesties ook welkom hoor.

Ik zit denk ik wel krap met mijn budget, 150-200 euro voor een 2e hands lens. En dan kan de 18-135 daarna de deur uit denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Westland1940 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:21:
Precies dat! En aangezien ik liever de 55-250mm pak voor wat meer zoombereik, laat ik de 18-135 links liggen denk ik.

Ik zoek dus eigenlijk een lens dus past tussen mijn 50mm en 55-250mm set. Het bokeh effect wil ik ook uiteraard. Is er een soort allround prime lens? Beetje zoembereik, maar als het moet ook in de iets kleinere ruimt. Hoeft dus niet te krap, dan pak ik me 50mm wel. Ik zit al wat te zoeken op de 85mm, goede optie zo denk ik. Andere suggesties ook welkom hoor.

Ik zit denk ik wel krap met mijn budget, 150-200 euro voor een 2e hands lens. En dan kan de 18-135 daarna de deur uit denk ik. :P
Je hebt het over 'allround prime lens' en 'beetje zoombereik'. Dat kan per definitie niet samen in 1 lens. Een prime lens is namelijk letterlijk 1 afstand, bijvoorbeeld 50mm of 85mm. Die kan dus niet zoomen. En aangezien een prime lens altijd maar 1 brandpuntsafstand is, bestaat er ook niet zoiets als een 'allround prime lens'.

Dus, wat vind je belangrijker? Lichtsterk, of kunnen zoomen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Westland1940 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:21:

Weet je zeker dat je het bereik 18-50 mm kan missen? In heel veel situaties is 50 mm op EF-S (aps-C) echt te lang, natuurlijk hangt het af van welk soort foto's je meestal maakt. Pak je 18-135 en ga een dagje fotograferen en verbied jezelf onder de 50mm te gebruiken, ik ben benieuwd wat je denkt na deze dag.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 02-08-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Hahn schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:26:
[...]

Je hebt het over 'allround prime lens' en 'beetje zoombereik'. Dat kan per definitie niet samen in 1 lens. Een prime lens is namelijk letterlijk 1 afstand, bijvoorbeeld 50mm of 85mm. Die kan dus niet zoomen. En aangezien een prime lens altijd maar 1 brandpuntsafstand is, bestaat er ook niet zoiets als een 'allround prime lens'.

Dus, wat vind je belangrijker? Lichtsterk, of kunnen zoomen?
Ik bedoelde eigenlijk met allround de dingen die je kan fotograferen. Mensen, de straat, auto's, landschap. Lichtsterk dus :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Westland1940 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk met allround de dingen die je kan fotograferen. Mensen, de straat, auto's, landschap. Lichtsterk dus :*)
Met elke lens kan je alles fotograferen, alleen is het niet altijd even praktisch. En voor landschap heb je vaak weer niet heel veel lichtsterkte nodig. Dus ik krijg de indruk dat je nog niet heel erg goed weet wat je precies zoekt ;)

Voor de prijsklasse waar jij het over hebt heb je niet veel meer dan de 50mm f/1.8 nieuw qua lens. Dat is een leuke portretlens, maar voor landschappen is het niet echt wijd genoeg.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Henk007 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:37:
[...]

Weet je zeker dat je het bereik 18-50 mm kan missen? In heel veel situaties is 50 mm op EF-S (aps-C) echt te lang, natuurlijk hangt het af van welk soort foto's je meestal maakt.
Ligt er nog aan welke lens ik nu kan halen. Als ik het niet mis dan gaan de overbodige lenzen eruit als ze nog wat leuks opleveren.

[ Voor 22% gewijzigd door Westland1940 op 02-08-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
edit: sorry ik heb het topic niet goed gelezen

[ Voor 85% gewijzigd door Henk007 op 02-08-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Hahn schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Met elke lens kan je alles fotograferen, alleen is het niet altijd even praktisch. En voor landschap heb je vaak weer niet heel veel lichtsterkte nodig. Dus ik krijg de indruk dat je nog niet heel erg goed weet wat je precies zoekt ;)

Voor de prijsklasse waar jij het over hebt heb je niet veel meer dan de 50mm f/1.8 nieuw qua lens. Dat is een leuke portretlens, maar voor landschappen is het niet echt wijd genoeg.
Ik snap je, Hahn. En inderdaad, wat ik wil en zoek leg ik waarschijnlijk niet helemaal duidelijk uit, of het me gaat lukken geen idee, haha.

