Bestanden vergrendelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakeyy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-08-2020
Waarom is het zo lastig om een simpel bestandje te vergrendelen met een wachtwoord in windows 10?
Ik zou het erg handig vinden als ik een bestandje van vergrendelen en dan een wachtwoord in moet voeren om hem te openen zonder dat ik een programmatie moet downloaden. Windows moet dat toch van zijn eigen hebben?

Ik snap dat je extra gebruikers kan aanmaken en dan rechten geven maar is er geen alternatief daarvoor?
voor mij is bitlocker geen optie want daar kan je je eigen code niet op geven.

Beste antwoord (via Jakeyy op 31-07-2020 15:14)

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 16:14

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

MAX3400 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Nee, gewoon, kan niet.

Waarom? Microsoft had daar geen zin in.
Misschien iets gedetaileerder;

Software beveiliging doe je in de software package zelf. Microsoft/Windows kan zelf geen files aanpassen en daarom niet beveiligen.

Alleen als in de software zelf (of het bestandje van het betreffende software pakket) ondersteuning bied kan het vanaf dat niveau. Maar beveiligen doe je altijd IN het bestand.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, dat kan niet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Dan moet je losse encryptie programma's gebruiken, maar voor zover ik weet bestaan er geen varianten die enkel 1 of meerdere losse bestandjes kunnen encrypten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakeyy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-08-2020
waarom zou dat dan niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jakeyy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:11:
waarom zou dat dan niet kunnen?
Nee, gewoon, kan niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

MAX3400 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Nee, gewoon, kan niet.

Misschien iets gedetaileerder;

Software beveiliging doe je in de software package zelf. Microsoft/Windows kan zelf geen files aanpassen en daarom niet beveiligen.

Alleen als in de software zelf (of het bestandje van het betreffende software pakket) ondersteuning bied kan het vanaf dat niveau. Maar beveiligen doe je altijd IN het bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Luchtbakker schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:14:
[...]
...Maar beveiligen doe je altijd IN het bestand.
Die vind ik knap...

WinZip, als voorbeeld, maar een encrypted wrapper om het originele bestand heen. Je doet dus niets in het originele bestand. Veracrypt maakt een encrypted disk/volume waar je dan "unencrypted files" op kan opslaan. Je hoeft dus niet in elk bestand je beveiliging te doen.

Ik begrijp niet wat je bedoelt; 99% van al mijn fileservers zijn "beveiligd' middels ABE / RBAC & NTFS. Niet omdat een klant het zo leuk vind om voor elk van zijn bestanden "in" het bestand een wachtwoordje eraan te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Luchtbakker schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Que? Hoe werkt een tool als Veracrypt (of Bitlocker) dan, denk je? Die zit gewoon als layer tussen het OS en de (disk)opslag. Aan het bestand zelf verandert niks maar op disk wordt het bestand versleuteld opgeslagen.

En NTFS-permissies doen exact hetzelfde: Dat staat tussen de gebruiker en de storage: Als jij geen permissies hebt op het bestand, krijg je geen toegang. Daar hoeft, wederom, het bestand zelf niet voor worden aangepast.

Dus nee, er zijn zat mogelijkheden voor Microsoft om dit in te bakken, maar dat hebben ze inderdaad niet gedaan. @Jakeyy je zult je oplossing elders moeten halen. Of inderdaad met NTFS-permissies gaan werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 31-07-2020 15:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 16:35
Je kan niet precies bewerkstelligen wat jij wilt. Er is wel een tussenoplossing tussen èèn bestandje password-protecten en je hele drive encrypten met bitlocker:

https://www.onmsft.com/ho...der-or-file-in-windows-10

Is in feite ook 'gewoon' encryptie, maar dan wel van dat ene bestandje of mapje. Nee, dan kun je niet je eigen wachtwoord kiezen, maar je kan wel voorkomen dat andere Windows-accounts dan die van jou, bij dat bestand of die map kunnen.

Wellicht, als je even je use case beschrijft en verteld waarom je graag aparte mappen/bestanden wilt kunnen beschermen, dat men dan een idee kan opperen hoe je dat wel kan regelen.
Pagina: 1