Schatting maken van kosten voor een volledige renovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 20:32
Wij zijn bezig met het aankopen van een oude boerderij van de jaren '50. De casco bouw van de woning is in redelijk goede staat. De muren zijn nagenoeg scheur vrij en circa 20 jaar geleden is er een nieuw isolatie dak op gekomen met nieuwe dakpannen. Echter zijn de kozijnen aan vervanging toe en dient de woning van binnen compleet gerenoveerd te worden. Er zit zelfs nog geen CV in. De woning is qua woonoppervlak circa 230/240 m2 groot. Een mooi project waarbij we al onze eigen wensen terug kunnen laten komen in de woning.

We willen snel beslissen want de woning staat nog niet op Funda. Tijd om een aannemer mee te nomen voor een offerte is er niet in de huidige fase. Hebben jullie een idee wat zijn totale renovatie zou gaan kosten? Ik denk zelf ergens tussen de 150 en 200k. Zit ik er dan ver naast? Of klopt dit wel een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:56
Hangt af van je eisen en waar je verder nog tegen aan gaat lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Wat dat gaat kosten ligt echt geheel aan wat je wensen zijn... en wat een aannemer allemaal nog ontdekt aan zaken die moeten gebeuren bij een inspectie etc. etc.

Kortom, dat is een schatting die zo echt niet te maken is... onmogelijk een antwoord op te geven zonder het allemaal heel erg ruim te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Let maar op, voor je het weet mogen al je ideeën niet van de welstandscommissie...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sunri5e schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:59:
Hebben jullie een idee wat zijn totale renovatie zou gaan kosten? Ik denk zelf ergens tussen de 150 en 200k. Zit ik er dan ver naast? Of klopt dit wel een beetje?
Draai hem eens om:
Wat moet nu en wat kun je uitstellen?

Simpel gezegd, zonder verwarming wordt het lastig en als je vloerverwarming wilt, dan ga je nu niet een mooie vloer erin leggen en over 2 jaar de vloerverwarming erin frezen.
Maar bijvoorbeeld kozijnen kunnen best later gebeuren (zeker boven), tenzij je weer hele complexe afwerkingen hebt bij die kozijnen.

Ik zou persoonlijk dan ook een lijst maken en die grofweg prioriteren (soort backlog voor de verbouwing), zowel naar wat later kan en wat extra is. En vooral goed kijken naar een goed fundament. Dus verwarming/koeling, elektra, water, isolatie e.d. allemaal in orde maken, want dat is vaak lastig aan te passen.

En zet er dan bijvoorbeeld ook keuzes in:

Showroom keuken: €8.000
2de badkamer: €6.000
Meerprijs luxere keuken, met quooker: €2.000
Nieuwe kozijnen: €16.000
Meerprijs perfecte keuken: €8.000
Meerprijs Luxe 2de badkamer: €4.000

(Dus in dit geval begin je bovenaan met een simpele keuken, met eenvoudige spullen, daarna doe je een upgrade naar een iets leukere en als je echt geld over hebt, dan komt die droomkeuken)

En op een gegeven moment is het budget op en weet je wat je krijgt.
Maak trouwens niet de fout om helemaal los te gaan en alles meteen perfect te willen. Ik ken mensen die na 10 jaar die extra badkamer pas maken in hun nieuwbouwhuis. Als je die badkamer 3x per jaar gebruikt, dan mis je hem 3x per jaar. Het alternatief is een iets goedkopere keuken die je 3x per dag! gebruikt en dus ook 3x per dag aan kunt gaan storen. Of dat je eerst nog 2 jaar aan het bijkomen bent financieel omdat het er veel te hard heeft ingehakt.
Mijn motto is dan ook: doe het goed, of doe het niet/goedkoop (en plan het voor later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk zelf ergens tussen de 150 en 200k.
Overigens zijn dit ook prijzen waarvoor je een compleet nieuwbouwhuis laat neerzetten, als je voor €150k geen bewoonbaar huis hebt, dan is het tijd voor de sloopkogel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
@TheGhostInc

Ik begrijp wat je zegt. Echter kan ik er niet tegen als er een mooie luxe vloer met vloerverwarming in ligt en dat daar dan een basis keuken op staat. Het is een huis met de potentie tot een marktwaarde van 800k als deze helemaal af is.

Ik denk dat ik van het weekend toch maar eens een Excel lijstje ga maken met kosten.

Een nieuwbouwhuis van dit formaat voor 200k? Kan dat nog? Ik kijk wel eens op van die prefab bouw sites. Maar daar begint het toch echt vanaf 350k +.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Ze rekenen tegenwoordig met minimaal 500 euro per kuub. Dus daar ga je geen nieuwbouw van die formaat voor bouwen.

Een renovatie hoeft echter niet veel goedkoper te zijn. Zeker als je van alles gaat openbreken en met nieuwe constructies moet opvangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Zonder foto's/plattegrond is dit totaal niet in te schatten maar voor een woonboerderij lijkt mij 150k een nogal conservatieve schatting. Ik zou eerder denken aan het dubbele.

Zet in Excel maar eens op een rijtje.
Riolering, waterleiding, cv, vloerverwarming, stucwerk, elektra, keuken, badkamer, toilet, vloerbedekking (hout/tegels/laminaat), binnendeuren, deurkozijnen, schilderwerk, trap.

150.000 is zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

_Arthur

blub

Ik denk zelf ergens tussen de 150 en 200k. Zit ik er dan ver naast? Of klopt dit wel een beetje?
Ik denk dat je er 150 tot 200k naast zit.

Maak een lijst met alle werkzaamheden die gedaan moeten worden en zet er een bedrag achter. Bij muren, vloeren, ramen e.d. het aantal stuks of m2 er bij.