Een verre zoembereik hoef ik in ieder geval absoluut niet, voor bijvoorbeeld vogel spotten of sportevenementen. Wat ik nu echt top vind is de 50mm vanwege zijn gemak, grote diafragma, mooie leuke scherpe platen.

Dus ik zat te denken, een 2e prime lens met meer bereik zou een leuke toevoeging zijn voor mijn gear. Bij de 50mm moet je wel vlak voor je onderwerp staat wil je een iets close up hebben.

Sorry voor de rommelige reacties, zit nu op me mobiel. Werkt allemaal iets minder overzichtelijk. Overigens koop ik alles 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
@Westland1940 Tussen jouw 50mm en 55-250mm zit zo weinig verschil in brandpuntsafstand dat ik niet begrijp dat je iets zoekt voor ertussen. Ik neem aan dat het een beetje schort aan je uitleg. Ik heb het idee dat je een teleobjectief zoekt in het bereik 55-250 met een groter maximaal diafragma voor een kleinere scherptediepte.

Heb je al gekeken op welke brandpuntsafstand je het meeste schiet als je de 55-250 gebruikt? Wellicht moet je een lens zoeken met die brandpuntsafstand. Je zou dan kunnen kijken naar de goedkopere objectieven zonder autofocus van merken als Samyang.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik sterk de indruk heb dat je nog te weinig ervaring en technische kennis hebt om echt een goed besluit te nemen. Je valt voor de aantrekkelijkheid van een beperkte scherptediepte, terwijl dat wel het minst belangrijke aspect is van een goede foto. Misschien doe je er het beste aan om eerst veel meer te oefenen met de apparatuur die je nu hebt, zo voorkom je dat je nu geld uitgeeft in een jacht naar ‘betere’ apparatuur, terwijl je waarschijnlijk meer hebt aan ervaring en kennis.

[ Voor 4% gewijzigd door Kwintessens op 03-08-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het lijkt mij duidelijk dat hij dan zoekt naar een lens tussen de 50 en 250. Klinkt als de klassieke voorliefde voor een 70-200/2.8 op full frame. ;)

Scherptediepte het minst belangrijk? Dat vind ik een nogal bijzondere redenatie, het isoleren van je onderwerp is wel degelijk van belang en een kleinere scherptediepte is daar een methode voor die vaak als aantrekkelijk gezien wordt.

@Westland1940 verder ga ik wel mee in de redenatie van @Kwintessens, je lijkt verliefd geworden te zijn op de beperkte scherptediepte. Dat is iets wat veel fotografen overkomt als ze het ontdekken (inclusief ondergetekende) maar op termijn kom je er achter dat alles wijd open schieten ook weer niet altijd mooi is. (ook omdat zo'n 50/1.8 op 1.8 helemaal niet zo scherp is).
Je kunt nu nog kijken naar een 85/1.8 of 100/2 die tweedehands wellicht nog acceptabel te krijgen zijn. Verder zou ook ik adviseren eerst eens flink te gaan proberen en in de praktijk ondervinden wat je prettig vindt en waar je mee wilt werken.

De betere primes zijn ook gewoon duur (en zwaar) en het is belangrijk om voor jezelf te ontdekken tegen welke beperkingen je aan loopt, dan kan je beter een pad gaan kiezen.
Blijf je namelijk oneindig verliefd op de kleine scherptediepte dan heeft Sigma nog wel een leuke voor crop (pricewatch: Sigma 50-100mm F/1.8 DC HSM Art (Canon EF-S)) of je moet gaan sparen voor een full frame camera met 70-200/2.8 bijvoorbeeld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Kwintessens schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:24:
@Westland1940 Tussen jouw 50mm en 55-250mm zit zo weinig verschil in brandpuntsafstand dat ik niet begrijp dat je iets zoekt voor ertussen. Ik neem aan dat het een beetje schort aan je uitleg. Ik heb het idee dat je een teleobjectief zoekt in het bereik 55-250 met een groter maximaal diafragma voor een kleinere scherptediepte.

