Intercomsysteem voor VvE en geen idee waar te beginnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braboplien
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-08-2020
Ik weet gewoon niet hoe ik kan vinden wat ik zoek... Een uitleg van de situatie:

Wij hebben een appartement met een voordeur met video-intercom. Iemand belt aan, we kunnen zien wie er staat en open doen. Dit is onze voordeur, delen we met niemand.

Daarnaast hebben we een automatisch hek naar het achterterrein. Dat we delen met een grot aantal buren. Bewoners en winkeliers. Het hek kan geopend worden met dezelfde video-intercom als onze voordeur, maar ook met "bliepers", zoals wij ze noemen. Kleine kastjes met twee knoppen. Druk op de linkerknop en het hek gaat open. Geen idee wat de rechterknop doet. Wij hebben dergelijke bliepers, onze buren hebben die en het systeem zit aan zijn max. 36 bliepers, meer kan het systeem niet aan.

Het geheel is oud. De video doet het vaak niet. Het was ooit geavanceerd, maar het is vergane glorie en het is aan vervanging toe. En er zijn inmiddels meer buren dan bliepers. We willen graag een systeem met een app. Lijkt me geweldig, op afstand kunnen zien wie er voor de deur staat en open kunnen doen met mijn telefoon. Tot zover geen probleem, deze systemen bestaan.

MAAR...

Sommige buren zijn oud. Apps zijn lastig en twee ervan hebben niet eens "zo een GSM". :+ Dus we zullen een systeem moeten hebben met bliepers.

En dan nu de vraag: bestaat een systeem dat deze twee systemen combineert? Wij (en de meeste buurtjes) lekker open doen met onze apps en de bejaarden nog een ouderwetse blieper? En dan ook nog een systeem met zowel de voordeur als het hek, waarbij de buren alleen het hek kunnen openen en wij het hek én de voordeur.

Ik krijg het niet gevonden... Als ik offertes aanvraag snapt men mij niet (ik hoop dat jullie het verhaal kunnen volgen) en ik krijg alleen offertes met apps en het advies de ouwe mensjes maar te leren een app te gebruiken... |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Het helpt natuurlijk al als je terminologie gebruikt die bij de toepassing hoort. Zo zal een toegangssysteemverkoper weinig ophebben met 'blieper' maar ongetwijfeld een contactloze sleuteloplossing kunnen bieden (RFID tag / NFC druppel).

Even googlen gaf al snel resultaat op toegangssysteem, intercom, app (als sleutel, intercom niet expliciet), druppel. Lijkt me dat het dus wel te vinden moet zijn.

De verhalen die ik hoor van video intercom systemen zijn meestal horrorverhalen van hoge kosten en veel storingen. Of dat is wat je wilt..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik zou me hier als VVE niet aan willen wagen.

Een klassiek intercomsysteem werkt gewoon "altijd" en voor je storingen heb je 1 partij. Weinig gedoe.

Ga je met apps aan de slag, dan zit je ineens met gezeik als "de pushnotificaties zijn traag op mijn Doro 8035 telefoon", "de videoverbinding werkt niet meer na de Android security update van juli 2020", etc. Let wel, dit is een VVE installatie dus de VVE zal ook ondersteuning moeten regelen. Daar zit je toch helemaal niet op te wachten? Zeker niet met een doelgroep waar niet eens iedereen een smartphone heeft.

Ik zou gewoon voor een nieuw, normaal video intercomsysteem gaan.

edit:
Kunnen mensen trouwens alleen bij jouw eigen deur aanbellen, of zit er ook een buitenpost bij het hek waar het bezoek kan aanbellen?

Anders zie ik de meerwaarde van de koppeling tussen beide systemen niet zo eerlijk gezegd...

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 31-07-2020 19:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Wat videofoon betreft heb ik goede ervaring met (Legrand) Bticino.
Zo te zien hebben ze ook een binnenpost met aanvullend wifi en een app, vervangt dus niet de binnenpost zelf.
https://www.bticino.nl/

Ik weet dat Nelec uit Amsterdam veel van deze productgroep af weet.
Wellicht dat je daar eens kan informeren.