Daarna lijstje hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
- Keuken 25.000
- Badkamer 15.000
- Toilet 2.500
- Nieuwe kozijnen met HR+++ glas 20.000
- Twee dakkapellen 15.000
- Goten aanpassen 2.500
- Stucwerk 10.000
- Elektra en loodgieterswerk 10.000
- Gevel schilderen 2.500
- Spouwmuur isolatie 2.000
- Schilderwerk binnen 5.000
- CV aanleggen 15.000
- Vloeren 10.000
- Serre bij keuken 25.000
- Tuin aanleg 15.000

Totaal €174.500

Vergeet ik dan nog iets?

[ Voor 6% gewijzigd door Sunri5e op 31-07-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Dan zijn we al bij 175k, en daar gaat het beslist niet bij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:47:
Dan zijn we al bij 175k, en daar gaat het beslist niet bij blijven.
Waarom niet? Ik heb de bedragen ruim gepakt. Voor 25.000 euro heb je bijvoorbeeld echt een luxe keuken.

Wat mist er volgens jou nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Onvoorziene zaken. :+

10k voor 230/240m² vloeren vind ik niet bepaald ruim. Je wilt geen lullig laminaatje leggen, toch?
Om er maar even één punt uit te pikken. Denk dat je voor die grootte op meer punten te laag inschat. Tenzij je erg veel zelf kunt/gaat doen en slechts materiaalkosten hebt. (maar dan had je de vraag niet op tweakers gesteld...)

[ Voor 49% gewijzigd door Vanoverdegrens op 31-07-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:50:
Onvoorziene zaken.

10k voor 230/240m² vloeren vind ik niet bepaald ruim. Je wilt geen lullig laminaatje leggen, toch?
Nee zeker niet. Maar op de eerste verdieping is een laminaatvloer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Deuren; buiten deuren als binnendeuren (en kozijnen) met hang en sluitwerk
Vloeren; gaat de vloer er uit? Of alleen 'nieuw' iets er op? 40euro/m2 voor 240m2 is niet een groot budget.
Moeten er nieuwe plafonds in?
Meterkast? Of zit die in de electra en loodgieterswerk?
Al het schakelmateriaal (wcd's etc)
Tuin: 15k is een klein tuintje?
Spouwmuur isolatie: hoeveel m2 muur gaat er gedaan worden?

En verder: 'wij' schatten altijd te laag in: dus al +20% omdat je te laag zit en dan +10% over alles als onvoorzien.

[ Voor 22% gewijzigd door _Arthur op 31-07-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vanoverdegrens schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:50:
Onvoorziene zaken.

Nu selecteer je er eentje die misschien wat krap is (40 / m2 is geen "lullig laminaatje overigens), veel zou ik ook als 'riant gebudgetteerd' inschatten.

Ik heb zelf een huis van 80m2 uit 1910 volledig gerenoveerd van binnen (slopen tot casco, naar volledig klaar) en een tuin van 40m2 aangelegd en was daar denk ik 80k voor kwijt (65 goed traceerbaar, de rest is een beetje in kleine uitgaven gegaan die niet gebudgetteerd waren :P) en heb redelijk veel zelf gedaan, denk dat ik er 8 weken werk in heb zitten van mezelf.

Maar dit is niet te zeggen als je niet weet wat er exact moet gebeuren en welke mate van afwerkniveau gewenst is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
_Arthur schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:51:
Deuren; buiten deuren als binnendeuren (en kozijnen) met hang en sluitwerk
Vloeren; gaat de vloer er uit? Of alleen 'nieuw' iets er op? 40euro/m2 voor 240m2 is niet een groot budget.
Moeten er nieuwe plafonds in?
Meterkast? Of zit die in de electra en loodgieterswerk?
Al het schakelmateriaal (wcd's etc)
Tuin: 15k is een klein tuintje?
- Deuren voor buiten zitten bij kozijnen. Binnendeuren zijn nog prima.
- Er moet vloerverwarming gefreesd worden en daarna een egaline dekvloer.
- Er hoeven geen nieuwe plafonds in.
- Meterkast zit in elektra en loodgieterswerk.
- Schakelmateriaal zit hier ook in.
- Nee het is een grote tuin. Echter zal deze voor een groot deel bestaan uit gras en deze wordt door ons zelf aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-06 20:49

MLLL

Palm Treo 650

Denk dat je met 275.000 euro wel in de goede richting zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
MLLL schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:00:
Denk dat je met 275.000 euro wel in de goede richting zit
Dat zou kunnen. Maar waar zit die 100.000 euro verschil in ten opzichte van mijn begroting? Ik zie hem namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
JvS schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:54:
[...]

Nu selecteer je er eentje die misschien wat krap is (40 / m2 is geen "lullig laminaatje overigens),...

Ik heb zelf een huis van 80m2 uit 1910 volledig gerenoveerd van binnen (slopen tot casco, naar volledig klaar) en een tuin van 40m2 aangelegd en was daar denk ik 80k voor kwijt (65 goed traceerbaar, de rest is een beetje in kleine uitgaven gegaan die niet gebudgetteerd waren :P) en heb redelijk veel zelf gedaan, denk dat ik er 8 weken werk in heb zitten van mezelf.
@Sunri5e wil het tamelijk luxe afwerken, want de waarde na verbouwing moet rond de 800k gaan worden.
80k voor 80m² ---> 240k voor 240m² :+
En 40m² tuin is niks. Dat is bij mij het terras.
40€/m² is voor laminaat uiteraard veel, maar beneden wil ie iets dat bij een mooie keuken past. In een woonboerderij is dat wmb een mooie tegel. En die kost aan materiaal al meer dan 40€/m², en dan ligt ie nog niet! (overigens ben ik een laminaat-hater, ik vind dat spul eigenlijk altijd "lullig". Hout of steen of tapijt, dat is de keuze)
8 weken werk aan 80m² = 24 weken werk aan 240m². ;)

Woonboerderijtje verbouwen is gewoon een dure klus. Daarom doen het doorgaans mensen met een goed gevulde bankrekening en flink leencapaciteit en geen zuunige hollanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:55
Ik zou de kozijnen en dakkapel factor 2 doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
atsan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:05:
Ik zou de kozijnen en dakkapel factor 2 doen
Serieus ja? Zijn die dingen zo duur? Op internet staat dat een maatwerk dakkapel van 5 strekkende meters circa 6000 euro kost.