Heb je al gekeken op welke brandpuntsafstand je het meeste schiet als je de 55-250 gebruikt? Wellicht moet je een lens zoeken met die brandpuntsafstand. Je zou dan kunnen kijken naar de goedkopere objectieven zonder autofocus van merken als Samyang.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik sterk de indruk heb dat je nog te weinig ervaring en technische kennis hebt om echt een goed besluit te nemen. Je valt voor de aantrekkelijkheid van een beperkte scherptediepte, terwijl dat wel het minst belangrijke aspect is van een goede foto. Misschien doe je er het beste aan om eerst veel meer te oefenen met de apparatuur die je nu hebt, zo voorkom je dat je nu geld uitgeeft in een jacht naar ‘betere’ apparatuur, terwijl je waarschijnlijk meer hebt aan ervaring en kennis.
Laat ik eerst reageren op je laatste alinea. Inderdaad, ik heb op lens gebied nog niet veel ervaring. Ik heb in het verleden, 8-10 jaar geleden, 2 Nikon's gehad met beide keren de standaard kit lenzen die ik dag in dag uit heb gebruikt. Toen der tijd heb ik me 0,0 verdiept in lenzen, keek zelfs niet eens naar andere mogelijkheden. Het enige wat ik deed op op foto technisch gebied was schieten in manual, en spelen met polarisatiefilters.

"Heb je al gekeken op welke brandpuntsafstand je het meeste schiet als je de 55-250 gebruikt?" Ligt er helemaal aan wat me onderwerp is. Ik heb geen exact getal voor je maar als ik blader door wat shots zie ik in ieder geval alles boven 116mm. De shots met die lens zijn wel haast allemaal portretten van in dit geval mijn katten en wat vogels.

Wat ik nu in ieder geval kan zeggen is dat ik de 50mm ge-wel-dig vind. Hoogstwaarschijnlijk door het grote diafragma, mooie scherpe foto's schieten, ook bij weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:35:
Het lijkt mij duidelijk dat hij dan zoekt naar een lens tussen de 50 en 250. Klinkt als de klassieke voorliefde voor een 70-200/2.8 op full frame. ;)

Scherptediepte het minst belangrijk? Dat vind ik een nogal bijzondere redenatie, het isoleren van je onderwerp is wel degelijk van belang en een kleinere scherptediepte is daar een methode voor die vaak als aantrekkelijk gezien wordt.

@Westland1940 verder ga ik wel mee in de redenatie van @Kwintessens, je lijkt verliefd geworden te zijn op de beperkte scherptediepte. Dat is iets wat veel fotografen overkomt als ze het ontdekken (inclusief ondergetekende) maar op termijn kom je er achter dat alles wijd open schieten ook weer niet altijd mooi is. (ook omdat zo'n 50/1.8 op 1.8 helemaal niet zo scherp is).
Je kunt nu nog kijken naar een 85/1.8 of 100/2 die tweedehands wellicht nog acceptabel te krijgen zijn. Verder zou ook ik adviseren eerst eens flink te gaan proberen en in de praktijk ondervinden wat je prettig vindt en waar je mee wilt werken.

De betere primes zijn ook gewoon duur (en zwaar) en het is belangrijk om voor jezelf te ontdekken tegen welke beperkingen je aan loopt, dan kan je beter een pad gaan kiezen.
Blijf je namelijk oneindig verliefd op de kleine scherptediepte dan heeft Sigma nog wel een leuke voor crop (pricewatch: Sigma 50-100mm F/1.8 DC HSM Art (Canon EF-S)) of je moet gaan sparen voor een full frame camera met 70-200/2.8 bijvoorbeeld.
Ik ben zeker verliefd geworden op de scherptediepte. Vroeger schoot ik haast alleen auto's. Ik had alleen de standaard kit lenzen dus alles kwam er een beetje het zelfde uit. Leuke compositie aannemen maar met diepte etc was er weinig spannends aan, alles leek plat. Daar ben ik nu overheen gegroeid en wil meer als alleen auto's fotograferen. Net zoals die jonge in de gelinkte YouTube video, meer allerlei straatfotografie composities. Nu met dit zomerweer heb je af en toe mooie zonsondergang licht in mijn straat, dan probeer ik ook zulke shots te maken zoals in de YT video, veel scherptediepte. Ik merkte bijv bij de 55-250 dat het al snel lastig werd met licht om nog mooie platen te schieten.

