Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Goedemorgen,

Na wat overleg met het thuisfront en de groeiende irritatie over het gebrek aan snelheid op de wegen in Nederland maar ook meer en meer in Duitsland ben ik serieus aan het kijken of mijn huidige BMW 535i LCI Touring (2015) het waard is én blijft. De running costs zijn relatief hoog (maar acceptabel) maar het plezier wat ik er vroeger uit haalde is er eigenlijk niet meer. Tel daarbij op dat de auto vrij zwaar is en niet veel zuiniger is dan mijn vorige auto (BMW 650i) en het is rationeel een wat minder te verantwoorden keuze.Ook het feit dat de auto in de eco, comfort+, en comfort stand 'zompig' rijdt kan me niet heel erg bekoren. In de sportstand stuurt hij lekker des BMW's maar issie dus ook wat onrustiger.

Ik ben eens gaan speurneuzen naar wat andere auto's waarbij het eisenlijstje volgens mij wel meevalt:

- Modern infotainment systeem (Android Auto/Carplay is een pré)
- Bouwjaar na 2015
- Station
- Vermogen minimaal 200pk (keiharde eis)
- Gewicht niet hoger dan 1500kg
- Prijs (Duitsland) liefste onder de €20k maar tot 25k is acceptabel mits de besparing aan de andere kant dan navenant is. Import doe ik zelf aangezien ik daar ervaring mee heb en lange tijd in Duitsland heb gewerkt dus de taal machtig ben.

Auto's waar ik serieus interesse in heb zijn op dit moment een Skoda Octavia Combi RS maar ook de Seat Leon Cupra ST 280/290 staan op de rol. De Ford Focus ST stond er ook op maar deze vind ik optisch en van binnen zwaar het minste ogen. Ik vrees dat de stap terug vanuit een BMW niet helemaal mijn ding gaat zijn. Zijn er auto's die ik over het hoofd zie of auto's die het waard zijn om extra te bekijken?
Geschatte aantal kilometer per jaar is (privé) zo'n 12.000km max.

Zakelijk rij ik een Mazda CX3. Mijn afgelopen auto's waren allemaal krachtige BMW's te weten: BMW 330i E90, BMW 335i E92, BMW M6 E63, BMW 650i E63, BMW 5GT x35i, BMW 530D. BMW kruipt dus in het bloed. Kostentechnisch is het echter ook wel interessant om eens bij de andere modellen te gaan kijken.

Ik heb overigens een verwacht kostenplaatje gemaakt exclusief onderhoud tussen de auto's puur ter vergelijk. Hierbij ben ik uitgegaan van een gemiddelde benzineprijs anno nu en 10.000km per jaar om het rekenen even eenvoudig te houden. Het verbruik van de BMW 535i wat je ziet is mijn eigen verbruik in de afgelopen 1,5 jaar wat ik bijhoud met de Spritmonitor app. Als de besparing net tegen de 1000 euro per jaar komt dan is het de vraag of de auto verkopen wel zinvol genoeg is. Kinderwens speelt op dit moment nog niet maar wel een serieuze optie voor de horizon nu tot komende 3 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/q5gEwZINZdJBCofeMiEj13MG.jpg

Tips zijn welkom!

Sidenote
Franse auto's zijn géén optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 31-07-2020 12:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:11
Als liefhebber zeg ik meteen een Alfa guilia. De 2.0T met 200pk is door middel van een softwareaanpassing weer terug te brengen naar het originele vermogen van 280 pk....
Alleen geen station.... Ik zou niet van een bmw naar een Seat gaan, het kwaliteitsverschil in afwerking is behoorlijk. Dan misschien liever een Passat variant gte of 2.0?

[ Voor 34% gewijzigd door flo-rist op 31-07-2020 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Ik begrijp je vraag niet helemaal, die auto's die je noemt en sowieso alles met 200pk is toch ook niet heel geschikt voor de huidige snelheden? Met 200pk vreet je jezelf met 100 nog steeds op.

Win je dan echt wat?

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 31-07-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Yucon schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:58:
Ik begrijp je vraag niet helemaal, die auto's die je noemt en sowieso alles met 200pk is toch ook niet heel geschikt voor de huidige snelheden? Met 200pk vreet je jezelf met 100 nog steeds op.

Win je dan echt wat?
Ja op de momenten dát het kan (ik moet zeer regelmatig in Duitsland zijn en woon niet ver van de grens) wil ik ook genieten. In NL rijd ik grotendeels op de 130km/h tijden privé. Het enige wat ik win zijn lagere kosten in dat geval (inderdaad) maar als dat met onderhoud ook nog eens véél goedkoper is dan is daar best veel winst mee te behalen.

Als ik besluit om echt van het vermogen af te zien dan moet ik denk ik direct doorschakelen naar hybrides (Toyota Auris Sports Tourer of de nieuwe Corolla oppikken in Duitsland). Dan maak je écht verschil in alle opzichten.

@flo-rist
Passat ga ik eens even naar kijken. Nog helemaal niet bij me opgekomen.

[ Voor 31% gewijzigd door Typhone op 31-07-2020 13:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 10:05
Uiteindelijk komen we er toch op uit dat je: de huidige auto beter kan houden (zeg nu zelf, wat rijdt beter dan een BMW?) ;) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yucon schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:58:

Win je dan echt wat?
Ik zie dat toch anders, vermogen (of eigenlijk koppel) = comfort. Het is toch heerlijk als je even snel kan inhalen invoegen zonder herrie aan je kop.

Daarnaast is vermogen ook meer dan welkom als je in de avond of in het buitenland wel een keer >160 kmh kan rijden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
atomix9 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:05:
Uiteindelijk komen we er toch op uit dat je: de huidige auto beter kan houden (zeg nu zelf, wat rijdt beter dan een BMW?) ;) 8)
Geloof mij een 330i E90 ligt beter op de weg dan een 535i Touring. Wereld van verschil. Zelfs de 650i met 4.8L V8 voorin de neus lag lekkerder op de weg en dat mis ik stiekem wel. Op een rotonde bijna moeten overpakken omdat ik (gechargeerd) moet sturen als een vrachtwagen vind ik toch wel net te ver gaan. Komt waarschijnlijk dat het een Luxury line is en geen M-sport.

@revolution-nl
Zeer valide punt, weten dat je vermogen ter beschikking hebt laat je automatisch rustig rijden. Dat klinkt gek maar zo is het wel degelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:01:
[...]

Ja op de momenten dát het kan (ik moet zeer regelmatig in Duitsland zijn en woon niet ver van de grens) wil ik ook genieten. In NL rijd ik grotendeels op de 130km/h tijden privé. Het enige wat ik win zijn lagere kosten in dat geval (inderdaad) maar als dat met onderhoud ook nog eens véél goedkoper is dan is daar best veel winst mee te behalen.

Als ik besluit om echt van het vermogen af te zien dan moet ik denk ik direct doorschakelen naar hybrides (Toyota Auris Sports Tourer of de nieuwe Corolla oppikken in Duitsland). Dan maak je écht verschil in alle opzichten.

@flo-rist
Met zo'n hybride merk je dat er een knop in je hoofd omgaat. Ik had voorheen ook vrij snelle auto's en sinds ik zo'n hybride heb rol ik lekker met 100. Zelfs toen dat nog niet hoefde. Overigens gaat 150 ook prima want ze hebben toch iets van 136 pk. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken.. het was niet m'n bedoeling je daar naartoe te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

Een I3 performance heeft ook 190pk toch? De nieuwste heeft imho een fantastisch interieur.

[ Voor 54% gewijzigd door BCC op 31-07-2020 13:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Een maat kleinere BMW? 330i touring denk ik dan aan. Het lijkt me trouwens dat je financieel weinig opschiet de eerste jaren als je de 535i inruilt op een van je suggesties. Inruil op een auto die in waarde bijna gelijk of lager is zitten de meeste dealers ook niet om te springen. Of wil je particulier verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
@Yucon
Mening en onderbouwing worden zeer gewaardeerd dus maak je daar geen zorgen om. Ergens denk ik ook wel eens van is het het allemaal waard en kan ik dat geld niet beter investeren in de hobby van mij en mijn vriendin (golf) waarbij de golftrips die we op jaarbasis maken een veelvoud van de auto zijn qua kosten.