[ Voor 19% gewijzigd door Sunri5e op 31-07-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Sunri5e schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:04:
[...]

Dat zou kunnen. Maar waar zit die 100.000 euro verschil in ten opzichte van mijn begroting? Ik zie hem namelijk niet.
Omdat als het dan uitkomt op 250.000 euro niet zo tegenvalt.

Er komen absoluut onvoorziene zaken naar voren bij zo'n boerderij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Ik weet niet om hoeveel kozijnen het gaat maar 20.000euro incl glas is erg laag
Zeker als het nog geplaatst moeten worden dan wordt het nog erger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 19:30
Sunri5e schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:06:
[...]

Serieus ja? Zijn die dingen zo duur? Op internet staat dat een maatwerk dakkapel van 5 strekkende meters circa 6000 euro kost.
Als je ook flink wat buitendeuren en bijvoorbeeld schuifpuien en dergelijke wilt dan loopt het erg hard op.

Mijn ouders hebben jaartje of vijf geleden een huisje van eind jaren 70 van casco opnieuw opgebouwd en volgens mij zit er bijna 40k aan kozijnen en glas in...en ik gok dat de prijzen toen een stuk lager waren dan nu.

Je hoort vaak als richtprijs 1000 euro per vierkante meter, maar gezien de keuken van 25k denk ik dat je niet de goedkoopste smaak zal hebben en het daarmee niet gaat redden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:55
[...]

Yup, en dit is voor goedkope hout of kunststof
Als je aluminium wilt tel er nog maar is 15k bij op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 16:50
Je moet sws 10% onvoorziene kosten meerekenen.

Heb je al vloer en dakisolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Basekid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:14:
Je moet sws 10% onvoorziene kosten meerekenen.

Heb je al vloer en dakisolatie?
Het dak is 20 jaar geleden voorzien van een nieuwe isolatieplaten en dakpannen. Daar hoeft niets aan te gebeuren. Vloerisolatie en spouwmuurisolatie zijn niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Je geeft aan dat je vloerverwarming aan wilt leggen, dan is vloerisolatie wel ‘spannend’ als die nog niet aanwezig is. Dan kom je niet meer weg met infrezen van leidingen, maar kan je afhankelijk van de hoogte die je hebt je hele vloer opnieuw opbouwen. 10.000 euro lijkt mij ook erg weinig voor een (tegel?)vloer met vloerverwarming. Als die helemaal opnieuw opgebouwd moet worden lijkt het me onhaalbaar tenzij je alles zelf doet en goedkope materialen neemt.

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 31-07-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Verder nog zaken om aan te denken mocht je die willen;
- verlichting (binnen/buiten)
- airco
- warmtepomp
- zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:14

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als je anno 2020 gaat renoveren neem je toch geen cv? Dan laat je een warmtepomp plaatsen. Die zijn wel aardig aan de prijs.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Nu betekent CV letterlijk Centrale Verwarming, maar voor het gemak ga ik er maar vanuit dat hier wordt bedoeld CV = Gasgestookte CV ...en dat lijkt mij ook doodzonde bij zo'n grote verbouwing. Wij hebben een soortgelijke verbouwing gedaan en dan vallen de extra kosten qua warmtepomp ook wel weer mee op het totaal.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:34
Sunri5e schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:44:
@TheGhostInc

Ik begrijp wat je zegt. Echter kan ik er niet tegen als er een mooie luxe vloer met vloerverwarming in ligt en dat daar dan een basis keuken op staat. Het is een huis met de potentie tot een marktwaarde van 800k als deze helemaal af is.

Ik denk dat ik van het weekend toch maar eens een Excel lijstje ga maken met kosten.

Een nieuwbouwhuis van dit formaat voor 200k? Kan dat nog? Ik kijk wel eens op van die prefab bouw sites. Maar daar begint het toch echt vanaf 350k +.
Marktwaarde of leegwaarde? Twee totaal verschillende zaken en het heeft geen zin om dit soort potentie bedragen te benoemen. Enige relevante is of je een verbouwing binnen de LtV van je financiering rond krijgt, los van inbreng eigen middelen.

Om tot een V te komen, maak een goede verbouwingsopgave. Tel dat eens voor het gemak op bij de aanschafprijs. Dat is je target indien er geen wens is om eigen cash in te leggen.

Voor een opgave, bel een paar aannemers en leer daarvan. Ik zie dat daar geen tijd voor is. Gegeven je gebrek aan ervaring hiermee. Niet doen. Tenzij je money to spare hebt.

240m2 naar 2020 brengen kost al snel 250k en dan is het geen BENG of super zuinige woning.

[ Voor 8% gewijzigd door synx6 op 31-07-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 16:55
240m2 is grofweg 2 woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:34
In hartje amsterdam wel 3. Wat wil je zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Op een ander forum doet een ander stel een soortgelijk project en hebben 250k gereserveerd.
Dit lukt aardig. Maar het blijft gok werk met onvoorziene zaken. Die kom je bij dit soort projecten altijd tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
synx6 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:42:
[...]

In hartje amsterdam wel 3. Wat wil je zeggen?
Kosten inschatting voor 240m2 is moeilijk.
Gebrek aan ervaring en ruimtelijk inzicht.
Vaak kan men wel op basis van ervaren of ervaringen van kennissen een schatting maken op standaard woon groottes. Als je dat getal maal 2 doet dan kom je ongeveer in de richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
[...]