Heel simpel, ik wil en kan nog 150-200 gooien tegen een leuke lens (2e hands). Is het niet haalbaar voor het gene wat ik zoek, prima, dan houdt het gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan denk ik dat het voor nu gewoon even ophoudt. Ik kan mij zo even geen lenzen bedenken die, naast de genoemde, in de buurt komen van wat je zoekt en binnen je budget passen.

Houd er overigens rekening mee dat een lichtsterke lens alleen lichtsterk is als je hem zo gebruikt. Wil je bij slechter licht, zoals zonsondergang, een plaat met veel scherptediepte schieten dan maakt het weinig uit of je een 55-250 gebruikt of de 50. Je gaat namelijk de 50 ook afstoppen naar f/8 (of zo?) en dan presteren ze in feite qua licht identiek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@Gonadan Ja, een beperkte scherptediepte is het minst belangrijke aan een goede foto.

Natuurlijk is het een methode om je onderwerp te isoleren, maar ik zie maar al te vaak dat het misbruikt wordt om gebreken in de compositie te verdoezelen.

Ik weet ook wel dat de fotograaf niet altijd de mogelijkheid heeft om een achtergrond en/of voorgrond aan te passen bij het maken van een foto en dan is het fijn als beide verdwijnen door onscherpte. Maar meestal is het probleem van een oninteressante foto dat de compositie en de lichtval niet goed zijn. Zelden is de scherptediepte de oorzaak. En als het dat al is, dan is het probleem meestal een gebrek aan scherptediepte en niet een teveel.

Dat gezegd hebbende, ook ik begrijp wel dat het erg aantrekkelijk is om met weinig scherptediepte te fotograferen omdat het zo lekker oogt. Maar in mijn ogen is het de fastfood van de fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Fastfood van de fotografie, mooie term. Zelf denk ik dan eerder aan de softwaretrucjes als HDR, oververzadiging, kunstmatige bokeh en dergelijke. Toch begrijp ik wel waar je heen wilt, het is een relatief makkelijke manier om sfeer te creëren in een foto waar hij ander niet per se had gezeten.
Toch blijf ik erbij dat je de waarde bagatelliseert. In mijn optiek is de juiste scherptediepte (niet per se minste) gewoon één van de onderdelen die een foto kan maken of breken, niet per definitie meer of minder belangrijk dan andere belangrijke aspecten.
Nu is dat ook deels smaakafhankelijk aan welke aspecten je waarde hecht, maar dat zie je ook al terug in de systemen waarmee men besluit foto's te maken. Het is gewoon erg persoonlijk en kan je dus moeilijk als feit poneren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Gonadan Oké, helaas. Toch wel jammer eigenlijk, een 2e prime lens erbij leek me een leuke toevoeging. Ik zal niet zomaar iets kopen hoor, maar ik kijk wel even verder. Zo kwam ik de Canon EF-S 24mm f/2.8 STM tegen: "ideaal voor reis- en straatfotografie", "diafragma van f/2.8 het mogelijk maakt bij weinig licht", ik snap dat dit geen ver zoombereik heeft maar wie weet, alsnog een leuke optie om mee te spelen.

Is het dan mogelijk met de lenzen die ik nu heb om bijvoorbeeld s'nachts uit de hand foto's te maken in de belichtte straten van Amsterdam? Dan is een lens met een groot diafragma een must?

@Kwintessens Ik snap je punt denk ik met het fastfood idee. Dat het eigenlijk het zelfde is als met een mobiele telefoon foto's maken? Simpele klik, filtertje erover heen en hoppa, je bent een 'fotograaf'. Dat is in ieder geval wat ik absoluut niet doe en ben.

Hieronder voor de gein wat voorbeelden van wat ik geschoten heb. 10 jaar geleden schoot ik alleen auto's en ik speelde amper met lenzen, had er maar telkens 1.