@donaldo
Er staat in Nederland geen tweede BMW te koop zoals de mijne ;). Plus met net iets meer dan 100.000km op de teller gaat het waarschijnlijk een particuliere verkoop worden. Auto heeft zoals dat mooi heet alle opties inclusief de specialere varianten. Inruil in Duitsland is overigens niet mogelijk verwacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb vier jaar in de Octavia RS gereden en alhoewel in zijn eigen recht een toffe auto met veel speelgoed voor het geld, wel een andere klasse qua afwerking. Je gaat toch een soort cultuurschok krijgen :P. Maar getuned haal je 300pk uit die blokken, helaas kan de 2wd versie dat zelfs met het xds differentieel niet kwijt. 4wd uitvoeringen zijn zeldzaam en vaak diesel (maar wel mogelijk in RS uitvoering). Als je die tuned heb je pas echt een snelweg/koppelmonster... 500nm of meer is mogelijk.

De recaro stoelen zijn erg goed en het canton audio systeem is vrij aardig. Infotainment minder goed dan bij bmw (mening).

De bmw loopt "als op rails" door bochten en de Octavia is dan toch meer speels/ongetemd. Je moet goed opletten want zowel over als onderstuur zijn een (inbegrepen) optie.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-07-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BCC schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:09:
Een I3 heeft ook 190pk toch?
Volgens mij stond die niet in het keuzelijstje ;), 190pk elektro power voelt overigens veel sterker aan dan een vergelijkbare ICE, daarnaast geven EV's onder bepaalde omstandigheden vaak (veel) meer vermogen dan opgegeven.

Onze Citigo-E heeft een specificatie van 65kW maar levert tot de 80kmh >100kW.
Soortgelijk iets is van toepassing op de SR+ (ik heb de cijfers niet op mijn netvlies)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Toch vind ik dit best oké:

Afbeeldingslocatie: https://gcm.moniteurautomobile.be/clients/moniteur/content/medias/images/test_drives/8000/600/40/rsinterieur.jpg

EV gaat hem voorlopig nog even echt niet worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom is die 1500kg een limiet? Als je in NL woont en MRB betaalt, is de hoogste klasse dan 1450 tot 1549kg? Dan zou je een Volvo V60 of Audi A4 kunnen overwegen.

Heb echter niet gekeken wat die dingen moet kosten; het zal geen peanuts zijn want respectievelijk moet je dan de T-5 of 2.0TFSI zoeken en dat zijn relatief gewilde wagens.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:23:
Waarom is die 1500kg een limiet? Als je in NL woont en MRB betaalt, is de hoogste klasse dan 1450 tot 1549kg? Dan zou je een Volvo V60 of Audi A4 kunnen overwegen.

Heb echter niet gekeken wat die dingen moet kosten; het zal geen peanuts zijn want respectievelijk moet je dan de T-5 of 2.0TFSI zoeken en dat zijn relatief gewilde wagens.
Ja de meeste modellen vielen allemaal boven de 1549kg limiet. De Volvo V60 is wel een relatief dure jongen samen met de Audi A4 en in dat geval schakel ik denk ik direct door naar een 3 serie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Ja de meeste modellen vielen allemaal boven de 1549kg limiet. De Volvo V60 is wel een relatief dure jongen samen met de Audi A4 en in dat geval schakel ik denk ik direct door naar een 3 serie ;)
Snap je :) Ben zelf aan 2e Audi in 6 jaar bezig. Dus merkvast(er). En omdat je in Duitsland rondkijkt, is een A4 of 3-serie idd "makkelijker" vindbaar wss dan een Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

revolution-nl schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:19:
[...]
Volgens mij stond die niet in het keuzelijstje ;)
0 naar 100 km/h
Skoda Octavia RS 245 - 6.4s
Leon Cupra ST 280/290 - 5.4s
BMW 535i - 6.0s
BMW i3 - 6.9

Dat valt inderdaad wel wat tegen, een Model 3 SR+ doet het in 3.4 - 5.2

/einde offtopic :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 08:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Waarom geen 330i nemen (ik ben wat gekleurd natuurlijk als G21 330i bezitter ;))
0 - 100 <6 seconden
Geweldige 8 traps ZF bak
Fatsoenlijke afwerking etc
RWD
Verbruik is zeer acceptabel (1:16 is prima haalbaar op langere stukken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom geen VW Arteon? Zie hier.

Of een Golf Variant, 300 pk, erg ruim van binnen.

Het grote voordeel is dat ze van binnen er (mijns inziens) prima uitzien, en in onderhoud veel goedkoper zijn dan een BMW of andere luxemerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tortelli schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:53:
Waarom geen 330i nemen (ik ben wat gekleurd natuurlijk als G21 330i bezitter ;))
0 - 100 <6 seconden
Geweldige 8 traps ZF bak
Fatsoenlijke afwerking etc
RWD
Verbruik is zeer acceptabel (1:16 is prima haalbaar op langere stukken)
Zo goed ken ik de auto's niet, maar is dit serieus veel goedkoper dan een 535?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Yucon schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Zo goed ken ik de auto's niet, maar is dit serieus veel goedkoper dan een 535?
Ik heb zelf bijna 5 jaar een F30 320i gehad.Auto uit 2012, gekocht in 2014 met ~45.000km op de klok.
Het was een van de eerdere met (helaas) de N20 motor die bekend staat om zijn ketting problemen. Bij mij is de ketting vervangen met 93.000km (kosten met wat coulance €1600).

Als je dit probleem even negeer (want je kunt probleemloos een auto vinden met de B48 motor) waren mijn rij kosten beperkt tot het standaard onderhoud en slijtage delen. 1x remschijven voor, banden rondom.
Grootste klapper was de afschrijving.
Blue-eagle schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:53:
Waarom geen VW Arteon? Zie hier.

Of een Golf Variant, 300 pk, erg ruim van binnen.

Het grote voordeel is dat ze van binnen er (mijns inziens) prima uitzien, en in onderhoud veel goedkoper zijn dan een BMW of andere luxemerk.
Golf R is best een leuke optie overigens. Wel een nadeel dat een AWD auto direct een stuk meer weegt.

[ Voor 36% gewijzigd door Tortelli op 31-07-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Dan moet ik wellicht naar een oudere 330i kijken want die moderne variant met die 4-cilinder schijnt zo links en rechts zijn kwaaltjes te hebben. Het 35i blok (of de doorontwikkeling daarvan) is een stuk betrouwbaarder. Om die reden heb ik de nieuwe generatie 6 series ook links laten liggen. Die 4.4 Bi-Turbo blokken zijn ook allemaal wat problematischer dan de blokken ervoor. Eén keer tegen die problemen aanlopen en 'jarig' zijn en alle rationele argumenten kunnen direct in de prullenbak...

Ik vind het wel interessant om te zien hoe alles hier voorbij komt momenteel. Schijnbaar ben ik niet de enige die in no time het hele spectrum van auto's door kan schieten ;).

@Blue-eagle
Enige reden waarom die Golf R minder interessant is is diefstalgevoeligheid. Ook in de verzekering kost die fors meer dan mijn huidige auto (12 schadevrije jaren overigens).

[ Voor 12% gewijzigd door Typhone op 31-07-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Ook iets om rekening mee te houden: zelfs de modernste BMW heeft geen Android Auto. Alleen maar Apple Carplay. Ik heb het zelf helaas te laat ontdekt, dus maar een iPhone als carphone gekocht. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:23:
Toch vind ik dit best oké:

[Afbeelding]

EV gaat hem voorlopig nog even echt niet worden ;)
Ik kwam van een 2013 3-serie en de Octavia deed voor mij niet onder. Ik mocht ook een nieuwe BMW of Mercedes kiezen maar dit was leuker en meer bang for buck. Heel veel lol mee gehad en bijna 180k in rondgereden.

