Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoran2304
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo iedereen, ik heb vorig jaar augustus een Lenovo Legion y540 gekocht. Hier is een i7 9750h in en een rtx2060. Ik ben benieuwd of ik de temperaturen naar beneden kan krijgen door betere koelpasta. Ik heb de cpu al geundervolt maar hij kan nog soms best warm worden.

Als ik de op de cpu nieuwe koelpasta doe moet er dan ook op de cpu nieuwe koelpasta?
Welke koelpasta is goed?
Gaan de temperaturen naar beneden met nieuwe koelpasta?
Ik heb al verschillende desktops nieuwe koelpasta opgedaan maar is het bij een laptop hetzelfde?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
yoran2304 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:46:
Ik heb al verschillende desktops nieuwe koelpasta opgedaan maar is het bij een laptop hetzelfde?
Ja. No worries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
yoran2304 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:46:
Als ik de op de cpu nieuwe koelpasta doe moet er dan ook op de cpu nieuwe koelpasta?
Ik neem aan dat je de cpu en gpu bedoeld? Als ze op dezelfde koeler zitten, wat bij laptops soms het geval is, dan zou ik het wel doen. Koelpasta recyclen kan vast, maar het is gevoeliger voor problemen en uitdroging.
Welke koelpasta is goed?
Tsja, de meeste koelpasta's zitten binnen een paar graden van elkaar. Dit artikel van Tom's Hardware gaat er wat verder op in.
Aanraders zijn:
Arctic MX-4, deze koelpasta hoor je vaak gebruikt worden en is niet uitzonderlijk duur.
Thermal Grizzly Kryonaut als je er veel geld tegenaan wil gooien.
be-quiet DC-1, deze heb ik zelf gebruikt en het was prima.
Gaan de temperaturen naar beneden met nieuwe koelpasta?
Misschien, misschien niet. Als je huidige koelpasta oud, uitgedroogd en of verkeerd aangebracht is zal je sneller verschil merken, maar als dat allemaal niet het geval is kan het ook zijn dat er geen verschil is.
Ja, eigenlijk wel. Het zit wat compacter in elkaar, en soms is het koelelement van de cpu verbonden met de gpu, maar de techniek is hetzelfde.
Alvast bedankt
Graag gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoran2304
@GoldenLeafBird dank voor je reactie, ik ga kijken als m'n cpu aan m'n gpu is verbonden dan neem ik m'n gpu meteen mee met nieuwe koelpasta. Als ze niet op dezelfde koeler zitten zou ik hem dan ook voorzien van nieuwe koelpasta? Ik heb trouwens 2 ventilators in m'n laptop weet niet of ze bijde voor de cpu worden gebruikt of 1 voor cpu en 1 voor cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Gebruik je throttle stop?
De core kun je verder undervolten dan de cache.
Ik heb dezelfde laptop:
CPU cache op -125
CPU core op -410 , maar vermoed dat het niet daadwerkelijk -410 is. :P

eventueel kun je de GPU ook nog optimaliseren de koeling van CPU ren GPU is namelijk gedeeltelijk gedeeld
MSI afterburner
http://forum.notebookrevi...ervolting-results.830371/ < alleen dan zelf laten tune dmv ctrl+F

in 3dmark scoorde ik met de aanpassingen 268 punten meer > 6368.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoran2304
@Tazzios dank voor je reactie, ik dacht dat de ventilators niet in snelheid kon veranderen. Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoran2304
@Tazzios heb je een screenshot van hoe het bij jou er uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoran2304
@Tazzios ik bedoel dan screenshots van MSI afterburner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 15:51
yoran2304 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:23:
@GoldenLeafBird dank voor je reactie, ik ga kijken als m'n cpu aan m'n gpu is verbonden dan neem ik m'n gpu meteen mee met nieuwe koelpasta. Als ze niet op dezelfde koeler zitten zou ik hem dan ook voorzien van nieuwe koelpasta? Ik heb trouwens 2 ventilators in m'n laptop weet niet of ze bijde voor de cpu worden gebruikt of 1 voor cpu en 1 voor cpu.
Wat je eventueel kan is is een teardown video op YouTube kijken van jouw laptop. 9 van de 10* vindt je wel iets. Of iets in de trend van repair guide + jouw model nummer.

Dan ben je goed voorbereid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

yoran2304 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:06:
@Tazzios dank voor je reactie, ik dacht dat de ventilators niet in snelheid kon veranderen. Dankje
kun je ook niet echt behalve door in lenovo vantage thermische modus te wijzigen
Indien je je laptop stiller wil krijgen is het de truc is om:
- de prestaties per watt te verhogen, door undervolten en overklokken.
- de gevraagde rekenkracht te verlagen, vsync aan of in de game of met een losse tool het FPS limiteren . Voorbeeld In two point hospitla heb ik de FPS gelimiteerd op 30 zonder limiet haalde hij rond de 50, maar heb ik een hoop lawaai, nu is hij lekker stil tijdens het game.

Andere oplossingen zoals turbo voor de CPU uitschakelen of lenovo vantage thermische modus op stil i.p.v. prestaties kost je rekenkracht.

Afgelopen dagen is het sowieso warmer geweest.
yoran2304 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:07:
@Tazzios heb je een screenshot van hoe het bij jou er uit ziet?
yoran2304 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:08:
@Tazzios ik bedoel dan screenshots van MSI afterburner
msi afterburner openen ctrl+F indrukken "oc scanner" aan klikken en op test drukken.
Je krijgt dan een lijn die hoger ligt dan het origineel, dus meer mhz bij hetzelfde voltage.

video van de binnenkant: YouTube: Lenovo Legion Y540 Upgrade RAM / SSD / HDD - Disassembly Guide

Er is ook een edit knop. ;)

ow wat averechts, powerlimit verhogen van 80 naar 90watt maar wel 3,5% meer grafische kracht: https://forums.lenovo.com/topic/view/2250/5007542
eigen risico
Pagina: 1