Powerline adapter valt uit bij relatief zwaar internet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulTwin
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-08-2020
Goedemiddag,

Al een jaar maak ik gebruik van een TP-link TL WPA4220 Wifi 500Mbps powerline adapter om via het stroomnet internet naar zolder te sturen. Sinds een aantal dagen valt het internet op zolder af en toe uit, zowel via wifi als via de kabel vanuit de powerline adapter. Het normale internet beneden via de wifi in de woonkamer blijft wel gewoon werken. Ik vermoed dus dat het probleem te maken heeft met de powerline verbinding. Ook vermoed ik dat het uitvallen van het internet op zolder te maken heeft met hoe zwaar het internet gebruik daar is.

Wanneer ik mails beantwoord via mijn browser dan blijft het internet gewoon actief, maar zodra ik iets zwaarder internet gebruik zoals het kijken van een youtube video, dan valt het internet binnen een aantal seconden uit. Stop ik de video dan kan ik weer verbinding maken, maar zodra ik de video verder speel valt het internet weer uit. Opmerkelijk is dat het licht piepende geluid dat de adapter maakt sterker wordt wanneer het internet uitvalt.

Ik heb de adapter een jaar lang zonder problemen kunnen gebruiken en daarbij veel zwaarder internet gebruik gehad dan het kijken van een youtube video. De adapter is op zolder direct aangesloten op een wandcontact. Er zijn onlangs geen nieuwe apparaten bijgekomen op ons stroomnet. Ook worden er geen andere elektronische apparaten gebruikt op de zolder.

Hebben jullie enig idee wat dit probleem kan veroorzaken?

Vriendelijke groet,
Paul

Beste antwoord (via rens-br op 01-02-2021 10:55)

• PaulTwin
Dank voor jullie advies!

Op advies van ijske heb ik de adapter in hetzelfde stekkerblok getest als het modem. Toen ik de adapter in dat stopcontact deed werd de piep nog harder en had ik totaal geen signaal meer. Vervolgens heb ik TP-link gebeld en de medewerker had sterk het vermoeden dat de adapter een defecte spoel heeft. Zo stuur ik de adapter terug naar Coolblue en als ze de hem niet meer kunnen repareren krijg ik mijn aankoopbedrag gelukkig nog terug.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:32
Ja storing op het lichtnet.
En het is nooit te zeggen waar het vandaan komt, kan ook prima van elders komen.

Dit is het grote probleem van powerline adapter, kan heel lang prima werken en dan ineens niet meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik zeg slijtage van die dingen.. tp link is niet de meest high end speler , en alstie al veel voor zn kiezen heeft gehad ....

je zou het kunnen testen door ze is een tijdje in dezelfde stekkerblok te steken , kijken of ze dan wel stabiel blijven (dus modem -pwl 1 - pwl2 - laptop, en nonstop de modem pingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bekend probleem kan zomaar dat de buren een nieuw apparaat hebben of jij zelf die gewoon stoort. Beste oplossing een kabel trekken en als je denkt dat het niet kan verder zoeken het kan vast wel. Desnoods door een spauwmuur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45

FreakNL

Well do ya punk?

Een spauwmuur? _O-

Die is nieuw voor mij :)

Maar verder heb je gelijk, kabel trekken is altijd beter..

En ik quote mezelf maar weer eens:
Powerline moet zachtjes branden in de open haard. Reden? Zie TS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
ijske schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:35:
ik zeg slijtage van die dingen.. tp link is niet de meest high end speler , en alstie al veel voor zn kiezen heeft gehad ....

je zou het kunnen testen door ze is een tijdje in dezelfde stekkerblok te steken , kijken of ze dan wel stabiel blijven (dus modem -pwl 1 - pwl2 - laptop, en nonstop de modem pingen)
Slijtage van elektronica is heel heel erg onwaarschijnlijk, dat gebeurt eigenlijk enkel bij mechanische dingen.
Electronica werkt of is defect, iets er tussenin komt maar uiterst zelden voor.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
Ben(V) schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Slijtage van elektronica is heel heel erg onwaarschijnlijk, dat gebeurt eigenlijk enkel bij mechanische dingen.
Electronica werkt of is defect, iets er tussenin komt maar uiterst zelden voor.
als het over printplaten (bv moederborden) gaat ben ik met je akkoord
als je spreekt over voedingen / transfo's / elco's ben ik niet akkoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Alleen elco's hebben de neiging defect te gaan als ze van slechte kwaliteit zijn en daar is het altijd een kwestie van defect of niet en iet van slijtage.

En het defect gaan van voedingen komt ook bijna altijd door de elco's die belangrijk zijn in een voeding.
En trafo's gaan helemaal nooit defect tenzij je ze overbelast en ze simpelweg doorbranden.
Een trafo is tenslotte niets anders dan een hoeveelheid koperdraad om een kern gewikkeld, daar slijt niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:22
Met de powerline-configuratie tools kan je ook controleren wat de verbindings-snelheid is van de powerline-adapters.
Misschien stoort er inderdaad iets waardoor de verbindings-snelheid te laag wordt voor enige belasting.
Eventueel een keer helemaal resetten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TpX1HMl.jpg

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PaulTwin
Dank voor jullie advies!

Op advies van ijske heb ik de adapter in hetzelfde stekkerblok getest als het modem. Toen ik de adapter in dat stopcontact deed werd de piep nog harder en had ik totaal geen signaal meer. Vervolgens heb ik TP-link gebeld en de medewerker had sterk het vermoeden dat de adapter een defecte spoel heeft. Zo stuur ik de adapter terug naar Coolblue en als ze de hem niet meer kunnen repareren krijg ik mijn aankoopbedrag gelukkig nog terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:52
@PaulTwin Welke PLC-versie gebruik je?
Volgens mij gebruikt de QCA7420 chipset en deze kun je met NVM- en PIB-bestanden bijwerken. TP-Link staat er niet om bekend dat ze firmware updates uitbrengen waarin de meest recente verbeteringen in de PLC-techniek door Qualcomm zijn verwerkt. Deze kunnen de prestaties en stabiliteit echter sterk verbeteren.
Fabrikanten die dit wel doen zijn bijvoorbeeld AVM (Fritz!) en Delovo.

In dit TP-link draadje wordt het beter uitgelegd of beschreven (bericht #8). Bericht #26 bevat allerlei powerline firmwareversies per apparaat en Qualcomm chipset. Er is een PLC firmware voor WPA4220 V1 EU.
Wel opletten het typenummer van een ontvanger en een zender in een powerline kit zijn vaak afwijkend. En V2 firmware werkt niet op V1 of V3.

De powerline versie (PLC) kun je met Fritz!Powerline (per adapter) controleren. Klik op "more".

[ Voor 8% gewijzigd door ariekanari op 01-02-2021 08:33 . Reden: veriferen powerlineversie ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Pagina: 1