In hindsight was ik voor een 4wd versie gegaan en had ik toch het zonnedak genomen. Ook minor details als de airco (erg krachtig) en de ruimte op de achterbank waren erg positief. Gewoon een fijne ondergewaardeerde bak maar let op met onderhoud. De RS onderdelen zijn geen standaard Octavia spul (en dus duurder, oa brembo remmerij) en de turbo lag er hij mij na 80k uit, evenals de egr (1 van de 2).

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-07-2020 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
evdakker schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:08:
Ook iets om rekening mee te houden: zelfs de modernste BMW heeft geen Android Auto. Alleen maar Apple Carplay. Ik heb het zelf helaas te laat ontdekt, dus maar een iPhone als carphone gekocht. 8)7
Ik heb zelf een iPhone maar ik was een beetje bang om dat expliciet te vermelden omdat het topic dan mogelijk gekaapt wordt door links het Apple kamp en rechts het Android kamp ;).

@HTT-Thalan
Mocht je iemand kennen of weten waar ik er eentje kan proefrijden dan ben ik je dankbaar. Zowel Seat als Skoda gebeld en er staat er geen enkele te koop in NL. Blind ga ik ze niet kopen en naar Duitsland is me vooralsnog een beetje te gortig.

[ Voor 21% gewijzigd door Typhone op 31-07-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:07:
Dan moet ik wellicht naar een oudere 330i kijken want die moderne variant met die 4-cilinder schijnt zo links en rechts zijn kwaaltjes te hebben. Het 35i blok (of de doorontwikkeling daarvan) is een stuk betrouwbaarder. Om die reden heb ik de nieuwe generatie 6 series ook links laten liggen. Die 4.4 Bi-Turbo blokken zijn ook allemaal wat problematischer dan de blokken ervoor. Eén keer tegen die problemen aanlopen en 'jarig' zijn en alle rationele argumenten kunnen direct in de prullenbak...

Ik vind het wel interessant om te zien hoe alles hier voorbij komt momenteel. Schijnbaar ben ik niet de enige die in no time het hele spectrum van auto's door kan schieten ;).

@Blue-eagle
Enige reden waarom die Golf R minder interessant is is diefstalgevoeligheid. Ook in de verzekering kost die fors meer dan mijn huidige auto (12 schadevrije jaren overigens).
Heb je ervaring in een voorwielaangedreven auto met veel pk's?
Ik vind een achterwiel aangedreven BMW een wereld van verschil in de bochten ten opzichte van andere auto's.
Ik denk dat je eerder naar de BMW's of Mercedessen moet kijken als je gefocust bent op het bochtengedrag/rotondegedrag van de 3-serie.

Of anders sowieso een snelle Skoda proberen, kijken of het bevalt of je het bij voorbaat afstreept. Scheelt heel erg in de breedte van de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:13:
Als de besparing net tegen de 1000 euro per jaar komt dan is het de vraag of de auto verkopen wel zinvol genoeg is.
In hoeverre is die 1000+ euro besparing beslissend?
In je berekening is die 1000+ euro besparing er eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Nee ik heb geen ervaring met veel PK's en een voorwiel aangedreven auto. In Duitsland een tijdje met een S5 gereden die apart aanvoelde ten opzichte van een BMW maar 4x4 was. Dat blok voor de vooras blijft een shame...

Een snelle Skoda of Seat Leon zou ik graag willen proberen maar zeg me waar eens waar dat kan in NL ;).
Valt niet mee in ieder geval.

@Fireshade
In die berekening niet zo heel beslissend. Maar in onderhoud weet ik wel wat die 535i kost en dat is fors meer dan bij die andere twee modellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Typhone op 31-07-2020 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Ik begrijp dan weer niet hoe je in hemelsnaam auto's overweegt met slechts een 4 cylinder motor, als ik je auto historie zo bekijk ;)
Er gaat niets boven het machtige geluid van een mooie 6 inlijn, een V6 of liever nog een V8. Die pk's zouden me nog niet zoveel schelen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
psy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:20:
Ik begrijp dan weer niet hoe je in hemelsnaam auto's overweegt met slechts een 4 cylinder motor, als ik je auto historie zo bekijk ;)
Er gaat niets boven het machtige geluid van een mooie 6 inlijn, een V6 of liever nog een V8. Die pk's zouden me nog niet zoveel schelen.
Eerlijk gezegd begrijp ik dat ook niet maar de ratio moet eens winnen van de emotie denk ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 02:48
Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:21:
[...]

Eerlijk gezegd begrijp ik dat ook niet maar de ratio moet eens winnen van de emotie denk ik maar.
Had een A4 2014 model toen de tweeling kwam. Toen een beslissing op ratio genomen en een BMW 218d Gran Tourer gekocht. Nu na twee jaar toch een ipace voor de deur staan. Een auto op ratio kopen was fijn maar het gevoel was hoe ik de auto reed elke dag ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:10
Als je de eis van een station laat vallen dan zou een 330e een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

psy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:20:
Je kunt een enorme liefhebber zijn maar het prijsverschil (nieuw in mijn geval tussen een 330i en M340i) is zo enorm dat dit helaas niet echt te "verkopen" is.
Kunt imo beter voor die extra kosten (bijtelling over 70k of 100k is een serieus verschil :D ) er een 2e echte fun auto bij kopen.
Matadores schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:45:
Als je de eis van een station laat vallen dan zou een 330e een optie kunnen zijn.
Kofferrruimte van een hybrid is een stuk kleiner, daardoor viel hij bij mij direct af. Daarnaast was hij ook nog eens niets goedkoper, 200kg zwaarder en trager dan een non hybrid 330. Feit dat je geen wegenbelasting betaal is wel een pre natuurlijk.
Limbeckx schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Had een A4 2014 model toen de tweeling kwam. Toen een beslissing op ratio genomen en een BMW 218d Gran Tourer gekocht. Nu na twee jaar toch een ipace voor de deur staan. Een auto op ratio kopen was fijn maar het gevoel was hoe ik de auto reed elke dag ....
Broer heeft zich gered met een (2013) A4 sedan met tweeling, al hield dat niet altijd over :D.

[ Voor 41% gewijzigd door Tortelli op 31-07-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tortelli schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:46:
[...]

Broer heeft zich gered met een (2013) A4 sedan met tweeling, al hield dat niet altijd over :D.
Dat is bij veel stations een dingetje; sowieso de beenruimte voor de achterbank is soms erg krap. Zelfde met die Mercedes CLA; ontzettend gaaf om te zien, in NL tijdelijk ook erg populair in de lease; maar je kids achterin moesten vooral niet ouder zijn dan 6 want anders zaten ze klem, zeg maar.

@Typhone ik lees overigens nu pas dat je tussen nu en 3 jaar een kinderwens hebt? Uitzonderingen/meerlingen daargelaten maar dan hoef je over 5 tot 6 jaar toch pas een echte station? Wat let je om de komende 3 a 4 jaar nog even fijn te genieten, samen met je partner, van een echte rij-auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:46

houthakker

Poehé

Ik snap eigenlijk nog steeds niet wat je precies in een auto zoekt. Met dergelijke gewichten zijn het toch een beetje en autobahn cruisers (hoog gewicht, comfortabel / stuurt goed op hoge snelheden)? Ik vind 1500kg en station toch al veel om even om de hoek te gooien. Waarom zo groot en zwaar?

Als je een BMW wilt moet natuurlijk een BWM rijden. Dit topic is nogal smaakgebonden...

Een auto die snel optrekt, betaalbaar in de maandelijkse kosten en goed infotainment...
Tesla Model S (lastig voor dat geld, dat wel en slechte af werking).

Wellicht nog modellen die je niet bekeken hebt:
Betrouwbaar;
- Honda Accord Tourer 2.4 I-VTEC Type S (alleen niet te vinden)
- Infinity Q50 (geen station).
- Lexus IS300H? (geen station)
- Mazda 6 Sportbreak?
- Kia Optima Sportswageon of Stinger.
- Subaru? ( Levorg?)
Doe is gek :+ :
Jaguar Xe/XF (geen station voor dat geld).

[ Voor 5% gewijzigd door houthakker op 31-07-2020 15:09 ]

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:48

Bob Popcorn

Plop!