Houten kozijnen voor mijn begane grond inclusief plaatsen, kosten al bijna 20k. Mijn begane grond is 45m2 (inclusief voordeur gaat het om 6 kozijnen, 3 grote, voordeur en 2 kleinere).

Kunstof is wel wat goedkoper, maar 20k voor een hele woonboerderij lijkt me echt veel te krap berekend. Of je moet ze zelf gaan plaatsen, dan kan het misschien net als je voor de simpelste witte kozijnen kiest.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 16:50
Als je zoveel aan het verkijken bent qua bedragen, is het dan niet slim om gewoon even wat rustiger aan te doen en misschien dit huis te laten passeren?

Je bent nu wel erg overhaast bezig terwijl dit topic laat zien dat je nog niet zo bekend bent in de materie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
@Sunri5e
Draai je vraag eens om. Welke financiële ruimte heb je voor deze verbouwing? En hoeveel heb je ervoor over? Als je nieuwe woning helemaal opgeknapt 800K waard is en je moet hem voor 600K kopen dan heb je "maar" 200K speling voordat je meer uitgeeft dan dat je huis echt waard is.
Ook geeft dat een beetje aan wat voor risico je loopt om straks met een huis te zitten wat maar half af is.

Weet je trouwens wat de bouwkundige staat is van het huis? Als de fundering, muren, dak etc. goed is heb je het vooral over een cosmetische verbouwing. Zodra het constructief gaat worden kan het snel in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Natuurlijk is je vraag onmogelijk om te beantwoorden. Maar uit ervaring (5 huizen waarbij de basis goed was) kom ik altijd uit op duizend euro per vierkante meter om het goed te doen.

Maar je zou wel mesjogge zijn als je geen uitgewerkt plan hebt met architect voor je dat soort besluiten neemt. Voor je het weet is het twee duizend per vierkante meter en ben je failliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Sunri5e schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:45:
- Keuken 25.000
- Badkamer 15.000
- Toilet 2.500
- Goten aanpassen 2.500
- Stucwerk 10.000
- Gevel schilderen 2.500
- CV aanleggen 15.000
- Vloeren 10.000
- Tuin aanleg 15.000

Totaal €174.500

Vergeet ik dan nog iets?
Ik ben absoluut geen expert, maar het stucwerk lijkt me wel erg strak begroot. Als je al je plafonds en wanden saus klaar wilt hebben dan mag je volgens mij wel tussen de 30.000 en 40.000 begroten. Ik kan ook niet zo heel goed inschatten hoeveel ramen/kozijnen je hebt, maar voor mijn nieuwbouwwoning was ik al 30.000 euro kwijt voor kozijnen + tripleglas. Dus dat is misschien ook wat laag geschat? Ook vind ik sommige andere posten aan de lage kant, tenminste als je wel een keuken van 25.000 euro begroot. Ga je voor de rest van je huis voor het zelfde afwerkingsniveau dan zou ik wat ruimer rekenen.

Ik zie verder geen post onvoorzien en geen enkele reservering voor constructieve zaken. Ondanks dat het casco goed is zou ik toch rekening houden dat je nog iets tegengaat komen als je een gebouw van 70 jaar oud zo grondig aan gaat pakken.

[ Voor 20% gewijzigd door lithoijen op 31-07-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:09
Een heleboel is al gezegd; ik ga niet in herhaling vallen.

Ik heb nog niet gelezen of @Sunri5e de woning op termijn energieneutraal, gasloos, etc. wil maken. Sommige investeringen daarvoor kun je uitstellen maar werkzaamheden aan de schil (de buitenmuren, kozijnen, ramen, vloeren (isolatie kruipruimte plus het juiste leidingwerk voor je lagetemperatuur vloerverwarming) wil je in een keer goed doen. Muurisolatie is bij een jaren '50 woning echt wel een ding. Die hebben meestal niet zo'n brede spouw dus een 'moderne' isolatiewaarde halen, is lastig en dus duurder. En met een warmtepomp, plus pak 'm beet 24 zonnepanelen (meterkast...?) en je post elektra is zomaar verdrievoudigd.

En zeker als je krap begroot, is een post onvoorzien van 25.000 een absolute voorwaarde!
Die gaat op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Een beetje fatsoenlijke voordeur zit al snel op €8000. Een beetje fatsoenlijke achterdeur de helft daarvan. Dan is al meer dan de helft van die 20'000 weg en zit er nog geen raam in het huis.

Nee, ik geloof niet dat ik de getallen erg realistisch vindt.

(En met een beetje fatsoenlijk bedoel ik dat dat HR+++ glas heel grappig is maar als je kozijn, of bijvoorbeeld de deur, niet een vergelijkbare isolatie waarde heeft heb je er geen drol aan. En die dingen zijn kostbaar)

[ Voor 30% gewijzigd door Croga op 31-07-2020 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 23:29
Croga schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:45:
(En met een beetje fatsoenlijk bedoel ik dat dat HR+++ glas heel grappig is maar als je kozijn, of bijvoorbeeld de deur, niet een vergelijkbare isolatie waarde heeft heb je er geen drol aan. En die dingen zijn kostbaar
Mooie kosteninschatting, maar dit is kul. Je hoeft de schil van je huis niet overal in dezelfde mate te isoleren, als zoiets al mogelijk zou zijn.

Zeker in een boerderij van 240m² kan ik me voorstellen dat je een halletje hebt, waar je je jas uittrekt en je klompen neer zet(*). Daar mag het prima 5 graden kouder zijn dan in de huiskamer. Als je de tussendeuren dicht houd is je hal een reservoir van enkele m³ stilstaande lucht. Dat isoleert fantastisch.

Wat wél zonde is: driedubbel glas in je wc-raampje, maar de oude voordeur laten zitten.

(*) Echte boeren zullen opmerken dat je natuurlijk altijd via de achterdeur binnen komt, en je klompen buiten laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 09:59
Heb jij misschien de funda advertentie nog? Dan kunnen we eventueel ook iets zien qua foto's.