Met de Nikon D40 + kitlens
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3A46xyY.jpg

Nikon D90 + kitlens
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v83yX3o.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XEAqRPs.jpg

En met de recent geleende 55-250mm
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U6dBnLW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iSi87Zf.jpg

Vroeg deed ik echt alleen auto's fotograferen, zoals ik zei ben ik daar overheen gegroeid en wil ik het veel breder doen, zoals straatfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Westland1940 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:34:
@Gonadan Oké, helaas. Toch wel jammer eigenlijk, een 2e prime lens erbij leek me een leuke toevoeging. Ik zal niet zomaar iets kopen hoor, maar ik kijk wel even verder. Zo kwam ik de Canon EF-S 24mm f/2.8 STM tegen: "ideaal voor reis- en straatfotografie", "diafragma van f/2.8 het mogelijk maakt bij weinig licht", ik snap dat dit geen ver zoombereik heeft maar wie weet, alsnog een leuke optie om mee te spelen.
Die heb ik zelf toevallig ook. Leuke lens, kan je best sfeervolle foto's mee maken en binnen geeft hij net even een wat prettiger beeldhoek dan de 50. Door de beeldhoek en diafragma geeft hij wel iets minder achtergrondonscherpte dan je nu van de 50 gewend bent.
Het zou best een leuke optie kunnen zijn voor straatfotografie. Aangezien het een pancake is valt hij ook niet zo op waardoor je minder aandacht trekt dan wanneer je met een onwijs kanon over straat loopt.
Is het dan mogelijk met de lenzen die ik nu heb om bijvoorbeeld s'nachts uit de hand foto's te maken in de belichtte straten van Amsterdam? Dan is een lens met een groot diafragma een must?
Als ik jou was zou ik je eens gaan inlezen in de belichtingsdriehoek en het effect van diafragma op scherptediepte. Je kunt met een lichtsterke lens makkelijker 's nachts foto's maken, maar of het ook de foto's die je wilt maken makkelijker maakt is maar helemaal de vraag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kwintessens schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:06:
@Gonadan Ja, een beperkte scherptediepte is het minst belangrijke aan een goede foto.

Natuurlijk is het een methode om je onderwerp te isoleren, maar ik zie maar al te vaak dat het misbruikt wordt om gebreken in de compositie te verdoezelen.

[...]
Hoe zie je dit voor je? Omdat maar een beperkt deel scherp is mag het maar zomaar overal in beeld staan en doet de rest er ineens niet meer toe? :X

Nee, dit is niet hoe het werkt. Dat je iets niet mooi vind is prima maar dat is heel wat anders.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Gonadan Goed om te horen, ik ga me er in verdiepen. De Canon EF 85mm f/1.8 blijft ook interessant maar die valt net buiten mijn budget. Stel ik kom hem tegen tussen de 150-200 euro dan gaat die hem eerder worden als de 24mm. Zo niet, misschien de 24mm en anders even niets.

Ik kijk momenteel vaker die gasten uit Australië. Wat maken die gemakkelijk mooie platen, ook in het donker.

Ik zal ook de belichtingsdriehoek checken. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Doel je dan op die fotootjes die steeds links in beeld verschijnen? Ik vind het lastig beoordelen hoe die kwalitatief zijn. Het komt een beetje over als uit de losse pols veel schieten en dan met Lightroom presets en stevig nabewerken een sfeer creëren.
Heb je ook echt voorbeeld foto's van ze die je echt mooi vindt of kijk je puur die video's?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:25
Westland1940 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:12:
@Gonadan Goed om te horen, ik ga me er in verdiepen. De Canon EF 85mm f/1.8 blijft ook interessant maar die valt net buiten mijn budget. Stel ik kom hem tegen tussen de 150-200 euro dan gaat die hem eerder worden als de 24mm. Zo niet, misschien de 24mm en anders even niets.

Ik kijk momenteel vaker die gasten uit Australië. Wat maken die gemakkelijk mooie platen, ook in het donker.
[YouTube: 30 Minutes of PURE Street Photography]

Ik zal ook de belichtingsdriehoek checken. Thanks.
Je zit te twijfelen tussen een compact stadsautotje (24 mm) en een flinke middenklasser (85 mm). Beide lenzen hebben een compleet ander inzetgebied (wijd vs tele). Make up your mind ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Gonadan Bijvoorbeeld 0:16 - 0:47 - 6:39 - 11:23. Sowieso het feit dat hun in het donker door kunnen gaan, geeft soms veel sfeervollere platen. Denk je dat hun het zwaar bewerken in Lightroom? Zelf edit ik ook in Lr.