Alles van VAG gaat je tegenvallen als je BMW gewend bent. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je te klagen hebt over de 535i. :? Ik rij met enige regelmaat in een G31 520d en dat is echt een heerlijke auto. Wel met het sport onderstel. :) Het is geen kart idd, maar qua comfort en sportiviteit in mijn ogen de perfecte combi!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 17:00
Nog een idee, maar met 1740kg zwaarder dan wat je zoekt, maar wellicht heb je om die reden de Mercedes-Benz C-Klasse Estate 350e PHEV nog niet bekeken. Komen volop uit de lease en er is flink op afgeschreven, maar tegelijkertijd is de restwaarde onzeker op het moment dat de MRB voor deze categorie auto's weer omhoog gaat (vanaf 2025).

[ Voor 0% gewijzigd door StarC op 31-07-2020 15:14 . Reden: het is warm :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:07:
Alles van VAG gaat je tegenvallen als je BMW gewend bent. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je te klagen hebt over de 535i. :? Ik rij met enige regelmaat in een G31 520d en dat is echt een heerlijke auto. Wel met het sport onderstel. :) Het is geen kart idd, maar qua comfort en sportiviteit in mijn ogen de perfecte combi!
Ja correct maar vooral op lange stukken. Zodra je niet de hele tijd het onrustige van de sportstand wil hebben wordt het lastig. Op de snelweg is het nooit huilen met die auto en rij je relaxed en kalm in een nachtje van Eindhoven naar Ljubljana en dan is het absoluut geen straf met die auto onderweg te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/wMEeOwzVzQWgh4VDpIGd6EdP.jpg

@houthakker
Smaakgebonden probeer ik juist vanaf te komen. Heb de Honda's even bekeken die je noemde maar die interieurs van die Japanners kunnen echt niet. Dit vind ik echt om te huilen bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/gikAAOSwibFfIT6a/$_20.jpg

Hallo 1996 in een auto uit 2015 denk ik dan bij mezelf. Dat maakt me nog droeviger dan het gemis aan PK's haha.

@MAX3400
Ja het echte rijden is nog mogelijk hè. Maar vooral met twee golftassen, wat langere periodes weg en trolleys is het gemis aan ruimte wel al snel een dingetje. Of valt dit onder de categorie ik moet niet zeuren? :P

[ Voor 27% gewijzigd door Typhone op 31-07-2020 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:08:
[...]

Geloof mij een 330i E90 ligt beter op de weg dan een 535i Touring. Wereld van verschil. Zelfs de 650i met 4.8L V8 voorin de neus lag lekkerder op de weg en dat mis ik stiekem wel. Op een rotonde bijna moeten overpakken omdat ik (gechargeerd) moet sturen als een vrachtwagen vind ik toch wel net te ver gaan. Komt waarschijnlijk dat het een Luxury line is en geen M-sport.
Dat komt doordat jouw F11 535i klaarblijkelijk geen adaptief onderstel heeft. Dat maakt een wereld van verschil. Mijn achterwielaangedreven F11 530d had wel een adaptief onderstel en kon ongeveer haaks de bocht om. Ik heb weleens een 530d zonder adaptief onderstel te leen gehad en krijg bijna het gevoel dat ik in een ander model reed - die auto rolde veel meer en brak veel sneller uit. Mijn huidige F11 M550d heeft niet alleen een adaptief sportonderstel maar ook vierwielaandrijving en meer koppel dan de John Deere van mijn zwager. Wat je daarmee kunt doen, gaat verder dan wat ik er mee durf te doen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Tomatoman schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:18:
[...]

Dat komt doordat jouw F11 535i klaarblijkelijk geen adaptief onderstel heeft. Dat maakt een wereld van verschil. Mijn achterwielaangedreven F11 530d had wel een adaptief onderstel en kon ongeveer haaks de bocht om. Ik heb weleens een 530d zonder adaptief onderstel te leen gehad en krijg bijna het gevoel dat ik in een ander model reed - die auto rolde veel meer en brak veel sneller uit. Mijn huidige F11 M550d heeft niet alleen een adaptief sportonderstel maar ook vierwielaandrijving en meer koppel dan de John Deere van mijn zwager. Wat je daarmee kunt doen, gaat verder dan wat ik er mee durf te doen.
Yeah dat is het grootste gemis aan die auto wat ik helaas niet zo 1,2,3 even terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Tomatoman schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:18:
[...]

Bedoel je met adaptief het onderstel met luchtvering? Dat is idd echt fenomenaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

@Bob Popcorn: inderdaad :). Dat onderstel voelt in de sportstand ook echt anders aan.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:13:
[...]

@MAX3400
Ja het echte rijden is nog mogelijk hè. Maar vooral met twee golftassen, wat langere periodes weg en trolleys is het gemis aan ruimte wel al snel een dingetje. Of valt dit onder de categorie ik moet niet zeuren? :P
Je moet niet zeuren. Kopen wat je mooi vind. Gooi die gewichtlimiet uit het raam. Haal wat je nu nog kan. En dan moet je maar proppen soms. En als er kids komen/zijn, heb je 9 maanden om tot je senses te komen en je rijdende voorraadkast aan te gaan schaffen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Je moet niet zeuren. Kopen wat je mooi vind. Gooi die gewichtlimiet uit het raam. Haal wat je nu nog kan. En dan moet je maar proppen soms. En als er kids komen/zijn, heb je 9 maanden om tot je senses te komen en je rijdende voorraadkast aan te gaan schaffen
Deze quote zal ik vanavond vriendinlief even voorleggen. Mocht ik onderdak nodig hebben DM even jouw adresgegevens >:) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Nou @Typhone, we zijn d'r uit. Ga op zoek naar een 540i met het adaptieve onderstel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Deze quote zal ik vanavond vriendinlief even voorleggen.
Succes d:)b
Mocht ik onderdak nodig hebben DM even jouw adresgegevens >:) :D
Je kan toch in de 535i slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:10
Bmw, minimaal 335 of 535 (xdrive)
Audi, minimaal S4 of S6
Mercedes, minimaal C350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Alle gekheid op een stokje toch ben ik wel gecharmeerd van die Skoda uiteraard :).
Of wellicht tóch eens naar de hatchbacks (5-deurs) gaan kijken wat er daar allemaal te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:28:

Of wellicht tóch eens naar de hatchbacks (5-deurs) gaan kijken wat er daar allemaal te krijgen is.
Een Cadillac ATS, Impreza WRX, Passat, S80, Mondeo?

En natuurlijk het gebruikelijke Duitse spul...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flo
  • Laatst online: 06-06 15:10

Flo

Gooi hem er toch in: Mini Clubman Cooper S?

<1500kg, net geen 200pk maar eentje met JCW haalt dat dan weer wel, en toch een klein beetje BMW. Niet echt een station qua laadvolume...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 15:40
Mercedes CLS met de 3.0 6 in lijn een optie?
Vind het een hele strakke auto.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:28:
Alle gekheid op een stokje toch ben ik wel gecharmeerd van die Skoda uiteraard :).
Bij BMW komen dan weer de 4 gran coupe of 3GT in beeld. 4 serie is stuk praktischer dan een 3 sedan door de 5e deur en ongeveer 10cm extra lengte.

https://cdn.motor1.com/im...30i-gran-coupe-review.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 06-06 16:55
fonsoy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:52:
Mercedes CLS met de 3.0 6 in lijn een optie?
Vind het een hele strakke auto.
Met 6 in lijn vallen die zwaar buiten budget.

Edit: de CLS is nooit geleverd met een 6 in lijn. Zelfs de nieuwe 6 in lijn is nog niet leverbaar, of het staat verkeerd op autoweek.

[ Voor 21% gewijzigd door Malt007 op 31-07-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-06 01:53
Flo schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:41:
Gooi hem er toch in: Mini Clubman Cooper S?

<1500kg, net geen 200pk maar eentje met JCW haalt dat dan weer wel, en toch een klein beetje BMW. Niet echt een station qua laadvolume...
Huh?

Daar ligt toch een - volgens sommigen - dramatische (Peugeot thp) motor in?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Comp User schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:18:
[...]

Huh?