Zoals hierboven al gezegd is, moet dan moet waarschijnlijk iedereen een nieuw systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 10:35

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Gebruik commend , doet precies wat je wilt. (Is overigens niet goedkoop, maar werkt wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braboplien
Rukapul schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:55:
Het helpt natuurlijk al als je terminologie gebruikt die bij de toepassing hoort.
Eens! Absoluut! En ik zou heel graag de juiste term weten, want dat googelt een stuk beter. Maar een druppel of RFID tag is iets anders dan wat ik bedoel. Dat is een chip die je tegen een ontvanger aanhoudt. Wat ik omschrijf als blieper heeft meer de functie van een afstandsbediening. Als ik in de auto kom aanrijden, kan ik al op het knopje van mijn blieper drukken en de poort gaat open. En dat is fijn, want het is een tyfustrage poort. 8)7 Dat zit in de motor en die hoeft niet vervangen te worden, daarom zijn "bliepers" fijner dan RFID tags. Want met zo'n druppel moet ik er al zijn. Als iemand de officiële term weet voor wat ik blieper noem, dan graag! "Afstandsbediening" wellicht... :D
Xander schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:06:
Let wel, dit is een VVE installatie dus de VVE zal ook ondersteuning moeten regelen. Daar zit je toch helemaal niet op te wachten? Zeker niet met een doelgroep waar niet eens iedereen een smartphone heeft.
Ja... Dit is dus waar het ingewikkeld wordt. +) We hebben een bijzonder pand. Wij zijn de enige met video verbinding. ALLE andere gebruikers hoeven alleen op afstand het hek te kunnen openen. Er belt nooit iemand voor hen aan.
edit:
Kunnen mensen trouwens alleen bij jouw eigen deur aanbellen, of zit er ook een buitenpost bij het hek waar het bezoek kan aanbellen?

Anders zie ik de meerwaarde van de koppeling tussen beide systemen niet zo eerlijk gezegd...
Klopt. Er zijn twee buitenposten, beiden met camera, beiden verbonden met onze video-intercom in onze woonkamer. En wij zijn dus de enige met een binnenpost. Alleen ons bezoek belt aan, alle andere gebruikers hebben slechts een garage of parkeerplaats achter.

En de voordeur ligt achter het hek, dus ons bezoek belt bij beide buitenposten aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Gaan de andere bewoners betalen voor jouw video-intercom? :p

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Illusion

(the art of)

Ik zou me hier als VVE niet aan willen wagen.

Een klassiek intercomsysteem werkt gewoon "altijd" en voor je storingen heb je 1 partij. Weinig gedoe.
...
Precies dit. Maar ook:
Die app werkt 2 jaar, en daarna is er een of andere ios/android update en dan werkt het niet meer.
Intercomsysteem waar ik nu woon is nog van voor het jaar 2000 maar werkt rete-betrouwbaar op 120 woningen. In 2000 bestond de iphone nog niet. Android ook nog niet. Maakt niet uit wat je nu koopt, over 5a10 jaar is het incompatible met je gsm.

Qua systemen/merken kan je denken aan:
Comelit
Paxton
Vercoma
Tcs-ag/niko

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 01-08-2020 00:45 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
busscherski schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:55:
Gaan de andere bewoners betalen voor jouw video-intercom? :p
Grote kans dat 't niet zijn video-intercom is, maar van de VVE. Hij heeft alleen het gebruikersrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Frosty15 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:22:
Wat videofoon betreft heb ik goede ervaring met (Legrand) Bticino.
Zo te zien hebben ze ook een binnenpost met aanvullend wifi en een app, vervangt dus niet de binnenpost zelf.
https://www.bticino.nl/

Ik weet dat Nelec uit Amsterdam veel van deze productgroep af weet.
Wellicht dat je daar eens kan informeren.

Zoals hierboven al gezegd is, moet dan moet waarschijnlijk iedereen een nieuw systeem...
onze VvE heeft zo'n bticino systeem. bij de aanleg in 2013 bestond die nog niet, maar ik heb naderhand zo'n binnenpost met wifi gekocht. die kun je ook zo instellen dat je via 4G/LTE contact kunt maken met die binnenpost en dan alle functies daarvan kan overnemen. is grappig, maar ik heb die nieuwe binnenpost vooral gekocht vanwege het grotere scherm, op die postzegel van de originele kon ik niks zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Braboplien schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:13:
Ik weet gewoon niet hoe ik kan vinden wat ik zoek... Een uitleg van de situatie:

Wij hebben een appartement met een voordeur met video-intercom. Iemand belt aan, we kunnen zien wie er staat en open doen. Dit is onze voordeur, delen we met niemand.