Verder was ik voor mijn 60 m2 plavuizen vloer (Vloerverwarming lag er al) al 12.000 euro kwijt inclusief leggen.
Dat soort zaken zijn helemaal smaak afhankelijk.

Heb je de sleutel al? Zo niet, vraag aan de huidige bewoners of je een keer langs mag komen om alle ramen op te meten, meterkast te controleren, stopcontacten (plaats en hoeveelheid) checken, lichtpunten checken (plaats en hoeveelheid), Muren + plafonds opmeten voor stucadoors, controleer de kruipruimte op vocht en isolatie, meet de keuken en badkamer op en ga langs een showroom.

Met bovenstaande gegevens kan je al een heel hoop (ongeveer) prijzen opvragen.

Zo heb ik het toen der tijd aangepakt, op basis daarvan een begroting gemaakt en toen ik eenmaal alle definitieve offertes had zat ik er maar 5000 euro naast.

Daarnaast raad ik aan om minimaal 10% te begroten voor onvoorzien.

En kijk ook wat je zelf kan doen! Dat scheelt zoveel in kosten. Mijn aannemer vroeg 90 euro per stopcontact om het een meter naar beneden te frezen + bedrading te vervangen. Ik had er 78 dus heb er voor gekozen om zelf een frees te huren en het zelf te doen. Bijna een week bezig geweest maar het scheelde mij meer dan 6000 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Getto op 31-07-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 15:00
Ter info, wij hebben net een (prefab) dakkapel laten zetten van 6 meter. Volledig kunstof met epdm dak, hr++ glas, 3 kiep/kantelramen en rolluiken. €10250
Van binnen casco opgeleverd, dus vensterbanken en gipsplaten ed moet je dan zelf doen

[ Voor 21% gewijzigd door sjorsjes op 31-07-2020 22:22 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:46
Wij hebben net een huis uit 1907 compleet laten strippen , en vanuit 4 kale muren weer opgebouwd .

Schuimbeton / vw / dekvloer 5,5k
Compleet geisoleerd
Nieuwe keuken 12k (4meter)
Badkamer 12k (6,5m2)
Toilet (3k)
Pvc & laminaat op verdieping 3,5k
Voordeur + kozijn inclusief beslag en montage 5k (jaren 30 deur )
Binnendeuren 11 stuks (4,5k) excl beslag
Installatiewerk / electra 18k
Schakelmateriaal e.d 3k
Meterkast 17 groepen 1000 all in

We hebben het hier over 110m2 woonoppervlak.
Uurloon timmermannen 42,50
Uurloon installatiemannetjes 40

Totale kosten ? 90k , 10k meubels .

1 tip : doe geen concessies ! Daar krijg je spijt van . Ik heb ongeacht het meerwerk of meerprijs geen euro bezuinigd.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
@Getto
Woning staat nog niet op Funda.
Wij zijn bezig met het aankopen van een oude boerderij van de jaren '50.
We willen snel beslissen want de woning staat nog niet op Funda. Tijd om een aannemer mee te nomen voor een offerte is er niet in de huidige fase.
Kan me overigens best voorstellen, dat TS een mooie kans ziet, hier zijn droomhuis van te maken, maar dan moet er volgens mij wel veel meer tijd zijn, om alle voor- en nadelen te overwegen. En zeker ook de mogelijkheid, om deskundig advies in te winnen, en vervolgens alles even te laten bezinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je had toch al een topic? ;)

Mijn schoonfamilie heeft (> 20 jaar geleden) ook een boerderij verbouwd tot een woonboerderij. Maar zij deden (bijna) alles zelf. Maar ik heb dus wel gezien wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb de indruk gezien de vragen die je hier stelt dat je jezelf moet afvragen of het wel een goed plan is een dergelijk project te beginnen.
Mijn gevoel zegt dat je onderaan de streep ook minimaal hetzelfde kwijt bent wanneer je een woonboerderij koopt die (nagenoeg) "af" is. Dus als je verwacht dat de waarde straks 800k is, haal daar de kosten van de aankoop van de woning vanaf en dan zit je ongeveer in de richting van wat het moet kosten. De winst zal hem voornamelijk zitten in de arbeid die je er zelf in aanbrengt, maar die is minimaal schat ik in?

Dus als 800k financieel (te) hoog gegrepen is (en je inschatting van de waarde is juist), dan zou ik er nooit aan beginnen, want je kunt tegenvallers nooit opvangen.
Als je wel 800k kunt besteden doe je er imo beter aan een dergelijke woonboerderij te kopen die "af" is ;)

Daarbij: als je gaat renoveren zou ik ook meteen overal vloerverwarming leggen, een warmtepomp en genoeg pv panelen op het dak.

Wij waren voor onze nieuwbouwwoning ca 120k bovenop de VON prijs kwijt. Daarvoor hebben we een keuken, vloeren (175m2 parket), stucwerk, badkamer upgrade, etc. Ik bedoel maar te zeggen dat het enorm hard gaat. En ik kan je vertellen dat een nieuwbouwwoning ook een erg leuk project is, maar veel beter behapbaar (ook financieel) dan een oude boerderij..