Daar ligt toch een - volgens sommigen - dramatische (Peugeot thp) motor in?
Als je er eentje koopt met de N18 motor (wat na 2012 zo is) heb je er geen problemen mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Malt007 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:56:
[...]

Met 6 in lijn vallen die zwaar buiten budget.

Edit: de CLS is nooit geleverd met een 6 in lijn. Zelfs de nieuwe 6 in lijn is nog niet leverbaar, of het staat verkeerd op autoweek.
He wat bijzonder, je hebt gelijk :+
Zelfs de CLS 350 kost in een leuke uitvoering 50-70 duizend euro. En dan heb je nog steeds een 4 cylinder :/
Je moet voor 1.5 ton een AMG nemen wil je een 6 cylinder. Ik denk dat Typhone die wel wil maar dat hij buiten budget valt :9 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 11:22
En zoiets dan? https://voorraad.autodata...llisafe/occ15282388-9c40f
Nou is deze wat aan de prijs, maar er zijn er genoeg. En je hebt veel ruimte en veel PK :-)

[ Voor 25% gewijzigd door plofkip op 31-07-2020 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
@Typhone waarom koop je niet gewoon een grote sloep voor het grote vervoer en een kleine sportwagen met wat lagere (onderhouds)-lasten?
Je kunt bijvoorbeeld een M240i op de kop tikken voor het genoemde bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-06 01:53
FiXeR.nl schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:21:
[...]

Als je er eentje koopt met de N18 motor (wat na 2012 zo is) heb je er geen problemen mee. :P
Ik zie het inderdaad, hier hebben naar verluidt een modificatie gehad, echter hebben ze het er hier juist weer over dat juist met de N18 (BMW) en 5FV (EP6DT) (PSA) het probleem zich openbaart; ik zou - als je beslist zo'n auto, bv op basis van prijs - bouwjaar - km stand - zou willen, het iig navragen, dat kan sowieso geen kwaad.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
CLS 350 ga ik afstrepen. Ben 1,5 jaar geleden serieus bezig geweest met de aanschaf van een CLS 63 AMG shooting brake wat ik een van de mooiste auto’s vind ooit gemaakt. Nu helaas zeker geen optie meer.

De 5GT daar kon ik letterlijk niks mee vervoeren. Een VW Polo uit 2015 is ruimer (weliswaar met de banken plat) maar ik had de 4-Zita editie waarbij de banken plat geen optie was. Geen idee waarom ik dat ding ooit gekocht heb maar een 3GT valt dus ook af.

[ Voor 38% gewijzigd door Typhone op 31-07-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Volgens mij heb je de meeste opties wel gehad. Zoveel performance stations zijn er niet.

https://www.autoweek.nl/c...-1350,1351-1450,1451-1550
Dat zijn ongeveer alle opties, daarna wordt het zwaar.

[ Voor 17% gewijzigd door TheBrut3 op 31-07-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:21
Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:13:
Sidenote
Franse auto's zijn géén optie.
Op basis van oprechte interesse, waarom zo stellig geen optie? Ik neem aan dat betrouwbaarheid niet het punt is gezien je dol bent op Duitse auto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Naafkap schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Op basis van oprechte interesse, waarom zo stellig geen optie?
Alstu... Nog afgezien van de styling (maar dat is mijn mening), zie ik mezelf daar geen 240km/h mee rijden (als ze het al kunnen). Daarnaast, maar ook mijn mening, ik vind een Duitse stoel aanzienlijk beter zitten dan zo'n Franse.
Ik neem aan dat betrouwbaarheid niet het punt is gezien je dol bent op Duitse auto’s?
Aardig standpunt maar had je dan niet beter iemand kunnen quoten die aan Alfa aanraadt (hahaha, de Italiaanse roestbak avant la lettre) of mij (hahaha, een Cadillac met kieren zo groot als de Grand Canyon)? Duits is best goed maar tegelijkertijd best jammer dat je dan niet post welke auto's beter zijn & waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:21
MAX3400 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:07:
[...]

Alstu... Nog afgezien van de styling (maar dat is mijn mening), zie ik mezelf daar geen 240km/h mee rijden (als ze het al kunnen). Daarnaast, maar ook mijn mening, ik vind een Duitse stoel aanzienlijk beter zitten dan zo'n Franse.
Heb je recentelijk een Franse auto gereden? Een knappe 308 GTi ofzo? Je hebt je oordeel al wel klaar lees ik dat het allemaal niks is, maar ik heb het gevoel dat het alleen maar onderbuikgevoelens zijn. De Franse auto’s zijn niet meer wat ze geweest zijn, net als de Duitse trouwens, maar dan de andere kant op. Geef het eens een kans zou ik zeggen en oordeel. :)

YouTube: Peugeot 308 2017 - Maniobra de esquiva (moose test) y eslalon | km77...

De 308 presteert bijvoorbeeld bovengemiddeld in deze test. Alleen de ‘rijdersauto’ ford komt in de buurt. BMW en VAG heb ik het maar niet over
[...]

Aardig standpunt maar had je dan niet beter iemand kunnen quoten die aan Alfa aanraadt (hahaha, de Italiaanse roestbak avant la lettre) of mij (hahaha, een Cadillac met kieren zo groot als de Grand Canyon)? Duits is best goed maar tegelijkertijd best jammer dat je dan niet post welke auto's beter zijn & waarom :)
Ik ben oprecht benieuwd wat de argumenten zijn van mensen die alle Franse auto’s bij voorbaat al afschrijven als serieuze kanshebbers. Vaak is dat sentiment gebaseerd op onderbuikgevoelens, borrelpraat of gedateerde principes.

Kijk voor de aardigheid eens naar de historie van Peugeot. Met name in de rallysport lieten ze menig Audi of andere ‘premium’ auto achter zich.

Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar vergis je niet in de ontwikkeling van de Franse auto-industrie.

[ Voor 9% gewijzigd door Naafkap op 31-07-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Naafkap schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:15:
[...]

Heb je recentelijk een Franse auto gereden? Een knappe 308 GTi ofzo?*knipjes*
Want een 308GTi is een station / hatchback? Nee, dus niet heel interessant voor @Typhone ?

En de rest van je uitleg; ongetwijfeld maar je geeft 0 merk/type waar we iets mee kunnen; je argumenten zijn minstens zo onderbuik als de mijne?

Ik rij zelf overigens al jaren meer dan 350pk en dan is Frans per definitie geen zoekresultaat meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-04 11:54
Ik zelf rij het laatste model focus station, dit interieur is een grote stap tov het vorige model wat idd niet erg mooi is.

Seat ken ik niet dus kan ik niet over oordelen maar Skoda is echt een stuk minder. Ik dacht dat dit stigma verleden tijd was aangezien het er van buiten (niet mooi welliswaar) degelijk uitziet en het is VW zou je zeggen. Kreeg er een te leen (focus had lak schade en werd gefixed) maar ik schrok echt hoe matig dit was. Had ik niet verwacht!

Interieur lijkt op de foto's misschien mooi maar in werkelijkheid voelt en oogt het echt goedkoop. Allemaal hard plastic, slechte afwerken en goedkoop infotainment. Deuren slaan ook dicht alsof je de achterdeuren van een DHL busje dicht gooit. Je zou denk het is VW dus dan rijd het iig nog wel goed. Niets is minder waar, het rijd echt heel slecht vond ik. Zeker als je van bmw komt wordt dat echt huilen.

Ik kom zelf van een bmw 3 serie e90 en dan is die focus echt heerlijk, beter zelfs. Alleen de achterwielaandrijving mis ik. En het interieur was net een stapje beter maar scheelt niet eens zo veel. Wel heeel veel meer ruimte. Skoda is echt van een heel ander niveau, maar zou zeggen rij er zelf eens in dan kun je zelf oordelen.

Betreft rijgedrag komt Ford sowieso het best in de buurt bij BMW als je vergelijkt met andere merken. Alpha Romeo schijnt ook goed te zijn op dat gebied maar wel onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:01:
[...]

@flo-rist
Ik heb 1,5 jaar een Passat GTE gereden, een van de fijne reisauto's die ik heb gehad. Zeker als je een beetje een vol aangeklede versie rijdt. Alle stadsritjes lekker elektrisch, op de GTE stand meer vermogen dan je verwacht van 225pk en 'relatief' zuinig. En je hoeft niet perse te stekkeren elke keer.