Daarnaast hebben we een automatisch hek naar het achterterrein. Dat we delen met een grot aantal buren. Bewoners en winkeliers. Het hek kan geopend worden met dezelfde video-intercom als onze voordeur, maar ook met "bliepers", zoals wij ze noemen. Kleine kastjes met twee knoppen. Druk op de linkerknop en het hek gaat open. Geen idee wat de rechterknop doet. Wij hebben dergelijke bliepers, onze buren hebben die en het systeem zit aan zijn max. 36 bliepers, meer kan het systeem niet aan.

Het geheel is oud. De video doet het vaak niet. Het was ooit geavanceerd, maar het is vergane glorie en het is aan vervanging toe. En er zijn inmiddels meer buren dan bliepers. We willen graag een systeem met een app. Lijkt me geweldig, op afstand kunnen zien wie er voor de deur staat en open kunnen doen met mijn telefoon. Tot zover geen probleem, deze systemen bestaan.

MAAR...

Sommige buren zijn oud. Apps zijn lastig en twee ervan hebben niet eens "zo een GSM". :+ Dus we zullen een systeem moeten hebben met bliepers.

En dan nu de vraag: bestaat een systeem dat deze twee systemen combineert? Wij (en de meeste buurtjes) lekker open doen met onze apps en de bejaarden nog een ouderwetse blieper? En dan ook nog een systeem met zowel de voordeur als het hek, waarbij de buren alleen het hek kunnen openen en wij het hek én de voordeur.

Ik krijg het niet gevonden... Als ik offertes aanvraag snapt men mij niet (ik hoop dat jullie het verhaal kunnen volgen) en ik krijg alleen offertes met apps en het advies de ouwe mensjes maar te leren een app te gebruiken... |:(
toon volledige bericht
Voor deuren heb je tapkey
https://www.veiligheids-s...021QjbEAAYASAAEgL_RfD_BwE

Die kan je met een druppel en telefoon open en je kan toegang toewijzen. Maar dat is een cilinder, je moet nog een stukje draaien aan het slot en niet alleen drukken tegen de deur. Dat moet de intercom blijven doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 19:46
Voor de poort kan je overwegen om te openen door te bellen naar een telefoonnummer, werkt geweldig en geen app nodig. Werkt als volgt. Schakelkast met gsm ontvanger en een online portal voor programmeren = toelaten nummers. Belt een toegelaten nummer naar de poort dan gaat de poort open.
Werkt erg goed en gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toen wij recent nieuw intercom systeem hebben gekregen, was er de optie voor alle bewoners om met app ondersteuning te nemen, a +€300 ofzo. Niemand (van de 10) heeft dat gedaan, ook door de installateur werd het afgeraden. Zo'n intercom systeem gaat richting de 20 jaar mee, geen schijn van kans dat over 20 jaar die app nog werkt.

En ik vraag me wel af wat er precies op die 'bliepers' staat. Want normaal zou ik verwachten dat het gewoon domme 433MHz (of 27MHz) zenders zijn. En daar zit echt geen limiet op hoeveel er gebruikt kunnen worden. Zou natuurlijk kunnen dat bij jullie versie dat wel is. Ook ons hek is recent geupgrade, en we zijn van 27MHz naar 433MHz gegaan. Nog steeds net zo kut beveiligd, dus enkel zendertje waar je paar dip switches juist moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 10:16
De juiste terminologie voor de blieper is een afstandbediening of RF remote. In Nederland werken die vaak op 433mHz. Als je je afstandbediening open schroeft (als dat kan) kun je vaak wel zien welke frequentie is gebruikt. Het zou zelfs onder het batterij klepje kunnen staan. Een limiet aan afstandsbedieningen klinkt of als een fout of als een "geavanceerd" systeem. In de praktijk zijn dit soort systemen vaak weinig geavanceerd en zeer makkelijk te kraken. Als je een beetje mazzel hebt kun je met een "rf remote clone" een extra afstandsbediening krijgen. Die dingen kosten geen drol via AliExpress e.d..