@Joris748 Snap ik :) . Het feit dat het prime lenzen zijn is voor mij de moeite waard om er mee te spelen. Bij de 24mm op de officiële Canon site stond er ook "ideaal voor reis- en straatfotografie.", leuk dus voor de straat, terwijl die gasten in de video's echt niet straatfotografie doen met een 24mm. Ieder zijn manier uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Westland1940 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:55:
@Gonadan Bijvoorbeeld 0:16 - 0:47 - 6:39 - 11:23. Sowieso het feit dat hun in het donker door kunnen gaan, geeft soms veel sfeervollere platen. Denk je dat hun het zwaar bewerken in Lightroom? Zelf edit ik ook in Lr.
Zeker weten, ze verkopen zelfs presets voor LR zodat je makkelijk hetzelfde effect kunt krijgen. In die zin zijn dit gewoon reclamefilmpjes. ;)

Ze zullen echt niet bij alles heel zwaar aan de schuifjes hebben zitten trekken, maar je hoeft niet te verwachten dat alles direct zo uit je camera rolt zoals het in het filmpje te zien is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Ventieldopje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Hoe zie je dit voor je? Omdat maar een beperkt deel scherp is mag het maar zomaar overal in beeld staan en doet de rest er ineens niet meer toe? :X

Nee, dit is niet hoe het werkt. Dat je iets niet mooi vind is prima maar dat is heel wat anders.
Nee, dat zeg ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Gonadan Ik zie het ja, de kleuren komen ook telkens overeen met hun presets.

Wat betreft de lenzen, ik laat de 24mm voor wat het is ook al valt hij binnen mijn budget. Ik ga kijken of ik ergens een 2e hands Canon 85mm 1.8 kan scoren voor een leuke prijs. Dus als iemand afstand wilt doen van zijn 85mm, let me know. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik zie in V&A een medetweaker nogal wat lichtsterk glas aanbieden. Alleen niet echt in jouw prijsklasse helaas. Je zult toch echt markplaats op moeten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FordFiasco
Heb even de video snel bekeken, kende dat kanaal niet. Op zich interessant kanaal, zonder teveel gelul maar juist met focus op foto's maken en delen.

De beelden zijn zeker nabewerkt zoals gezegd, vooral het 'orange-teal contrast' valt op. Is tegenwoordig erg populair. Ik weet niet wat voor lens hij gebruikt, maar het is zeker geen groothoek. De foto's an sich zijn niet heel speciaal: foto's van straatverlichting, auto's op straat, mensen buiten. Het is juist de nabewerking die het beeld veel interessanter maakt, plus het feit dat het een serie van foto's is die samen een sfeer ademen. Mijn punt is: dat is prima met je nieuwe 50 1.8 lens mogelijk :) Verder geen idee wat voor ISO-waarden gebruikt worden in die video, maar als je de foto's relatief klein laat zien, is de kwaliteit meer dan prima. Mooi contrast (pun intended) met sommige andere fotografie-kanalen die een camera afschrijven omdat ISO 3200 wat ruis laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@FordFiasco Volgens de comments met een sigma 85mm 1.4. Ik kon eerst ook niet geloven of de foto's zo zijn camera uitrolde, de sfeer is echt top. Ik ga ook zeker veel spelen met mijn nieuwe 50mm.

Ik heb al rondgekeken op marktplaats en ik zie mogelijkheden voor een 85mm met mijn budget. Eerst alles nog even rustig bekijken. Valt me op dat de 85mm wordt gepresenteerd als een portret lens, terwijl ik veel andere mensen de 85mm zie gebruiken voor o.a. streetphotography.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Westland1940 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:25:
@FordFiasco Volgens de comments met een sigma 85mm 1.4. Ik kon eerst ook niet geloven of de foto's zo zijn camera uitrolde, de sfeer is echt top. Ik ga ook zeker veel spelen met mijn nieuwe 50mm.
Ik schiet zelf met een 85/1.4 en die kan een prachtige sfeer geven maar doet niet automagisch toverkleuren, dat komt echt uit de nabewerking. ;)
Ik heb al rondgekeken op marktplaats en ik zie mogelijkheden voor een 85mm met mijn budget. Eerst alles nog even rustig bekijken. Valt me op dat de 85mm wordt gepresenteerd als een portret lens, terwijl ik veel andere mensen de 85mm zie gebruiken voor o.a. streetphotography.
Het wordt een portretlens genoemd omdat de klassieke brandpuntsafstanden voor portretten meestal ongeveer tussen de 85 en 135 liggen (op full frame). Dat heeft te maken met de vertekening die een bepaalde brandpuntsafstand met zich mee brengt. Daarnaast heeft hij een superdunne scherptediepte wat voor portretten ook erg mooi kan werken.