Op vakantie in Frankrijk ook gewoon elke keer aan de 230v gelegd, zonder airco rij je zeker wel 40km elektrisch dus we hebben we de hele week op vakantie 'gratis' gereden (stroom was inclusief :D .)

Enige nadeel is dat hij te zwaar is, maar de lage MRB maakt veel goed. En de komende maanden wordt de tweedehands markt overspoeld met deze modellen omdat de 7% bijtellingsvloot er nu uit gaat bij veel bedrijven. Veel aanbod dus (en relatief lage prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Wij hadden tot voorkort ook een F11 LCI en om zelfde reden ongeveer (voornaamste reden was dat de auto te groot voor mijn vreouw was) voor inruil gaan kijken.

Uiteindelijk bij een M240i uitgekomen, is < 1500kg en > 200pk voor de rest voldoet het niet echt aan je eisen :P

Ook wel wat andere opties bekeken, maar toch bang dat iets anders dan BMW tegen gaat vallen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Niet voor de discussie, maar om je beter te kunnen helpen; waarom is Frans uit den boze? Megane GT Station zou nog best een optie kunnen.

Als je toch naar niet stations gaat kijken dan is een ATS een gaaf alternatief voor Duits. Binnen je huidige eisen heb je eigenlijk maar 1 optie wat mij betreft; je huidige auto houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met Renaults gehad (Clio en Mégane) die ik destijds als lease heb gereden.

Natuurlijk is dat een N=1 maar het gebeurde wel met twee verschillende auto’s. Een oom van mij is er lyrisch over (en rijdt vlekkeloos al jaren Renault) maar ik moet er niet zoveel van hebben zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:27

MLLL

Palm Treo 650

Lekker de BMW houden, van die Skoda krijg je spijt zo erg dat je je haren uit je hoofd begint te trekken.

Freude am fahren en zo is het maar net.
Volg de Skodarijder? Doe maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:30
Ojjorz schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:45:
Niet voor de discussie, maar om je beter te kunnen helpen; waarom is Frans uit den boze? Megane GT Station zou nog best een optie kunnen.
4 jaar in een Megane GT estate gestuurd, bouwjaar 2001 (vorige model dus). Ding reed heel erg fijn, lekker neutraal met overstuur op afroep. Niks aan stuk gegaan anders dan een sensor voor keyless entry op een achter portier. Maar als vervanger van een dikke beemer gaat dat OP hard tegenvallen waarschijnlijk.

Een RS daarentegen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
sebastiaan3 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:43:
[...]

4 jaar in een Megane GT estate gestuurd, bouwjaar 2001 (vorige model dus). Ding reed heel erg fijn, lekker neutraal met overstuur op afroep. Niks aan stuk gegaan anders dan een sensor voor keyless entry op een achter portier. Maar als vervanger van een dikke beemer gaat dat OP hard tegenvallen waarschijnlijk.

Een RS daarentegen.....
Die Megane is van 2 generaties geleden denk ik ;).

Dit weekend ook maar overwogen om de BMW 320i Touring in de vergelijking op te nemen. Maar dat komt meer omdat iedereen zei dat ik een BMW man was en bij mijn roots moest blijven. Inmiddels ook wat mailtjes eruit gestuurd voor proefritten bij dealers.

Vreemde eend in de bijt kreeg ik nog vanuit Duitsland: Kia Proceed GT. Auto's uit 2019 en bij lange na niet zo potent maar wel mooi om te zien:

Afbeeldingslocatie: https://topgear.nl/thumbs/hd/2019/01/Kia-ProCeed-5-e1547648775887-scaled.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Naafkap schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:15:
[...]

Ik ben oprecht benieuwd wat de argumenten zijn van mensen die alle Franse auto’s bij voorbaat al afschrijven als serieuze kanshebbers. Vaak is dat sentiment gebaseerd op onderbuikgevoelens, borrelpraat of gedateerde principes.

Kijk voor de aardigheid eens naar de historie van Peugeot. Met name in de rallysport lieten ze menig Audi of andere ‘premium’ auto achter zich.

Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar vergis je niet in de ontwikkeling van de Franse auto-industrie.
M'n oom kwam ook al jaren met de dooddoener: Renault wint alles in de F1 (destijds) dus dat zijn goede auto's.

Enfin:

Renault Clio:
(2014) Ophanging voor kapot. Nieuwe auto gekregen van een jaar nieuwer. Na 2 maanden bij een rit naar Hengelo, ophanging rechts achter kapot.

Renault Megane:
(2015) Leaseauto kiezen ter vervanging van de Clio. Bezoek in Alkmaar en in Groningen en op de terugweg gaan alle ramen naar beneden om vervolgens niet meer omhoog te gaan. Defecte module. Auto was 2 maanden oud.

Niet persoonlijk:
Renault Captur van ex-schoonvader. Twee keer stil blijven staan waarbij alle elektriciteit uit is gevallen en de auto weggesleept moest worden. Oorzaak door de dealer nooit achterhaald.

Natuurlijk zijn er meer cases die goed gaan dan fout maar voor mij staat Frans op zwart.

Disclaimer:
Het uiterlijk van Franse auto's kan mij overigens wel bekoren. De nieuwe Peugeots vind ik bijvoorbeeld echt wel mooi om te zien en als ik de mogelijkheid had het niet privé te testen zou ik de nieuwe Peugeot 508 wel een kans durven geven. Privé ga ik daar echter niet aan beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Typhone op 03-08-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
Naafkap schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Op basis van oprechte interesse, waarom zo stellig geen optie? Ik neem aan dat betrouwbaarheid niet het punt is gezien je dol bent op Duitse auto’s?
  • Citroën heeft geen stations meer
  • Peugeot heeft de 308 en 508 als station maar als je 200pk of meer wilt dan is er alleen de 1.6 THP motor. Nu weet ik niet hoe die het tegenwoordig qua betrouwbaarheid doet, maar die heeft geen heel best trackrecord
  • Al het overige van PSA zijn die 3-cilinder rammelblokken met max 130pk
  • Renault station krijg je een Megane of Talisman, persoonlijke smaak misschien maar heb je het interieur van een moderne Renault wel eens bekeken? Het is allemaal plastic en pianolak zwart en goedkope schakelaartjes en slecht uitgedachte systemen (*) :r
En dan ben ik nog wel voorstander van Franse auto's :)

(*)
• digitale km teller, licht wit op met zwarte letters, handig in het donker.
• De enige manier om de cruise control te cancellen is op de rem trappen of de halfords schakelaar die tussen de stoelen zowat op vloer zit om te zetten maar dan kun je de cruise niet meer hervatten want is de snelheid vergeten
• De sleutel is nog steeds zo'n enorm zwart pasje dat nooit fatsoenlijk aan je sleutelbos past
• Automaatbak schakelt erg slecht en totaal niet soepel (vorige week paar dagen in een Captur gereden)
[/list]

[ Voor 49% gewijzigd door FastFred op 03-08-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
je wilt goedkoper dan de 535 ?
waarom geen 520i ? (chip = +200pk) of als je kleiner / goedkoper wil een 320i touring ?

ik proef ook dat je wel veel PK's wil maar dan kom je automatisch een klasse kleiner als dat goedkoper wordt.
Leon ST cupra lijkt mij de perfecte combi maar voor mij gevoel ga je dan veel comfort inleveren op de 5 serie zeker als je veel in DE rijdt blijft de leon wel meer "stuiteren".

comfort, sportief, veel PK en lage runningcost gaan niet samen, wellicht dat je een PHEV kan overwegen maar twijfel of die ik het budget vallen.

Tussenweg zou een 430i kunnen zijn (4 cilinder dus zuiniger) nog wel sportief maar ook comfortabel.

[ Voor 8% gewijzigd door wd200 op 03-08-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:09
430i is toch geen station? Passet gte station aanrader.

Ik zou bij bmw blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

ralpje

Deugpopje

Opel Insignia Sports Tourer? De GSI is 200PK, zee van ruimte in dat ding en de laatste Opel die nog volledig vanaf GM komt (nieuwe modellen zijn deels PSA).

