Encrypted backup van QNAP naar Synology met versioning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 15:12
Na jaren Synology kocht ik recent een QNAP TS-453D. Mijn DS414 zou ik nog als backuptoestel willen hergebruiken.
Wat ik zou willen:
* encryption van de backup op de Synology, eventueel via client-side encryption of via een folder encryption op de Syno
* versioning
Bij voorkeur zet ik mijn DS414 bij de buren, als 'off-site backup', dus de transfer tussen de 2 toestellen via internet moet dan ook encrypted zijn.
Via DDNS/VPN tunelling moet dat wel lukken, denk ik. Maar als dit te moeilijk wordt, laat ik 'm wel thuis draaien.

Bij een "one-way sync" (of Rsync) heb ik geen mogelijkheid tot versioning, denk ik. En een backup via RRTR is geen optie voor Synology?
Het enige wat ik nog kan bedenken is WebDAV opzetten op de Syno instellen, en die opgeven op m'n QNAP als WebDAV Cloud Server.

Of zijn er nog andere opties? Eventueel met gratis 3rd-party tools...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:13
Misschien kan je op synoligy een iscsi share aanmaken die je mount aan qnap.
Waarbij de hbs3.0 van qnap daar lekker na laat schrijven.
Dan wordt het volledig verzorgd door de qnap het versiebeheer.

Misschien kan het ook met normale nfs/samba share.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 31-07-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01
Op mijn Qnap heb ik met HBS3 een sync job gemaakt richting een rsync share op mijn oude Synology. Volgens mij gaat dit encrypted maar wellicht kan je ook gewoon iets van een openvpn tussen de twee nassen opzetten.

Ik maak geen gebruik van versioning. Wel heb ik op mijn Synology de optie disable modifying existing files aangezet. Iets wat er eenmaal opstaat, kan dus niet meer gewijzigd worden door bijvoorbeeld ransomware. Je zou eventueel ook een extra backup stap kunnen toevoegen en hier versioning op kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 15:12
Lukt iSCSI ook over VPN? Daar ben ik niet direct vertrouwd mee.

Versioning zou ik eventueel wel kunnen laten vallen, gezien ik ook nog backups doe naar 2 USB schijven. Het allerbelangrijkste gaat nog naar Google Drive (15GB gratis via 2 accounts). En mijn vrouw haar home drive gaat ook nog eens naar haar 1TB OneDrive van school.
Dus ik heb wel wat versies op die manier.