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2020 23:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 09:23
Ik heb net een huis gekocht waar ik zo al 30 k aan kwijt ben. Daar heb ik slechts een pvc vloer beneden voor, 75m2. Een tv kast en wat inbouwkasten. Alles schilderen binnen, en een luxe overkapping.
Maar alles ligt aan het afwerkingsniveau uiteraard. Als je het een beetje knap wil allemaal kan je zo 3 ton kwijt zijn, als je veel zelf kan en wat minder niveau kan het voor de helft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:26:
Mooie kosteninschatting, maar dit is kul. Je hoeft de schil van je huis niet overal in dezelfde mate te isoleren, als zoiets al mogelijk zou zijn.
Ik zeg ook nergens dat je overal dezelfde mate van isolatie nodig hebt. Ik zeg wel dat als je HR+++ glas in een frot-kozijn stopt, je niet heel zinnig bezig bent.
Zeker in een boerderij van 240m² kan ik me voorstellen dat je een halletje hebt, waar je je jas uittrekt en je klompen neer zet(*). Daar mag het prima 5 graden kouder zijn dan in de huiskamer. Als je de tussendeuren dicht houd is je hal een reservoir van enkele m³ stilstaande lucht. Dat isoleert fantastisch.
Dat ligt uiteraard helemaal aan de indeling van je huis. Maar je hebt een punt; je zou dan hier en daar een paar duizend euro kunnen besparen op je deuren. Gers. Dat maakt niet dat je voor 20k HR+++-waardige kozijnen in je huis hebt zitten.

Wij zijn hier voor HR++ gegaan. Die laatste + was de investering niet waard. Toch hebben we voor 2 grote ramen en 2 deuren meer dan 25k afgetikt. Dan ga je mij niet wijs maken dat je voor 20k fatsoenlijke kozijnen in een vrijstaande 240 vierkante meter plakt.
(*) Echte boeren zullen opmerken dat je natuurlijk altijd via de achterdeur binnen komt, en je klompen buiten laat staan.
Je weet wel, die achterdeur die rechtstreeks in de leefkeuken uit komt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 17:51
Wij zijn bezig een boederij uit 1918 volledig te renoveren. Je bent na een keer knipperen met de ogen die twee ton kwijt. Denk ook aan tuin, 'verborgen' gebreken, gereedschap wat je zelf aanschaft (je kunt geen boerderij onderhouden zonder), etc.

Als je een inschatting maakt voor de bank hypotheek dan is dit prima. Gewoon met ze praten en dat bouwdepot scoren.

Ik zou daarna zeggen, neem een architect of bouwbegeleiding. Je krijgt één kans om dit goed te dien. Twee ton is onwijs veel geld en ben je de rest van je leven aan het afbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
Vergeet ook niet de aankleding binnen.

Ik zie nog geen raambekleding voor binnen staan, € 300 per raam met Max breedte van 1,5m ben je ook zo kwijt. Vaste opbergmogelijkheden in schuur/bijkeuken/zolder, deze tikken ook hard aan.

Ook de post vloeren vind ik laag, tenzij jezelf alles gaat leggen. Wij zaten voor pvc incl. leggen op €60 per m2, ex plinten.

Verf? Goede verf betaal je ook voor, deuren 2x aflakken gaat een hoop verf op.

Vergeet inrichting vanuit eigen budget niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
Wij hebben ook de boel gerenoveerd. Het ligt er erg aan hoe kritisch je bent. Flikker je er gewoon action verf tegenaan of wil je goede sigma/sikkens + kwaliteitsrollers. Het is mij vies tegen gevallen want je hebt enorm veel verbruiksvoorwerpen en dingen die je 1malig gebruikt. Juist omdat je de hele woning aan het doen bent onder het motto van: "ik doe het 1x en ik doe de hele woning dus alles moet perfect" wordt het enorm duur

Ik zou eerder rekenen op 250k inclusief alle spullen die je nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:42

LankHoar

Langharig tuig

@Sunri5e wat let je om een bod te doen gebaseerd op renovatie kosten van 250k? Word het dan geaccepteerd dan kun je een inspectie laten doen/offerte van aannemer laten opstellen. Mocht dat dan ruim lager uitvallen = win, mocht het realistisch zijn, dan ook prima, toch? En word je bod niet geaccepteerd, dan heb je in ieder geval geen molensteen om je nek van een 250k kostende verbouwing waarvan je dacht dat deze 145k zou kosten en ook dito meer hebt betaald voor het huis zelf.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Wij zijn bezig met het aankopen van een oude boerderij van de jaren '50. De casco bouw van de woning is in redelijk goede staat. De muren zijn nagenoeg scheur vrij en circa 20 jaar geleden is er een nieuw isolatie dak op gekomen met nieuwe dakpannen. Echter zijn de kozijnen aan vervanging toe en dient de woning van binnen compleet gerenoveerd te worden. Er zit zelfs nog geen CV in. De woning is qua woonoppervlak circa 230/240 m2 groot. Een mooi project waarbij we al onze eigen wensen terug kunnen laten komen in de woning.

We willen snel beslissen want de woning staat nog niet op Funda. Tijd om een aannemer mee te nomen voor een offerte is er niet in de huidige fase. Hebben jullie een idee wat zijn totale renovatie zou gaan kosten? Ik denk zelf ergens tussen de 150 en 200k. Zit ik er dan ver naast? Of klopt dit wel een beetje?
Wij hebben een (al verbouwde) woonboerderij uit 1925 gekocht. Laat alsjeblieft een uitgebreid grondonderzoek uitvoeren (kosten €2000-2500). Wanneer je wilt verbouwen (ook bijvoorbeeld de tuin) wil je een schone grond verklaring hebben indien je grond moet afvoeren. Daarnaast is het dacht ik bij aanbouwen serre ook verplicht om alsnog een grondonderzoek uit te voeren. Je wilt dan niet voor onaangename verrassingen (asbest/oude olietank) etc komen te staan.

Bij ons ligt er veel erfverharding waar mogelijk asbest in kon zitten. Dit was door de vorige bewoners niet onderzocht. Indien er vroeger oude asbestplaten door het puin zijn verwerkt keken we tegen €150.000 verplichte saneringskosten aan...

Die hadden we er niet bij kunnen hebben of moeten uitonderhandelen bij de aankoopprijs.