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:45
Typhone schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:13:
[...]

Ja correct maar vooral op lange stukken. Zodra je niet de hele tijd het onrustige van de sportstand wil hebben wordt het lastig. Op de snelweg is het nooit huilen met die auto en rij je relaxed en kalm in een nachtje van Eindhoven naar Ljubljana en dan is het absoluut geen straf met die auto onderweg te zijn:

[Afbeelding]

@houthakker
Smaakgebonden probeer ik juist vanaf te komen. Heb de Honda's even bekeken die je noemde maar die interieurs van die Japanners kunnen echt niet. Dit vind ik echt om te huilen bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

Hallo 1996 in een auto uit 2015 denk ik dan bij mezelf. Dat maakt me nog droeviger dan het gemis aan PK's haha.
[...]
Dit is een Civic en die ziet er vanbinnen toch heel anders uit dan een Accord :P Ok, deze knopjes dateren uit 2012.
Een een Civic TypeR (vanaf 2015-2017 of 2017 t/m nu) koop je voor de rijervaring als de weg niet recht is, niet als toer/cruise buffel.
Voldoet wel aan je eisen: potent en ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
synx6 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:06:
430i is toch geen station? Passet gte station aanrader.

Ik zou bij bmw blijven!
Klopt maar hij is als grand coupe wel verassend ruim, viel mij alles mee .
https://www.autocar.co.uk...aro-009.jpg?itok=erNmHdvl

het natuurlijk geen 5 touring maar ook niet klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:09
wd200 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Klopt maar hij is als grand coupe wel verassend ruim, viel mij alles mee .
https://www.autocar.co.uk...aro-009.jpg?itok=erNmHdvl

het natuurlijk geen 5 touring maar ook niet klein.
Passen die ook in het budget? Ziet er inderdaad aardig ruim uit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11
FastFred schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:55:
[...]
  • Citroën heeft geen stations meer
  • Peugeot heeft de 308 en 508 als station maar als je 200pk of meer wilt dan is er alleen de 1.6 THP motor. Nu weet ik niet hoe die het tegenwoordig qua betrouwbaarheid doet, maar die heeft geen heel best trackrecord
  • Al het overige van PSA zijn die 3-cilinder rammelblokken met max 130pk
  • Renault station krijg je een Megane of Talisman, persoonlijke smaak misschien maar heb je het interieur van een moderne Renault wel eens bekeken? Het is allemaal plastic en pianolak zwart en goedkope schakelaartjes en slecht uitgedachte systemen (*) :r
En dan ben ik nog wel voorstander van Franse auto's :)

(*)
• digitale km teller, licht wit op met zwarte letters, handig in het donker.
• De enige manier om de cruise control te cancellen is op de rem trappen of de halfords schakelaar die tussen de stoelen zowat op vloer zit om te zetten maar dan kun je de cruise niet meer hervatten want is de snelheid vergeten
• De sleutel is nog steeds zo'n enorm zwart pasje dat nooit fatsoenlijk aan je sleutelbos past
• Automaatbak schakelt erg slecht en totaal niet soepel (vorige week paar dagen in een Captur gereden)
[/list]
Eeeeeh... Volgens mij heb je de laatste generatie Renaults niet meegemaakt...

Digitale teller: achtergrond is altijd zwart. Is altijd meer dan prima afleesbaar, zowel licht als donker
Cruise control: is uit te zetten via knop op het stuur. Volledig uitzetten gaat via knop op de middenconsole. Super systeem, cruise control staat altijd aan!
Sleutel: is tegenwoordig een dikker pasje wat goed afgewerkt is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 15:50
FiXeR.nl schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Ik heb 1,5 jaar een Passat GTE gereden, een van de fijne reisauto's die ik heb gehad. Zeker als je een beetje een vol aangeklede versie rijdt. Alle stadsritjes lekker elektrisch, op de GTE stand meer vermogen dan je verwacht van 225pk en 'relatief' zuinig. En je hoeft niet perse te stekkeren elke keer.

Op vakantie in Frankrijk ook gewoon elke keer aan de 230v gelegd, zonder airco rij je zeker wel 40km elektrisch dus we hebben we de hele week op vakantie 'gratis' gereden (stroom was inclusief :D .)

Enige nadeel is dat hij te zwaar is, maar de lage MRB maakt veel goed. En de komende maanden wordt de tweedehands markt overspoeld met deze modellen omdat de 7% bijtellingsvloot er nu uit gaat bij veel bedrijven. Veel aanbod dus (en relatief lage prijzen)
Een fijne reisauto, maar als je van BMW komt en je vond de comfort stand te zompig dan ben je bij een Passat denk ik ook niet aan het juiste adres. Nu kan ik niet voor de GTE spreken, maar mijn huidige 1.8 TSI heeft een adaptief onderstel wat van deinend zacht tot stuiterend hard ingesteld kan worden. Maar hoe de auto verder op de weg ligt qua onderstuur (op 17", ter referentie) kan je het beste gewoon gaan voor standje zompig, want de eigenschappen sportief, communicatief of vlot behoren absoluut niet tot het portfolio van de Passat. Daar doet een geforceerde sportmodus werkelijk niks aan af. Ik denk niet dat de OP daar blij van gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:30
Typhone schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

Die Megane is van 2 generaties geleden denk ik ;).
Typo, had 2011 moeten zijn. Oh 60-TRP-7, where art thou now?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Gisteren eens zitten kijken naar de verschillen tussen een 320i en een 328i qua verbruik. Dat is zo marginaal dat het niet interessant is om te kijken naar een 320i behalve de beschikbaarheid. De 328i heeft in 2015 de naam 330i maar de cijfers zijn niet erg verschillend. Minstens 10.000km via spritmonitor.de geeft het volgende:

2012-2015 320i: 8,23l/100km
2012-2015 328i: 9,03l/100km

2015-2019 320i: 8,06l/100km
2015-2019 330i: 8,74l/100km

Cijfers die de 320i dus laten afvallen die verder qua afmetigen en gewicht hetzelfde is. Enfin toen maar eens het aanbod wezen bekijken en dat is met wat opties best wel karig te noemen. Via wat Duitse Youtube kanalen kwam ik onderaan de Skoda RS 230 tegen (een facelift model) en die was van binnen weer heel wat couranter te noemen.

De Volkswagen Golf R is vanwege diefstalgevoeligheid volledig afgevallen. Ook verzekeringstechnisch komt dat terug in meer dan 2x de kosten per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Ik vind zo'n 320i nou ook niet echt een heel potente auto. Hij is niet traag nee. Maar bij zo'n slagschip is 184pk echt niet veel. Als dat een auto is die binnen de wensen valt, dan zou ik ook even kijken naar die hybride-apparaten zoals een V60 D6 hybrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 16:12
Als je de auto verder ok vindt, maar je vindt het onderstel niet fijn dan kun je daar ook gewoon wat aan doen. Een goed setjes nieuwe veren van een goed merk en je bent er.

Verkopen en een nieuwe/andere kopen kost je altijd geld. Door langer door te rijden wordt je afschrijving minder en dat is veelal de grootste kostenpost.

Als je een auto van 25k rijdt dan is die 100 euro pm besparen ook niet noodzakelijk lijkt me.

Edit: ik snap ook wel heel goed als je eens iets nieuws wilt. Ik ben zelf ook na een jaar op een auto uitgekeken.

[ Voor 12% gewijzigd door sNielz123 op 04-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
Typhone schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:17:
Gisteren eens zitten kijken naar de verschillen tussen een 320i en een 328i qua verbruik. Dat is zo marginaal dat het niet interessant is om te kijken naar een 320i behalve de beschikbaarheid. De 328i heeft in 2015 de naam 330i maar de cijfers zijn niet erg verschillend. Minstens 10.000km via spritmonitor.de geeft het volgende:

2012-2015 320i: 8,23l/100km
2012-2015 328i: 9,03l/100km

2015-2019 320i: 8,06l/100km
2015-2019 330i: 8,74l/100km

Cijfers die de 320i dus laten afvallen die verder qua afmetigen en gewicht hetzelfde is. Enfin toen maar eens het aanbod wezen bekijken en dat is met wat opties best wel karig te noemen. Via wat Duitse Youtube kanalen kwam ik onderaan de Skoda RS 230 tegen (een facelift model) en die was van binnen weer heel wat couranter te noemen.

