Toon posts:

Fout in netwerkkabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is alsvolgt:
We willen meerdere pc's via een 10/100Mbit swich en een InetGateway compu aansluiten op het Internet.
Nu moesten daarvoor meerdere kabels getrokken worden. Lengte was maximaal 12 meter. Deze kabels moesten we zelf krimpen met een krimptang. Ok, zo gepiept. Nu hebben we de kabels 1 op 1 gekrompen. (wat toch gewoon mag?!?!?!?) Dus gewoon OranjeWit Oranje, BlauwWit Blauw, Groenwit Groen, BruinWit bruin.
Aan beide zijde de kabel gelijk.
Nu begint echter het lampje van de hub constant te knipperen en kan het werkstation niet pingen naar de gateway. (proberen wij dit echter met een losse fabriekspatchkabel werkt het wel naar behoren)
Kabel doorgemeten en is echt 1 op 1 en er zit geen kabelbreuk in. Moeten hier toch aders gecrossed ofzo? Mis ik wat?

• Robby
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 13:27
Je moet de paren wel respecteren bij het maken van een netwerkkabel ... op 10Mb ga je dit waarschijnlijk niet merken ... maar eens je naar 100Mb gaat krijg je last van cross-talk :

goede lay-out
1 : wit-oranje
2 : oranje
3 : wit-groen
4 : blauw
5 : wit-blauw
6 : groen
7 : wit-bruin
8 : bruin

enjoy (8>

Verwijderd

Topicstarter
Merci beaucoup, het netwerk draait perfect, degene waarmee ik hem aan het aanleggen was heeft zelf 10mbit dus die heeft hier geen last van. Misschien een goede toevoeging voor de FAQ? Ik heb hier meer vragen over gezien.

Maar toch begrijp ik iets niet, iedere draad in de kabel is toch hetzelfde? Wat maakt het dan uit of je groenwit of blauwwit voor een bepaald kanaal gebruikt? Of heeft dit met storing te maken :?

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Het is een gebalanceerd signaal.
Op een getwiste aderpaar worden de meeste verstoringen weggefilterd.
Op niet getwiste aderpaar kan juist de verstoring versterkt worden.

Dit is ff heel simpel, maar anders wordt het zo'n ellelang technisch geneuzel :)