Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe bootschijf, verwijderen oude windows partitie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Beste,

Afgelopen week heb ik wat onderdelen vervangen in mijn computer. Aangezien ik van Intel naar AMD ben gegaan, werd mij aangeraden om Windows opnieuw te installeren. Nu wilde ik mezelf wat moeite besparen
en heb ik een tweede SSD in het systeem geplaatst. Hierop heb ik Windows geinstalleerd.

Dat ging prima en ik boot nu netjes naar Windows vanaf deze ssd.

configuratie voor upgrade:

250gb Samsung Evo 850 SSD - Bootdisk
1tb Seagate HDD <- data

configuratie na upgrade:

120gb thosiba SSD <- nieuwe Windows bootdisk
250gb Samsung Evo 850 SSD <-- oude bootdisk met daarnaast wat geinstalleerde software
1tb Seagate HDD <- data

Nu wil ik graag de Samsung Evo ssd vrijmaken van Windows, maar met behoud van software/data.

Ik ken alleen geen efficiente manier om dit te doen zonder de hele schijf leeg te maken en software opnieuw te installeren. Is er een manier om Windows van deze schijf af te halen met behoud van software (visual studio, office, steam, discord, etc).

Betreft Windows 10 Home op de 120gb Thosiba SSD en Windows 10 Pro op de Samsung Evo.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Als je Windows op een nieuwe disk hebt geinstalleer zal in die Windows omgeving al die software niet geïnstalleerd staan en dus ook niet werken.

Daar heb je in deze configuratie dus niets aan en zul je die software ook gewoon weer opnieuw moeten installeren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• shadvet
Dat dacht ik ook.

Echter kan ik via file explorer wel naar bijvoorbeeld de steam folder gaan en daar steam.exe aanroepen. Steam start dan gewoon.
Als ik met windows search naar 'steam' zoek wordt hij niet gevonden.

Ik denk dat het beste is om de schijf(samsung) gewoon te wipen en opnieuw te beginnen met het installeren van software. Mogelijk kan ik met een nieuwe Steam installatie wel verwijzen naar de mappen waar games voorheen geinstalleerd waren.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Als een applicatie enkel een executable nodig heeft en verder niets kun je hem natuurlijk gewoon opstarten, maar de meeste software installeert nog veel meer waaronder een heleboel entries in de registry.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• shadvet
Dat begrijp ik.

Ik heb me er ondertussen bij neergelegd dat er geen 'quick and dirty' manier is om alles weer te configureren zoals ik het eerst had, maar dan met alleen een verplaatsing van de windows installatie.

Verder geen groot probleem hoor, ninite doet wonderen. De meeste steam games staan op mijn HDD. Ik meen me zelfs te herinneren dat je binnen steam een installatielocatie kan aanwijzen. Wellicht kan steam zo mijn library direct weer vinden en hoef ik maar weinig opnieuw te downloaden.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Volgens mij heb je zojuist een "achteruit-upgrade" gedaan en ik ben benieuwd wat je overwegingen zijn geweest.

Als het goed is, heb je in de BIOS ingesteld staan dat de PC moet opstarten vanaf de nieuwe SSD.
Dat de oude SSD óók is aangesloten en dat daar óók een werkende Windows op staat, is dan niet meer van belang, daar hoef je die SSD niet voor te wissen.

En heb je al eens gedacht aan een snelkoppeling op je nieuwe bureaublad naar het Steam-bestand?

Het is een goede gewoonte om alle software die je nog wil draaien te installeren op je bootdisk. Dat zou je dus alsnog kunnen doen, om te beginnen met Steam.
En als je Steam kunt opstarten vanuit de Verkenner, kan je ook de hele Steam-map overkopiëren naar je bootdisk.
Er is dus geen enkele reden om de oude SSD te wissen, of het moet zijn om die ruimte te kunnen benutten.
Pagina: 1