De Volkswagen Golf R is vanwege diefstalgevoeligheid volledig afgevallen. Ook verzekeringstechnisch komt dat terug in meer dan 2x de kosten per jaar.
De 2012-2015 320i en 328i hebben dezelfde blok. Als het goed is heeft de 328i andere zuigers maar voor de rest identiek.

Ik heb zelf de F30 320i met de N20B20 blok en ook nog eens laten chippen van 184pk/250nm naar 260pk/400nm.

Je gaat geen vergelijkbare BMW ervaring krijgen in een ander auto. Hooguit in een Duits merk kom je in de buurt.
Zeker omdat je minimaal 200pk wilt. Iets wat "normaal" is bij een BMW.
Zo ben ik destijds ook naar een Seat Ibiza, en een Golf 6 gegaan. Uiteindelijk na een jaar of 8 weer naar een F30. Ik heb het wel gemist :9

Op papier is het verbruik laag. Dat is hij in de praktijk ook. Zo kan ik ook wel 1 op 22 rijden op de snelweg en de Reichweite gaat richting de 900km. Maarja in zijn sport zetten en hij zakt onder de 400km op een volle tank :9 Als je goed luisterd hoor je net die draaikolk in je tank.

Je bent denk ik op zoek naar een onmogelijke combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Die auto is eerder 35k dan 25k ;). Onderstel is luchtvering deels dus daar is niet zoveel aan te doen. Als ik nu rondkijk op de Nederlandse sites dan komt deze het meeste in de buurt maar die heeft véél minder opties, mindere motor, 2 maanden ouder en 10k minder op de teller :). Wat dat aangaat is een 5 serie touring van 5 jaar oud geen afschrijvingsmonster in elk geval.

Wat betreft die 100 euro per maand besparen. Geld kun je maar 1x uitgeven en een belangrijke drijfveer die er toen niet was en nu wel zijn bijvoorbeeld golftrips. Dat zijn geen goedkope trips en daar haal ik meer plezier uit dan uit de auto dus dat maakt een besparing van 100 euro het al waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 04-08-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vreemd dat niemand nog de modellen van Porsche genoemd heeft. Met een Cayman of Cayenne moet je toch ook een heel eind komen lijkt me. Of zijn die 2e hands te duur?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:31:
Vreemd dat niemand nog de modellen van Porsche genoemd heeft. Met een Cayman of Cayenne moet je toch ook een heel eind komen lijkt me. Of zijn die 2e hands te duur?
Niet te duur maar wel VEEL te zwaar en een factor 3 duurder in onderhoud. Bedoel je overigens niet de Macan? ;) Caymans zijn duur. Running costs zijn wel weer te hoog.

[ Voor 11% gewijzigd door Typhone op 04-08-2020 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Een leuke G21 zoeken. Alles anders dan BMW gaat je tegenstaan. Zeker als je er al zoveel hebt versleten. En ja, dat past vermoedelijk niet in je nu gestelde budget :+

[ Voor 23% gewijzigd door _Arthur op 04-08-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Typhone schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:33:
Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met Renaults gehad (Clio en Mégane) die ik destijds als lease heb gereden.

Natuurlijk is dat een N=1 maar het gebeurde wel met twee verschillende auto’s. Een oom van mij is er lyrisch over (en rijdt vlekkeloos al jaren Renault) maar ik moet er niet zoveel van hebben zelf.
Op zich een leuke discussie. Ik was vroeger ook anti frans. Veel liever een betrouwbare japanner. Heb meer dan 500.000 km met een Primera gereden. Toen ik die moest gaan vervangen keek ik eerst ook niet naar franse auto's. Heb vroeger anderhalf jaar in een nieuwe 106 gereden, en dat was een niet geweldig gebouwde auto. Slecht zittende knopjes, matige betrouwbaarheid. Reed wel lekker. Maar ik was wel even klaar met frans rijden.

Heb gekeken naar de 5 serie en de E klasse maar voor beiden geldt dat je bij reparaties bijna failliet kan gaan bij wijze van spreken en dat vind ik uiteindelijk toch te riskant.

Leuke japanners zijn er bijna niet. Infiniti kon me wel bekoren maar ben afgehaakt vanwege de onmogelijkheid om betrouwbaar op lpg te kunnen rijden.

Ik ben uitgekomen op de Laguna 3, model GT met 205 pk. Fijne Clio RS blok. Te tunen naar 245 pk maar ik vind 205 al genoeg. Genoeg goodies erop zoals een heerlijke 4-wielbesturing welke overigens in identieke vorm op BMW's te krijgen is.
Zelf had ik echt nooit gedacht om nog frans te gaan rijden. Maar als je gaat lezen over de ontwikkeling bij Renault door de invloed van Nissan kom je erachter dat het veel betrouwbaarder is geworden. Onderhoud is relatief goedkoop en hij is inderdaad behoorlijk betrouwbaar gebleken. Geen reden om meer te laten staan (voor mij). Ik ben er dik content mee. En direct op lpg gezet😇

Ik moet zeggen, ik kijk bij elke auto weer opnieuw. Nu zou ik bijvoorbeeld niet snel een Talismann kopen omdat ik persé geen DI motor wil. Ik vertrouw die dingen nog steeds niet en al helemaal niet op lpg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Passat GTE is echt een fijne en praktische wagen dus zeker een proefrit waard als je het mij vraagt.

verder ga je gewoon snel dynamiek inleveren als je van 6 naar 4 cilinders gaat door deze ervaring heb ik zelf gekozen om mijn 325i (198 PK) weg te doen en in een V40 D2 te gaan rijden. de eerste paar weken echt wel wennen maar wat een genot aan de pomp zeg..

ben overigens wel van bouwjaar 2004 naar 2015 gegaan en dan merk je dat moderne infotainment enzo toch wel veel rijplezier geeft.

wat betreft het GTE verhaal, de Golf en Passat GTE waren buiten mijn budget anders waren dat zeer zeker kanshebbers geweest. echter kreeg ik op deze volvo zo'n strakke aanbieding dat ik hem niet kon laten staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 15:50
Misschien is de suggestie al voorbij gekomen, maar heb al overwogen om je vraag bij de Autoblog redactie neer te leggen? Die hebben een behoorlijk brede kijk op de markt en zullen de uitdaging gerust aan willen gaan om een passend advies te brengen, eventueel met wat zaken waar men hier nog niet aan gedacht heeft.

Misschien zit er zelfs een vergelijkbare aanvraag in het archief?
https://www.autoblog.nl/archive/tag/aankoopadvies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Typhone schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Niet te duur maar wel VEEL te zwaar en een factor 3 duurder in onderhoud. Bedoel je overigens niet de Macan? ;) Caymans zijn duur. Running costs zijn wel weer te hoog.
Dat zal het zijn dan. Porsches vallen bij mij een beetje buiten budget, dus ik ken het gamma niet zo goed :+
Anyway, je wilt gewoon een snelle station, liefst goedkoop. Het kan goed, goedkoop en snel. Pick 2 ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:19

Younes

Wie, Wat, Waar?

Once you go BMW... You never want to go back... Dat rijdt gewoon erg lekker. Zo simpel is dat... En ja! dat mag wat kosten. Hoe eerder je dat accepteert, hoe beter :D

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
@Typhone wat is het eigenlijk geworden?
Ben nu naar een andere auto aan het kijken met een vergelijkbare wensenlijst als de jouwe wegens een andere baan. Ook met een 6 in lijn aangezien ik maximaal 10dkm per jaar ga rijden nu, en waarschijnlijk wordt niet veel later benzine alsnog verboden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Het is as we speak nog helemaal niks. 535i is eruit, andere auto is er nog niet (op de lease na). Heel wat proefritten gemaakt en auto’s getest maar nog geen keuze gemaakt. Uitgesteld tot na de verhuizing komende zomer :).
Pagina: 1 2 Laatste