Wat ik zelf weleens heb gedaan is om een Arduino te gebruiken om een poort te kunnen openen. Op de Arduino had ik een rf zender en ontvanger aangesloten. De zender kon de garage poort bereiken. Als je i.p.v. een Arduino en ESP32 gebruikt kun je het gemakkelijk aan het internet koppelen. Dit werkt zonder iets aan te passen aan het originele systeem. Het lijkt mij echter dat je zoiets alleen voor eigen gebruik wilt toepassen. De voorwaarde is natuurlijk ook dat je affiniteit hebt met dit soort ge-tweak. Uiteraard ben je ook afhankelijk van welk type systeem er gebruikt wordt en hoe ver de ontvanger van jou zender verwijderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zeven jaar geleden een systeem van Bticino laten aanleggen door een bedrijf in het complex waar ik toen in het bestuur zat. Het oude systeem was redelijk onbruikbaar na zo'n 40 jaar en helaas was de oude bedrading niet meer bruikbaar. Kwam trouwens ook door het geknutsel van eigenaren waardoor telkens van alles kapot ging (kortsluiting). Dit is bij het nieuwe systeem dus nadrukkelijk verboden (en volgens het bedrijf was met het nieuwe systeem te zien wie liep te klooien maar dat is nooit nodig geweest).

Gekozen is toen om standaard een intercomsysteem aan te leggen met enkel 'telefonie', maar de buitenunits zijn wel voorzien van video. Tegen meerprijs konden de eigenaren keuze maken uit (ik dacht) 4 verschillende videofoons, daar heeft de helft van de 36 appartementen toen gebruik van gemaakt. In de 5 jaar dat ik er nog gewoond heb geen enkele storing meegemaakt.

Mijn advies is dan ook om te kiezen voor een bepaalde basis op kosten van de VvE en de rest als meerwerk te doen op kosten van de eigenaren die dat willen. Dat was bij ons ook de uitkomst op de ALV voorafgaand aan het offertetraject en zo te lezen ook het meest handig in jouw geval.

Vraag bij verschillende bedrijven eens offertes op als je duidelijk hebt wat je precies wil. Wij hebben toen bij een aantal electrobedrijven offertes gevraagd, hun de keuze gelaten voor waar ze ervaring mee hadden en kregen of een systeem van Bticino of van Comelit in de offerte. Zoek eens op bijvoorbeeld 'toegangssysteem appartementen', krijg je genoeg keuze denk ik om een begin mee te maken.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braboplien
Dank, dank, dank. Dan gaan we toch maar afzien van apps. Klinkt ook wel logisch dat zoiets geen 20 jaar zal volhouden. Maar het klinkt zo aanlokkelijk hè, op afstand kunnen zien wie er aan je voordeur staat.

Geen idee waarom het huidige systeem beperkt is tot 36 afstandsbedieningen. Maar als we een nieuwe toevoegen, staat binnen een week een andere buur op de stoep, omdat de zijne "eruit is gevallen". Vaag verhaal. En misschien is het helemaal geen maximum wat speelt, maar het systeem moet toch vervangen worden, dus dan zijn we er toch vanaf.

Ik kan weer verder! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Wij hadden dat met de poort ook, de motor kon 8 of 12 remotes aan maar er waren er meer. Dus programmeerde men de remotes niet in de motor direct maar in een apart boxje wat er 50 aan kon. En dat was dan via een andere ingang aangesloten op de motor en ja dan konden we remotes in de motor en de externe box programmeren. Op zich was die externe box nog handig want de motor is een paar keer vervangen. Dus niet alles moeten opnieuw programmeren.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Illusion

(the art of)

Braboplien schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:01:
...Geen idee waarom het huidige systeem beperkt is tot 36 afstandsbedieningen. Maar als we een nieuwe toevoegen, staat binnen een week een andere buur op de stoep, omdat de zijne "eruit is gevallen". Vaag verhaal. En misschien is het helemaal geen maximum wat speelt, maar het systeem moet toch vervangen worden, dus dan zijn we er toch vanaf.
...
Klinkt als een rolling code systeem: Wikipedia: Rolling code

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
Vergis je niet in hoe duur EEPROM geheugen was 20 jaar geleden. Waarschijnlijk kan het apparaat gewoon maar 36 adressen opslaan.

Ik heb persoonlijk overigens ook slechte ervaringen met een woongebouw waar de toegang geregeld was via een app. Op de eerste plaats vanwege privacy issues (ik had nooit toestemming gegeven dat een 3e partij gegevens zou verwerken van wanneer ik thuis kom) maar ook meerdere keren voor een gesloten deur gestaan omdat de stroom was uitgevallen of omdat er fouten gemaakt waren met het configureren van de accounts...

Ik zou iig sterk aanraden een systeem te kiezen dat volledig stand-alone kan werken (zonder netwerverbinding that is).
Pagina: 1