Denk er allemaal niet te licht over na. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Croga schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 06:02:
[...]
Ik zeg ook nergens dat je overal dezelfde mate van isolatie nodig hebt. Ik zeg wel dat als je HR+++ glas in een frot-kozijn stopt, je niet heel zinnig bezig bent.
De kozijnen moeten netjes luchtdicht aansluiten, en ze moeten sterk genoeg zijn om de ruiten te dragen. Voor de rest is het gewoon een kostenafweging; de aanschafprijs van de kozijnen, gedeeld door de ΔU die je bereikt door de vervanging, vermenigvuldigd met het oppervlak van de kozijnen.

Vaak heb je het dan over een paar vierkante meter voor de hele schil. Is dat 20K waard, of kun je voor de helft daarvan het hele dak nog eens naisoleren? (Het dak van de boerderij 'is al geisoleerd', maar 20 jaar geleden, dus grote kans dat dat een R-waarde van 2,5 betreft)

Het is natuurlijk anders als je echt een passiefhuis van de boerderij wil maken, maar die indruk kreeg ik niet van de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:36:
Het is natuurlijk anders als je echt een passiefhuis van de boerderij wil maken, maar die indruk kreeg ik niet van de OP.
Dan is er ook geen enkele reden om HR+++ glas er in te laten zetten voor een meerprijs van honderden, zo niet duizenden euros. Nog sterker; dat is HR++ waarschijnlijk al een grotere investering dan zinnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:09
Croga schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:40:
[...]

Dan is er ook geen enkele reden om HR+++ glas er in te laten zetten voor een meerprijs van honderden, zo niet duizenden euros. Nog sterker; dat is HR++ waarschijnlijk al een grotere investering dan zinnig is.
Op dit moment tijdens een volledige verbouwing ben je best raar bezig als je de extra euro's er niet voor uitgeeft. Ieder huis dat je nu renoveert en niet energie-0 krijgt is een toekomstige desinvestering.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Sunri5e schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:44:
@TheGhostInc

Nou ja als je de potentie weet, weet je ongeveer ook de kosten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

technopeuter schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:45:
Op dit moment tijdens een volledige verbouwing ben je best raar bezig als je de extra euro's er niet voor uitgeeft. Ieder huis dat je nu renoveert en niet energie-0 krijgt is een toekomstige desinvestering.
Een reactie op slechts 1 klein deel van de discussie is wat zinloos techno. Mijn statement was dat 20k voor kozijnen te weinig is aangezien kozijnen die genoeg isoleren om HR+++ glas fatsoenlijk te ondersteunen veel duurder zijn. De reactie was dat het allemaal gaat over het geld zo nuttig mogelijk besteden waarbij ik weer reageerde met "als je de kozijnen niet fatsoenlijk isolerend maakt moet je er ook geen HR+++ glas in zetten".

Het verschil tussen eenvoudige kozijnen met HR+ glas en goed isolerende kozijnen met HR+++ glas is behoorlijk groot. Dat eerste krijg je in dit geval wellicht voor 20k, dat laatste gaat een keer of 3 meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Croga schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:27:
[...]
De reactie was dat het allemaal gaat over het geld zo nuttig mogelijk besteden waarbij ik weer reageerde met "als je de kozijnen niet fatsoenlijk isolerend maakt moet je er ook geen HR+++ glas in zetten".
Ik ben het met je eens dat we een deeldiscussie ingaan; ik wilde me alleen toelichten. HR+++ glas werkt niet minder goed in niet HR+++ kozijnen. Het is onmogelijk dat HR+++ glas mét HR+++ kozijnen wel rendabel is, maar HR+++ glas in oude kozijnen niet, tenzij het echt een heel klein oud metalen kozijn is. Als de kozijnen echt niet meer kunnen worden gerepareerd heb je de montagekosten van kozijnen toch, en dan is de meerprijs misschien beter te slikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Getto schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:58:
Heb jij misschien de funda advertentie nog? Dan kunnen we eventueel ook iets zien qua foto's.
TS: staat nog niet op Funda.
Vraag: heb je Funda advertentie nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Sunri5e schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:45:
- Keuken 25.000
- Badkamer 15.000
- Toilet 2.500
- Goten aanpassen 2.500
- Stucwerk 10.000
- Gevel schilderen 2.500
- CV aanleggen 15.000
- Vloeren 10.000
- Tuin aanleg 15.000

Totaal €174.500

Vergeet ik dan nog iets?
Waarschijnlijk sowieso + 50.000 EUR voor van alles en nog wat. Het is standaard om ook de kozijnen te vervangen, maar 20.000 is laag ingeschat (het ligt eraan hoeveel en wat voor kozijnen / ramen, glaszetten en stelwerk achteraf). Zijn dat standaard maten, wil je draai kiep, schuifpui, hang- en sluitwerk, welk materiaal, etc? Hoe zit het met asbest? :)
technopeuter schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Denk je echt dat het een standaard is dat gerenoveerde woningen daarop doelen? Zelfs bij nieuwbouw is dat niet zo.

[ Voor 95% gewijzigd door Luxicon op 01-08-2020 14:02 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 15:51
TS doe alsjeblieft verstandig. Dit kun je toch niet op deze manier aanpakken? Als het zo vervallen is dan kun je het lekker fatsoenlijk te koop laten komen, wel een aannemer een rapport laten maken et cetera et cetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:27:
Ik ben het met je eens dat we een deeldiscussie ingaan; ik wilde me alleen toelichten. HR+++ glas werkt niet minder goed in niet HR+++ kozijnen. Het is onmogelijk dat HR+++ glas mét HR+++ kozijnen wel rendabel is, maar HR+++ glas in oude kozijnen niet, tenzij het echt een heel klein oud metalen kozijn is. Als de kozijnen echt niet meer kunnen worden gerepareerd heb je de montagekosten van kozijnen toch, en dan is de meerprijs misschien beter te slikken.
Als TS van plan was om alleen het glas te vervangen zou je een punt hebben (hoewel het lastig is om later nieuwe kozijnen om het bestaande glas heen te bouwen, lijkt me). Maar dat is niet waar TS het over heeft. Hij heeft het over kozijnen vervangen. En dan zie ik niet hoe het zinnig is om simpele kozijnen neer te plakken met duur glas er in terwijl je alsnog een hele vette koudebrug over houdt door het enkelbalkse kozijn. Om nog maar te zwijgen over zaken als condensvorming bij te simpele kozijnen op een verder goed geïsoleerde ruimte met alle schadelijke gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Croga schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:45:
Een beetje fatsoenlijke voordeur zit al snel op €8000. Een beetje fatsoenlijke achterdeur de helft daarvan. Dan is al meer dan de helft van die 20'000 weg en zit er nog geen raam in het huis.