Dat iets erg geschikt is voor portretten en zo genoemd wordt betekent natuurlijk niet dat je er alleen maar portretten mee kunt maken. Dat is weer het leuke van fotografie, je kunt ermee doen wat je wilt. Ik gebruik hem voor van alles, ook macro als ik zin heb (wel met ringen)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Westland1940
Om dit topic even af te ronden. Thanks voor alle advies en uitleg. Het is dus een Canon 60D geworden met een geniale 50mm lens, daarnaast koop ik nog een 2e hands 85mm. Dat wordt genieten met deze prime lenzen, er gaat voor mij een nieuwe fotowereld open. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FordFiasco
Weet wel dat een 85mm-lens op een Canon cropbody dezelfde beeldhoek heeft als een ± 135mm-lens op full frame. Ik ga ervan uit dat die gasten in het gelinkte youtube-kanaal een fullframe body gebruiken. Jouw 50mm lens komt qua beeldhoek dus aardig overeen met hun 85mm lens. De scherptediepte laat ik dan nog buiten beschouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

In eerder filmpjes die hij linkte werd een 105mm gebruikt op fullframe, daar kwam het idee van de 85 vandaan want dat zit qua equivalente brandpuntsafstand al dichterbij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
En ik heb dan ook in de tussentijd een 85mm aangeschaft voor de helft van de officiële verkoop prijs. Heb al wat shots gemaakt en het is werkelijk prachtig, het bokeh effect is schitterend. Daarna in Lightroom een beetje klooien en dan kom ik toch in de buurt van die gasten uit Australië.

Toch helaas een minpunt over de 60D. Een 'eis' of wens die ik had was dat ik ook kon schieten via de monitor. Dat kan ook, maar, de LiveView van de 60D is best matig voor als je snel wat shots wilt schieten. Focussen duurt erg lang, telkens is hij aan het zoeken om scherp te stellen. Dan heb je ook Quick mode wat iets beter werkt, maar telkens als je focust gaat het beeld op zwart, hoor je een geluidje, en dan pas kan je schieten. Geen ramp, maar toch erg jammer dat ik nu niet de optie heb om LiveView te kunnen gebruiken om snel wat shots maken 'in the field'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat klopt, de liveview van de 60D gebruikt contrast detectie en is niet erg vlot. De 70D heeft DPAF met fase detectie en werkt op dat vlak zeker vlotter. Maar kost weer extra.
Verwacht niet de snelheid uit de filmpjes die je post, voor die prestaties heb je een moderne en dure MILC nodig.

Wellicht een idee om eens filmpjes online te gaan kijken over hoe LV presteert op verschillende camera's? Dan heb je vooraf een idee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ja jammer van de 60D. Top camera, maar vlot kunnen schieten in LV wil ik wel graag erbij hebben.

Ik heb uitgebreid gezocht, video's gekeken, reviews gelezen etc, camera modellen vergeleken, en met wat geluk heb ik een bijzonder goede deal kunnen sluiten om een Canon 80D. Het gaat wel wat buiten mijn originele budget maar ik heb liever kwaliteit en goed werkende functies dan later spijt krijgen. En deze hobby is nou eenmaal wat duurder. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Westland1940 op 06-08-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Goede keuze, de 80D is een prima camera. Met betere AF en sensor dan de 70D en zeker dan de 60D.
Ben je al met al niet een beetje hard over je budget gegaan? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ehh ja, haha. Dat budget was ook mijn 1e aim aangezien ik me er nog niet zo erg in verdiept had als nu.

Omdat de 60D niet helemaal voldeed keek ik naar een 70D, maar ik vond een 80D voor bijna dezelfde prijs. Dan leg ik liever nog wat meer neer voor een nieuwer model. Ik kan het gelukkig missen en soms moet je jezelf een cadeau geven. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En nog even een extra objectief. ;)
Nou ja, wel een leuke set zo. Geniet ervan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Een extra aanvulling is nooit verkeerd, op Marktplaats kom je de gekste prijzen tegen.
Voorlopig eerst genieten met deze set :) Thanks.
Pagina: 1