Nee, ik geloof niet dat ik de getallen erg realistisch vindt.

(En met een beetje fatsoenlijk bedoel ik dat dat HR+++ glas heel grappig is maar als je kozijn, of bijvoorbeeld de deur, niet een vergelijkbare isolatie waarde heeft heb je er geen drol aan. En die dingen zijn kostbaar)
Mijn nieuwe kunststof voordeur met hoogwaardige isolatie (weet zo even geen cijfers) kostte dit jaar nog geen €3000 inclusief montage.

Een groot deel van de kosten ligt ook aan je eigen eisen en wensen. Een keuken kun je voor €10k klaar hebben, maar ook voor €25k. Bovendien kunnen sommige klussen wellicht ook later uitgevoerd worden, ik zou de gok daarom wagen als ik €250k te besteden had. Met €100k minder durfde ik het ook nog wel aan eerlijk gezegd. €250k moet toch voldoende zijn om een heel solide basis neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 19:59

Don Quijote

El Magnifico

Toevallig krijg ik maandag de sleutel van mijn nieuwe woning en vandaag ook een offerte van een aannemer ontvangen voor meerdere zaken.

Goed om een paar van jouw inschatting naast mijn offerte van zojuist te leggen:
Om 15 ramen met enkel glas te brengen naar Ruysdael Monumentenglas, zonder nieuw kozijnen: EUR 15.000. Als jij ook nog eens alle kozijnen nieuw moet laten plaatsen gaat dit echt niet lukken. (overigens gaan we dit niet doen. Ruysdael isoleert niet voldoende naar mijn zin. Ik ga geen 15k uitgeven om alsnog nauwelijks iets op te schieten qua isolatie)

In mijn huidige huis heb ik vorig jaar een voordeur + kozijn op maat laten maken door een timmerman. Dat heeft mij 11k gekost. Gewoon ter referentie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Cn9NtMfsQe33JOmKp2YoW8okqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YbKhwmKZ3A3VzSYtxZG25eq.jpg?f=fotoalbum_large
- Vloeren 10.000
In mijn nieuwe huis net ook alle vloeren doorgerekend. Van de 225m2, moet ik ongeveer 110m2 opnieuw bekleden. Dit is vooral de verdieping van de kinderkamer, dus daar hoeft geen dure vloerbedekking. Desalniettemin komen wij al rond de 10k uit (al zit daar ook schuren, oliën van de 115m2 oude parketvloer bij).

Jij rekent nu ongeveer 40 Euro/m2 voor materiaal inclusief laten leggen. Dat is volgens mij compleet onmogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Don Quijote op 01-08-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Laatst online: 05-02 13:35
Wij zijn momenteel een woning uit 2008 aan het renoveren. Daarbij hoeven we niets aan de buitenkozijnen of gevels te doen, maar we doen wel alles binnen (dus badkamers, toiletten, muren (ver)plaatsen, keuken, electra, stucen, deuren, etc).

Ik had oorspronkelijk 80k begroot, maar al vrij snel verhoogd naar 120k en ik denk dat het uiteindelijk zo'n 150 a 160k gaat worden.

De grootste verschillen die ik in je stelposten zie zijn:

- Vloeren (bij ons 25k)
- Toilet & Badkamer (kan op zich wel voor 2.5k & 15k, maar onderschat niet hoe duur montage is. Wij zijn 15k kwijt voor sanitair en dan komt daar dan nog eens 2 weken aan uren voor montage bij)
- Tuin (reken op 150 euro / m2 voor een leuke tuin)

Verder denk ik dat je de schilderkosten onderschat (tenzij je het zelf gaat doen), maar de post voor het stucwerk lijkt me weer vrij hoog. Met zo veel vierkante meters kan je best goedkoop stucen (bij ons gaan ze voor 10 euro / m2 het hele huis door).

Een grote post die je nog echt mist is verlichting. Misschien niet echt constructief, maar wel erg belangrijk en erg kostbaar. Verder wil je wellicht ook wel wat kasten op maat laten maken. Daar ben je ook zo tienduizenden euro's verder.

Ik ben het wel eens met de anderen, dat 175k te weinig lijkt. Het kan misschien allemaal wel, maar niet met de kwaliteit waar je (vermoedelijk) naar op zoek bent.

EDIT: Wat je ook nog mist zijn de trappen. Traprenovatie (or een nieuwe trap) is ook verschrikkelijk duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Greencap op 03-08-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Don Quijote schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:29:
Jij rekent nu ongeveer 40 Euro/m2 voor materiaal inclusief laten leggen. Dat is volgens mij compleet onmogelijk.
Ach, in mijn huis heb ik vloer van 3,50/m2. Voor de overgebleven 36,50E kun je wel wat m2 laten leggen, denk ik. Ik denk dat een gietvloer wellicht ook goedkoper wordt naarmate je aaneengesloten ruimtes groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 22:46
Greencap schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:07:
Wij zijn momenteel een woning uit 2008 aan het renoveren.
serieus? 12 jaar oud en al renoveren?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Laatst online: 05-02 13:35
Bockelaar schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:25:
[...]

serieus? 12 jaar oud en al renoveren?
Tsja, locatie, locatie, locatie... :)
Pagina: 1